Toon posts:

Rekentoets maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag:
Ik wil voor mezelf een rekentoets maken in Excel. De bedoeling is dat deze geheel random is. De rekentoets ziet er in mijn ogen als volgt uit:
Je ziet 1 som in beeld van een random getal tussen de 0 en 1000 + nog een getal tussen de 0 en 1000. Daarna heb je 1 cel om daar het antwoord op te geven. Als het goede antwoord gegeven is wordt de som automatisch vervangen door een nieuwe random som. Ik dacht ik gebruik asselecttussen(0;1000), echter als ik dan een antwoord ingeef verandert de som al. Ik hoop te bereiken dat de som blijft staan totdat het juiste antwoord is gegeven. Kan iemand mij helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:56

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Puur op basis van formules ga je dit niet lukken, daar zal je een VBA bij moeten zetten die pas na controle van het veld de 'rekenvelden' vervangt door nieuwe getallen, of niet als deze fout is.

aselect wordt getriggerd bij elke vorm van bewerking van je excelsheet, zelfs een delete/copy, alles zorgt ervoor dat er meteen nieuwe cijfers komen.

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Target.Address = "$A$1" Then
<bla bla bla>
(of gewoon 'call macro' als je die los maakt)
End If
End Sub

In de code een check van de 2 values,
bij fout -> verander bv kleur (bv rood).
bij goed -> RND functie en vul 2 nieuwe cijfers in.

Het zal initieel even puzzelen zijn, maar als je begrijp hoe VBA werkt (tip, zoek vooral op engelse termen, erg veel te vinden) dan is dit best goed te bouwen. Let wel op dat volgens mij VBA/macro's 'by default' zijn uitgeschakeld in Excel.

[ Voor 7% gewijzigd door SinergyX op 01-10-2019 16:52 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:57:
Ik dacht ik gebruik asselecttussen(0;1000), echter als ik dan een antwoord ingeef verandert de som al.
Voer in: =ASELECTTUSSEN(0;1000) en druk niet op Enter maar op F9, dan wijzigt het getal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 19:38
Je kunt in de opties het automatisch berekenen van de formules uitschakelen. Je kunt dan de antwoorden invoeren zonder dat de random getallen veranderen. Als je dan een controlecel maakt (goed/fout), wordt deze natuurlijk ook niet automatisch berekend. Maar dat kun je oplossen door op de controlecel te staan, in de formulebalk te klikken (of op F2 drukken), en vervolgens op Enter. Alternatief is om een VBA-macro te maken die de controlecel (of controlecellen, als je in een keer 10 sommen wilt maken) bijwerkt:
Visual Basic:
1
Workbooks("Book1").Worksheets("Sheet1").[A1].Calculate

Deze kun je dan desgewenst onder een sneltoets of een button zetten.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Coffeemonster schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:14:
Je kunt in de opties het automatisch berekenen van de formules uitschakelen. Je kunt dan de antwoorden invoeren zonder dat de random getallen veranderen.
Dat is wel de beste oplossing.
Als je dan een controlecel maakt (goed/fout), wordt deze natuurlijk ook niet automatisch berekend. Maar dat kun je oplossen door
niet met een controlecel te werken maar met voorwaardelijke opmaak.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 19:38
Lustucru schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:13:
[...]

Dat is wel de beste oplossing.

[...]

niet met een controlecel te werken maar met voorwaardelijke opmaak.
Dat is helemaal een mooie oplossing. :) Niet aan gedacht.

En voor de volledigheid: druk op F9 om een nieuwe opgave te krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Coffeemonster op 03-10-2019 10:13 ]

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Pagina: 1