Retourneer auto occasion

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielvmn
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-01 10:34
Hallo,

Ik ben nieuw in Nederland en heb net een auto gekocht, het is een mooie Nissan Micra 2017 die ik vandaag bij een dealer heb opgehaald.

De dealer is een officiële Hyundai-dealer en zag er betrouwbaar uit, maar na verder onderzoek kwam ik erachter dat de auto is geïmporteerd. Ik zie dit bericht op ovi.rdw.nl: De RDW geeft geen oordeel over de reeks tellerstanden van dit voertuig. Dit kan twee oorzaken hebben: dit voertuig is buiten Nederland geregistreerd geweest, of aan dit voertuig is iets gewijzigd waardoor het een ander kenteken heeft gekregen.

Ben ik hier beschermd? Kan ik deze auto retourneren en mijn geld terugkrijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-05 23:53
Wat staat er in de verkoop voorrwaarden die je hebt getekend?

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:30

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Lijkt mij dat je dat van te voren had moeten uitzoeken. Is de garage ergens bij aangesloten? En zo ja, wordt in de voorwaarden iets over een retour periode gemeld ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:44

TommieW

Numa numa.

Waarom zou je de auto precies willen retourneren? Als het goed is, heb je een iets van een overeenkomst getekend. Wat staat daar in?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Appelino
  • Registratie: Januari 2018
  • Niet online
Als een auto nieuw is (nog geen onderhoud/apk) dus geen registratie van km stand dan geven ze ook geen oordeel.

Je kan beter kijken onder het kopje vervaldata en historie en dan bij het kopje datum eerste afgifte Nederland.

[ Voor 34% gewijzigd door Appelino op 01-10-2019 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-05 10:49
Ik zou eerst maar even contact opnemen met de dealer en dit bespreken in plaats van meteen al over retourneren te spreken...

Misschien daarvoor nog even controleren wat er in de advertentie stond en wat er in de overeenkomst staat. Als hij echt geïmporteerd is hebben ze dat vast wel ergens vermeld en heb jij er misschien overheen gelezen.

Waarom doe je trouwens pas verder onderzoek naar de auto nadat je hem gekocht hebt? Als consument heb jij ook de plicht om jezelf te informeren (onderzoeksplicht).

[ Voor 19% gewijzigd door EnigmaNL op 01-10-2019 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:52
Appelino schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 18:50:
Als een auto nieuw is (nog geen onderhoud/apk) dus geen registratie van km stand dan geven ze ook geen oordeel.
Het is een auto uit 2017.

Was de prijs van de auto normaal? Of (te) goedkoop? Heb je de eventuele advertentie nog opgeslagen staan?

En werd hij verkocht met NAP? Heb je er om gevraagd? Heeft die dealer ergens tegen je gelogen?
Als jij niet gevraagd hebt of de auto geimporteerd was, of NAP heeft, en de dealer heeft daar ook niets over gezegd, zou ik niet weten waarom je recht zou hebben om te ontbinden. Dan heb je zelf gewoon niet genoeg onderzoek gedaan.

[ Voor 9% gewijzigd door WEBGAMING op 01-10-2019 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielvmn
Hallo, bedankt voor alle antwoorden.

De prijs was 13500 voor een Nissan Micra van december 2017 met 13000 km. Ik zou zeggen dat een geïmporteerde versie goedkoper zou zijn.

Er was geen sprake van de geïmporteerde staat van de tijdens de verkoop, we hebben de auto rechtstreeks bij de dealer bekeken, dus ik heb geen online advertentie om op terug te vallen. De verkoper heeft niet vermeld dat het op elk moment is geïmporteerd.

De reden dat ik de auto wil retourneren, is omdat ik niet wist dat het was geïmporteerd, ik zou dat zeker van te voren willen weten en ik zou deze prijs niet betalen voor de auto.

Ik ben van plan om morgen met de dealer te praten om te bespreken, ik moet alleen weten wat mijn rechten zijn als ze besluiten me niet toe te staan om het terug te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:39
Heb je aan de dealer gevraagd of de auto geïmporteerd is?

Staat dit op schrift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielvmn
Ik heb de ondertekende overeenkomst bekeken en er wordt niet vermeld dat de auto is geïmporteerd. Ik vroeg het niet aan de dealer omdat het niet bij me opkwam (mijn slechte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-05 23:25
Ik verwacht dat je hier niet tegen beschermd bent, en dat de auto niet om die reden retour kan. Beter even met BOVAG contact opnemen, die zijn hier veel beter in thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Een merkdealer is in deze gewoon 2e hands autohandelaar. het betreft sowieso geen merk van deze dealer.
Verder geef je nergens aan wat de reden is dat je de auto terug wilt doen, alleen achteraf gezien dat het misschien een import voertuig betreft. (zoals zoveel in NL toegelaten auto's. ook van dit bouwjaar) heeft iemand je er op gewezen en voel je je nu rot er om, of wat is de werkelijke reden ?

Waaruit blijkt dat deze auto minder waard zou moeten zijn ?
Onderzoek doe je vooraf of de aangeboden waar het waard is, en niet achteraf. de verkopende heeft niet de plicht te vermelden dat het om een import voertuig gaat.(als daar niet naar gevraagd is) hij dient zich aan het geen te houden jullie zijn overeengekomen

[ Voor 28% gewijzigd door Hackus op 01-10-2019 19:32 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Benzineauto's hoeven pas na 4 jaar gekeurd te worden en diesels pas na 3 jaar.

@danielvmn kijk even onder het kopje "Vervaldata" op ovi.rdw.nl zoals eerder aangedragen. Als de "Datum eerste afgifte Nederland" en "datum eerste toelating" overeenkomen is de auto niet geïmporteerd.

[ Voor 33% gewijzigd door tdw op 01-10-2019 19:29 ]

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-05 23:12
tdw schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 19:26:
[...]

Benzineauto's hoeven pas na 4 jaar gekeurd te worden en diesels pas na 3 jaar.

@danielvmn kijk even onder het kopje "Vervaldata" op ovi.rdw.nl zoals eerder aangedragen. Als de "Datum eerste afgifte Nederland" en "datum eerste toelating" overeenkomen is de auto niet geïmporteerd.
Raar dat de TS dit totaal negeert.

En waarom zo iets niet bekijken voor je een auto aanschaft?

Retour brengen gaat een moeilijke zaak worden, aangezien alles openbaar te vinden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

mathy_ schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 19:32:
[...]

TS heeft aangegeven een dealer binnen te zijn gelopen zonder op een advertentie te zijn afgegaan, en had het dus niet van tevoren opgezocht, en tijdens de koop niet naar gevraagd. Vergeten is menselijk.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielvmn
mathy_ schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 19:32:
[...]

Raar dat de TS dit totaal negeert.

Retour brengen gaat een moeilijke zaak worden, aangezien alles openbaar te vinden is.
Datum eerste afgifte Nederland is op 2019. Datum eerste toelating is op 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-05 23:12
tdw schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 19:37:
[...]

TS heeft aangegeven een dealer binnen te zijn gelopen zonder op een advertentie te zijn afgegaan, en had het dus niet van tevoren opgezocht, en tijdens de koop niet naar gevraagd. Vergeten is menselijk.
Oké, ik heb zelf net een 2e hand gekocht. En het eerste wat ik deed was het kenteken in voeren.

Helaas was de TS hier niet van op de hoogte lijkt het. Maar TS kan het nu als nog doen en kijken of en wanneer hij is geïmporteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 100% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielvmn
Brazos schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 19:50:
[...]

Lijkt mij niet, aangezien dit geen verborgen gebrek is maar je dit simpel zelf kunt controleren.
Maar waar is het bouwjaar (2017) op gebaseerd? Op het kentekenbewijs / RDW gegevens komt namelijk het jaar te staan dat de auto in Nederland op kenteken is gezet, zou dus best kunnen zijn dat de auto bijvoorbeeld uit 2015 is maar in 2017 is geïmporteerd. Als de dealer dan adverteert met bouwjaar 2017 wordt het een ander verhaal.
Iets te laat, klopt wel dus.

Overigens kun je aan het betaalde BPM bedrag (dat op de RDW site is te zien) al controleren of het een schade auto betreft, die hebben namelijk een lagere BPM. Klopt de BPM, dan kun je een onafhankelijke garage nog laten controleren of de km-stand klopt. Als dat allemaal goed is, dan is er op zich niets aan de hand. Hooguit is de toekomstige verkoopwaarde wat lager.
Deze BPM-informatie is ook iets dat ik niet wist, ik heb de BPM voor deze auto gecontroleerd en het is EUR 836 op een catalogusprijs van EUR 18239.

Ik heb een vergelijkbare auto van Gaspedaal gecontroleerd en de BPM is 2511 op een catalogusprijs van EUR 22841.

Ben ik dubbel voor de gek gehouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

danielvmn schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 19:55:
[...]

Deze BPM-informatie is ook iets dat ik niet wist, ik heb de BPM voor deze auto gecontroleerd en het is EUR 836 op een catalogusprijs van EUR 18239.

Ik heb een vergelijkbare auto van Gaspedaal gecontroleerd en de BPM is 2511 op een catalogusprijs van EUR 22841.

tdw schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 19:26:

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielvmn
tdw schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 19:56:
[...]

[...]

Ze komen niet overeen. Datum eerste afgifte Nederland is 2019 en datum eerste toelating is 2017. Sorry, ik wil hier geen preciezere details plaatsen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
met een import auto hoeft niks mis te zijn..
alleen is er wel weinig BPM betaald, dus is die vermoedelijk als schade wagen binnen gehaald..

hier rijden we een van origine belgse wagen, doettie t niet minder om :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

danielvmn schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:00:
[...]

Ze komen niet overeen. Datum eerste afgifte Nederland is 2019 en datum eerste toelating is 2017. Sorry, ik wil hier geen preciezere details plaatsen.
Hoeft ook geen verdere details.

De auto is dus hoogstwaarschijnlijk geïmporteerd (er kan ook een andere oorzaak zijn dat de datums niet overeenkomen, bijvoorbeeld als de auto van Defensie is geweest).

Of je recht hebt op ontbinding van de koop valt te betwijfelen. Als koper heb je onderzoeksplicht en als bedrijf heb je meldplicht. Ik vind (maar ik ben geen jurist) dat het importeren van een auto niet bij de meldplicht van het bedrijf hoort, omdat het niet zoveel uitmaakt voor het functioneren van de auto. Bovendien: hoeveel problemen verwacht je met een jonge tweedehands auto?
SMSfreakie schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:07:
met een import auto hoeft niks mis te zijn..
alleen is er wel weinig BPM betaald, dus is die vermoedelijk als schade wagen binnen gehaald..
Ik weet niet of die BPM sjoemelpaktijken van weleer nog steeds worden gedaan (het ophangen van gedeukte panelen om BPM te ontlopen en de originele "hele" panelen later terug te hangen), maar het hoeft ook geen schadeauto te zijn. En zelfs dan hoeft dit nog geen ontbinding van de koop te betekenen. Als de schade deugdelijk is gefixt, dan is de auto er kwalitatief niet minder om.

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
tdw schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:10:
[...]

[...]

Ik weet niet of die BPM sjoemelpaktijken van weleer nog steeds worden gedaan (het ophangen van gedeukte panelen om BPM te ontlopen en de originele "hele" panelen later terug te hangen), maar het hoeft ook geen schadeauto te zijn. En zelfs dan hoeft dit nog geen ontbinding van de koop te betekenen. Als de schade deugdelijk is gefixt, dan is de auto er kwalitatief niet minder om.
Dat is zeker weer waar, dan is een onderhoudshistory wel weer handig!
helemaal als het betreffende bedrijf nog bestaat en je nog het e.a.a over de wagen zou kunnen vertellen wat niet in de papieren staat

404 Signature not found

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 27-05 08:57
Waarom stel je dat je dan minder had betaald?
Je loopt een dealer binnen en koopt een auto ter plekke. Als je dermate weinig onderzoek doet, hoezo weet je dan dat je teveel betaald hebt?
Je zou dan toch eea vergeleken moeten hebben en dat doe je al gauw op het internet en dan zie je de advertentie van jouw auto en vergelijkbare modellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Voor retourneren zal je toch met iets beters moeten komen.

Klinkt namelijk alsof je prima tevreden bent met de staat van de auto, maar niet een nummertje op een papiertje. Tja. Dat had je bij aankoop ook kunnen zien.

Als je nou (gerepareerde) schade kan vinden aan de auto, dan heb je wel een zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-05 08:05
Als de auto prima is dan is er toch geen probleem ?

Sommige import autos zijn in betere staat dan NLD boodschappenauto’s

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:03

Tomatoman

Fulltime prutser

Allereerst is er geen enkele reden om zomaar aan te nemen dat er iets mis zou zijn met een geïmporteerde auto. Die fabriek in Azië kan best drie auto’s na elkaar hebben gebouwd, waarvan de eerste naar Nederland ging, de tweede naar België en de derde naar Duitsland. Er worden allerlei enge verhalen verteld over auto’s uit het buitenland, maar als je een fatsoenlijke auto koopt bij een fatsoenlijke verkoper is dat allemaal onzin. Mocht er toch iets niet deugen aan die auto, dan heeft dat in de meeste gevallen niets te maken met het land van herkomst en alles met de vakkundigheid en eerlijkheid van de verkoper. Maar dat laatste geldt voor iedere auto, ongeacht of hij geïmporteerd is.
danielvmn schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 19:55:
[...]

Inmiddels heb ik als particulier vier keer een auto uit Duitsland geïmporteerd en heb ik vier keer gezien dat er een raar BPM-bedrag werd geregistreerd. Het was nooit het oorspronkelijke BPM-bedrag en nooit het bedrag aan rest-BPM dat ik bij het importeren moest betalen. Ik vermoed dat het de rest-BPM op basis van de standaard afschrijvingstabel is, maar weet dit niet zeker.

Voor jou is dat geregistreerde bedrag ook totaal niet relevant. Ook niet relevant is wat de verkoper zelf voor de auto heeft betaald toen hij hem in het buitenland kocht. Het enige wat relevant is, is of je een prijs hebt betaald die naar Nederlandse maatstaven redelijk is. Daarmee bedoel ik dat de prijs vergelijkbaar is met die van vergelijkbare Nederlandse auto’s.

En nee, een auto is niet minder waard als hij is geïmporteerd. Laat iedereen die anders beweert maar lekker kletsen.

Nog even voor de duidelijkheid: je bent op geen enkele manier benadeeld en op geen enkele manier misleid :). Je hebt dus ook geen enkele reden om de auto te retourneren en er is geen enkel recht om geld terug te verlangen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-05 19:03
De BPM die OVI bij een import laat zien, is toch de rest-BPM die wordt geheven bij de import?

Als de auto van 12-2017 is, import 09-2019, dan is er volgens de tabel al 44% afgeschreven. Tel daarbij dat de oorspronkelijke BPM in 2017 lager was dan nu, en dan lijkt die 800 euro zo gek nog niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:05
Veel mensen hangen de moraalridder uit en veronderstellen dat de koper beter onderzoek had moeten doen. Feitelijk is dat juist. Dit neemt echter niet weg dat het fatsoenlijk was geweest als de verkopende partij het even gemeld had. Als je niet in de materie thuis bent, is het voor een gemiddelde consument moeilijk om te bepalen of een auto geïmporteerd is. Bovendien koop je een occasion bij de merkdealer dus je verwacht dat een en ander gewoon netjes in orde is.

Op zich is er niets mis met een geïmporteerde auto. Echter is de restwaarde vaak wel wat lager evenals de aanschafprijs.

Ik zou gewoon eens het gesprek aangaan met de dealer en kijken of je tot elkaar kunt komen. Mocht dat niet lukken, kan je altijd nog andere stappen overwegen.

Succes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• danielvmn
Tomatoman schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:46:
Allereerst is er geen enkele reden om zomaar aan te nemen dat er iets mis zou zijn met een geïmporteerde auto. Die fabriek in Azië kan best drie auto’s na elkaar hebben gebouwd, waarvan de eerste naar Nederland ging, de tweede naar België en de derde naar Duitsland. Er worden allerlei enge verhalen verteld over auto’s uit het buitenland, maar als je een fatsoenlijke auto koopt bij een fatsoenlijke verkoper is dat allemaal onzin. Mocht er toch iets niet deugen aan die auto, dan heeft dat in de meeste gevallen niets te maken met het land van herkomst en alles met de vakkundigheid en eerlijkheid van de verkoper. Maar dat laatste geldt voor iedere auto, ongeacht of hij geïmporteerd is.

[...]

Inmiddels heb ik als particulier vier keer een auto uit Duitsland geïmporteerd en heb ik vier keer gezien dat er een raar BPM-bedrag werd geregistreerd. Het was nooit het oorspronkelijke BPM-bedrag en nooit het bedrag aan rest-BPM dat ik bij het importeren moest betalen.

Voor jou is dat geregistreerde bedrag ook totaal met relevant. Ook niet relevant is de verkoper zelf voor de auto heeft betaald toen hij hem in het buitenland kocht. Het enige wat relevant is, is of je een prijs hebt betaald die naar Nederlandse maatstaven redelijk is. Daarmee bedoel ik dat de prijs vergelijkbaar is met die van vergelijkbare Nederlandse auto’s.

En nee, een auto is niet minder waard als hij is geïmporteerd. Laat iedereen die anders beweert maar lekker kletsen.

Nog even voor de duidelijkheid: je bent op geen enkele manier benadeeld en op geen enkele manier misleid :). Je hebt dus ook geen enkele reden om de auto te retourneren en er is geen enkele grond om geld te te verlangen.
Ik begrijp het en bedankt voor het inzicht. Ik zou geen probleem hebben met de auto, maar ik zou graag willen weten dat ik een geïmporteerde auto koop.

Er zijn enkele nadelen bij het kopen van een geïmporteerde auto, dat betekent geen garantie voor kilometerstand en lagere wederverkoopwaarde, er is een reden waarom geïmporteerde auto's meestal goedkoper zijn dan hun Nederlandse tegenhangers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Probeer anders eens een Carfax rapport op te vragen, dan krijg je wat inzicht in de geschiedenis van het ding. Ook als 'ie geimporteerd is staat dat er vaak in.
https://www.carfax.nl/

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielvmn
t_captain schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:49:
De BPM die OVI bij een import laat zien, is toch de rest-BPM die wordt geheven bij de import?

Als de auto van 12-2017 is, import 09-2019, dan is er volgens de tabel al 44% afgeschreven. Tel daarbij dat de oorspronkelijke BPM in 2017 lager was dan nu, en dan lijkt die 800 euro zo gek nog niet.
Dat is logisch, is er trouwens een online service die kan helpen controleren of de auto in het buitenland is beschadigd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helgie
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

danielvmn schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:55:
[...]

Dat is logisch, is er trouwens een online service die kan helpen controleren of de auto in het buitenland is beschadigd?
Helgie schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:55:
Probeer anders eens een Carfax rapport op te vragen, dan krijg je wat inzicht in de geschiedenis van het ding. Ook als 'ie geimporteerd is staat dat er vaak in.
https://www.carfax.nl/
;)

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

t_captain schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:49:

Nee, bij de auto’s die ik geïmporteerd heb (via afschrijvingstabel) staat bij ovi het BPM bedrag wat oorspronkelijk bij verkoop gegolden zou hebben (100%).

Ik heb een keer een auto twee keer geïmporteerd, de tweede keer veranderde het BPM bedrag op ovi met €1 :p
danielvmn schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:54:
[...]

Er zijn enkele nadelen bij het kopen van een geïmporteerde auto, dat betekent geen garantie voor kilometerstand en lagere wederverkoopwaarde
Cirkelredenatie, je vindt dat importwagens een lagere verkoopwaarde hebben omdat ze een lagere verkoopwaarde hebben. 8)7

[ Voor 30% gewijzigd door fsfikke op 01-10-2019 21:11 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

SMSfreakie schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:13:
[...]

Dat is zeker weer waar, dan is een onderhoudshistory wel weer handig!
Op de advertentiefoto's staat alleen een garantieboekje en niet een onderhoudsboekje, dus dat wordt lastig.

@TS Op de foto's vind ik het een mooie auto. Gewoon lekker mee rijden en van genieten, enjoy!

Overigens staat onder de advertentie op een autowebsite wel dat ie is geïmporteerd uit Spanje. Je had het dus semi kunnen weten :)

[ Voor 14% gewijzigd door tdw op 01-10-2019 21:47 ]

~ James May

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:20
Waarom ga je niet gewoon langs de dealer in plaats van direct een topic te openen op Tweakers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Lang verhaal kort: Er lijkt geen reden voor ontbinding van de koop. Nergens stond: er is sprake van een geimporteerde of niet geimporteerde auto. Er stond een auto voor een bepaalde prijs. En die prijs wilde de koper betalen.

Tja... Dan wilde je de auto toch? Mooi in de lak, gegarandeerde kilometers, onderhoud netjes bekend... Eh wacht. Dat onderhoudsboukje dat bij de auto zat, heb je dat open gemaakt? Heb je gevraagd om de historie van de auto? Heb je eigelijk wel IETS gedaan om de auto te controleren? Of vond je gewoon de kleur mooi/prijs goed, en dacht je: laten we dit maar doen. Indien het laatste: dan is er toch eigenlijk ook niets aan de hand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-05 10:57
Het ingevulde onderhoudsboekje zal dan ook niet in NL zijn, maar in een andere taal. Net als de gebruiksaanwijzing en eventuele stickers / teksten rondom en in de auto. Eventuele boordcomputer kan uiteraard wel aangepast zijn in taal.

Overigens zou alleen het kenteken al aanleiding moeten geven. Een 2019 kenteken praat je over TX-111-X, XX-111-X, ZX-111-X of zelfs G-111-XX, terwijl een 2017 model een kenteken zou moeten hebben van LX, NX of PX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Kenteken was ook een hint geweest dat de auto inderdaad niet origine Nederlands zou zijn.. Maar ach kijk eens rond hoeveel lupos golfjes etc er met jongere kentekens rond rijden..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 19:27
Een auto hoeft helemaal geen schade te hebben om de BPM te drukken. Een laag BPM bedrag hoeft niet te betekenen dat de auto schade heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

RedHat schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:02:
Een auto hoeft helemaal geen schade te hebben om de BPM te drukken. Een laag BPM bedrag hoeft niet te betekenen dat de auto schade heeft gehad.
Idd, via een taxatie kan je elk krasje als waardevermindering opvoeren, dan kom je al snel laag uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielvmn
Hallo allemaal, bedankt voor de antwoorden, er is veel informatie die ik heb geleerd over deze draad.

Ik vroeg om een rapport van Carfax, deze auto kwam van een verhuurkantoor in Spanje, het werd een jaar later verkocht aan een autobedrijf in Spanje en vervolgens geëxporteerd naar een ander EU-land (hier), in Nederland werd het voor het eerst geregistreerd in Maart 2019 aan een autobedrijf, opnieuw verkocht aan een ander autobedrijf in mei totdat ik het kocht.

Ik begrijp dat de dealer niets illegaals heeft gedaan, ik voel me gewoon gefrustreerd omdat ik niet van tevoren over deze informatie beschik, het zou mijn beslissing om de auto te kopen hebben veranderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
danielvmn schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:32:
Hallo allemaal, bedankt voor de antwoorden, er is veel informatie die ik heb geleerd over deze draad.

Ik vroeg om een rapport van Carfax, deze auto kwam van een verhuurkantoor in Spanje, het werd een jaar later verkocht aan een autobedrijf in Spanje en vervolgens geëxporteerd naar een ander EU-land (hier), in Nederland werd het voor het eerst geregistreerd in Maart 2019 aan een autobedrijf, opnieuw verkocht aan een ander autobedrijf in mei totdat ik het kocht.

Ik begrijp dat de dealer niets illegaals heeft gedaan, ik voel me gewoon gefrustreerd omdat ik niet van tevoren over deze informatie beschik, het zou mijn beslissing om de auto te kopen hebben veranderd.
Persoonlijk zou ik hier achteraf ook niet zo blij mee zijn.

"Don't be gentle, it's a rental" is een bekende uitspraak. Zelfs Top Gear heeft een keer een stukje gedaan over een huur auto.
Technisch hoeft de auto geen probleem te hebben, mogelijk zijn er al reparaties geweest voor defecten. Toch kan ik me voorstellen dat op basis van voorgevoel en ervaring mensen zoiets hebben liever geen huur auto uit Spanje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:02

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

danielvmn schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:32:

Je kan de app van finnik installeren op je telefoon. Dan kun je direct in de winkel deze gegevens opvragen en controleren.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-05 15:38
Heb je KM standen van toen hij nog in Spanje rondreed? Lijkt mij raar om een instapwagen die praktisch nieuw is met een belachelijk lage KM stand te beginnen exporteren en importeren, dat kost je een pak geld aan transport en importbelastingen terwijl je dat zo verkocht hebt.
Als daar iets niet mee klopt heb je een stok om heel hard mee te slaan (lees overeenkomst ongedaan mee te maken)

[ Voor 4% gewijzigd door sprankel op 02-10-2019 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielvmn
sprankel schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:55:
Heb je KM standen van toen hij nog in Spanje rondreed? Lijkt mij raar om een instapwagen die praktisch nieuw is met een belachelijk lage KM stand te beginnen exporteren en importeren, dat kost je een pak geld aan transport en importbelastingen terwijl je dat zo verkocht hebt.
Als daar iets niet mee klopt heb je een stok om heel hard mee te slaan (lees overeenkomst ongedaan mee te maken)
Er is geen registratie van de kilometerstand in Spanje, ik neem aan dat het onmogelijk is om deze op te halen. Is er een manier om het chassisnummer te weten? Het Carfax-rapport toont niets met betrekking tot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sprankel
Anders kijk even naar de banden, gezien de extreme lage km stand zouden die alle 4 minstens 6 mm profiel moeten hebben, exact hetzelfde type/merk zijn en exact hetzelfde DOT nummer (productiedatum) moeten hebben dat tevens ouder moet zijn dan de eerste inschrijving van de wagen. Dan heb je al een goede indicatie of er iets niet klopt. (kan altijd zijn dat er een band lek gereden is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

NotSoSteady schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 21:38:
Waarom ga je niet gewoon langs de dealer in plaats van direct een topic te openen op Tweakers.
Omdat het niet zo gek is dat je alvorens je naar de dealer stapt goed beslagen ten ijs wil komen. Sterker nog, het is heel verstandig om je grondig voor te bereiden voordat je mogelijkerwijs een gesprek gaat voeren over ontbinding.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-05 08:24

Gertjuhjan

Software Engineer

Deze kilometerstand is niet zo gek voor een huurauto. Huurauto's worden meestal 10 - 20k mee gereden en dan weer doorverkocht.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:02
danielvmn schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:54:
[...]

Ik begrijp het en bedankt voor het inzicht. Ik zou geen probleem hebben met de auto, maar ik zou graag willen weten dat ik een geïmporteerde auto koop.
Als dat zo belangrijk voor je is, dan had je dat voor aankoop kunnen vragen toch?
Er zijn enkele nadelen bij het kopen van een geïmporteerde auto, dat betekent geen garantie voor kilometerstand en lagere wedenverkoopwaarde, er is een reden waarom geïmporteerde auto's meestal goedkoper zijn dan hun Nederlandse tegenhangers.
Ik heb op mijn geïmporteerde Renault gewoon garantie in heel Europa. Import veranderd daar niks aan voor jou. Voor de dealer wel, want deze zal zijn rekening voor garantiezaken niet bij de importeur, maar bij de buitenlandse collega importeur of fabrikant moeten leggen. Iets meer uitzoekwerk, maar niet onoverkomelijk.

Voor de verkoopwaarde zou ik me ook niet zo druk maken. Als je de onderhoudshistorie verder goed bewaard, dan zijn compacte autootjes zoals de Micra zeer gewild. Import doet daar weinig aan af.

Verder zie de goede tip van @sprankel niet over het hoofd.

En geniet van je nieuwe auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

danielvmn schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:01:
[...]

Is er een manier om het chassisnummer te weten?
Die staat op je kentekencard en die vermeldt ook de locatie op de auto

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielvmn
tdw schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:45:
[...]

Die staat op je kentekencard en die vermeldt ook de locatie op de auto
Dat lijkt op een taalfout, ik wilde weten of het mogelijk was om de auto-informatie te verkrijgen met behulp van het chassisnummer, wat ik al deed met Carfax.

Bedankt voor het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:17
Nee je hebt niet zomaar recht om hem terug te brengen omdat de auto geimporteert is.
Dit had je van te voren kunnen weten.

Je hebt als koper onderzoeksplicht. Als je dit niet gedaan hebt, ( of niet voldoende ) dan heb je geen recht op wettelijke garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-05 23:25
Viper® schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:39:
[...]

Persoonlijk zou ik hier achteraf ook niet zo blij mee zijn.

"Don't be gentle, it's a rental" is een bekende uitspraak. Zelfs Top Gear heeft een keer een stukje gedaan over een huur auto.
Tsja, mijn ouders hebben eens een ex-rental gekocht. Opel Astra, moet ergens rond 1993 geweest zijn. 1 jaar oud, NL auto, 20.000-25.000km. In 99 heb ik die overgenomen en in 2006 verkocht met iets van 275.000 erop. Nooit problemen mee gehad, op normale slijtage na. Moet wel zeggen dat die auto via Budget kwam en hun vestiging zat bij een Opel dealer. Dus steeds correct onderhouden.
Het hoeft niet persé een probleem te zijn, zelf rij ik met huurauto's hetzelfde als met eigen auto's. Denk dat de meeste mensen dat wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:55

-tom-562

Oliesjeik

corporalnl schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:41:
Nee je hebt niet zomaar recht om hem terug te brengen omdat de auto geimporteert is.
Dit had je van te voren kunnen weten.

Je hebt als koper onderzoeksplicht. Als je dit niet gedaan hebt, ( of niet voldoende ) dan heb je geen recht op wettelijke garantie.
Ach, je kan hem best terug brengen, en ze zullen hem best terug nemen. Maar dan krijg je er natuurlijk gewoon de inruil/handelsprijs voor :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dion83
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-05 21:50
Is het niet mogelijk voor je om aanspraak te maken op de 14 dagen bovag omruilgarantie? (Als je daar natuurlijk recht op hebt. Maar ik neem aan dat de dealer aangesloten is bij de Bovag en dat Bovag voorwaarden van toepassing waren op de koop)

[ Voor 31% gewijzigd door Dion83 op 03-10-2019 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Dion83 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 22:34:
Is het niet mogelijk voor je om aanspraak te maken op de 14 dagen bovag omruilgarantie? (Als je daar natuurlijk recht op hebt. Maar ik neem aan dat de dealer aangesloten is bij de Bovag en dat Bovag voorwaarden van toepassing waren op de koop)
De omruilgarantie geldt alleen als de auto is gekocht via viaBOVAG.nl , dat lijkt hier niet het geval. Bovendien vraagt de betreffende dealer geld voor BOVAG garantie, dus het zou kunnen dat er geen BOVAG bij de auto zit.

~ James May

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arbitrator
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-04 07:42
Iedere keer als ik zo’n topic als dit lees verbaas ik me er over dat mensen met het gemak van de aanschaf van een chocoladereep >10k op tafel leggen voor de eerste de beste auto die ze tegenkomen.

Er is zoveel bekend over het aankoopproces van een occasion, maar dan toch bij het eerste bezoek de wagen aanschaffen. Insert surprisedPickachu.jpg

Neem je verlies en rijd de auto zo lang je wilt of ruil hem nu voor een ander.
‘A sucker is born every minute’ leer van deze (dure) les voor de volgende keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonVH
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-05-2020
Tomatoman schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:46:
Standaard verhaal van een verkoper bij de verkoop van een import auto "Meneer, dat maakt niets uit voor de 2e-hands prijs".

Helaas als je diezelfde auto later bij dezelfde dealer wil verkopen/inruilen dan is het "Tja meneer, alleen jammer dat het een import is want die zijn altijd stuk minder waard".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-05 13:58
Op basis waarvan koop je een auto? Als hij technisch in orde is, wat is dan het probleem? Mogelijk een teruggedraaide km-stand, maar dat is met nieuwerwetse auto's niet meer zo makkelijk. Een ECU vervangen is ook een duur grapje. Als hij prima rijdt, wat is dan het probleem?
Het controleren van het kenteken lijkt mij ook een routineklus bij het kopen van een auto. Vreemd dat je dit niet hebt gedaan en nu wel alles tot de bodem uit wilt zoeken.

Laat hem voor je gemoedsrust nog eens nakijken bij een garage. Gezien het een huurbak is geweest is de koppeling misschien niet altijd even netjes behandeld. Maar dat geldt voor iedere tweedehands auto, iemand kan altijd met zn voet op de koppeling hebben gereden.

Ik zou zeggen, geniet nou maar van je nieuwe aankoop en dat er misschien ooit een koppelingsplaatje vervangen moet, tja. Dat risico heb je altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Arbitrator schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 08:55:
Iedere keer als ik zo’n topic als dit lees verbaas ik me er over dat mensen met het gemak van de aanschaf van een chocoladereep >10k op tafel leggen voor de eerste de beste auto die ze tegenkomen.

Er is zoveel bekend over het aankoopproces van een occasion, maar dan toch bij het eerste bezoek de wagen aanschaffen. Insert surprisedPickachu.jpg

Neem je verlies en rijd de auto zo lang je wilt of ruil hem nu voor een ander.
‘A sucker is born every minute’ leer van deze (dure) les voor de volgende keer.
Ik verbaas me er meer over dat een prima auto plotseling een probleem is omdat ie import is? De auto wordt er toch niet plotseling anders van?
Het enige dat je kunt krijgen is dat de garage als je hem over een aantal jaar wilt inruilen minder wil geven omdat het een import auto is. Maar laten we wel wezen, als het geen import auto was geweest dan was er wel een andere reden (zoals iets mis met de lak, motor of wat dan ook) waardoor ze 'helaas' minder er voor kunnen geven.

Het enige waar je op moet letten (maar da's met alle auto's) is of die km-stand inderdaad klopt. Maar dat is onafhankelijk van of het een import auto is of niet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-05 18:55
redwing schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:30:
[...]
Het enige waar je op moet letten (maar da's met alle auto's) is of die km-stand inderdaad klopt. Maar dat is onafhankelijk van of het een import auto is of niet.
Dat is niet helemaal waar natuurlijk. Als je een originele Nederlandse auto koopt, dan zit er NAP op/bij. Dat betekent dat je er vanuit kunt gaan dat de kilometerstand klopt.

Bij import heb je geen NAP en moet je dus zelf op basis van de onderhoudshistorie (de boekjes!) en de staat van de auto (exterieur / interieur!) gaan kijken of alles logisch lijkt.

TS zou niet de eerste zijn die een auto met 15K op de teller koopt die door een malafide importeur is gekocht (voor een prikje) waarbij deze importeur de klok 100K terugdraait en de verkoopprijs omhoog gooit.

Edit: dit laatste lijkt me niet aan de hand bij een dealer (ook al is het een ander merk), ik probeer alleen te zeggen dat je niet te naïef moet zijn bij het kopen van een auto.

[ Voor 9% gewijzigd door GoeiedagEem op 04-10-2019 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GoeiedagEem schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:40:
[...]

Dat is niet helemaal waar natuurlijk. Als je een originele Nederlandse auto koopt, dan zit er NAP op/bij. Dat betekent dat je er vanuit kunt gaan dat de kilometerstand klopt.

Bij import heb je geen NAP en moet je dus zelf op basis van de onderhoudshistorie (de boekjes!) en de staat van de auto (exterieur / interieur!) gaan kijken of alles logisch lijkt.

TS zou niet de eerste zijn die een auto met 15K op de teller koopt die door een malafide importeur is gekocht (voor een prikje) waarbij deze importeur de klok 100K terugdraait en de verkoopprijs omhoog gooit.

Edit: dit laatste lijkt me niet aan de hand bij een dealer (ook al is het een ander merk), ik probeer alleen te zeggen dat je niet te naïef moet zijn bij het kopen van een auto.
Daar mag je vanuit gaan dat zoiets klopt. verder heb je vanaf Ned.kenteken de mogelijkheid voor een teller rapport van NAP. er staat dan alleen vermelding bij dat vanaf de datum van afgifte Ned. kenteken pas registratie geldt, en vooraf voor hen onbekend.

Merkdealer maakt hierin geen verschil het is een zgn vreemd merk dat als 2e hands is verkocht.
Geen Hyundai merk occasion

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
GoeiedagEem schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:40:
[...]
Op zich wel, ware het niet dat de NAP ook makkelijk voor de gek te houden is. Het enige wat ze doen is controleren of de km-stan oploopt. Als je dus 50k in een jaar gereden hebt en de teller 45k terug zet zal de NAP dat prima vinden.

Dat wil ik er ook precies mee zeggen, want ook als je een auto hebt met NAP is het nog steeds erg slim om de onderhoudshistorie door te kijken en de auto te bekijken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

redwing schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:30:
[...]

Ik verbaas me er meer over dat een prima auto plotseling een probleem is omdat ie import is? De auto wordt er toch niet plotseling anders van?
Bijvoorbeeld omdat nu pas duidelijk is dat het een ex rental is. Die zijn meestal niet makkelijk te verkopen en worden daarom heel vaak geëxporteerd omdat dan de achtergrond minder makkelijk te vinden is.

Ik denk dat topicstarter geen recht heeft op ontbinding maar ik zou ook enige spijt voelen als ik er te laat achter gekomen zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Anoniem: 310408 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:33:
[...]
Bijvoorbeeld omdat nu pas duidelijk is dat het een ex rental is. Die zijn meestal niet makkelijk te verkopen en worden daarom heel vaak geëxporteerd omdat dan de achtergrond minder makkelijk te vinden is.
Meestal heeft dat meer met belastingen en BPM te maken dan dat de achtergrond minder makkelijk te achterhalen is.
Ik denk dat topicstarter geen recht heeft op ontbinding maar ik zou ook enige spijt voelen als ik er te laat achter gekomen zou zijn.
Ik niet dus :P Ik maak een proefrit, kijk de auto goed na en als ie bevalt dan koop ik hem. bevalt ie niet koop ik hem niet. Als er echt verborgen gebreken boven water komen is het natuurlijk wat anders, maar om een auto minder te vinden puur omdat hij uit het buitenland komt gaat me toch wat te ver :)

Ik zou gewoon genieten van mijn auto, maar ieder zijn ding :P

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik zie het probleem en de bangmakerij over import en ex rental niet zo.
Import kan iets meer zoekwerk zijn om een beeld te krijgen van de historie, maar dat kan met een NL wagen net zo goed lastig zijn. Zoals eerder gezegd is NAP ook niet waterdicht. Als ik jaarlijks 25k rij en zet hem voor onderhoud steeds 10k terug, dan heb ik na 5 jaar 50k km "winst" en toch NAP. Het is altijd zaak om even in het verleden te kijken via internet, een aankoopkeuring staat je ook vrij om te doen. Als koper heb je nou eenmaal onderzoeksplicht. Dat het import is vind ik ook niet onder de meldplicht vallen, het is namelijk geen verborgen gebrek en letterlijk op te zoeken door naar een site te gaan, 6 karakters in te typen en op "Gegevens opvragen te klikken". Onder die reden retourneren zal dus niet mogelijk zijn.

Verder heeft de wagen geen technische gebreken, dus dat spoor loopt ook dood.

Je kan hooguit nog verkoopvoorwaarden hebben welke stellen dat je de koop binnen 14 dagen ongedaan kan maken. Sommige dealers/garages hebben dat als onderdeel van het betaalde afleverpakket.

En dan de rant op ex rental. Je weet inderdaad niet wat er is gebeurd, maar dat is bij een originele NL wagen ook zo. Die originele NL wagen kan ook 10k van de 13k in de file hebben gestaan, of flink afgetrapt op korte ritjes. Als dat het probleem is, koop dan nieuw (of private lease).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:31
TheBrut3 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:57:
Zoals eerder gezegd is NAP ook niet waterdicht. Als ik jaarlijks 25k rijdt en zet hem voor onderhoud steeds 10k terug, dan heb ik na 5 jaar 50k km "winst" en toch NAP.
Technisch gezien heb je hier gelijk, maar het is wel significant meer effort. En vereist lange termijn intentie van de (1e) eigenaar. Die groep zal klein zijn.

De partij die bij import de boel wil flessen is echter een stuk groter (er zijn bergen louche handelaren, het is makkelijke winst en de pakkans is klein). Die partijen hebben echter maar 1 terugdraaikans. Een europees NAP zou die groep de wind uit de zeilen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:03

Tomatoman

Fulltime prutser

TonVH schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:01:
[...]

Standaard verhaal van een verkoper bij de verkoop van een import auto "Meneer, dat maakt niets uit voor de 2e-hands prijs".

Helaas als je diezelfde auto later bij dezelfde dealer wil verkopen/inruilen dan is het "Tja meneer, alleen jammer dat het een import is want die zijn altijd stuk minder waard".
Over het algemeen zal een verkoper als je een auto komt kopen zijn best doen om alle bezwaren en belemmeringen die jij als koper ziet weg te nemen, zodat hij jou over de streep kan trekken of zo veel mogelijk geld kan vragen: "Meneer, dat maakt niets uit voor de 2e-hands prijs". Of "uit Duitsland geïmporteerde auto’s zijn beter onderhouden".

En als je daarna een auto komt inruilen heeft hij er belang bij om zo min mogelijk te betalen: "Tja meneer, alleen jammer dat [noem maar een nadeel] want die zijn altijd stuk minder waard".

Daarbij moet die verkoper iets bedenken dat jij als leek niet zo gemakkelijk kunt ontkrachten. Een vermeend voor- of nadeel van een geïmporteerde auto leent zich daar prima voor, maar is vaak net zo zwaar overdreven als "deze bijzondere uitvoering is uniek en daarom extra veel waard" of "een witte auto is een stuk minder waard".

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:36
Elke auto die in NL rondrijdt is toch geïmporteerd (behalve een bepaald model Mini)? :+

Rij nu een 3e auto die eerst buiten NL heeft gereden, nooit problemen mee gehad o.i.d..

Overigens, ik neem aan dat je even door het onderhoudsboekje hebt gebladerd tijdens de bezichtiging / proefrit? In wat voor taal was deze gedrukt? Staan er stempels in?

[ Voor 5% gewijzigd door renegrunn op 04-10-2019 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-05 21:52
Gertjuhjan schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:31:
Deze kilometerstand is niet zo gek voor een huurauto. Huurauto's worden meestal 10 - 20k mee gereden en dan weer doorverkocht.
Normaal meer richting 40 - 50k, al zal het verschillen per locatie en soort rental: vervangend vervoer tijdens onderhoud vs fly-drive vakanties bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04:32

mr_petit

opperprutser

Ik zou eens naar de importeur bellen en vragen of de geïmporteerde auto ook in nederland in aanmerking komt voor de volledige fabrieksgarantie en eventuele verlengde garantie
https://www.nissan.nl/nis...sten/nissan-garantie.html

Indien dat niet zo is zou dit wellicht een verzwaarde reden kunnen zijn tot ontbinding van de koop.

Het is natuurlijk wel apart dat eea niet bij de verkoop gemeld is danwel opgevallen is, aangezien al je boekjes waarschijnlijk allemaal in het spaans zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 04-10-2019 20:41 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

euchromatic schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 20:24:
[...]

Normaal meer richting 40 - 50k, al zal het verschillen per locatie en soort rental: vervangend vervoer tijdens onderhoud vs fly-drive vakanties bijvoorbeeld.
Wie zegt wat normaal is? In bij Sixt en Avis zijn de autos rond de 25k op of als ze 6 maanden in de vloot zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 18:07

Barrycade

Through the...

Ik rij al 5 jaar naar tevredenheid rond in een Spaanse 2e hands Megane (die alleen dezelfde problemen heeft gehad als alle andere dCi's : brosse slangen bij het roetfilter), als de Micra van TS prima rijdt, hij er een schappelijke prijs voor heeft betaald is er toch niets aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Laatst online: 27-05 11:15

GerritGekke

Gamechanger

@danielvmn wat is nu eigenlijk precies het probleem? Ik lees dat je kennelijk deze informatie graag eerder voor handen had willen hebben.
Los van dat, als de auto verder voldoet en je hebt na je gevoel een acceptabele prijs er voor betaald dan is het toch klaar?

Btw, als de (rest)BPM te laag is zou het mogelijk als een schadevoertuig kunnen zijn geïmporteerd.

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:47
euchromatic schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 20:24:
[...]

De grote verhuurders, Avis, Sixt, hertz, enz. Verkopen de meeste wagens na 9 mnd. Ongeacht kilometerstand.

Dus ex rental lijkt me ook sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Laatst online: 25-05 21:52
fsfikke schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 20:56:
[...]

Wie zegt wat normaal is? In bij Sixt en Avis zijn de autos rond de 25k op of als ze 6 maanden in de vloot zitten.
Ik heb bij Budget gewerkt, daar zag ik regelmatig 40k+ standen langskomen. En we huren regelmatig auto's op vakantie: dit jaar nog een C1 gehad (van Avis) met 45k. Dat was wel een rammelbak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:10
Als ik bij een garage ga kijken voor een auto dan vraag ik zelf om het kenteken... (online opzoeken)
En vragen naar de historie... Hoeveelste eigenaar, import auto, ooit schade gehad enz

Je hebt zelf niet zoveel gedaan. (geen onderzoek/vragen gesteld)

Eigen schuld vind ik.... En geen reden voor de garage om de auto terug te nemen.

Ik zou zelf ook geen import auto willen.

[ Voor 9% gewijzigd door Aggressor op 05-10-2019 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
redwing schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:16:
Op zich wel, ware het niet dat de NAP ook makkelijk voor de gek te houden is. Het enige wat ze doen is controleren of de km-stan oploopt. Als je dus 50k in een jaar gereden hebt en de teller 45k terug zet zal de NAP dat prima vinden.
Ja dat zeg jij nu en ben ik volgens mij nog een keer tegen gekomen in dit topic, maar dat scenario is erg onwaarschijnlijk. Ik bedoel: een particulier doet dan wel erg veel moeite om de volgende eigenaar van de auto te naaien voor die 1000 of 2000 euro die hij extra bij verkoop of aan inruil krijgt (uitgaande van een normale auto van zeg 15 a 20K).

In de echte wereld gebeurt dit gewoon niet.

Wat wel gebeurt is dat bedrijfjes auto's importeren op grote schaal. Vervolgens elke auto serieus terugdraaien (mits de staat van de auto dit "toestaat") en voor een aanzienlijk hogere prijs verkopen. Dit kan alleen met importwagens omdat er geen NAP is. Verkopers vertellen er dan een verhaaltje bij dat er geen boekjes meer bij zijn, of dat de wagen onderhoud heeft gehad bij een garage ipv merkdealer waardoor het onderhoud niet precies aantoonbaar is. Als dit soort louche bedrijven dit op grote schaal toepassen wordt er gewoon serieus geld verdiend.

Conclusie van dit verhaal: ik zou niet snel een importbak kopen, maar als alles er goed uit ziet qua onderhoudshistorie, interieur en exterieur dan is het toch het overwegen waard als de auto ook (behoorlijk) goedkoper is dan een vergelijkbaar model mét NAP. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
GoeiedagEem schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 10:10:
[...]
Ja dat zeg jij nu en ben ik volgens mij nog een keer tegen gekomen in dit topic, maar dat scenario is erg onwaarschijnlijk. Ik bedoel: een particulier doet dan wel erg veel moeite om de volgende eigenaar van de auto te naaien voor die 1000 of 2000 euro die hij extra bij verkoop of aan inruil krijgt (uitgaande van een normale auto van zeg 15 a 20K).

In de echte wereld gebeurt dit gewoon niet.
Dus dit gebeurt nooit volgens jou.
Wat wel gebeurt is dat bedrijfjes auto's importeren op grote schaal. Vervolgens elke auto serieus terugdraaien (mits de staat van de auto dit "toestaat") en voor een aanzienlijk hogere prijs verkopen. Dit kan alleen met importwagens omdat er geen NAP is. Verkopers vertellen er dan een verhaaltje bij dat er geen boekjes meer bij zijn, of dat de wagen onderhoud heeft gehad bij een garage ipv merkdealer waardoor het onderhoud niet precies aantoonbaar is. Als dit soort louche bedrijven dit op grote schaal toepassen wordt er gewoon serieus geld verdiend.
En dit gebeurt continue op grote schaal? Ondanks dat zelfs zonder al teveel kennis je een groot verschil in km stand makkelijk aan de staat van de auto ziet? Zeker bij de km stand waar het hier om gaat. Net zo goed niet echt logisch dus.
Conclusie van dit verhaal: ik zou niet snel een importbak kopen, maar als alles er goed uit ziet qua onderhoudshistorie, interieur en exterieur dan is het toch het overwegen waard als de auto ook (behoorlijk) goedkoper is dan een vergelijkbaar model mét NAP. _/-\o_
Grootste conclusie is dat mensen vooral bang zijn en niet even nadenken. Bij een import auto moet je controleren of alles klopt.... Net als dat je dat doet bij welke 2e hands auto dan ook.

Laat anders eens een bron zien welke aangeeft dat er vooral bij import grootschalig wordt gefraudeerd?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

GoeiedagEem schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 10:10:
[...]

Conclusie van je verhaal: je zou zonder problemen een auto bij een louche handelaar kopen, zolang je NAP ziet vind je alles best. d:)b

Waarom zou je überhaupt een auto kopen bij een handelaar die je niet vertrouwt en die met gekke verhalen komt, import of geen import 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
Eerst en vooral, de KM stand word bij iedere bandenwissel, keuring, pechverhelping of onderhoud doorgegeven. Dat is dus meestal meer dan 1 keer per jaar. Fraude waarbij iemand continu die km terugdraait komt zelden voor.
redwing schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 17:26:
[...]

Grootste conclusie is dat mensen vooral bang zijn en niet even nadenken. Bij een import auto moet je controleren of alles klopt.... Net als dat je dat doet bij welke 2e hands auto dan ook.

Laat anders eens een bron zien welke aangeeft dat er vooral bij import grootschalig wordt gefraudeerd?
Ja dat gebeurd massaal bij import, ik weet zelfs gevallen van auto's die heel veel gereden hadden op korte tijd en goed onderhouden (je zag het dus niet aan de staat) die geëxporteerd zijn, km stand terug gedraaid en gewoon terug geïmporteerd zijn naar hetzelfde land.

Boekjes zijn waardeloos, kan je zo bijbestellen en een stempel namaken is niet moeilijk, voor zover je een stempel hoeft na te maken want waar controleer jij hoe de stempel er exact uitziet van een garage in een ander land? Als je slim bent laat je af en toe een vakje of blad over en wissel je eens van dealer om het nog geloofwaardiger te maken.

Gezien Europa vrij verkeer van goederen heeft en consumenten (onterecht) heel gevoelig zijn aan km standen, prijs verschil tussen 168 000 km en 188 0000 is opmerkelijk (immers dan zit je te dicht bij de grens van 200 000 en dan is een auto hier afgeschreven), kan je ervan uitgaan dat er wel wat fraude gebeurd.

Moet daar moet ik wel bijzeggen dat dealers hier soms wel aan meewerken maar niet vaak de verkoop zelf willen doen, zij hebben een naam hoog te houden en nemen doorgaans niet het risico hun handen hieraan te verbranden.

Wat betreft de bronnen: om te beginnen is het NAP systeem einde leven, vanaf 1 januari, niet lang meer dus, krijg je geen NAP meer maar een Europese Car-pass (wen dus al maar aan de naam). Blijkbaar vonden ze het in Europa dat het gedaan moest zijn met km fraude bij import. Car-pass is iets wat de Belgen al langer kennen overigens maar de Europese versie is daar ook nieuw.

https://www.car-pass.be/files/article_files/file/62/6517_cap_jaarverslag2018_eng_v3_lr-pages.pdf

Als je dit rapport voor gevonden km fraude bekijkt uit België bekijkt zie je dat het huidige Belgische systeem 1648 fraude gevallen ontdekt heeft in 2018 waarvan 40%! uitsluitend import uit Nederland was. De reden dat men zoveel fraude detecteert met import tussen NL en BE is omdat we goede buren zijn en al sinds 2016 km standen delen met elkaar (en daarmee al voorliepen op het Europese systeem). De fraude binnen de lidstaten (en wat momenteel niet gevonden word) ligt dus vele malen hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
BOVAG voorwaarden van toepassing? Dan kun je misschien nog de koop annuleren.

Moet je wel de kosten van de verkoper vergoeden (rijklaar maken etc). Kan iets van 15% zijn.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

sprankel schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 19:21:
Eerst en vooral, de KM stand word bij iedere bandenwissel, keuring, pechverhelping of onderhoud doorgegeven. Dat is dus meestal meer dan 1 keer per jaar. Fraude waarbij iemand continu die km terugdraait komt zelden voor.
Nope, vanmorgen winterwielen laten monteren, en er is niemand in mijn auto geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Laatst online: 26-05 18:41
Hackus schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 19:48:
[...]

Nope, vanmorgen winterwielen laten monteren, en er is niemand in mijn auto geweest.
Rijd je hem dan zelf de brug op? Volgens mij bij reparaties vanaf een bepaald bedrag €100 of zo iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pacificocean schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 19:55:
[...]

Rijd je hem dan zelf de brug op? Volgens mij bij reparaties vanaf een bepaald bedrag €100 of zo iets.
als je het zo wilt noemen, ja. met wielenwissel rij je niet op de brug eigenlijk, maar weet wat je bedoelt.
(bij onderhoud en reparatie over de grens geldt het ook niet btw.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
sprankel schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 19:21:
Nee, bij bandenwissels, pechhulp, onderhoud is bij mij nog nooit de km stand doorgegeven aan het NAP. Sterker nog, zelfs niet elke keuring staat er in, ook al zou je dat wel verwachten.

Daarnaast is het ook helemaal niet nodig om elke keer de km stand terug te draaien. Laat je bevriende garage verkeerde standen doorgeven aan de NAP en alleen als je hem verkoopt hoef je maar iets aan te passen. Het NAP is nogal fraudegevoelig omdat zolang de kmstand maar oploopt ze alles prima vinden.
[...]
Ja dat gebeurd massaal bij import, ik weet zelfs gevallen van auto's die heel veel gereden hadden op korte tijd en goed onderhouden (je zag het dus niet aan de staat) die geëxporteerd zijn, km stand terug gedraaid en gewoon terug geïmporteerd zijn naar hetzelfde land.
Waarom zou je hier zo moeilijk voor doen? Exporteren en importeren is niet nodig als je veel rijdt in korte tijd. Je kunt dan nl. simpelweg de kmstand lager zetten en die lagere stand doorgeven aan NAP. Die vinden dat dan nl. prima.
Boekjes zijn waardeloos, kan je zo bijbestellen en een stempel namaken is niet moeilijk, voor zover je een stempel hoeft na te maken want waar controleer jij hoe de stempel er exact uitziet van een garage in een ander land? Als je slim bent laat je af en toe een vakje of blad over en wissel je eens van dealer om het nog geloofwaardiger te maken.

Gezien Europa vrij verkeer van goederen heeft en consumenten (onterecht) heel gevoelig zijn aan km standen, prijs verschil tussen 168 000 km en 188 0000 is opmerkelijk (immers dan zit je te dicht bij de grens van 200 000 en dan is een auto hier afgeschreven), kan je ervan uitgaan dat er wel wat fraude gebeurd.
Dat er gefraudeert wordt geloof ik helemaal. Dat gebeurt niet alleen met import, maar ook met de normale Nederlandse auto die NAP heeft. Zeker als je een bevriende dealer hebt (die b.v. ook je auto mag verkopen) is het supersimpel om je km stand laag te houden en toch een kloppende NAP te hebben.
Moet daar moet ik wel bijzeggen dat dealers hier soms wel aan meewerken maar niet vaak de verkoop zelf willen doen, zij hebben een naam hoog te houden en nemen doorgaans niet het risico hun handen hieraan te verbranden.

Wat betreft de bronnen: om te beginnen is het NAP systeem einde leven, vanaf 1 januari, niet lang meer dus, krijg je geen NAP meer maar een Europese Car-pass (wen dus al maar aan de naam). Blijkbaar vonden ze het in Europa dat het gedaan moest zijn met km fraude bij import. Car-pass is iets wat de Belgen al langer kennen overigens maar de Europese versie is daar ook nieuw.
Tuurlijk werkt zoiets beter als je dat Europees doet, zeker omdat in veel landen er helemaal nog geen controle is (Midden+Oost-Europa)

Maar de reden waarom ik vooral aangeef dat je (vooral met jongere auto's) erg op moet letten, ook bij niet import, is dat je pas na 4 jaar de 1e verplichte keuring hebt, waarbij dus ook de NAP pas dan voor het eerst genoteerd wordt. Iemand die dus wil frauderen heeft binnen deze 4 jaar alle vrijheid.

Ga er dus maar van uit dat die fraude niet alleen bij import speelt, maar bij alle 2e hands auto's. Je zult dus altijd goed moeten kijken of de staat van de auto en het gepleegde onderhoud wel met elkaar overeen komen.

Aan de andere kant wordt er ook teveel waarde gehecht aan de km stand, als de auto er goed uitziet en goed is onderhouden zal 30/40k meer of minder geen bal uitmaken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
redwing schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 21:20:
[...]

Nee, bij bandenwissels, pechhulp, onderhoud is bij mij nog nooit de km stand doorgegeven aan het NAP. Sterker nog, zelfs niet elke keuring staat er in, ook al zou je dat wel verwachten.

Daarnaast is het ook helemaal niet nodig om elke keer de km stand terug te draaien. Laat je bevriende garage verkeerde standen doorgeven aan de NAP en alleen als je hem verkoopt hoef je maar iets aan te passen. Het NAP is nogal fraudegevoelig omdat zolang de kmstand maar oploopt ze alles prima vinden.
Het registreren van tellerstanden van Nederlandse voertuigen kan de RDW niet alleen. Om ervoor te zorgen dat de database met tellerstanden van Nederlandse voertuigen compleet is en blijft, werkt de RDW daarom samen met garages over het gehele land. Deze samenwerking is overigens niet vrijwillig, maar garages zijn verplicht om de tellerstanden van voertuigen die zij over de vloer krijgen door te geven aan de RDW. Doen zij dit niet, dan riskeren zij een boete. De reden dat de RDW samenwerkt met garages en niet met andere instellingen of organisaties, heeft te maken met het feit dat garages simpelweg de meeste voertuigen zien.
Dat garages het toch niet doorgeven is teken dat de pakkans niet hoog genoeg is, in BE vraagt zelfs een takeldienst meteen de km stand op.

En ja, je kan een bevriende garage foute standen laten doorgeven maar het is niet de eigenaar die foefelt met een km stand, het zijn handelaars. Bovendien is dat veel te riskant, als je klant in panne valt en een andere garage komt eraan en die stuurt de juiste door dan gaan er alarmbellen af die je niet wilt. (de boetes zijn niet bepaald mals)

Niemand zegt dat die NAP/Car-pass waterdicht is, maar als er een leuke wagen staat bij een handelaar die er nog mooi uitziet dan bestaat de kans dat men die eruit gaat kiezen voor export/import om van 50k 15k km's te maken. Of van 220k naar 120k. Dat brengt ook op om te frauderen, who cares over fraude van 90k naar 80k km's omdat iemand wat heeft liggen foefelen met verkeerde km standen door te geven of snel de teller een beetje naar beneden te halen voor een onderhoud? Daar zit het grote geld niet en de beslissing om te frauderen gebeurd pas bij aan- en verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
redwing schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 17:26:
[...]

Dus dit gebeurt nooit volgens jou.

[...]

En dit gebeurt continue op grote schaal? Ondanks dat zelfs zonder al teveel kennis je een groot verschil in km stand makkelijk aan de staat van de auto ziet? Zeker bij de km stand waar het hier om gaat. Net zo goed niet echt logisch dus.

[...]

Ik zeg niet dat consumenten / particulieren NOOIT de teller terugdraaien, ik zeg alleen dat dit erg onwaarschijnlijk is.

Ook zeg ik niet dat importbedrijven allemaal dit soort praktijken er op na houden, maar voor hen is er gewoon een groter incentive om dit te doen, omdat het voor een veel dikkere portemonnee zorgt. Daarbij kennen ze de kneepjes van het vak, ze weten hoe en welke auto ze geloofwaardig 40 a 50K terug kunnen draaien.

Hier een artikel uit 2018 over importauto's met teruggedraaide kilometerstanden: https://www.rdw.nl/over-r...eft-teruggedraaide-teller
Pagina: 1