Aankoop Monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ronalnilson
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-01 14:37
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Een gaming monitor. Ben wel niet zo een expert in de wereld van monitoren. Maar graag zou ik willen gamen en ondertussen nog wat muziek en info kunnen opzoeken en tegelijk gamen.

Wat is je budget?
Totaal geen idee. Maximum 600€

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
LG,Samsung,MSI vooral de gekende merken

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Mijn vaste pc is een acer predator. Intelcore I5 4500 en 8gb ddr grafische kaart geforce gtx745 4gb
Ik ben een all round gamer. COD,FM,Skyrim,Total war series noem maar op.

Zal over een paar jaar een nieuwe computer aankopen en wil nu wel een Monitor kopen waar ik gerust jaren verder mee weg kan. Graag multitasken als dat mogelijk is tijden het gamen. Weet niet echt als dat mogelijk is met deze pc.

Met geluid geen rekening houden (headset)

4K is wel een must.
Groot scherm.
Hoge refresh rate
Kleuren
Wel last van soms zonlicht op het scherm.

Alvast bedankt, Is waarschijnlijk heel weinig info. Maar heb echt geen idee over die technische toestanden in de monitor wereld.

Alle reacties

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-01 07:29
Ik zou toch proberen om je wat meer te verdiepen in monitoren. Ik kan je vast vertellen dat gaming op 4K met een hoge refreshrate je niet gaat lukken. Ik weet niet hoeveel geld je denkt uit te gaan geven aan je nieuwe pc maar tenzij dat dat duizenden euro's zijn zie ik het somber in. Je moet dan gaan denken aan RTX2080(Ti) videokaarten bijvoorbeeld.

Met je huidige pc mag je al blij zijn als je fatsoenlijke frames trekt op een 1080p 60Hz monitor. Je videokaart is niet echt een beest en de rest van het systeem is inmiddels ook al wat ouder.
Mijn advies zou zijn, neem een gewone fatsoenlijke 1080p monitor en geniet er van. Je geeft aan "een paar jaar" voor je nieuwe pc, kijk tegen die tijd wat voor pc je hebt en zoek daarbij een passende monitor.

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-01 20:18
Even paar adviezen:

- Zoek eens een winkel, waar je potentiële monitoren op z'n minst kunt bekijken (of zelfs uitproberen). Een beetje MediaMarkt of Coolblue heeft er wel een paar staan. Je zegt een "groot scherm" te willen, maar heb je al wel eens ervaren wat schermen vanaf 22" doen? Afhankelijk van kijkafstand en grootte van het scherm, biedt 4K wel meerwaarde? Als je de scaling van alles op 200% gaat zetten, ben je net zo goed af met 2K op hetzelfde formaat. Het grootste scherm in je price range is 42,5" en daarmee bijna een meter breed bij 65cm hoog. Past dat lekker op je bureau, en is je kijkafstand dan nog lang genoeg?
- Multitasken: Wat zie je voor je? Game spelen op de achtergrond en ondertussen Spotify lekker z'n gang laten gaan, of fanatiek chatten in Discord en Tweakers lezen? In het laatste geval kan het zo zijn, dat je misschien met meerdere, wat kleinere, schermen beter af bent. Tenzij je je games in windowed mode wilt gaan draaien, maar dat iks vaak een performance killer
- Waar denk je een hoge (>60Hz) refresh rate voor nodig te hebben? Je huidige GPU zal met games al flink op z'n muil gaan van de resolutie an sich, laat staan zoveel pixels nóg vaker produceren. Tevens even reality check: ik zie in de Pricewatch geen 4K monitoren onder de €600 met een refresh rate boven de 60Hz.

Qua kleuren en zonlicht: je zult je er dan waarschijnlijk goed aan doen om te kijken naar een IPS paneel met een matte afwerking.

Met 4K, <€600, mat en IPS kom je op 26 opties uit. Lijkt me een leuk uitgangspunt om een paar typenummers gewoon eens te googelen, wat YT filmpjes over te kijken ed :)

• ronalnilson
John Rambo schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 16:04:
Ik zou toch proberen om je wat meer te verdiepen in monitoren. Ik kan je vast vertellen dat gaming op 4K met een hoge refreshrate je niet gaat lukken. Ik weet niet hoeveel geld je denkt uit te gaan geven aan je nieuwe pc maar tenzij dat dat duizenden euro's zijn zie ik het somber in. Je moet dan gaan denken aan RTX2080(Ti) videokaarten bijvoorbeeld.

Met je huidige pc mag je al blij zijn als je fatsoenlijke frames trekt op een 1080p 60Hz monitor. Je videokaart is niet echt een beest en de rest van het systeem is inmiddels ook al wat ouder.
Mijn advies zou zijn, neem een gewone fatsoenlijke 1080p monitor en geniet er van. Je geeft aan "een paar jaar" voor je nieuwe pc, kijk tegen die tijd wat voor pc je hebt en zoek daarbij een passende monitor.
zou rond een budget van rond de 2000€ zijn.

• ronalnilson
ShitHappens schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 16:22:
Even paar adviezen:

- Zoek eens een winkel, waar je potentiële monitoren op z'n minst kunt bekijken (of zelfs uitproberen). Een beetje MediaMarkt of Coolblue heeft er wel een paar staan. Je zegt een "groot scherm" te willen, maar heb je al wel eens ervaren wat schermen vanaf 22" doen? Afhankelijk van kijkafstand en grootte van het scherm, biedt 4K wel meerwaarde? Als je de scaling van alles op 200% gaat zetten, ben je net zo goed af met 2K op hetzelfde formaat. Het grootste scherm in je price range is 42,5" en daarmee bijna een meter breed bij 65cm hoog. Past dat lekker op je bureau, en is je kijkafstand dan nog lang genoeg?
- Multitasken: Wat zie je voor je? Game spelen op de achtergrond en ondertussen Spotify lekker z'n gang laten gaan, of fanatiek chatten in Discord en Tweakers lezen? In het laatste geval kan het zo zijn, dat je misschien met meerdere, wat kleinere, schermen beter af bent. Tenzij je je games in windowed mode wilt gaan draaien, maar dat iks vaak een performance killer
- Waar denk je een hoge (>60Hz) refresh rate voor nodig te hebben? Je huidige GPU zal met games al flink op z'n muil gaan van de resolutie an sich, laat staan zoveel pixels nóg vaker produceren. Tevens even reality check: ik zie in de Pricewatch geen 4K monitoren onder de €600 met een refresh rate boven de 60Hz.

Qua kleuren en zonlicht: je zult je er dan waarschijnlijk goed aan doen om te kijken naar een IPS paneel met een matte afwerking.

Met 4K, <€600, mat en IPS kom je op 26 opties uit. Lijkt me een leuk uitgangspunt om een paar typenummers gewoon eens te googelen, wat YT filmpjes over te kijken ed :)
Is inderdaad wel een goede mening om eens te gaan kijken naar een media markt om te zien wat dat het geeft. Ik heb wel plaats genoeg om een scherm van meer dan een meter te plaatsen(niet dat het nodig is).

Multitasken is voor mij gamen en muziek beluisteren en af en toe eens chatten (facebook)

in toekomst koop ik voor rond de 2000€ nieuwe game pc. En weet niet in dit geval (toekomst gericht en nu) als het beter is om 4 k aan te kopen of een monitor met hoge refresh rate?

Kan natuurlijk de aankoop uitstellen (maar mijn scherm komt regelmatig blauw) en denk niet dat het nog jaar of 2 jaar kunnen rekken.

• Ayazis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:40
Ik sluit me aan bij John Rambo.

Je huidige systeem kan een 4k monitor niet aan bij games. Waarom zou je zo'n dure monitor kopen als je er de komende twee jaar niks mee kan?

Koop nu gewoon een prima 1080p monitor. Tegen de tijd dat je je nieuwe pc hebt gekocht en wel games op 4k kan draaien, ga dàn eens kijken naar wat er op de markt is. Wellicht kan je dan ook iets mooiers krijgen dan nu.

Nu zoveel geld uitgeven aan een monitor die je niet kan benutten is echt zonde.

• ronalnilson
Ayazis schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:56:
Ik sluit me aan bij John Rambo.

Je huidige systeem kan een 4k monitor niet aan bij games. Waarom zou je zo'n dure monitor kopen als je er de komende twee jaar niks mee kan?

Koop nu gewoon een prima 1080p monitor. Tegen de tijd dat je je nieuwe pc hebt gekocht en wel games op 4k kan draaien, ga dàn eens kijken naar wat er op de markt is. Wellicht kan je dan ook iets mooiers krijgen dan nu.

Nu zoveel geld uitgeven aan een monitor die je niet kan benutten is echt zonde.
en welke monitor raden jullie me dan aan?
Pagina: 1