frisianstar schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:23:
[...]
Kijk eens een WP boiler van maar 50 liter
'normaal zie een wpb van tegen de 300 liter die dus die hoeveelheid 24 uur en 365 dagen per jaar op temperatuur houd... wat kost dat wel niet als je maar weinig WW verbruikt?
jep maar 50liter, dat is wel een beetje te krap eigenlijk.
maar deze warmtepomp heeft de primaire taak om het huis te verwarmen, en secondair de boiler.
de meeste besparing zit eigenlijk ook in het op temperatuur houden van het huis.
(thermostaat staat nu ook al op 22 graden, dus mijn vloerverwarming is al lekker op temperatuur.
+/- eind november zal de gas ketel mischien wel moeten bij springen.)
de boiler word nu gebruikt om mijn cw4 ketel om te zetten naar cw6.
de ketel heeft geen doorstroom begrenzer meer, die zit nu voor de boiler.
tussen boiler en ketel meng ik weer koudwater bij en verwarm dat weer na met gas.
ik haal nu iets van +/- 17l/m@38, doe ik meer dan kan mijn douche putje het niet meer aan.
ik gok (want nooit echt nagemeten) dan ik nu om de 2 uur 10 minuten vol kan douchen.
(en oneindig met de helft van de hoeveelheid)
en dit is meer als een gemiddeld gezin nodig heeft.
uit eindelijk gebruik ik voor verwarmen huis + koken + douche/bad + ventilatie:
300m3 gas en 1600kWh per jaar.
mijn zonnepanelen leveren een 6000kWh per jaar.
(standverlies + ventilatie = +/- 0,85kWh per dag.
dit zijn cijfers als ik een paar weken op vakantie ben geweest.)
jep, uitgangs-kanaal van systeem-C ventilatie.
huiskamer lucht is 22 graden (beetje luxe ik weet het.) maar andere ruimtes zijn maar 16 graden of soms minder.
over het algemeen krijgt de warmtepomp eigenlijk minimaal 18 graden lucht.
en volgens de instellingen een 190m3/u (maar dat is gerekend zonder bochten en leiding werk, dus werkelijk zal wel wat lager liggen.)
Kosten zitten niet in de emmer koud water die je weg laat lopen (1 ct) maar in de emmer heet water die in de leiding blijft zitten (0,6 kWh bij COP=1, €0,12 bij E-boiler, of €0,04 bij gas).
lol, een 1m3 water kost mij een 0,65€.
dus 1 liter kost 0,65€/1000= 0.00065€
eigenlijk kost het hebben van de water aansluiting mij net zoveel geld als het gebruik van dat water.
best vreemd eigenlijk, water is zo goedkoop, dat ik mijn stront door de WC spoel met perfect schoon drink water. (ongeveer 10 liter per beurt.)
hoe decadent is dit eigenlijk wel niet.

Dat idee dat sneller minder zuinig is komt door de debilisering onder journalisten die onzin rapporteren. Het opwarmen van een x hoeveelheid water van y naar z graden kost altijd exact evenveel energie. Doe je het echter in een waterkoker, dan verlies je tijdens het aan de kook brengen een hoop energie aan de omgeving vanwege de afwezige isolatie van de waterkoker. Daar is het dus heel duidelijk dat een waterkoker met hoger vermogen veel gunstiger is.
dit vind ik wel een beetje geneuzel in de marge.
ik moet best wel een paar liter tappen om water van de zolder naar mijn keuken te halen.
dat water kost niks, maar na het tappen heb ik dus wel een paar liter warm water in de leiding die ik niet gebruik.
met alleen al die energie had ik de water koker met gemak al het werk al kunnen laten doen.
en boeit de afwezigheid van isolering eigenlijk niet.

Hotfill wasmachines zijn ook uitstervend. Laatste keer dat ik er naar keek was er alleen een Siemens van 800 euro uit Duitsland en een Miele van 1800.
ik heb nog een asko te pakken kunnen krijgen.
(was ondanks aanbieding nog best duur hoor.)
het grote voordeel is helemaal niet dat hij zuiniger is.
het voordeel is dat hij best snel wast als je hem met warm water voed.
er zit vaak maar een 1900W verwarmings-element in een wasmachine, en dan duur het best nog lang voordat hij dat water warm heeft.
(eigenlijk zijn die wasmachines bedoeld voor ziekenhuizen/gvt of andere zorg instellingen.
dan kun je even een snelle was doen met de warm water ringleiding.

)
ik kan het mensen niet aanraden om dit te doen.
maar als tweaker wil je natuurlijk wat je hebt maximaal gebruiken, en ja de wasmachine staat naast de boiler.
dan is het als tweaker wel lastig om het niet te doen.

kabeltjekabel schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:26:
[...]
Niet meer of minder dan wanneer je veel gebruikt.
Standverlies neemt ook niet toe met inhoud. Bij gelijke isolatie neemt dat toe met verliesvlak. Maar verliesvlakken gaan met een kwadraat, inhoud met een derde macht.
standverlies neemt wel degelijk toe bij grotere inhoud.
dit komt doordat grotere inhoud ook een groter oppervlakte geeft.
groter oppervlak is meer verlies.
het is dan weer wel dat je verlies per liter af neemt, want het oppervlakte per liter neemt juist af.
maar hoe dan ook, standverlies van een beetje fatsoenlijke boiler, dat is maar marginaal.
en een beetje kwaliteits-boiler heeft best wel een fatsoenlijke isolatie.

(als ik de cijfers juist interpreteer dan is dit minder als 0,3kWh per dag voor mijn boiler.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)