Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• maxkoe
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-11 15:22
Beste topic lezers,

Aangezien ik ook redelijk bewust omga met het milieu en ook met mijn portemonnee, ben ik aan het kijken waar ons grootste elektrische energie verbruik zit.
Ik heb bijna 3 jaar geleden zonnepanelen geplaatst op het dak van mijn schuur om mijn energieverbruik af te dekken.(4500 kWh per jaar)
Daarnaast ben ik bezig met het isoleren van mijn huis en ben ik aan het kijken of een warmtepomp haalbaar is. Maar dat is een ander verhaal.

Ik heb een aantal van die plugwise dingen gekocht om het energie verbruik te meten. Ook haal ik het verbruik op van mijn zonnepanelen op en vergelijk die met de waardes van mijn energiemeter.
Dat zou bijna hetzelfde uit moeten komen toch?

Helaas is er een vrij groot verschil in het onderstaande de twee grafiek geplot en over 1,2 dag 10 kwh verschil. Lijkt mij niet te kloppen.

Ik heb een aantal dingen niet aangesloten op een plugwise meter.
  • oven(in deze twee dagen 1 keer gebruikt voor pizza 3kW)
  • Verlichting beneden(allemaal spaarlampen).
Ook heb ik nog een plaatje over wat langer maar daar mist mijn schuur. Maar dan nog het verschil is wel erg groot.

Iemand een idee wat het kan zijn en hoe ik het allemaal verder kan onderzoeken.

https://ibb.co/zQ9G1pR
https://ibb.co/YB2H6CX

P.S. als iemand weet hoe ik de plaatjes in het topic kan laten zien heel graag.

[ Voor 3% gewijzigd door maxkoe op 02-10-2019 17:04 . Reden: opmaak ]

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-11 22:36
Verbruik = afname uit het net + (opwek zonnepanelen - teruglevering aan het net)

m.a.w. alles wat je direct verbruikt van de opwek gaat niet door de kWh meter.

• maxkoe
Rouske schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 22:19:
Verbruik = afname uit het net + (opwek zonnepanelen - teruglevering aan het net)

m.a.w. alles wat je direct verbruikt van de opwek gaat niet door de kWh meter.
Dat klopt. Dat reken ik ook uit. Het verbuik appartaten (plugiwse) min de zonnepanelen. zou hetzelfde moeten zijn als mijn meterstanden.

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-11 15:50
10 kWh verschil in 12 dagen? Dat is nog geen kWh per dag, oftewel een 40 watt continu wat je "mist".

- Koelkast/vriezer?
- Modem/router/settopbox tv?
- Pomp vloerverwarming?
- Mechanische ventilatie?
- Je verlichting, zoals je aangeeft?
- Quooker?

Whatever

• Rouske
  • Laatst online: 26-11 22:36
@maxkoe misschien moeten er wat eenheden bij je grafiekjes en een legenda, zodat duidelijk is wat nu wat is en waar we naar kijken.... of wat meer uitleg erbij.

Het 1e plaatje is 3 dagen en het 2e plaatje 1 maand.

• Rensjuh
  • Laatst online: 13:35
maxkoe schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:31:
Ik heb een aantal van die plugwise dingen gekocht om het energie verbruik te meten. Ook haal ik het verbruik op van mijn zonnepanelen op en vergelijk die met de waardes van mijn energiemeter.
Dat zou bijna hetzelfde uit moeten komen toch?
Ik denk dat je alles achter die "plugwise dingen" moet hebben wil je alles kunnen meten?
Zit er nog ergens wat apparatuur niet achter waarvan je de data mist?

PV Output

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je dit fatsoenlijk wilt meten dan moet je niet met stopcontact meters werken maar in de meterkast gaan meten. Dus mooie kWh meters per groep in de meterkast.

Er zijn een aantal apparaten die niet via een stopcontact aangesloten zijn maar rechtstreeks op een groep, deze mis je nu simpelweg. Je hebt het over een oven van 3kW, die een half uur lang aan is dus al weer 1,5 kWh. En verlichting, 20 watt een paar uur lang tikt ook aan over de meerdere dagen. Wat dacht je van een koelkast? Dan dit je zo aan 0,5kWh per dag.

Heb je een slimme meter? Kijk eens wat deze 's avonds aangeeft als je je normale patroon volgt en kijk als je naar bed gaat wat het stroomverbruik dan is, dan weet je direct wat je werkelijke achtergrondverbruik is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• maxkoe
Dank je wel. Het is alleen dat ik alleen de verlichting beneden en de oven niet aangesloten heb.

Het is alleen 10 kW over 1,2 dag dat lijkt mij veel.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:53

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Koelkast en vriezer zijn al genoemd, blijft over bijvoorbeeld stofzuiger, strijkijzer, sluipverbruik van receivers, PC, decoders, netwerkspullen, buitenlampen die op het ritme van zwaaiende boomtakken steeds aan springen. Zoals @Tsurany al aangeeft, kies een nulmeting op jouw meter en houdt het dan een week bij - drie keer per dag opnemen zal voldoende zijn voor een indruk.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-11 03:05
Rensjuh schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:04:
[...]

Ik denk dat je alles achter die "plugwise dingen" moet hebben wil je alles kunnen meten?
Zit er nog ergens wat apparatuur niet achter waarvan je de data mist?
Algemene ventilatie word nog weleens over het hoofd gezien

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:17
Een (keuken)boiler kan ook aardig wat zoden aan de dijk zetten. Soms verstopt achter de plint.
En een oude CV-pomp of vloerverwarming pomp die 24/7/365 draait is ook niet niks.

Dit naast eerder genoemde zaken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
maxkoe schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:31:
P.S. als iemand weet hoe ik de plaatjes in het topic kan laten zien heel graag.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pbVJgcz/energie.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XxXc9QD/energie.jpg

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:00
Leg eens uit waar we naar kijken, want de grafieken hebben een andere schaalverdeling op zowel de x-as als de y-as. Hoe wil je daar überhaupt mee gaan vergelijken?

En kijk je wel goed? Als ik naar de grafieken kijk, zie ik het volgende:

De bovenste grafiek begint op 29-9 op ongeveer 29933 en eindigd op 29938,5
De onderste grafiek begint op 29-9 op ongeveer 29864 en eindigd op 29870

Verschil op 29-9 is 69 verschil eind is 68,5
Dat is volgens mij niets noemenswaardig, want die 0,5 verschil wijd ik aan een leesfout van mijn kant.

[ Voor 53% gewijzigd door LA-384 op 02-10-2019 19:51 ]

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
weet je wat je meet? de elektriciteitsmeter meet het werkelijke vemogen, dwz dat die rekening houdt met het niet gelijklopen van de fase van de spanning en stroom, de zg cos phi. doen die plugwise dingen dat ook, en hoe goed? bij de huidige complexe belastingen ( schakelende voedingen, led lampen, spaarlampen en motoren ) is die cos phi afwijking groter dan vroeger en heeft dus een grotere invloed op het meetresultaat.

• maxkoe
Eerst even over de apparaten.

Ik weet vrij zeker dat ik niks vergeten ben behalve de oven en de verlichting beneden en de sotfzuiger

Strijkijzer hebben we niet dus dat kan het niet zijn en boiler ook niet.
Hieronder mijn lijst met apparaten.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/941czFP/apparaten.png
LA-384 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 19:34:
Leg eens uit waar we naar kijken, want de grafieken hebben een andere schaalverdeling op zowel de x-as als de y-as. Hoe wil je daar überhaupt mee gaan vergelijken?

En kijk je wel goed? Als ik naar de grafieken kijk, zie ik het volgende:

De bovenste grafiek begint op 29-9 op ongeveer 29933 en eindigd op 29938,5
De onderste grafiek begint op 29-9 op ongeveer 29864 en eindigd op 29870

Verschil op 29-9 is 69 verschil eind is 68,5
Dat is volgens mij niets noemenswaardig, want die 0,5 verschil wijd ik aan een leesfout van mijn kant.
X as is maand-dag uur. y as is kWh uur waarbij ik de eerste meeting gelijk heb gemaakt om het verschil te zien.

Blauwe lijn is verbruikte energie volgens plugwise - opgewekte energie van de zonnepanelen. Met als startpunt de eerste meeting van mijn meter.

De oranje lijn waar stippen staan zijn de waardes van mijn kWh meter.
PetervdM schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:03:
weet je wat je meet? de elektriciteitsmeter meet het werkelijke vemogen, dwz dat die rekening houdt met het niet gelijklopen van de fase van de spanning en stroom, de zg cos phi. doen die plugwise dingen dat ook, en hoe goed? bij de huidige complexe belastingen ( schakelende voedingen, led lampen, spaarlampen en motoren ) is die cos phi afwijking groter dan vroeger en heeft dus een grotere invloed op het meetresultaat.
Doet een ouder draaischijf meter dat ook?

het voorstel om alle groepen te meten is best ok maar dan moet ik meer van die plugwise apparaten kopen en die zijn niet heel goedkoop.

Ik had een alternatief bedacht.

een kWh meter die verbruik en opgewekte energie meet. Deze kan je met een youless apart van elkaar meten en dan kijken van uur tot uur wat het verschil is met mijn plugwise. Dan krijg ik een idee of het sluimer verbruik is of niet.

kWh meter die ik in gedachte had:
https://www.elektramat.nl...-puls-instelbaar-sdm220d/

[ Voor 16% gewijzigd door maxkoe op 02-10-2019 20:30 ]

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-11 15:50
Redelijk complete lijst. Maar uit mijn eerdere lijstje mis ik vloerverwarmingspomp en mechanische ventilatie - heb je deze beide niet? Elk van die 2 kan al 40 watt continu vreten als het wat ouder spul is.

Whatever

• maxkoe
DigiK-oz schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:11:
Redelijk complete lijst. Maar uit mijn eerdere lijstje mis ik vloerverwarmingspomp en mechanische ventilatie - heb je deze beide niet? Elk van die 2 kan al 40 watt continu vreten als het wat ouder spul is.
Vloerverwarming heb ik niet mechanische ventilatie zit op de boven groep
Pagina: 1