Vraag

• Poecillia
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 28-11 18:37
Ik heb een drone aangeschaft waarmee ik 4k kan filmen. Ik wil het film materiaal op een efficiënte manier kunnen opslaan, eventueel bewerken en afspelen op een 4K TV. Ik overweeg daarom aanschaf van een nieuwe NAS. Ik zie dat voor het afspelen van 4K met plex op een NAS een intel processor nodig is. Dit maakt een NAS behoorlijk kostbaar (Synology DS218+ met twee schijven >500 euro). Heb ik dit echt nodig of zijn er alternatieven?

Tweede vraag: als ik dan toch een NAS heb met DSM Linux kan ik daarop mijn IOT projecten draaien met bijvoorbeeld MQTT, influxDB en Grafana?

Alle reacties

• Umbrah
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 11:44

Umbrah

The Incredible MapMan

Het hangt een beetje van je TV af. Ik heb een ARM Synology NAS, dus geen bruikbare transcoding. Mijn TV is echter een LG C7, en via DLNA op de interne video player kan er gewoon afgespeeld worden zonder transcode. Waarom? De TV slikt de codec gewoon. Wel bekabeld aansluiten want 100mbit full duplex betrouwbaar is beter dan wat voor gekkigheid een half-duplex wifi verbinding ook kan uitspugen. TV versjouwen doe ik toch niet, dus dat was de moeite wel waard.

DSM is inderdaad een Linux variant, zei het dat het zelfs op Intel altijd een apart beestje kan zijn. CPU is natuurlijk altijd "zo snel". Ik draai bepaalde python tools op m'n ARM DiskStation, en dat gaat vrij goed... Influx heeft een Linux-ARM variant, maar dat is een nachtmerrie in docker (ARM doet ook niet aan docker...). Je zou native kunnen proberen maar het blijft wonky. Ook op X86 blijft een DSM overigens een light-weight CPU... Het model wat je linkt heeft een dual-core Celeron die érg snel aan z'n max zit...

• Poecillia
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 28-11 18:37
Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb een LG 43UH610V die 'dlna gecertificeerd' is. Die zit op bedraad netwerk. Dat zou dus moeten kunnen. Dan heb ik voldoende aan een arm NAS en kan ik mijn IOT beter op een RPI draaien. Ik zat als goedkoop alternatief te denken aan een Buffalo linkstation 520.

• Fa1con
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 08-01-2020
Feitelijk kun je beter een reguliere (kleine) pc met een krachtigere cpu inzetten om plex te draaien, die je dan ook gelijk als NAS inzet. Een kant en klare NAS is vaak inderdaad stinkend duur.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee