SD kaart formatteren lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 15:24
Ik heb hier twee Micro SD kaartjes liggen van 32 GB. Ze zijn beide gebruikt in een Android smartphone en als zodanig gebruikt voor interne opslag op het apparaat. Eén kaart is van SanDisk Ultra A1. De andere is een Kruidvat Micro SD HC.

Ik wil ze nu formatteren zodat ze leeg zijn en gebruikt kunnen gaan worden in een GoPro o.i.d.

Als ik ze wil formatteren in Windows krijg ik een foutmelding dat het formatteren is mislukt. Software 'SDCard Formatter' geeft dezelfde foutmelding. In de GoPro worden de kaartjes niet gelezen.

Iemand de oplossing om de kaartjes alsnog te kunnen formatteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_AllocStarByte
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-07 13:34
Probeer eens;
  • Open a Command Window (cmd)
  • Enter diskpart
  • Enter list disk (it is important you KNOW which disk is the USB flash you are formatting)
  • Enter select disk x where x is your USB flash
  • Enter clean
  • Enter create part primary
  • Enter select part 1
  • Enter active
  • Enter format fs=fat32 label="whatever" (Label is optional - ensures USB flash is labelled for in explorer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:25
Weet niet of je de Micro SD kaart eerst in een SD adapter doet, maar dan zit de write lock er misschien op (weet niet of dat op (alle) SD adapters zit? en kun je hem daarom niet formatteren?

Afbeeldingslocatie: https://i.fixya.net/uploads/images/eibraz_16.jpg

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
r_AllocStarByte schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:30:
Probeer eens;
  • Enter diskpart
  • Enter list disk (it is important you KNOW which disk is the USB flash you are formatting)
  • Enter clean
  • Enter select part 1
  • Enter active
  • Enter format fs=fat32 label="whatever" (Label is optional - ensures USB flash is labelled for in explorer)
Wanneer ik de disk intyp krijg ik de melding 'the disk is not valid'. De rest van de stappen kan ik dus niet doen.

Slotje staat 'open' trouwens @Rensjuh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_AllocStarByte
@SX-Superfly
Kijk eens goed naar deze afbeelding
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YBuBsNo.png

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
r_AllocStarByte schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:30:
Probeer eens;
  • Enter diskpart
  • Enter clean
  • Enter select part 1
  • Enter active
Ik kom tot stap 'create part primary'. Daarna krijg ik de melding 'er is onvoldoende bruikbare ruimte voor deze bewerking'. Dus de volgende stappen lukken niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_AllocStarByte
SX-Superfly schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:58:
[...]

Ik kom tot stap 'create part primary'. Daarna krijg ik de melding 'er is onvoldoende bruikbare ruimte voor deze bewerking'. Dus de volgende stappen lukken niet meer.
Vreemd, neem aan dat lock uit staat? Fysieke lock knopje.

Probeer eens EaseUS Partition Master;

Uitleg
https://www.easeus.com/pa...lash-drive-using-cmd.html

Download
http://down.easeus.com/product/epm_free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
Waarschijnlijk is het SD kaartje kapot. Dit was ook bij mijn kaartje in de Rpi. Kon niet meer schrijven alleen maar lezen van dat kaartje.

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_AllocStarByte
Waarschijnlijk is de sd kaart dan idd stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
r_AllocStarByte schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 16:01:
[...]

Vreemd, neem aan dat lock uit staat? Fysieke lock knopje.

Probeer eens EaseUS Partition Master;

Uitleg
https://www.easeus.com/pa...lash-drive-using-cmd.html

Download
http://down.easeus.com/product/epm_free
In het programma EaseUS Partition Master zie ik de optie 'formateren' niet in het optiemenu van de SD kaart. Ik kan alleen kiezen uit 'verwijderen' en 'data wissen'. Beide opties geven een foutmelding dat de handeling niet kon worden gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SX-Superfly
r_AllocStarByte schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:48:
Waarschijnlijk is de sd kaart dan idd stuk.
Ze zijn echter amper gebruikt (één jaar). En allebei geven ze dezelfde problemen... frappant toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_AllocStarByte
SX-Superfly schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:21:
[...]

Ze zijn echter amper gebruikt (één jaar). En allebei geven ze dezelfde problemen... frappant toch?
Dit is zeker vreemd. Maar het ligt er maar net aan hoeveel de kaart gebruikt is en de kwaliteit van de kaart. Heb een keer van de Aldi 32gb een nep MicroSD kaartje gehad of misschien niet nep maar geen bekend merk. Kaartje ging ook een jaar mee en toen was het gedaan, kreeg eerst corrupte bestanden en daarna was hij ook alleen nog maar read-only. Dus dat wil allemaal niet zoveel zeggen. Heb zelf de beste ervaring met SanDisk kaartjes die zijn bij mij altijd het langste mee gegaan, langer dan die prul kaartjes van Samsung. Weet niet welke merken jij hebt maar dan nogmaals als je de kaartjes veel gebruikt slijten ze natuurlijk ook harder.

Ben zelf ook van mening dat die grotere kaartjes van 32+ GB nog sneller slijten omdat die enorm warm worden omdat ze nog meer opslag erop duwen dit in combinatie met XC (extended capacity) +snellere controller dus hogere read/write snelheden. Door die snellere controller & hogere opslag capaciteit worden de kaartjes warmer bij gebruik en zoals we allemaal weten is de electronica niet zo blij met teveel warmte. Dan gaat het nu eenmaal sneller stuk, net als je auto. Vergeet je koelvloeistof bij te vullen en het is buiten 30+ graden dan loopt of je motor vast of hij krijgt motorschade en verliest compressie.

Exact hetzelfde met die nieuwe metalen USB 3.1 usb stickjes van Samsung. Heb er twee van ben alleen bang dat die nog sneller stuk gaan dan de USB 2.0 variant ervan. Ben er wel bijna zeker van want die twee stickies worden al behoorlijk warm (ze zijn gewoon weg aan het bakken) als ze gewoon idle in de pc steken en niet eens gebruik maken van I/O met andere woorden ze doen niets en worden warm gestookt maar dan ook echt warm.. Dit komt omdat ze steeds sneller en beter moeten zijn proppen ze er meer in. Je zou zeggen dat de lithografie dan ook een rol speelt. Hoe kleiner, hoe zuiniger, en dan nog minder stroomverbruik is dan gelijk aan minder warmte. Nou helaas niet, dat ding is passief gekoeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
Eén SD kaart is van SanDisk en net geen jaar oud. Contact gehad met Coolblue, ze sturen een nieuwe op. De andere is van Kruidvat, die heb ik maar weggegooid.
Pagina: 1