Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

WD blue desktop disks in NAS 24/7 gebruiken. Goed? Slecht?

Pagina: 1
Acties:

• r_AllocStarByte
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 12-10 22:44
Hi,

Wil in mijn Synology DS1515+ een aantal schijven gaan duwen. Ik twijfel nog welke, aangezien de prijs ook wel. Wil de NAS af en toe gaan gebruiken voor wat te downloaden, eigenlijk minimaal verder voor dergelijk zaken misschien kleine dingen zoals versiebeheer(git of gitlab). De NAS gaat niet voor opslag gebruikt worden op het netwerk omdat ik de NAS wil gaan gebruiken voor camera beelden op te slaan (beveiligingscamera's). Twijfel alleen een beetje is het wel verstandig om een desktop schijfjes te gebruiken? Wil graag dat er minimaal 2 disks stuk mogen gaan, bij maar één schijf die stuk mag gaan twijfel ik teveel vooral als die flink veel werk moet doen en je goedkopere consumenten disks hebt. Dus dan kom ik uit op 5 disks met RAID 6 of 3 disks in RAID 1 en nog een (zie hieronder), alleen dan is de opslag weer wat erg weinig. Want ik ga 2x 8mp 4k ophangen en 1x 5mp camera's (wel met motion detection & H.265 codec). Maat van me zat met zoiets al gouw op de 600gb per maand met 3 camera's, en dit is nog eens variabel ook nog (afhankelijk van hoe druk het is op straat. Door motion detection).

Dus waar de voorkeur zit is hem vooral
  • Betrouwbaarheid schijven
  • Snelheid is niet echt enorm relevant (nu moet het ook weer niet te langzaam zijn, wil minimaal 100mb/s kunnen halen)
Nu twijfelde ik aan de volgende configuraties:

Aantal disks: 5x
Single disk size: 1TB
RAID type: 6 (double parity)
Capacity: 3 TB
Speed gain: 3x read speed, no write speed gain
Fault tolerance: 2-drive failure
Disk : https://azerty.nl/product...10ezrz-1tb-3-5-sata-6gb-s
Totaalprijs: € 207,45

Of

Aantal disks: 3x
Single disk size: 2TB
RAID type: RAID 1 (Mirror)
Capacity: 2 TB
Speed gain: 3x read speed, no write speed gain
Disk: https://azerty.nl/product...rx-2-tb-vaste-schijf-3-5-
Totaalprijs: € 231,00

Of

F it I am all in.
Aantal disks: 4x
Single disk size: 2TB
RAID type: 6 (double parity)
Capacity: 4 TB
Speed gain: 2x read speed, no write speed gain
Disk: https://azerty.nl/product...rx-2-tb-vaste-schijf-3-5-
Totaalprijs: € 308,00

Waar ik zelf bang voor ben is dat de WD blue niet goed genoeg is voor NAS 24/7 gebruik, en dat ze flink wat herrie zullen maken in vergelijking met andere disks die voor NAS bedoeld zijn.
Het andere nadeel van de Blue is dat die uiteindelijk meer watts per TB aan stroom verbruiken. Heb in de NAS al een 80+ gold Seasonic gezet, bij die maat van me een bronze 80+. Dus misschien toch handiger om voor de WD red te gaan? Is dat "RED" niet gewoon marketing gelul of zijn die prima betrouwbaar? Tuurlijk snap ik dat een RAID geen vervanging is voor back-ups.. Wil wel dat hij betrouwbaar is, niet dat opeens beelden weg zijn.. Gebeuren de laatste tijd zoveel vreemde dingen hier rondom het huis. Beelden zijn heel belangrijk, vooral sinds er vorige week weer poging tot autodiefstal is gedaan en een maand eerder een auto bij iemand voor de deur in brand was gestoken..

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe wil je een RAID1 draaien met 3 disks? Bedoel je geen RAID 5?

Help mij van m'n meuk af

Mijn BGG-list

• r_AllocStarByte
@TERW_DAN
Hm nee bedoelde RAID 1. Raid-calculator was dus niet echt zo betrouwbaar, welke raad je aan heb even geen bok om alles verder te moeten uitzoeken, zit dit namelijk onder werktijd te typen :X

• Renault
  • Registratie: januari 2014
  • Nu online
Waarom doe je zo moeilijk?
Als ik het doel zie van de opslag is dat camerabeelden opslaan.
Als jij een alarm zet op de toestand van je NAS (bv. een email sturen), kan je er vanuit gaan dat zonder alarm de NAS gewoon zijn werk goed doet (de camerabeelden opslaan). Voor het aspect "availability van de data" en/of snelheid hoef je geen speciale dingen te doen: 1 schijf van 2 of 4 TB volstaat al.
Alléén als je geen plannen maakt om een goed backupregime te gaan hanteren / uitvoeren zou je wat beschermende maatregelen kunnen nemen middels een RAID. Maar ook dat is in de praktijk vaak maar een doekje voor het bloeden.

Essentie: met zulke lage eisen is m.i. één schijf is al voldoende i.c.m. een goed (automatisch?) uitgevoerd backupregime.

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 12:01
@r_AllocStarByte
Koop 2x Toshiba N300 4TB totaal €220 zet die in raid1 en je hebt 4TB netto, plus wel echte 24/7 NAS-schijven.
Alternatief 2x S300 4TB ook ongeveer totaal €220 maar dan 5900RPM waardoor iets zuiniger maar ook 24/7 schijven.

Moderne WD-Blue hebben de bouwkwaliteit van prut ivm HDD's van 10 jaar terug die Blue houden het geen 2 jaar uit in een NAS.
WD-Blue hebben geen trillingssensoren waardoor de schrijffouten zeer snel optreden in een NAS situatie waar ook andere schijven draaien, nu geldt dit voor eigenlijk alle desktop schijven.
PS WD-Purple is eventueel ook goed.

Voor jouw doeleind zou ik niet eens klooien met raid5 maar het lekker raid1 houden de kans dat beide schijven falen terwijl ook net je auto is gestolen is natuurlijk echt nihil. Vanuit gaande dat je geen jaar van huis bent voordat je NAS kan herstellen met nieuwe HDD.

Met de prijs van moderne HDD's en opslagcapaciteit is raid5 voor thuis een beetje nodeloos complex geworden. Het is vaak voordeliger om 2x een grote HDD te kopen dan 3x kleiner voor het geld.

leonbong wijzigde deze reactie 01-10-2019 20:27 (112%)

• Tijntje
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

TERW_DAN schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:45:
Hoe wil je een RAID1 draaien met 3 disks? Bedoel je geen RAID 5?
Misschien met hotspare, er staat ook dat er 2 drive failures kunnen zijn.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• Fa1con
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 03:38
Wat je ook kunt doen is 2 or 3 hdd's kopen en ze allemaal mounten in 1 map. Dit geeft niet de snelheid van raid 0, ook niet 100% de veiligheid van raid 1 of 5. Het is eigenlijk een vorm van JBOD alleen de schijven worden niet in 1 volume gedrukt, maar je mount feitelijk 1 schijf in een map van de primaire schijf. Dus stel je hebt deze configuratie:
1. C: SSD = 256GB - Hierop maak je een map genaamd 'Share'
2. D: HDD = 4TB -> format en mount in C:\Share
3. E: HDD = 4TB -> format en mount in C:\Share
4. F: HDD = 4TB -> format en mount in C:\Share

Zie hier hoe het precies moet:
https://www.windowscentra...d-drive-folder-windows-10

Mocht er dan een schijf falen dan ben je enkel de data op DIE schijf kwijt en de rest is gewoon veilig.
Maar je nu wel de volledige 12TB tot je beschikking in dit voorbeeld, en dat is het voordeel van mounten, en je kunt ook zonder problemen schijven van verschillende groottes gebruiken.

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 03:01

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Voor NAS moet je Blue niet gebruiken. Die zijn met een jaar kapot. Koop NAS disks en dan gewoon 2 in RAID-1 en backup naar Cloud. Ik gebruik zelf een Synology als lokale backup en voor wat data en die gaat met Cloudsync richting Onedrive. Op Onedrive heb ik 5 accounts in gebruik bij mijn Office 365 Family waar ik mijn backups naar toe sync. Maandag naar account 1\Backup\Maandag, dinsdag naar account 1\Backup\Dinsdag, woensdag naar Account 2\Backup\Woensdag, Donderdag Account 2\Backup\Donderdag, Vrijdag naar Account 3\Backup\Vrijdag, Zaterdag naar Account 3\Backup\Zaterdag, Zondag naar Account 4\Backup\Zondag, 1e van de maand naar Account 4\Backup\Maandelijks, en mijn Backup for Business backups (ESX + Werkstations) gaan naar Account 0\Backup 1 keer per week.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• r_AllocStarByte
Tijntje schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:07:
[...]

Uhu. Dat zie ik zo maar weer alleen niet exact uit mijn hoofd welke RAID configuraties er het beste passen bij mijn requirements. Hotspare zou ook nog prima zijn, mij ging het er meer om niet dat ik even een week weg ben wat voor kan komen en de schijf gaat stuk en toevallig omdat de schijven er al misschien 2 jaar in zitten dan inmiddels (even de toekomst in) en net op dat moment zit er een klootviool aan een van onze auto's of gaat met de sleutel lekker over de lak heen. Stel de camera neemt dan net niet op omdat de schijf aan tiegelen is nja dan heb ik dus +800 euro (voeding, camera's, schijven, poe injectors, stroom, etc) de vuilnisbak in gegooid want dan heb ik er nog niets aan gehad.
Deze Synology moet het toch zeker allemaal wel kunnen neem ik aan? Ding koste nieuw 850 euries (ook diskless). Nu heb ik veel geluk dat ik hem voor niets kreeg, hij was defect. Heb hem gerepareerd, 5 volt stand-by rail van de originele psu was gonesky, PS_ON# overbruggen was de eerste test en al de voltages waren binnen de 5% maar dan nog, vertrouwde dat ding niet meer.
Wim-Bart schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 02:02:
Voor NAS moet je Blue niet gebruiken. Die zijn met een jaar kapot. Koop NAS disks en dan gewoon 2 in RAID-1 en backup naar Cloud.
Ik had al het vermoeden dat die WD Blue schijfjes dat teveel was. Had ze zo even gepakt omdat als je een paar 1 TB schijfjes pakt van < 50 euro dan heb je nog altijd PC schijfjes die niet voor een NAS geschikt zijn helaas. Naar de cloud back-up ik liever niet, vooral omdat ik hier maar 2mb/s maximaal aan upload haal, en dan nog extra cloudopslag moet gaan huren. Kan misschien wel nog een aparate exterene schijf eraan hangen en een back-up script maken maar meh, geen trek ik. Wil de raid instellen met of zonder hotswap en notificatie van SMART, dit kan ook bij WD My Cloud (die we op het werk hebben).
Ik gebruik zelf een Synology als lokale backup en voor wat data en die gaat met Cloudsync richting Onedrive. Op Onedrive heb ik 5 accounts in gebruik bij mijn Office 365 Family waar ik mijn backups naar toe sync. Maandag naar account 1\Backup\Maandag, dinsdag naar account 1\Backup\Dinsdag, woensdag naar Account 2\Backup\Woensdag, Donderdag Account 2\Backup\Donderdag, Vrijdag naar Account 3\Backup\Vrijdag, Zaterdag naar Account 3\Backup\Zaterdag, Zondag naar Account 4\Backup\Zondag, 1e van de maand naar Account 4\Backup\Maandelijks, en mijn Backup for Business backups (ESX + Werkstations) gaan naar Account 0\Backup 1 keer per week.

r_AllocStarByte wijzigde deze reactie 02-10-2019 09:58 (4%)

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 03:01

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Het nadeel van Raid is dat je bij een virus, trojan gewoon alle data kapot kan maken en dan heb je niks aan raid. Wat wel kan is dat je per dag een aparte folder hebt op een backup disk.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Fa1con
Voor NAS moet je Blue niet gebruiken. Die zijn met een jaar kapot.
Je kunt ze gerust gebruiken als je een NAS hebt die je puur voor storage en incidenteel een filmpje kijken gebruikt. Ik heb ook WD Blue's in de computer en de computer staat dagelijks ook verscheidene uren aan, na al verscheidene jaren van trouwe dienst werken ze nog prima.

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Fa1con schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:59:
[...]

Je kunt ze gerust gebruiken als je een NAS hebt die je puur voor storage en incidenteel een filmpje kijken gebruikt. Ik heb ook WD Blue's in de computer en de computer staat dagelijks ook verscheidene uren aan, na al verscheidene jaren van trouwe dienst werken ze nog prima.
PC en NAS zijn verschillende toepassingen. Vergeet dat niet.

I reject your reality and substitute my own

• leonbong
@Fa1con
HDD's kunnen slecht tegen trillingen/vibraties in desktop omgevingen is de individuele schijf de bron van trillingen dus geen probleem.
In NAS ontvangen ze ook trillingen van de andere schijven in het chassis dat gaat zonder speciale voorzieningen niet goed.
WD zegt van RED schijven maximaal 8 in chassis dit zegt Toshiba ook voor de NAS serie.

Als je meer wil moet je ivm de trillingen/vibraties echt de de enterprise/datacenter schijven nemen die kunnen dat wel hebben.
Een setje WB blue schijven is vragen om problemen. Voor de combinatie geld/kwaliteit kan hij beter 2x4TB raid1 NAS schijven nemen dan 4x2TB raid 6 WB Blue schijven.

Bij normaler desktop schijven is kans op schrijffouten door trillingen erg hoog geworden door het ontbreken van "rotational vibration safeguard".

leonbong wijzigde deze reactie 03-10-2019 10:33 (24%)

• Fa1con
Of je zorgt voor een kast met extra mogelijkheden die de resonanties van de harde schijven opvangen. Extra rubbers tussen de schijven en waar ze gemonteerd worden en een kast nemen die niet gemaakt van metaal, maar misschien iets anders dat minder snel resoneert.

• leonbong
Dat overstijgt al snel de kosten van gewoon een Nas schijf kopen. Dus zinloos

• r_AllocStarByte
@Wim-Bart
@Fa1con
Wil de nas niet voor back-up gaan gebruiken, slechts alleen misschien voor projects (git) voor de rest 99% alleen voor de camera systemen dus beelden opslag. Dat wil ik wel fout tolerant maken dus een raid setup die 2 disk failures max aan moet kunnen.

That's it. Was zelf aan het denken aan die WD red schijfjes 3 ervan dus wat was het 250 euro ofzoiets.

Raid is voor mij ook alweer lang geleden. Heb met HP DL360 G3's raid liggen spelen 74gb 10k sas schijfjes en pentium 4 xeons haha. Tegenwoordig is alles outsourced in de cloud, lock en load dus.

• biomass
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 12:12
Mag ik je een advies geven? Alle harde schijven kunnen, en gaan, kapot. Van de 4TB schijven die ik heb gekocht toen dit formaat net uit was, heeft er volgens mij het maar één tot nu uitgehouden. De andere zijn alemaal RMA gegaan. (Het zijn allemaal WD-Reds, nu 10 in gebruik, 4 vervangen onder garantie)

Als je de prijzen vergelijkt, kun je de Blue variant kopen tegen een prijs die net zo hoog is als die voor de Red variant bij andere aanbieders. Wellicht niet handig, maar het kan :)

https://tweakers.net/pricewatch/compare/459622;347909/

Wat is nou echt het belangrijkste verschil? De garantietermijn. Onder garantie vervang je een schijf tegen lage kosten, buiten garantie is het toch weer een grotere investering.

Je kunt je schijven tegen de laagste prijs op het internet bestellen, als je ze laat bezorgen hebben ze onduidelijk traject met een willekeurige pakketdienst achter de rug voor je ze ze installeert.

Je kunt ze ook in een goede gewone (internet) winkel halen waar ze de RMA replacement schijven ook op voorraad houden. Dan is de tijd die je aan een kapotte schijf kwijt bent minimaal. En dat kost meer. Ik heb het er voor over.

Een voor het gebruik wat je op het oog hebt: het is waarschijnlijk beter om in een keer op SHR-2 uit te komen op de grootte die jij wenst, want de expansie of conversie vanaf SHR-1 is aanzienlijk (duurt makkelijk meerdere dagen, iets wat je waarschijnlijk niet wilt als de schijven op leeftijd zijn...) 5 schijven in een SHR-2 is wel het makkelijkst, je hebt dan maar één volume om alles op op te slaan.
En dan nog heb je kans dat 1 of 2 schijven binnen korte tijd kapot gaan, en dan is het fijn als je niet eerst met een RAID-1 of SHR-1 klein wilde beginnen.

biomass wijzigde deze reactie 06-10-2019 00:22 (19%)
Reden: video materiaal, aantal disks kiezen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 11:05
Tijntje schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:07:
Of mischien gewoon RAID1: Mirroring kun je ook gewoon over 3 schijven doen hoor. Er is geen enkele reden waarom je niet naar 3 schijven exact dezelfde data kunt sturen.... Ik snap @TERW_DAN 's bezwaar ook niet helemaal (hij heeft gelijk dat het niet vaak gebeurt maar het is zonder meer, en zonder problemen, mogelijk en resulteert, zoals in de OP vermeld staat, in 2TB capaciteit bij het gebruik van 3*2TB schijven)

Het gebruik van desktop schijven zoals de Blue is, in mijn 10 jaar ervaring, voor deze toepassingen geen enkel probleem. Ik gebruik al 10 jaar desktop schijven in mijn Synology nassen en zelfs die van 10 jaar geleden draait nogsteeds zijn rondjes. Ondertussen als 3e backup op externe locatie met minimale belasting maar origineel stonden die ook gewoon dagelijks mijn series te downloaden.

Persoonlijk zou ik in deze setting voor RAID1 gaan. De problemen bij disc failure en RAID rebuild op dit soort formaten zijn veel te groot. De kans is groot dat bij een rebuild nog meer schijven ploffen en dan is je data alsnog gewoon foetsie. Mirroring heeft dat probleem niet omdat je geen rebuild nodig hebt.

• biomass
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 12:12
Croga schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 00:20:
[...]
Mirroring heeft dat probleem niet omdat je geen rebuild nodig hebt.
?

Bij mirroring heb je ook rebuild tijd, die is alleen korter. En met het risico dat de andere schijf klapt. SHR-2 of RAID-6 heeft ook een 'korte' rebuild tijd als er maar één schijf kapot ging; en dan mag er nog een schijf kapot gaan.

• r_AllocStarByte
@Croga
@biomass

Garantie termijn vs rebuild time.

Dus sowieso voor RAID 1 dan. En aangezien de hardware mij minder snel lijkt kapot te gaan dan de rebuild time is. Dus RAID 1 en 3x een schijf met prima prijs & goed garantie beleid?

Seagate ben ik fan van maar whatever. Seagate is toch een grote fabrikant, of ik ze nu wel of niet koop doet er niet toe. Ben momenteel bezig met een 2TB controller board reparatie van een hdd. Spi rom eff swappen(zelfde board versie en revsie) en hopelijk fixt het de sjit. Diodes wares niet kortgesloten. Met freeze spray en psu zonder scp en 1a current limit. Hmm we zien wel moet goed komen. Boeit me eigenlijk niet zoveel als er sws 2 disks stuk kunnen gaan komt het goed. Dan voor een of andere fabrikant gaan die wel mooie fabrieksgarantie heeft ja, wel zo handig.

Heb een aantal Toshiba schijfjes gezien maar die hadden wazig garantie beleid. Dus misschien niet handig, stel ze gaan stuk (of nee, ze gaan uiteindelijk stuk). Want denken jullie?

Gaat de beredenering de goede richting uit of niet? Lol

r_AllocStarByte wijzigde deze reactie 06-10-2019 02:35 (14%)

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 11:58

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

RAID1 kent inderdaad ook gewoon een rebuild tijd, hoe krijg je anders bij vervanging van een hardeschijf de data weer op de nieuw geplaatste schijf. Wanneer je RAID1 met twee harde schijven toepast, ben je ook nog kwetsbaar totdat er weer een 'kopie' van de data op de nieuwe schijf staat.

Verder weet je zeker dat deze NAS RAID1 met meerdere harde schijven ondersteund? In de calculator komt deze NAS namelijk niet naar voren en ik kan het ook niet in de specificities terugvinden. RAID1 met meerdere harde schijven is namelijk niet altijd ondersteund op elke RAID controller.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 11:05
_Dune_ schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 02:56:
RAID1 kent inderdaad ook gewoon een rebuild tijd, hoe krijg je anders bij vervanging van een hardeschijf de data weer op de nieuw geplaatste schijf. Wanneer je RAID1 met twee harde schijven toepast, ben je ook nog kwetsbaar totdat er weer een 'kopie' van de data op de nieuwe schijf staat.
De rebuild van RAID1 is ten eerste een keuze (1 schijf kapot betekend dat je nogsteeds 2 schijven hebt die ieder exact dezelfde data bevatten) en ten tweede een stuk minder risicovol dan van een RAID6 array (bij een RAID6 rebuild zul je bijna alle data van alle schijven moeten lezen. Bij RAID1 óf alle data van 1 schijf óf de helft van de data van 2 schijven).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leonbong
@r_AllocStarByte
Hou er rekening mee dat bijna alle raid systemen wel raid1+hot spare ondersteunen maar bijna nergens betekent dat hot spare al de data bevat.
Dus bij het falen van een schijf uit de raid1 gaat hij pas op dat moment pas de data kopiëren naar de hot spare.

• SadisticPanda
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Fa1con schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 23:09:
Wat je ook kunt doen is 2 or 3 hdd's kopen en ze allemaal mounten in 1 map. Dit geeft niet de snelheid van raid 0, ook niet 100% de veiligheid van raid 1 of 5. Het is eigenlijk een vorm van JBOD alleen de schijven worden niet in 1 volume gedrukt, maar je mount feitelijk 1 schijf in een map van de primaire schijf. Dus stel je hebt deze configuratie:
1. C: SSD = 256GB - Hierop maak je een map genaamd 'Share'
2. D: HDD = 4TB -> format en mount in C:\Share
3. E: HDD = 4TB -> format en mount in C:\Share
4. F: HDD = 4TB -> format en mount in C:\Share

Zie hier hoe het precies moet:
https://www.windowscentra...d-drive-folder-windows-10

Mocht er dan een schijf falen dan ben je enkel de data op DIE schijf kwijt en de rest is gewoon veilig.
Maar je nu wel de volledige 12TB tot je beschikking in dit voorbeeld, en dat is het voordeel van mounten, en je kunt ook zonder problemen schijven van verschillende groottes gebruiken.
Snapraid gebruiken en je data is ook beschermd.

Ps voor iets meer instellingen, en features....kan je ook windows drivepool gebruiken als jbod.
Hier draai al ganse tijd onder linux mergerfs/snapraid. Willekeur van schijven, allemaal beveiligd.

• Fa1con
r_AllocStarByte schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 02:26:
Seagate ben ik fan van maar whatever. Seagate is toch een grote fabrikant, of ik ze nu wel of niet koop doet er niet toe.
Seagate staat er toch al jaren om bekend om de onbetrouwbaarheid van hun schijven. Seagate's vallen relatief het vaakst uit in de meeste tests en ervaringen. En logischerwijs zien we dat ook terug in de pricewatch, waar de Seagate's altijd als goedkoopste uit de bus komen.

Nee, voor mij nooit geen Seagate.

Toshiba of WD, meestal WD, maar Toshiba is ook goed.
r_AllocStarByte schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 23:46:
@Wim-Bart
@Fa1con
Wil de nas niet voor back-up gaan gebruiken, slechts alleen misschien voor projects (git) voor de rest 99% alleen voor de camera systemen dus beelden opslag.
Dan is een NAS eigenlijk ook 'overkill', dan is het veel goedkoper om externe schijven te blijven gebruiken die je individueel aan en uit kunt zetten. Een NAS is natuurlijk veel meer dan enkel een storage oplossing, bovendien duurt het vaak wel even voordat een NAS volledig is opgestart, terwijl je dit probleem met externe schijven niet hebt. Sluit deze externe schijven aan op een stekkerdoos met aparte schakelaars, zoiets als dit (heb ik ook) -> pricewatch: Hama 6+1 XL 6-voudige stekkerdoos met individuele schakelaars ,mooi binnen binnen armlengte vanaf je computer en je hebt alle vrijheid om je schijven te wisselen. En voor backup kun je 1 grote schijf gebruiken. Dus laten we zeggen in dit geval, met gebruik van deze stroomschakelaar, in jouw situatie zijn WD Blue's prima zat, dat je dan 4 externe schijven doet van 3TB en eentje van 12TB. Schijven 1 tm 4 van 3TB geef je namen en op schijf 5 van 12TB maak je mappen met de namen van die 3TB schijven en schrijf je zo nu en dan de inhoud naar die 12TB over. Hiervoor heb je nog niet eens aparte software nodig; copy paste vanuit de verkenner en alles wat al aanwezig is, kun je gewoon overslaan en enkel de nieuwe data wordt toegevoegd. Tip, als je externe behuizingen neemt, doe wel USB 3.0 en koop desnoods een USB 3.0 kaartje voor in je pc.

Gezien jouw bedoelingen zou dit prima werken en je hebt de volledige controle, geen raid shit. Schijfje kapot? Vervangen en dan vanaf de grote jongen die map terug kopieren.

Fa1con wijzigde deze reactie 06-10-2019 20:32 (61%)

• leonbong
Als de hele dag handmatig met je surveillance bezig zijn je hobby is zou ik het zo doen.
Maar dan kan je net zo goed zelf naar de camera zitten kijken.

Ik zou gewoon een raid1 nas doen met nas-schijven, eventueel met hot spare en er kan bijna niks meer mis gaan.
Eventueel plaats je nog één seperate enkelvoudig schijf in je NAS waar je dagelijks automatisch de hele raidset naar backup en klaar.

Ik heb zelf een tweetal enterprise schijven (HGST ultrastars) die al 8 jaar probleemloos draaien. Later aangevuld met seagate die na 5 jaar al de geest heeft gegeven. Die seagate vervangen voor Toshiba N300 die je zonder meerprijs op internet in retail verpakking kan krijgen, dus goed beschermd tegen transportschade.
Waarschijnlijk zeer binnenkort de ultrastars ook vervangen hoogst waarschijnlijk WD DC HC310 (wat eigenlijk de voortzetting HGST ultrastars zijn) en ik kan er weer jaren tegenaan.

WD Red / WD Red pro heb ik zeer matige ervaringen mee bij mij vaak snel overleden (2 á 3 jaar) in dezelfde NAS waarin Ultrastars al die tijd gewoon draaiden.

leonbong wijzigde deze reactie 07-10-2019 13:33 (16%)

• r_AllocStarByte
Fa1con schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 20:18:
[...]

Seagate staat er toch al jaren om bekend om de onbetrouwbaarheid van hun schijven. Seagate's vallen relatief het vaakst uit in de meeste tests en ervaringen. En logischerwijs zien we dat ook terug in de pricewatch, waar de Seagate's altijd als goedkoopste uit de bus komen.

Nee, voor mij nooit geen Seagate.

Toshiba of WD, meestal WD, maar Toshiba is ook goed.

[...]

Dan is een NAS eigenlijk ook 'overkill', dan is het veel goedkoper om externe schijven te blijven gebruiken die je individueel aan en uit kunt zetten. Een NAS is natuurlijk veel meer dan enkel een storage oplossing, bovendien duurt het vaak wel even voordat een NAS volledig is opgestart, terwijl je dit probleem met externe schijven niet hebt. Sluit deze externe schijven aan op een stekkerdoos met aparte schakelaars, zoiets als dit (heb ik ook) ...............SNIP
Uhmm.. Volgensmij ga je nu echt helemaal off topic. Gaf eerder aan een diskless NAS van 850 euro te hebben gekregen voor niets 0,00 euro (defect). Deze heb ik gerepeareerd (nieuwe 80+ gold u1 psu + custom kabelboom & 100ohm weerstand voor de intel cpu bugfix). Nas heeft me dus ~60 piek gekost. Waarom stel je de suggestie om offline schijven te gaan gebruiken met een fysieke schakelaar??? De camera’s moeten 24/7 motiedetetie beeld fragmenten naar de NAS kunnen uploaden...

Dat seagate slecht was hoeft niemand me te vertellen ik weet er alles vanaf. Wat ik bedoelde was, als een seagate knetter goedkoop is en maar 1 jaar mee gaat en 3 jaar gerantie heeft. Yolo dan.. Is die stuk en de RAID kan 2 disk failures aan, retour label erop jennen en terug naar ShitGate voor replacement of refurb. Refurb zal het wel zijn, heb nog een leuk verhaal voor je. Had een 320 seagate 8m cache sata2 hele lange tijd geleden. Ging stuk onder garantie, dus terug naar shitgate. Kreeg de schijf terug en nog geen maand later weer stuk. Schijf dus open gemaakt en zag er meteen stof in zitten, meteen. Nee mijn kamer is altijd verdomde schoon. Dus heeft Seagate wel een echte cleanroom of zijn het amateurs of doen ze alles zo lowbudget dat ze helemaal geen clean room hebben maar een goedkope chinesium overdruk kast en een stel amateurs? Ja waarschijnlijk. Verder wil ik seagate niet afkraken. Ik heb mijn ervaring en die van mensen in mijn omgeving die naar mij toe komen met 3.5'' schijven van shitgate die plots de geest gegeven hadden. Bij die 2.5'' schijven is dat vaak omdat de gebruiker er te lomp mee omgaat en de schijven door fysieke klappen de geest geeft, ook niet altijd maar in de meeste gevallen. Laatst nog twee disks gehad werkte nog perfecto hadden alleen beide bad sectors na nog geen jaar power on time. De een had 8 bad sectors en de ander 16 ofzo. Hamer erop geknoept en in de bak gegooid.

PS Toshiba is leuk maar die schijven maken me teveel herrie.. Helaas al ervaring mee. Die HGST 72k NAS schijven ook. Had er eentje besteld 1 jaar geleden (4TB variant met helium dacht ik, marketing bladiebla "helium filled disks, less friction less heat longer lifespan!" sure..). Ding werd maar 50°C bij simpel gebruik.. Mij ietsjes te warm, uiteindelijk ging hij een paar uur later stuk. Nee hij zat niet in een dichte behuizing, hij lag los op mijn tafel aan een USB 3 controller.

r_AllocStarByte wijzigde deze reactie 10-10-2019 14:18 (9%)
Reden: dubbele zin.

• r_AllocStarByte
leonbong schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 10:35:
@r_AllocStarByte
Hou er rekening mee dat bijna alle raid systemen wel raid1+hot spare ondersteunen maar bijna nergens betekent dat hot spare al de data bevat.
Dus bij het falen van een schijf uit de raid1 gaat hij pas op dat moment pas de data kopiëren naar de hot spare.
Wat mij betreft ook prima, al die andere RAID configs kunnen sowieso maar 1 disk failure aan. Stel ik ben een week niet thuis dan kan de hotspare het wel overnemen en ervoor zorgen dan niet plots alles dan een groot risico loopt en dan net toevallig een klootviool mij wat flikt en ik geen beelden daarvan heb zou me zo kwaad maken.. Dan heb ik tenslotte al die honderden euro's aan de schijven, camera's en stroom weggegooid.. Dan had ik het net zo goed allemaal kunnen laten.

En ja helaas is het de laatste jaren alleen maar erger geworden. Sta er zelf van te kijken, kwam vorige week thuis met de auto reed ik de straat in 5 politie wagens en de halve buurt op de straathoek en 7 huizen verder bij ons huis vandaan nog in onze straat was iemand helemaal gek geworden en lag uiteindelijk bijna naakt (op zijn onderbroek na) op staart met een stuk glas van 20cm in zijn rug bijna dood gebloed. Kinderen hebben de man gevonden... 8)7 8)7 Hoe eerder die camera's hangen hoe eerder ik me al een heel stuk minder druk hoef te maken :| ..
Mag je bij zo'n gestoord iemand van geluk spreken dat die de gaskraan niet heeft open gezet en een aansteker heeft aangestoken :F Dat heeft namelijk iemand een maand geleden gedaan in een andere buurt/wijk halve huis opgeblazen en enorme schaden..

r_AllocStarByte wijzigde deze reactie 10-10-2019 14:30 (10%)

• leonbong
Ja Toshiba's en HGST zijn lawaaiig, bij staat de NAS in meterkast en merk ik er niks van.

• Fa1con
r_AllocStarByte schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:49:
Uhmm.. Volgensmij ga je nu echt helemaal off topic. Gaf eerder aan een diskless NAS van 850 euro te hebben gekregen voor niets 0,00 euro (defect). Deze heb ik gerepeareerd (nieuwe 80+ gold u1 psu + custom kabelboom & 100ohm weerstand voor de intel cpu bugfix). Nas heeft me dus ~60 piek gekost. Waarom stel je de suggestie om offline schijven te gaan gebruiken met een fysieke schakelaar??? De camera’s moeten 24/7 motiedetetie beeld fragmenten naar de NAS kunnen uploaden...
My bad, verkeerd geïnterpreteerd of niet goed gelezen.

Dus enkel opslag dat eigenlijk 24/7 standby moet staan en direct kan opnemen zodra er een bewegingsmelding komt op je camera's. Hmmm, ik zou eerder dan geneigd zijn naar een paar goede ssd's.
Afhankelijk van de bitrate die je videosysteem gebruikt kun je ook met een ssd tegenwoordig heel lang mee. En ssd's reageren uiteraard veel sneller en maken geen lawaai. Keuzes. :-)
Dat seagate* 'bad experience wikipedia verhaal'... :P
Dat is een keus die maakt uit budget redenen. Ik zou het niet willen, ook al zijn die schijven goedkoper, ook al kun je ze binnen garantie termijn RMA'en, ik zou niet eens het werk er van willen hebben.

Toshiba schijven heb ik zelf niet eens, maar als je alle reviews bekijkt dan komt het merk wel erg positief naar voren (ondanks dat ze wat lawaaiig zijn). Dus misschien goed voor een NAS in een meterkast, maar niet voor een desktop pc.

• r_AllocStarByte
Fa1con schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 17:34:
[...]

My bad, verkeerd geïnterpreteerd of niet goed gelezen.

Dus enkel opslag dat eigenlijk 24/7 standby moet staan en direct kan opnemen zodra er een bewegingsmelding komt op je camera's. Hmmm, ik zou eerder dan geneigd zijn naar een paar goede ssd's.
Afhankelijk van de bitrate die je videosysteem gebruikt kun je ook met een ssd tegenwoordig heel lang mee. En ssd's reageren uiteraard veel sneller en maken geen lawaai. Keuzes. :-)

[...]

Dat is een keus die maakt uit budget redenen. Ik zou het niet willen, ook al zijn die schijven goedkoper, ook al kun je ze binnen garantie termijn RMA'en, ik zou niet eens het werk er van willen hebben.

Toshiba schijven heb ik zelf niet eens, maar als je alle reviews bekijkt dan komt het merk wel erg positief naar voren (ondanks dat ze wat lawaaiig zijn). Dus misschien goed voor een NAS in een meterkast, maar niet voor een desktop pc.
Geen probleem, kan gebeuren.
In de meterkast is misschien wel een optie, maar dan moet ik een groot gat maken en dan zit ik met het probleem dat ik de rest van de kabels niet daar krijg. Nadeel van een oud huis. De ADSL verbinding komt in de meterkast binnen maar wij hebben dan vanuit daar meteen een kabel door de muur naar boven naar de andere kant van het huis (stom gemaakt). Dus dat aanpakken is wel wat lastig aangezien het ook een huurwoning is. Maar goed. SSD's is complete overkill en dat kost me dan ook nog eens dubbel zoveel. Ze zijn wel veeeel zuiniger wat betreft stroomverbruik maar of je daar dan weer je investering mee terug verdiend. Misschien na 4 jaar ofzo, daar hoeft het dus ook niet voor. Tevens is bandbreedte geen enkel probleem de camera's die ik wil gaan ophangen hebben H265 codec, dus beter en kleiner dan H264 en dezelfde kwaliteit, en dan nog eens het feit dat de camera's niet continu opnemen en data naar de NAS schrijven maar sporadisch en slechts alleen als er beweging is gedetecteerd en geëindigd is dan pas gaat die volgens mij uploaden (misschien heeft de camera daarvoor ook wel een buffer, dat durf ik even niet te zeggen). Bandbreedte is dus echt geen probleem. Met een stel schijfjes met een schrijfsnelheid van 80mb/s(voorbeeld) zou al dik dik genoeg zijn voor 4 of 5 camera's met deze configuratie. Tevens met SSD's zou de totaal tijd aan beeldopnamen dan ook aanzienlijk korter zijn (misschien 1 maand max, i.p.v. 2 of 3 maanden met >2TB aan hdds).

Denk dat ik gewoon voor de WDtjes ga. Die hebben op zich prima garantie en zijn ook wat stiller en ook echt bedoeld voor 24/7 NAS gebruik.

Heb ze wel eens stuk zien gaan, ook die dure schijven van WD RE (Enterprise Storage) schijven van 300+ euro (had slechts alleen bad sectors dus het management systeem gaf critical errors, schijf werkte nog en is netjes binnen garantie vervangen, die had ik toen ik nog bij autofabrikant stage liep vervangen RMA, en replace). Maar goed dat wil niet meteen zeggen dat ze slecht zijn, kan ook gewoon pech hebben zijn. Zelfs de beste schijven gaan kapot. Zelfs een Miele wasmachine gaat ooit stuk, al zijn het maar de delen die slijten (koolborstels bijvoorbeeld).

Ik raad mensen voor hun thuis pc of voor opslag ook altijd Toshiba of HGST(ondanks de 4TB schijf waar ik dikke pech mee had. Heb nog altijd een 1TB HGST 2.5" in mijn laptop zitten die het nog perfect doet en 1 jaar power in time heeft en 2k start stops lol) aan. Alleen wat mij niet duidelijk is de fabrieksgarantie. Vandaar dat ik voor de NAS dan toch liever 2 max failures wil en dan één hot spare. De garantie bladiebla komt dan wel helemaal goed. Is alleen een kwestie van RMA aanmelden, retour label op een doos plakken schijf erin en klaar is kees.

r_AllocStarByte wijzigde deze reactie 10-10-2019 19:20 (8%)

• Fa1con
r_AllocStarByte schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:08:
.......de camera's die ik wil gaan ophangen hebben H265 codec,
Vraag uit nieuwsgierigheid, de camera's zelf encoderen hun opnames rechtstreeks met de H265 codec (on the fly?), of doet de NAS dat?
Denk dat ik gewoon voor de WDtjes ga. Die hebben op zich prima garantie en zijn ook wat stiller en ook echt bedoeld voor 24/7 NAS gebruik.
Tja, de WD-tjes zijn simpel onder te verdelen:
- WD Green - Leuk voor opslag, niet te veel gebruiken (in de kast leggen, 10 jaar later weer pakken)
- WD Blue - Schijf voor de midden van alles eigenlijk
- WD Red - Schijf die 24/7 aan moet staan in een nas
- WD Purple - Schijf die 24/7 aan moet staan en 24/7 data moet wegschrijven
- WD Black - Desktop schijf voor hoge prestaties, maar niet geschikt voor een nas
- WD Gold - Schijf voor datacenters

Gezien jouw doelstelling lijkt me de Blue de meest voor de hand liggende schijf. En financieel ook nog de meest voordeligste.

• leonbong
WD gold en Red pro zijn duur maar prut ivm hgst dc310 die net zo duur zijn. Dat heeft WD zich ook gerealiseerd waardoor gold wordt uitgefaseerd en overgenomen door hgst schijven.

• r_AllocStarByte
Fa1con schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:08:

Vraag uit nieuwsgierigheid, de camera's zelf encoderen hun opnames rechtstreeks met de H265 codec (on the fly?), of doet de NAS dat?
Goede vraag. Denk in de camera, maar kan me ook vergissen. Maat van me had vroeger altijd een dedicated pc die het encoden deed (SDVR software digital video recorder). Dit koste wel wat CPU kracht ja (hij had geen andere hardware die dan encoden kon). Maar weet niet of die camera een buffer heeft of hoe het technisch exact zit bij die HikVision camera's wat ik me wil aanschaffen. Staat ook nergens online zo even snel te zien. Zit wel op de telefoon op werk dus kan niet echt zoeken, wel handig om te weten. Anders gaat het nasje flink zweten met een passief gekoeld alu blokje op dr atom chippie.
Fa1con schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:08:
Tja, de WD-tjes zijn simpel onder te verdelen:
- WD Green - Leuk voor opslag, niet te veel gebruiken (in de kast leggen, 10 jaar later weer pakken)
- WD Blue - Schijf voor de midden van alles eigenlijk
- WD Red - Schijf die 24/7 aan moet staan in een nas
- WD Purple - Schijf die 24/7 aan moet staan en 24/7 data moet wegschrijven
- WD Black - Desktop schijf voor hoge prestaties, maar niet geschikt voor een nas
- WD Gold - Schijf voor datacenters

Gezien jouw doelstelling lijkt me de Blue de meest voor de hand liggende schijf. En financieel ook nog de meest voordeligste.
Ik ga toch liever voor de red WD dan. Blue is me iets te twijfelachtig qua betrouwbaarheid in 24/7 NAS gebruik omdat het een consumenten pc schijfje is. Geef liever ietsjes meer uit.

• Fa1con
r_AllocStarByte schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:28:
Goede vraag. Denk in de camera, maar kan me ook vergissen. Maat van me had vroeger altijd een dedicated pc die het encoden deed (SDVR software digital video recorder). Dit koste wel wat CPU kracht ja (hij had geen andere hardware die dan encoden kon). Maar weet niet of die camera een buffer heeft of hoe het technisch exact zit bij die HikVision camera's wat ik me wil aanschaffen. Staat ook nergens online zo even snel te zien. Zit wel op de telefoon op werk dus kan niet echt zoeken, wel handig om te weten. Anders gaat het nasje flink zweten met een passief gekoeld alu blokje op dr atom chippie.
Ik vermoed dat die camera's vergelijkbaar werken zoals een mobiele telefoon dat doet. Slechts een hele lichte compressie om te voorkomen dat je framedrops krijgt maar ook er voor te zorgen dat je opslag niet gelijk vol zit. Je had het over 5 camera's? En die gaan allemaal opnemen in wat voor formaat? 1080? 30 of 60fps? Ik ben wel nieuwsgierig hoe je gehele setup er uit ziet als het klaar is. Ik zou zelf ook nog wel graag een camerasysteem om het huis hebben. [...]
Ik ga toch liever voor de red WD dan. Blue is me iets te twijfelachtig qua betrouwbaarheid in 24/7 NAS gebruik omdat het een consumenten pc schijfje is. Geef liever ietsjes meer uit.
Hier spreek je jezelf een beetje tegen, want in een eerdere reactie maakte je heel duidelijk je niet zo druk te maken over de schijven (de 'shit'gates konden na overlijden toch wel RMA binnen garantie :) ). Maar goed, even ter indicatie, ik gebruik alleen maar WD Blue's, al jaren, en nog nooit is er een schijf van gecrasht. Uiteindelijk heb ik ze na een aantal jaren wel weer doorverkocht omdat ze te klein werden, maar ik heb nog nooit een WD Blue crash gehad. WD Red is echt gemaakt om full time aan te staan in een server om constant met enige regelmaat data te leveren. In jouw situatie zullen je camera's een x aantal keren beweging detecteren en dit weg willen schrijven naar de harde schijven. Je kunt die WD Reds wel nemen, maar dan moet je eigenlijk wel zorgen dat de NAS niet in een slaapstand gaat.

• r_AllocStarByte
Fa1con schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 19:02:
[...]

Ik vermoed dat die camera's vergelijkbaar werken zoals een mobiele telefoon dat doet. Slechts een hele lichte compressie om te voorkomen dat je framedrops krijgt maar ook er voor te zorgen dat je opslag niet gelijk vol zit. Je had het over 5 camera's? En die gaan allemaal opnemen in wat voor formaat? 1080? 30 of 60fps? Ik ben wel nieuwsgierig hoe je gehele setup er uit ziet als het klaar is. Ik zou zelf ook nog wel graag een camerasysteem om het huis hebben. [...]

[...]

Hier spreek je jezelf een beetje tegen, want in een eerdere reactie maakte je heel duidelijk je niet zo druk te maken over de schijven (de 'shit'gates konden na overlijden toch wel RMA binnen garantie :) ). Maar goed, even ter indicatie, ik gebruik alleen maar WD Blue's, al jaren, en nog nooit is er een schijf van gecrasht. Uiteindelijk heb ik ze na een aantal jaren wel weer doorverkocht omdat ze te klein werden, maar ik heb nog nooit een WD Blue crash gehad. WD Red is echt gemaakt om full time aan te staan in een server om constant met enige regelmaat data te leveren. In jouw situatie zullen je camera's een x aantal keren beweging detecteren en dit weg willen schrijven naar de harde schijven. Je kunt die WD Reds wel nemen, maar dan moet je eigenlijk wel zorgen dat de NAS niet in een slaapstand gaat.
Mwah moet ergens voor kiezen dat is het probleem. Seagate sowieso eigenlijk niet. Zijn wel goedkoop maar dan zit je idd met RMA en refurbs te klooien binnen de kortste keren. WD heb ik gekozen omdat ze toch op zich wel prima zijn. Die Toshiba schijfjes heb ik geen ervaring mee in een NAS. HGST schijfjes maken toch wat meer herrie vooral doe NAS disks en qua prijs kom je dan bij WD red in de buurt. WD heeft ook meer en betere recensies.
Die blue schijfjes twijfel ik toch nog een beetje aan. Kan beter de middenweg nemen. Tuurlijk spreek het nu weer "tegen". Ik weet het zelf ook niet en door de hele discussie hier leer ik zelf ook weer een hoop en ga ik er toch anders over na denken. Garantie is ook wel belangrijk, wat bij die "minder bekende merken" eigenlijk een vertakking van b.v.b. Seagate of WD toch een stuk waziger is. Fabrieksgarantie van 1 jaar. Hmm dan neem ik liever een WD red voor wat meer. Tenslotte is dat wel zo handig als je een plan van aanpak in je hoofd hebt zitten en bent aan het beredeneren bent over maximale disks failures, hot spares enzovoort. Stel een gaat net na 1 jaar stuk. Zou zonde zijn.

Het is en blijft lastig. Wil je het goed doen tenminste. Maat van me heeft er gewoon schijven in geknald en klaar is kees. Ik wil het zelf wel echt heel netjes en goed doordacht opzetten en niet zomaar wat doen (want daar komt het wel op neer?).

Wat betreft dat encoden, weet ik niet exact. Ben net thuis en ben kapot moe. Lig in bed met last van mijn maag, dus achter de pc gaat em niet meer worden.

5 camera's maximaal. Waarschijnlijk worden het er twee van HikVision 4k 8mp en een van 5mp. Misschien ook wel maar een 8mp en drie van 5. Moet even kijken want heb helaas geen geld in de achtertuin aan een boom groeien..

Waarschijnlijk ga ik met eentje van 8mp beginnen die aan de voorgevel gaat hangen en de rest komt dan nog. Want moet een ladder regelen en een boormachine die door een flinke muur heen moet kunnen. Heb zelf een boormachine maar die gaat het niet halen. 30cm boortje is te kort...

r_AllocStarByte wijzigde deze reactie 11-10-2019 19:50 (4%)

• Fa1con
Dan is de oplossing simpel. Op de WD Reds krijg je 3 jaar garantie, op de Blue's maar 2 jaar. Neem gewoon de Reds, dat wil je zelf ook, daar voel je jezelf het prettigst bij. En het zijn gewoon NAS schijven, klaar. :-)

In diezelfde 3 jaar spaar je met een klein bedrag per maand ongeveer het bedrag bijeen wat deze schijven gekost hebben. Na 3 jaar vervang je ze gewoon, of ze nog werken of niet. Die oudere schijven zullen waarschijnlijk nog wel werken (want wat is nu 3 jaar?), maar je kunt ze ook doorverkopen of je legt ze in de kast als backup, dat ze niet meer constant hoeven te draaien. Nou succes er mee, en laat je nog even alles zien als je alles klaar hebt?

• leonbong
@r_AllocStarByte
HGST Staat al jaren bovenaan in de betrouwbaarheid. HGST is overgenomen door WD echter de Red's zijn niet gebasseerd op die technologie.
De nieuw WD Datacenter en Ultrastar lijn is een voortzetting van de HGST producten onder de WD naam. Gelijktijdig heeft WD Gold gestopt omdat die technische toch minder zijn de producten van HGST.

Toshiba is i2,5 inch markt heer en meester daarnaast zijn ze groot in SAS/SATA enterprise schijven die WD nauwelijks had totdat ze HGST hebben aangekocht. Is niet wazig merk ofzo.

leonbong wijzigde deze reactie 12-10-2019 21:16 (5%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True