Toon posts:

Wat is efficienter: waterkoker+BoilerWater waterkoker+koud

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• MrMonkE
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 08-12 13:30

MrMonkE

★☆Bananarama fan☆★

Topicstarter
Ik vroeg me af.. is een waterkoker met 2L warm water uit een electrische boiler een efficientere manier dan alleen koud water in de waterkoker? Mijn Boiler is super efficient dus ik verwacht het eerste.

[Voor 3% gewijzigd door MrMonkE op 01-10-2019 14:30]

"Identicon"? More like "Obfuscaton".

Alle reacties

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:14
Beide apparaten verwarmen met COP=1. (tenminste, ik ga even van een electrische boiler uit) .Dus precies even (in)efficient.

Het stilstandsverlies van de boiler wordt ook niet meer of minder door er iets uit te tappen.

Dus per saldo maakt het helemaal niet uit. Wil je besparen, dan de boiler uit (of in ieder geval uit op tijden dat je m toch niet gebruikt, zoals wanneer je naar je werk bent of slaapt).

En niet meer water in de waterkoker doen dan precies nodig.

[Voor 6% gewijzigd door hesselbeertje op 01-10-2019 14:05]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
Een waterkoker van 3 kW (of hoger :D) en dan vullen met water uit de boiler. De waterkoker heeft een veel groter verlies tijdens het opwarmen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:14
Verrek, inderdaad het verlies van de waterkoker zelf wordt groter als ie langer bezig is. Klopt helemaal. Toch blijft het gerommel in de marge, en win je veel meer met het slim schakelen van de boiler. Dat drukt het totale stilstandsverlies behoorlijk.

[Voor 41% gewijzigd door hesselbeertje op 01-10-2019 14:10]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Heb je een warmptepompboiler of gasboiler? Dat verandert de berekening aardig.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• kabeltjekabel
hesselbeertje schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:09:
Verrek, inderdaad het verlies van de waterkoker zelf wordt groter als ie langer bezig is. Klopt helemaal. Toch blijft het gerommel in de marge, en win je veel meer met het slim schakelen van de boiler. Dat drukt het totale stilstandsverlies behoorlijk.
Ja, maar volgens onze overheersers in Brussel moet de waterkoker juist trager worden... zodat je er niet te veel in gaat doen. :z

• MrMonkE

MrMonkE

★☆Bananarama fan☆★

Topicstarter
Erasmo schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:10:
Heb je een warmptepompboiler of gasboiler? Dat verandert de berekening aardig.
Het is een electrische boiler. :+
Niet aan gedacht dat te vermelden, dus bij deze.
(Zal ok in OP even toevoegen)
hesselbeertje schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:09:
Ja, was meer een 'academische' vraag.
Naast dat het dus minder energie kost is het ooknog sneller.. dus win win :)
kabeltjekabel schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:11:
[...]

Ja, maar volgens onze overheersers in Brussel moet de waterkoker juist trager worden... zodat je er niet te veel in gaat doen. :z
Ja, het best zou een waterkoker zijn die een reservoir heeft voor 2L en 1 beker per keer doet.

Bedank voor de reacties.

[Voor 17% gewijzigd door MrMonkE op 01-10-2019 14:34. Reden: Brussel]

• Nivado
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 23:18

Nivado

Metabo UHE 2250 te koop

Let er wel op dat alle componenten waar heet water doorheen stroomt van RVS zijn, anders is hete water niet geschikt voor consumptie. Als je dus koperleidingen en een messing kraan hebt, mag je het hete water uit de kraan niet drinken.

Metabo Combihamer te koop

• kabeltjekabel
En het hete water wat in de leiding achterblijft is ook verlies.

• Meester_J
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 19:21
Ok, ik ga de knuppel in het hoenderhok gooien: Quooker, das pas efficient. Korte leiding, en goed geisoleerd vat. Kost nauwelijks extra energie ten opzichte van een close-in boiler in het aanrechtkastje.
[rent snel weg]

• kabeltjekabel
Meester_J schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:44:
Ok, ik ga de knuppel in het hoenderhok gooien: Quooker, das pas efficient. Korte leiding, en goed geisoleerd vat. Kost nauwelijks extra energie ten opzichte van een close-in boiler in het aanrechtkastje.
[rent snel weg]
Heeft zelfs een lager standverlies dan de meeste normale close-in boilers.

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 21:27
Meester_J schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:44:
[rent snel weg]
Helemaal mee eens. Altijd precies genoeg water warm, waterkoker zit altijd te vol. Etc.

Ik heb een kWh meter op mijn Quooker gezet, beginnende 6-10-2018, dus bijna een jaar nu en 445 kWh gebruikt. Wij drinken veel thee.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:36
offtopic:
Vond zelf de Quooker te duur en wilde een alles in 1 kraan hebben. Werd uiteindelijk de Grohe Red wat de de helft gekost heeft van een Quooker.
Je kan ook kokend water combineren met koud kraanwater of zelfs je warm water aansluiten aan de reservoir.

• Meester_J
No Hands schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:58:
[...]

Helemaal mee eens. Altijd precies genoeg water warm, waterkoker zit altijd te vol. Etc.

Ik heb een kWh meter op mijn Quooker gezet, beginnende 6-10-2018, dus bijna een jaar nu en 445 kWh gebruikt. Wij drinken veel thee.
Ik heb hem ook gemeten. Kom op ongeveer 1KWh per dag. Mijn broer heeft zijn normale close-in boiler gemeten, en kwam op 0,7 KWh per dag. Wij drinken ook veel thee.

• MrMonkE

MrMonkE

★☆Bananarama fan☆★

Topicstarter
Hmm, ik had eerlijk gezegd gedacht dat een Quooker minder efficient was omdat het het water zo snel verwarmt. En ik had het daarom al uitgesloten. Ook (te) duur zo'n ding. 1000 euro of het niets is. (Of iets minder van een ander merk lees ik hierboven van @com2,1ghz
Het zou wel ideaal zijn want de waterkoker staat op mijn buro en aan de ander kant van de muur zit de badcel. Dus water zit op 30cm afstand.. Hmmmmm....

[Voor 9% gewijzigd door MrMonkE op 01-10-2019 15:03]

• kingtim
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 01-12 16:39
Nivado schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:39:
Let er wel op dat alle componenten waar heet water doorheen stroomt van RVS zijn, anders is hete water niet geschikt voor consumptie. Als je dus koperleidingen en een messing kraan hebt, mag je het hete water uit de kraan niet drinken.
Dat hoor ik voor het eerst. Maar eigenlijk moet je dus niet je warm water leiding direct aansluiten op je quooker/heetewaterkraan? Tenzij je 100% zeker weet dat er alleen maar kunstof in je huis gebruikt is voor de warmwaterleiding (zullen veel oudere huizen niet hebben denk ik.).

Betwijfel of dat daadwerkelijk gedaan wordt in de praktijk.

8x 335 Wp = 2680 | Growatt 2500TL-X | Zuid | Amersfoort

• Soggney
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 17:10

Soggney

Zeekomkommer

Efficienter is de kop thee in de magnetron had ik begrepen.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

• T-Rut
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 05-12 17:28
Geen idee hoe het bij jou zit, maar als je emmers vol moet tappen, voordat je warm water hebt, dan is dat ook niet bepaald efficiënt te noemen. Nu is water niet zo heel duur, maar zonde is het zeker.

• Nivado

Nivado

Metabo UHE 2250 te koop

kingtim schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:04:
[...]

Dat hoor ik voor het eerst. Maar eigenlijk moet je dus niet je warm water leiding direct aansluiten op je quooker/heetewaterkraan? Tenzij je 100% zeker weet dat er alleen maar kunstof in je huis gebruikt is voor de warmwaterleiding (zullen veel oudere huizen niet hebben denk ik.).

Betwijfel of dat daadwerkelijk gedaan wordt in de praktijk.
Quookers e.d. zitten op het koudwater aangesloten, niet op het warm water, mede om bovenstaande reden. Daarnaast omdat het er toch eerst koud water uit de leiding komt, voordat het warme water bij de Quooker is.

• Meester_J
Nivado schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:10:
[...]

Quookers e.d. zitten op het koudwater aangesloten, niet op het warm water, mede om bovenstaande reden. Daarnaast omdat het er toch eerst koud water uit de leiding komt, voordat het warme water bij de Quooker is.
Dat is een keuze. Als je de Combi+ setup neemt gebruikt hij ook warm water. Als je dus een emmertje vol tapt, komt het warme water na een paar liter uit de CV.
Ik had gewoon geen zin om ooit een gebrek aan warm water in de keuken te hebben. Ja dat is minder efficient omdat de CV dan ook bij vraag voor een klein beetje warm water aanspringt.

• DARKviper123
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 02-12 09:29
Meester_J schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:13:
[...]

Dat is een keuze. Als je de Combi+ setup neemt gebruikt hij ook warm water. Als je dus een emmertje vol tapt, komt het warme water na een paar liter uit de CV.
Ik had gewoon geen zin om ooit een gebrek aan warm water in de keuken te hebben. Ja dat is minder efficient omdat de CV dan ook bij vraag voor een klein beetje warm water aanspringt.
Wij hadden ook een combi+ maar ik had er een drieweg kogelkraan voor gezet, zodat hij zowel op alleen de koudwater als omschakelbaar naar ww leiding gezet kon worden.

2170Wp Oost - 3410Wp Zuid - Growatt 5000MTL-S

• Nivado

Nivado

Metabo UHE 2250 te koop

Meester_J schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:13:
[...]

Als ik de schema's in de installatie handleiding van de combi+ bekijk, zie ik dat je geen warm water gebruikt om de boiler te vullen. Je mengt echter heet water bij het koude water uit de warmwaterleiding, totdat deze opgewarmd is. Het kokende water is dus altijd opgewarmd koud water en nooit bij verwarmd warm water.

• Meester_J
Nivado schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:25:
[...]

Als ik de schema's in de installatie handleiding van de combi bekijk, zie ik dat je geen warm water gebruikt om de boiler te vullen. Je mengt echter heet water bij het koude water uit de warmwaterleiding, totdat deze opgewarmd is. Het kokende water is dus altijd opgewarmd koud water en nooit bij verwarmd warm water.
Klopt, het vullen van het vat is altijd met koud water.
Dat +-je maakt het verschil....voor wat er naar de "warmwaterkraan" gaat.

[Voor 8% gewijzigd door Meester_J op 01-10-2019 15:27]

• Nivado

Nivado

Metabo UHE 2250 te koop

Meester_J schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:26:
[...]

Klopt, het vullen van het vat is altijd met koud water.
Dat +-je maakt het verschil....voor wat er naar de "warmwaterkraan" gaat.
Dan komen we terug op mijn originele stelling, dat warmwater (met koperleidingen uit boilers of CV ketels) niet geschikt is voor consumptie en dat Quooker zich hier netjes aan houdt, ook met de Combi+

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 17:34
MrMonkE schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:02:
Hmm, ik had eerlijk gezegd gedacht dat een Quooker minder efficient was omdat het het water zo snel verwarmt. En ik had het daarom al uitgesloten. Ook (te) duur zo'n ding. 1000 euro of het niets is. (Of iets minder van een ander merk lees ik hierboven van @com2,1ghz
Het zou wel ideaal zijn want de waterkoker staat op mijn buro en aan de ander kant van de muur zit de badcel. Dus water zit op 30cm afstand.. Hmmmmm....
ach allemaal gerommel in de marge. ;)

ik heb zelf een warmtepomp boiler van 50l.
de warmtepomp haalt altijd een cop van 4,2 (dit type heeft geen last van warme bron of koude bron, dus cop is stabiel.)
die verwarmt het water met een dus 4,2X minder energie als jouw boiler of waterkoker of quooker achtig ding.
alleen doet hij dit tot maar 55 graden. :-(
(en dan heb je nog wat stilstand verlies.)
dit is best wel een groot verschil, maar als ik dan kijk hoeveel energie het is op mijn huishouden, dan is het echt belachelijk weinig.

ik gebruikte (voor warmtepomp) ongeveer 500m3 gas voor stoken, 175m3 voor douche/bad, en 25m3 voor koken.
dit maakt grofweg ongeveer 4000kWh voor stoken, 1400kWh voor douche/bad, en 200kWh voor koken.
in die 25m3/200kWh zit ook mijn water verwarming, maar het meeste zal voor gewoon bakken en braden zijn.

ik heb wel een waterkoker van 2kW, maar die is vaak al in <10 minuten wel klaar.
dus 2kW X 0,20 = 0,4kWh = 0,4 x 0,21 = 0,09€ of te wel pinda's. ;)
dan zou ik het wel uit de warmtepomp boiler kunnen halen, maar dan bespaar ik me 0,04€.
niet iets waarvoor ik wakker zou liggen.

(nu met warmtepomp is mijn gas gebruik voor totaal gezakt naar <300m3 gas.
(ik moet nog een keer uit zoeken hoe de verdeling nu ongeveer is tussen de gas gebruikers.)
dit met voldoende zonnepanelen geeft mij een rekening die erg goed betaalbaar is. >:)

de vraag of je beter een waterkoker (cop 1) of eletraboiler (cop 1) of zelfs een wamtepompboiler (cop 4.2) gebruikt.
is allemaal zo klein verschil, dat het eigenlijk niet uit maakt.
maar ach de tweaker besteed graag meer energie in de servers van het forum dat dat hij echt bespaard. >:)

edit:
ik heb wel een wasmachine aangesloten op de warmtepompboiler. (hotffill)
bespaart amper iets, maar ach hij staat er toch naast en had nieuwe wasmachine nodig.
dus waarom dat maar niet meteen doen als de mogelijkheid er toch is.
(financieel niet verstandig, maar wil mijn "dure" zonnestroom niet verspillen. >:) )

[Voor 6% gewijzigd door migjes op 01-10-2019 15:39]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• kabeltjekabel
migjes schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:37:
[...]

de warmtepomp haalt altijd een cop van 4,2 (dit type heeft geen last van warme bron of koude bron, dus cop is stabiel.)
die verwarmt het water met een dus 4,2X minder energie als jouw boiler of waterkoker of quooker achtig ding.
Hoe dan? Door hem in het uitganskanaal van systeem-C ventilatie te zetten en dus altijd ~20 graden bij aanvoer?
T-Rut schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:07:
Geen idee hoe het bij jou zit, maar als je emmers vol moet tappen, voordat je warm water hebt, dan is dat ook niet bepaald efficiënt te noemen. Nu is water niet zo heel duur, maar zonde is het zeker.
Kosten zitten niet in de emmer koud water die je weg laat lopen (1 ct) maar in de emmer heet water die in de leiding blijft zitten (0,6 kWh bij COP=1, €0,12 bij E-boiler, of €0,04 bij gas).
MrMonkE schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:02:
Dat idee dat sneller minder zuinig is komt door de debilisering onder journalisten die onzin rapporteren. Het opwarmen van een x hoeveelheid water van y naar z graden kost altijd exact evenveel energie. Doe je het echter in een waterkoker, dan verlies je tijdens het aan de kook brengen een hoop energie aan de omgeving vanwege de afwezige isolatie van de waterkoker. Daar is het dus heel duidelijk dat een waterkoker met hoger vermogen veel gunstiger is.
[...]

edit:
bespaart amper iets, maar ach hij staat er toch naast en had nieuwe wasmachine nodig.
(financieel niet verstandig, maar wil mijn "dure" zonnestroom niet verspillen. >:) )
Hotfill wasmachines zijn ook uitstervend. Laatste keer dat ik er naar keek was er alleen een Siemens van 800 euro uit Duitsland en een Miele van 1800.

[Voor 27% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-10-2019 17:23]

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 20:03
[...]

alleen doet hij dit tot maar 55 graden. :-(
(en dan heb je nog wat stilstand verlies.)
dit is best wel een groot verschil, maar als ik dan kijk hoeveel energie het is op mijn huishouden, dan is het echt belachelijk weinig.

ik gebruikte (voor warmtepomp) ongeveer 500m3 gas voor stoken, 175m3 voor douche/bad, en 25m3 voor koken.
dit maakt grofweg ongeveer 4000kWh voor stoken, 1400kWh voor douche/bad, en 200kWh voor koken.
in die 25m3/200kWh zit ook mijn water verwarming, maar het meeste zal voor gewoon bakken en braden zijn.

ik heb wel een waterkoker van 2kW, maar die is vaak al in <10 minuten wel klaar.
dus 2kW X 0,20 = 0,4kWh = 0,4 x 0,21 = 0,09€ of te wel pinda's. ;)
dan zou ik het wel uit de warmtepomp boiler kunnen halen, maar dan bespaar ik me 0,04€.
niet iets waarvoor ik wakker zou liggen.

(nu met warmtepomp is mijn gas gebruik voor totaal gezakt naar <300m3 gas.
(ik moet nog een keer uit zoeken hoe de verdeling nu ongeveer is tussen de gas gebruikers.)
dit met voldoende zonnepanelen geeft mij een rekening die erg goed betaalbaar is. >:)

de vraag of je beter een waterkoker (cop 1) of eletraboiler (cop 1) of zelfs een wamtepompboiler (cop 4.2) gebruikt.
is allemaal zo klein verschil, dat het eigenlijk niet uit maakt.
maar ach de tweaker besteed graag meer energie in de servers van het forum dat dat hij echt bespaard. >:)

edit:
Kijk eens een WP boiler van maar 50 liter :)
'normaal zie een wpb van tegen de 300 liter die dus die hoeveelheid 24 uur en 365 dagen per jaar op temperatuur houd... wat kost dat wel niet als je maar weinig WW verbruikt?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW

• kabeltjekabel
frisianstar schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:23:
[...]

'normaal zie een wpb van tegen de 300 liter die dus die hoeveelheid 24 uur en 365 dagen per jaar op temperatuur houd... wat kost dat wel niet als je maar weinig WW verbruikt?
Niet meer of minder dan wanneer je veel gebruikt.

Standverlies neemt ook niet toe met inhoud. Bij gelijke isolatie neemt dat toe met verliesvlak. Maar verliesvlakken gaan met een kwadraat, inhoud met een derde macht.

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 17:34
frisianstar schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:23:
[...]
jep maar 50liter, dat is wel een beetje te krap eigenlijk.
maar deze warmtepomp heeft de primaire taak om het huis te verwarmen, en secondair de boiler.
de meeste besparing zit eigenlijk ook in het op temperatuur houden van het huis.
(thermostaat staat nu ook al op 22 graden, dus mijn vloerverwarming is al lekker op temperatuur.
+/- eind november zal de gas ketel mischien wel moeten bij springen.)

de boiler word nu gebruikt om mijn cw4 ketel om te zetten naar cw6.
de ketel heeft geen doorstroom begrenzer meer, die zit nu voor de boiler.
tussen boiler en ketel meng ik weer koudwater bij en verwarm dat weer na met gas.
ik haal nu iets van +/- 17l/m@38, doe ik meer dan kan mijn douche putje het niet meer aan. >:)
ik gok (want nooit echt nagemeten) dan ik nu om de 2 uur 10 minuten vol kan douchen.
(en oneindig met de helft van de hoeveelheid)
en dit is meer als een gemiddeld gezin nodig heeft.

uit eindelijk gebruik ik voor verwarmen huis + koken + douche/bad + ventilatie:
300m3 gas en 1600kWh per jaar.
mijn zonnepanelen leveren een 6000kWh per jaar.

(standverlies + ventilatie = +/- 0,85kWh per dag.
dit zijn cijfers als ik een paar weken op vakantie ben geweest.)
kabeltjekabel schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:22:
[...]

Hoe dan? Door hem in het uitganskanaal van systeem-C ventilatie te zetten en dus altijd ~20 graden bij aanvoer?
jep, uitgangs-kanaal van systeem-C ventilatie.
huiskamer lucht is 22 graden (beetje luxe ik weet het.) maar andere ruimtes zijn maar 16 graden of soms minder.
over het algemeen krijgt de warmtepomp eigenlijk minimaal 18 graden lucht.
en volgens de instellingen een 190m3/u (maar dat is gerekend zonder bochten en leiding werk, dus werkelijk zal wel wat lager liggen.)
Kosten zitten niet in de emmer koud water die je weg laat lopen (1 ct) maar in de emmer heet water die in de leiding blijft zitten (0,6 kWh bij COP=1, €0,12 bij E-boiler, of €0,04 bij gas).
lol, een 1m3 water kost mij een 0,65€.
dus 1 liter kost 0,65€/1000= 0.00065€
eigenlijk kost het hebben van de water aansluiting mij net zoveel geld als het gebruik van dat water. ;)

best vreemd eigenlijk, water is zo goedkoop, dat ik mijn stront door de WC spoel met perfect schoon drink water. (ongeveer 10 liter per beurt.)
hoe decadent is dit eigenlijk wel niet. :?
Dat idee dat sneller minder zuinig is komt door de debilisering onder journalisten die onzin rapporteren. Het opwarmen van een x hoeveelheid water van y naar z graden kost altijd exact evenveel energie. Doe je het echter in een waterkoker, dan verlies je tijdens het aan de kook brengen een hoop energie aan de omgeving vanwege de afwezige isolatie van de waterkoker. Daar is het dus heel duidelijk dat een waterkoker met hoger vermogen veel gunstiger is.
dit vind ik wel een beetje geneuzel in de marge.
ik moet best wel een paar liter tappen om water van de zolder naar mijn keuken te halen.
dat water kost niks, maar na het tappen heb ik dus wel een paar liter warm water in de leiding die ik niet gebruik.
met alleen al die energie had ik de water koker met gemak al het werk al kunnen laten doen.
en boeit de afwezigheid van isolering eigenlijk niet. ;)
Hotfill wasmachines zijn ook uitstervend. Laatste keer dat ik er naar keek was er alleen een Siemens van 800 euro uit Duitsland en een Miele van 1800.
ik heb nog een asko te pakken kunnen krijgen.
(was ondanks aanbieding nog best duur hoor.)
het grote voordeel is helemaal niet dat hij zuiniger is.
het voordeel is dat hij best snel wast als je hem met warm water voed.
er zit vaak maar een 1900W verwarmings-element in een wasmachine, en dan duur het best nog lang voordat hij dat water warm heeft.

(eigenlijk zijn die wasmachines bedoeld voor ziekenhuizen/gvt of andere zorg instellingen.
dan kun je even een snelle was doen met de warm water ringleiding. ;) )

ik kan het mensen niet aanraden om dit te doen.
maar als tweaker wil je natuurlijk wat je hebt maximaal gebruiken, en ja de wasmachine staat naast de boiler.
dan is het als tweaker wel lastig om het niet te doen. ;)
kabeltjekabel schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:26:
[...]

Niet meer of minder dan wanneer je veel gebruikt.

Standverlies neemt ook niet toe met inhoud. Bij gelijke isolatie neemt dat toe met verliesvlak. Maar verliesvlakken gaan met een kwadraat, inhoud met een derde macht.
standverlies neemt wel degelijk toe bij grotere inhoud.
dit komt doordat grotere inhoud ook een groter oppervlakte geeft.
groter oppervlak is meer verlies.
het is dan weer wel dat je verlies per liter af neemt, want het oppervlakte per liter neemt juist af.

maar hoe dan ook, standverlies van een beetje fatsoenlijke boiler, dat is maar marginaal.
en een beetje kwaliteits-boiler heeft best wel een fatsoenlijke isolatie. ;)
(als ik de cijfers juist interpreteer dan is dit minder als 0,3kWh per dag voor mijn boiler.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kpriem
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 27-09 23:13
Bump :) Interessant topic! Zou, nu 2 jaar later, andere energieprijzen + techniek die al weer verder is, er een verschuiving in den efficiëntste optie zijn?

Ik heb na onderzoek gekozen voor een snelle waterkoker

Zijn snelle waterkokers slecht voor je energierekening?
Juist niet! Hoe sneller de waterkoker kookt, hoe minder energie de waterkoker verbruikt. Snelle waterkokers hebben meer vermogen waardoor het water sneller kookt. Hoe lager het vermogen hoe langer de waterkoker erover doet om het water aan de kook te krijgen en hierdoor meer stroom verbruikt.

[Voor 3% gewijzigd door teacher op 08-07-2021 10:08]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 22:17
kpriem schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:50:
Bump :) Interessant topic! Zou, nu 2 jaar later, andere energieprijzen + techniek die al weer verder is, er een verschuiving in den efficiëntste optie zijn?

Ik heb na onderzoek gekozen voor een snelle waterkoker

Zijn snelle waterkokers slecht voor je energierekening?
Juist niet! Hoe sneller de waterkoker kookt, hoe minder energie de waterkoker verbruikt. Snelle waterkokers hebben meer vermogen waardoor het water sneller kookt. Hoe lager het vermogen hoe langer de waterkoker erover doet om het water aan de kook te krijgen en hierdoor meer stroom verbruikt.
In principe klopt dit, maar niet om de reden die hier wordt genoemd. Natuurkundig is er een bepaalde hoeveelheid energie nodig om water op te warmen, of je die hoeveelheid energie nou in 1 of 10 minuten in het water stopt maakt niet uit.

Het punt is wel dat een waterkoker die 10 minuten nodig heeft ook meer warmteverlies zal hebben, en om die reden minder efficient is. Daarnaast is het natuurlijk ook fijn als je water snel klaar is voor gebruik.

Overigens zoals hierboven ook al aangegeven, nog steeds geneuzel in de marge...

[Voor 4% gewijzigd door teacher op 08-07-2021 10:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:16

The_Woesh

De man die.....

Soggney schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:06:
Efficienter is de kop thee in de magnetron had ik begrepen.
Volgens mij gaat dat om de hoeveelheid water, niet zozeer de magnetron zelf.
Efficiënter dus om 1 kop water in de waterkoker te gieten.

edit: sorry voor de oude koeien uit de sloot halen, ik zie nu pas dat het een oud topic is.

[Voor 13% gewijzigd door The_Woesh op 05-07-2021 15:22]

"You are lucky because you caught me in a transitional phase. I was sitting here, eating my muffin, drinking my coffee, and I had what alcoholics refer to as a moment of clarity." -- Pulp Fiction

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee