Sinds een tijdje ben ik met python bezig. Dat gaat aardig maar ik merk dat ik veel dingen op de klassieke manier doe, met overal doorheen itereren terwijl dat nu net niet de bedoeling lijkt te zijn. Ik heb al diverse tutorials doorgewerkt (oa https://www.datacamp.com/...thon-numpy-tutorial#array , hele lap en flink wat testwerk) en ik kom er maar niet uit hoe ik onderstaande (versimpelde) situatie aan moet pakken.
In tabelvorm, de kopjes zijn voor de verduidelijking van het voorbeeld. In python is het een numpy array.
medewerker, locatie, afdeling
======================
jan, amsterdam, administratie
jan, rotterdam, verkoop
jan, maastricht, inkoop
piet, leiden, inkoop
piet, maastricht, engineering
klaas, utrecht, verkoop
Laten we aannemen dat de locatie in maastricht alleen nog maar verkoop gaat doen en alle medewerkers daar naar de afdeling verkoop zullen gaan. In SQL termen dus
update table
set afdeling = verkoop
where locatie = maastricht
Bovenstaande data is verder niet representatief, ik probeer geen crm systeem of zoiets in python na te bouwen maar het is waarschijnlijk wat beter leesbaar dan de echte data.
Het kan goed zijn dat de oplossing niet eens technisch is maar dat ik gewoon op de verkeerde manier denk. De algemene insteek van de voorbeelden is namelijk heel sterk om een arraydimensie of subset daarvan te selecteren en die vervolgens te veranderen.. en dus niet een aantal regels te selecteren en binnen die rijen een andere kolom te veranderen. Toch lijkt me dat niet zo'n vreemde wens.
Willen jullie me wat op weg helpen?
In tabelvorm, de kopjes zijn voor de verduidelijking van het voorbeeld. In python is het een numpy array.
medewerker, locatie, afdeling
======================
jan, amsterdam, administratie
jan, rotterdam, verkoop
jan, maastricht, inkoop
piet, leiden, inkoop
piet, maastricht, engineering
klaas, utrecht, verkoop
Laten we aannemen dat de locatie in maastricht alleen nog maar verkoop gaat doen en alle medewerkers daar naar de afdeling verkoop zullen gaan. In SQL termen dus
update table
set afdeling = verkoop
where locatie = maastricht
Bovenstaande data is verder niet representatief, ik probeer geen crm systeem of zoiets in python na te bouwen maar het is waarschijnlijk wat beter leesbaar dan de echte data.
Het kan goed zijn dat de oplossing niet eens technisch is maar dat ik gewoon op de verkeerde manier denk. De algemene insteek van de voorbeelden is namelijk heel sterk om een arraydimensie of subset daarvan te selecteren en die vervolgens te veranderen.. en dus niet een aantal regels te selecteren en binnen die rijen een andere kolom te veranderen. Toch lijkt me dat niet zo'n vreemde wens.
Willen jullie me wat op weg helpen?