Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Opstartprobleem desktop, verdenking probleem voeding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Allonvanuitert
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 05-06-2023
Mijn vraag
Hoi, sinds enkele dagen start mijn pc moeizaam op.
Soms gaat het goed, maar meestal blijft hij in het opstartproces hangen, waarbij wel enkele lampjes branden maar hij niet "doorpakt" en het beeldscherm zwart blijft. Ook na slaapstand heb ik dit probleem.
Als hij goed opgestart is ervaar ik overigens geen problemen bij het draaien van software of games.

Na het afstruinen van de forums denk ik dat het meest waarschijnlijk een probleem met de voeding is.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn specs:
- Midi tower, 191mm X 468mm X 437mm ATX - USB / Audio (CM Elite 310)
- INTEL Core I5-3470 3,2GHz LGA1155 Boxed Quad-Core - Inclusief Koeler
- Radeon RX 580 videokaart
- 2X USB 3.0, 2X Sata600, 1X PCI-e x16(+1X x8, 1X x4 Intel Z77 - 4x DDR3 - SATA600/USB3.0
- 2 X 4GB CL9 DDR3 - 240 pin - 1,65V - CL9 - 2x 4GB Kit
- PCIe x16 HDMI/DVI-I/DVI-D/Displayport 1.2
- Fortron Source 700W Voeding ATX12V V2.3 Black ATX12V 2.3
- Sata600 Lezen: Tot 530MB/s - Schrijven: Tot 130MB/s
- Sata600 Barracuda
- Sata SATA
- HKC kaartlezer intern USB2.0 Zwart USB, MS/MS Duo, CF/MD, SD/MMC, XD, Micro SD
- COA + Licentie
- 64 bit
- Voedingskabel 230 VOLT 1.5 M Zwart

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
1. zou het zinvol zijn de voeding los te koppelen en de "paperclip" truuk te doen? Ik heb dit nog niet gedaan omdat de lampjes wel branden bij het aanzetten en hij het soms dus wel doet.
2. als ik mijn voeding wil vervangen, welke nieuwe voeding zouden jullie adviseren (en welke past op mijn moederbord en videokaart?)
3. of denken jullie toch dat het probleem ergens anders zit :).

Dank alvast!

Groeten,
Allon
...

Alle reacties

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Wat heb je geprobeerd?
Ik mis enige onderbouwing waarom je denkt dat het de voeding is. Lampjes op mobo gecheckt? Foutmeldingen in windows nagelopen? BIOS reset gedaan?

Op basis van je verhaal kun je nergens uit concluderen dat het aan de voeding ligt.

Afgezien daarvan zou ik hem wel vervangen. Het model is al zeker 6 jaar oud, een merk waar ik nog nooit van gehoord heb en 700 watt is veel te veel, je systeem kan het prima af met 500.

Op je vragen:
1: Nee? Wat denk je te bereiken door de voeding aan te zetten los van het systeem?
2: BeQuiet Pure Power of Straight Power, 500w.
3: Die kans is aanwezig, je verhaal komt immers neer op "Mijn auto start niet, denken jullie dat ik een nieuwe accu nodig heb?"
Maybe, maar het kan ook de startmotor zijn, onsteking, brandstoftoevoer, luchtinlaat etcetera. Je hebt nog niks getest of uit kunnen sluiten dus is daar geen enkele conclusie aan te verbinden.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:33

Nemesizz

Untouchable

Zijn wel bekende symptomen bij die Fortron voedingen (veel Medion PC's onder handen gehad, die hadden ook atlijd FSP Fortron voedingen met de zelfde kwalen).

Vaak even 'warm draaien' en dan deden ze het wel weer, maar cold-boots... nee.

Paperclip helpt niet, tenzij je dat gebruikt om warm te draaien (maar dan is de belasting weer te laag denk ik).

Andere voeding is de beste optie.

• Allonvanuitert
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 05-06-2023
Dank Wintervacht en Nemesizz voor jullie snelle antwoord.

@Wintervacht
n.a.v. verschillende forums en discussies bij mensen met hetzelfde probleem was dit mijn voorlopige conclusie. Maar je hebt gelijk dat ik het natuurlijk niet zeker weet.

T.a.v. je punten:
ik heb de drivers geupdate, system cleaner en ccleaner gerund, virusscanner gedraaid, gekeken met "speedfan" (en harde schijven zijn goed). Als de pc aan is loopt hij soepel, dus daarmee dacht ik videokaart minder waarschijnlijk.

Hoe check je lampjes op mobo? (aan voorzijde heb ik 2 blauwe lampjes, waarvan er 1 uit is alsof de pc in slaapstand is) Bij het opstarten knipperen ze beiden wel kortdurend.

De BIOS heb ik nog niet kunnen bekijken, probleem is dat hij nu dus niet meer opstart. Volgende keer zal ik dit zeker doen (met Speccy oid?)

Is het btw nadelig voor een PC om een hoger wattage te hebben? Ik zat te kijken naar die BeQuiet voedingen, en scheelt maar 5 euro of je een 500 of 600W koopt. Neig dan weer naar meer power = beter... :)

@Nemesizz fijn om te horen dat dit wel een bekend probleem is met die Fortron voedingen.

Dank nogmaals!

[ Voor 9% gewijzigd door Allonvanuitert op 01-10-2019 18:00 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:33

Nemesizz

Untouchable

Fortron (FSP) is overigens een best bekend merk, en zit ook met grote regelmaat bij OEM PC's (pre-build PC's, zoals Medion, maar ook andere merken vaak zat gezien).

Het zijn redelijke voedingen (geen 'plof voedingen' zoals MSTech, Qtech en die meuk), maar ook geen hoogvliegers, en vaak geven ze na een paar jaar problemen, eerst cold-boots, maar naar verloop van tijd worden de problemen erger, zoals eens instabiel systeem (reboots, BSOD's), vastlopers, enz.

Meer power is niet per definitie beter. Soms werkt het averechts (al moet ik toegeven, weet niet precies hoe het moderne voedingen zit, omdat die tegenwoordig steeds efficiënter worden).
Voedingen hebben een bepaalde efficiëntie bij een bepaalde load, als je een voeding hebt heel veel vermogen, maar erg bar weinig van gebruikt (hint: je systeem verbruikt niet enorm veel), dan kan het zijn dat je voeding minder efficiënt is dan een model met een minder hoog vermogen.

Voor de meeste PC's is een (goede) voeding van 450 a 500W al ruim voldoende.