Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07 23:11
Ik heb een drone aangeschaft waarmee ik 4k kan filmen. Ik wil het film materiaal op een efficiënte manier kunnen opslaan, eventueel bewerken en afspelen op een 4K TV. Ik overweeg daarom aanschaf van een nieuwe NAS. Ik zie dat voor het afspelen van 4K met plex op een NAS een intel processor nodig is. Dit maakt een NAS behoorlijk kostbaar (Synology DS218+ met twee schijven >500 euro). Heb ik dit echt nodig of zijn er alternatieven?

Tweede vraag: als ik dan toch een NAS heb met DSM Linux kan ik daarop mijn IOT projecten draaien met bijvoorbeeld MQTT, influxDB en Grafana?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:53

Umbrah

The Incredible MapMan

Het hangt een beetje van je TV af. Ik heb een ARM Synology NAS, dus geen bruikbare transcoding. Mijn TV is echter een LG C7, en via DLNA op de interne video player kan er gewoon afgespeeld worden zonder transcode. Waarom? De TV slikt de codec gewoon. Wel bekabeld aansluiten want 100mbit full duplex betrouwbaar is beter dan wat voor gekkigheid een half-duplex wifi verbinding ook kan uitspugen. TV versjouwen doe ik toch niet, dus dat was de moeite wel waard.

DSM is inderdaad een Linux variant, zei het dat het zelfs op Intel altijd een apart beestje kan zijn. CPU is natuurlijk altijd "zo snel". Ik draai bepaalde python tools op m'n ARM DiskStation, en dat gaat vrij goed... Influx heeft een Linux-ARM variant, maar dat is een nachtmerrie in docker (ARM doet ook niet aan docker...). Je zou native kunnen proberen maar het blijft wonky. Ook op X86 blijft een DSM overigens een light-weight CPU... Het model wat je linkt heeft een dual-core Celeron die érg snel aan z'n max zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07 23:11
Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb een LG 43UH610V die 'dlna gecertificeerd' is. Die zit op bedraad netwerk. Dat zou dus moeten kunnen. Dan heb ik voldoende aan een arm NAS en kan ik mijn IOT beter op een RPI draaien. Ik zat als goedkoop alternatief te denken aan een Buffalo linkstation 520.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1217850

Feitelijk kun je beter een reguliere (kleine) pc met een krachtigere cpu inzetten om plex te draaien, die je dan ook gelijk als NAS inzet. Een kant en klare NAS is vaak inderdaad stinkend duur.