Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinjz98
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-10-2024
Hoi allemaal,

Ik heb een tijdje geleden een Asus Vivobook laptop uit 2018 met Intel(R) Celeron(R) CPU N3350 @ 1.10GHz, 1101 MHz, 2 core('s), 2 logische processor(s) gekocht. Bedoeld voor het gebruik van school.

Nou wist ik bij voorhand dat dit niet de snelste en beste processor is, maar een youtube filmpje of een paar klikken extra is al teveel voor deze laptop. Uiteindelijk wil ik wel een wat snellere laptop.

Ik heb de computer een nieuwe schone Windows 10 gegeven, maar ik zou eigenlijk verder niet weten wat ik met deze laptop zou moeten doen om hem iets sneller te maken. Naast alle presentaties via Windows te verhogen.

Is het overclocken van de processor een goed plan of kan ik hem beter doorverkopen en voor een andere laptop gaan?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:54
Overklokken gaat niet met een laptop cpu. Vervangen kan je N3350 ook niet want zit gesoldeerd op het moederbord. Wil je een snellere laptop dan zal je een snellere laptop moeten kopen want aan je huidige valt niets te sleutelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Overclocken kan op zich wel met een notebookCPU, maar veel meer performance ga je er echt niet uittrekken (het is niet alsof 10% extra je systeem ineens werkbaar maakt). Daarbij is koeling een probleem.

Ik zou 'm doorverkopen en voor wat beters gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:06

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je een laptop wil die enigszins vlot is en blijft moet je eigenlijk niet onder een i5 kijken. Jong gebruikte zakelijke laptops hebben de beste value for money, zoals de Dell Latitude 7460 of HP Probook 450 G4 etc.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

nelizmastr schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 21:47:
Als je een laptop wil die enigszins vlot is en blijft moet je eigenlijk niet onder een i5 kijken. Jong gebruikte zakelijke laptops hebben de beste value for money, zoals de Dell Latitude 7460 of HP Probook 450 G4 etc.
Goed idee voor TS. Die ultra-budget crap mocht nooit verkocht te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:06

nelizmastr

Goed wies kapot

Ludwig005 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 06:43:
[...]

Goed idee voor TS. Die ultra-budget crap mocht nooit verkocht te worden.
Sommige van die craptops hadden zelfs maar 32GB eMMC. Lekker met Windows 10 en de Nazistische update cycle :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:50
Ik betwijfel of de CPU dat stotteren veroorzaakt en daar is op een eenvoudige manier achter te komen.
- Speel eens zo'n filmpje af en kijk wat de beperking is: de processor of de harddisk?
- Hoe? Vaak helpt het om HD-Tune te installeren en de test te draaien, met daarnaast het Windows 10 Prestaties-scherm geopend met de Services gerankt op "meeste CPU-verbruik bovenaan".
Als de HD-Tune grafiek "dipt naar nul" kán de CPU verder niets op dat moment omdat hij geen data krijgt en hapert je filmpje.
De remedie is dan om je harddisk te vervangen door een SSD en NIET om je CPU te upgraden.

Je kijkt in Systeem welke harddisk in je laptop zit en op internet of dit een SATA of PATA type is.
Als het PATA is heb je pech gehad (SSD's onbetaalbaar) en bij een SATA harddisk vervang je de harddisk voor enkele tientjes. (Eventueel kan je je harddisk binnen 30 minuten clonen naar de SSD.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:41
Renault schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:12:
Ik betwijfel of de CPU dat stotteren veroorzaakt en daar is op een eenvoudige manier achter te komen.
- Speel eens zo'n filmpje af en kijk wat de beperking is: de processor of de harddisk?
- Hoe? Vaak helpt het om HD-Tune te installeren en de test te draaien, met daarnaast het Windows 10 Prestaties-scherm geopend met de Services gerankt op "meeste CPU-verbruik bovenaan".
Als de HD-Tune grafiek "dipt naar nul" kán de CPU verder niets op dat moment omdat hij geen data krijgt en hapert je filmpje.
De remedie is dan om je harddisk te vervangen door een SSD en NIET om je CPU te upgraden.

Je kijkt in Systeem welke harddisk in je laptop zit en op internet of dit een SATA of PATA type is.
Als het PATA is heb je pech gehad (SSD's onbetaalbaar) en bij een SATA harddisk vervang je de harddisk voor enkele tientjes. (Eventueel kan je je harddisk binnen 30 minuten clonen naar de SSD.)
Ehhh...

1. Je snapt dat YouTube fimpljes streamt, niet download?
2. In de laptop zit al een SSD

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Deze systemen hebben standaard een SSD en geen HDD meer :)

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Als je toch niets speciaal van plan bent met die vivobook en je alles in de browser doet is het misschien een idee om Linux distro te installeren. Lubuntu, wellicht.

Imperfectionist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online

Pata in een laptop uit 2018? 8)7 En welke harddisk?

@TERW_DAN Ja, in principe kan je alles overclocken, maar als je de opties in de bios niet hebt, zal je toch niets kunnen. En op praktisch alle laptops is dat gewoon dichtgetimmerd.

Linux is inderdaad wel een goeie.
Maar buiten dat kan je inderdaad niets, behalve een snellere laptop kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door WEBGAMING op 02-10-2019 13:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Detmer schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:15:
[...]

Deze systemen hebben standaard een SSD en geen HDD meer :)
Ik ken het specifieke model niet maar het kan goed zijn dat er geen ssd in zit maar emmc geheugen. Dat is ook wel flashgeheugen maar kan vrij traag zijn.
Pagina: 1