Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechBundy
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-01-2024
Beste Tweakers,

Ik heb een redelijk lang verhaal.

Ik ben een netwerk/systeem/applicatie beheerder met een droom om te ondernemen.

Vorig jaar heb ik me eigen eindelijk zover gekregen om bij de werkgever de volgende vraag te stellen:
Mag ik me eigen webshop beginnen.

Het antwoord was een kort maar krachtige nee.
Ook mijn contract verbied commerciële bijverdiensten.
Hierdoor ben ik zwaar gedemotiveerd geraakt, zoals je je eigen kan voorstellen.
Zo erg dat ik het misschien wel niet meer zie zitten om hier te blijven werken. (ik slaap slecht, ik pieker de hele dag. en kom met de dag slechter uit bed)

Ik heb er aan gedacht om achter de rug om van mijn werkgever dit toch te doen.
Echter is dit heel riskant en kan ik me een eventueel ontslag niet veroorloven.

Nu heb ik een vriend zover gekregen om het op zijn naam te zetten.
Echter is dit ook met risico's.
Dus zou ik graag willen dat mijn naam ook op papier komt.

Misschien niet als werknemer maar als eventuele investeerder om het verbod van mijn werkgever te omzeilen.

Ik heb er aan gedacht om een andere baan te zoeken, maar ik zit vast aan een studie overeenkomst.
Door dit zal ik nog 2 jaar moeten werken voor deze werkgever. (maar ik houd 2 jaar echt niet meer vol)

Wat mijn vraag dus is: Hoe zouden jullie omgaan met mijn situatie?
Welke opties zijn er allemaal om een bedrijf te realiseren op naam van mijn maat?

ik zit de laatste tijd echt niet goed in mijn vel en wil graag hulp met deze kwestie :'(
Ik wist ook niet waar ik dit het beste kon posten dus mocht het de verkeerde plek zijn voel je vrij om de topic te verplaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door TechBundy op 03-10-2019 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Klinkt als een lastige werkgever. Zeker omdat je nu niets qua retail doet toch? Je bent gewoon beheerder.
Ik zou nog eens met je werkgever om tafel gaan en als hij het echt niet wil zou ik het niet proberen, als hij er wel achter komt kan dat alsnog ontslag opleveren.
Ik zou eerst een andere werkgever zoeken (die wel redelijk is) en het dan opstarten, veel minder risico en meer plezier voor jou!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
Wat staat er precies in je contract omtrent commerciele bijverdiensten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janvanmil
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 12:30
In hoeverre zit je vast aan je studie overeenkomst? Ik verwacht dat er een terugbetalingsclausule opgenomen is als je voor die twee jaar uit dienst gaat?

Het lijkt me voor jou en je toekomst beter deze werkgever vaarwel te zeggen en iets nieuws te zoeken. Met een BO thuis te komen zitten moet je niet willen namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TechBundy
DennusB schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:08:
Klinkt als een lastige werkgever. Zeker omdat je nu niets qua retail doet toch? Je bent gewoon beheerder.
Ik zou nog eens met je werkgever om tafel gaan en als hij het echt niet wil zou ik het niet proberen, als hij er wel achter komt kan dat alsnog ontslag opleveren.
Ik zou eerst een andere werkgever zoeken (die wel redelijk is) en het dan opstarten, veel minder risico en meer plezier voor jou!
Ik zit zeker nog 2 jaar vast vanwege die studie overeenkomst.

Echter ben ik zover, dat het me niet eens uitmaakt wat voor baan ik heb als ik maar de vrijheid van ondernemen heb.
Over een maand vind mijn functionerings gesprek weer plaats en dan ga ik als laatste hoop het nog eens voorleggen samen met mijn gevoelens hierbij.

Het bedrijf waar ik werk is zelf een groothandel.

Bedankt voor het reageren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechBundy
sjukke schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:09:
Wat staat er precies in je contract omtrent commerciele bijverdiensten?
Het is een totaal verbod op nevenactiviteiten mits er toestemming is van de werkgever.
En dit is al afgewezen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

TechBundy schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:15:
[...]

Ik zit zeker nog 2 jaar vast vanwege die studie overeenkomst.
Dat geloof ik niet. Je kunt vast wel vertrekken, maar dan zul je moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechBundy
Reinier schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:16:
[...]

Dat geloof ik niet. Je kunt vast wel vertrekken, maar dan zul je moeten betalen.
Klopt, maar voor mij is dat het zelfde als vast zitten.
Of ik zal ergens 10K moeten ophoesten..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 15:31

Rmg

Ik neem aan dat er een terugbetalingsregeling is voor de studie. Vertrekken en zelf ophoesten, of een werkgever vinden die je wil overnemen en de kosten wil betalen / voorschieten & een eigen overeenkomst maken wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Als je nu al slecht slaapt, dan zou ik zeker niet meer stress aantrekken door via een katvanger een bedrijf op te zetten.

Het klinkt een beetje alsof je je vastbijt in een idee-fixe en daardoor de rest vergeet. Als je werkgever toch al in de groothandel zit, is het misschien een optie om samen met hem wat te gaan opzetten, om zo je baan anders in te vullen en wat ervaring op te doen in het ondernemend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11:59

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

TechBundy schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:17:
[...]

Of ik zal ergens 10K moeten ophoesten..
of geduld.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 13:44
TechBundy schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:16:
[...]

Het is een totaal verbod op nevenactiviteiten mits er toestemming is van de werkgever.
En dit is al afgewezen.
De situatie zoals je die schets voldoet dus ook niet aan je contract. Of het bedrijf nou op naam staat van je vriend of niet, de kans dat je werkgever hier achter komt is vrij groot.

Ga wel om je heen kijken en ga op zoek naar wat anders, of kijk of er binnen je huidige werkgever mogelijkheden zijn om te veranderen. Met een burnout thuis komen te zitten wil je niet(en is ook voor je werkgever niet gunstig).

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:13
Dat die werkgever dit weigert, kan ik me goed voorstellen. Hij huurt jou voor 40 uur in, als je dan daarnaast een tweede baan hebt (je eigen bedrijf) heeft dat invloed op je kwaliteit van je werk voor hem (dat is zijn beweegreden).

Daarnaast heeft de werkgever in je geinvesteerd, waardoor je nu een studieschuld hebt (die over twee jaar afloopt). Zo onredelijk is deze werkgever niet. (verplaats jezelf eens in zijn schoenen)

Verder zo enorm geraakt zijn door deze kleine tegenslag (tegen een burn-out aanzitten), lijkt me nou niet het beeld wat ik bij een goede ondernemer heb. Echte ondernemers pakken door, nemen de tegenslag en gaan verder. In jou geval, studieschuld aflossen of die twee jaar doorbuffelen.

En 'me eigen webshop'....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

^^ met @Schumaster...via zo'n omweg is zo doorzichtig fles spa blauw en iets waar je niet aan wil beginnen...nu heb je nog allerlei beschermingen vanwege je werknemerspositie...als je dit soort ongein gaat uithalen verdwijnen die als sneeuw voor de zon.

Mag ik vragen hoe oud je bent?
- het feit dat je praat met 'me eigen'
- je constructies wil verzinnen als 'via een vriend' wat je onnoemelijk veel gezeik gaat opleveren en dan niet alleen via je werkgever maar denk ook aan aansprakelijkheid bij WKA enz...

Heb je hier wel goed over nagedacht ?

[ Voor 37% gewijzigd door Mike2k op 01-10-2019 13:25 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:33
Marber schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:22:
Dat die werkgever dit weigert, kan ik me goed voorstellen. Hij huurt jou voor 40 uur in, als je dan daarnaast een tweede baan hebt (je eigen bedrijf) heeft dat invloed op je kwaliteit van je werk voor hem (dat is zijn beweegreden).

Daarnaast heeft de werkgever in je geinvesteerd, waardoor je nu een studieschuld hebt (die over twee jaar afloopt). Zo onredelijk is deze werkgever niet. (verplaats jezelf eens in zijn schoenen)

Verder zo enorm geraakt zijn door deze kleine tegenslag (tegen een burn-out aanzitten), lijkt me nou niet het beeld wat ik bij een goede ondernemer heb. Echte ondernemers pakken door, nemen de tegenslag en gaan verder. In jou geval, studieschuld aflossen of die twee jaar doorbuffelen.

Dat is natuurlijk onzin, vrije tijd is vrije tijd. En als hij een shop begint wat op geen manier verband heeft met de groothandel waarin hij werkt kan ik het kwaad er niet van inzien.

Er zijn ook mensen die buiten hun werk 5 avonden in de week 3 uur aan sport doen (zelf trainen / trainingen geven) en in het weekend op zaterdag 1 of 2 teams coachen en op zondag zelf een wedstrijdje spelen. Dát zou je dan ook moeten verbieden?

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marber
frumper schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:25:
[...]
Dat is natuurlijk onzin, vrije tijd is vrije tijd. En als hij een shop begint wat op geen manier verband heeft met de groothandel waarin hij werkt kan ik het kwaad er niet van inzien.
Dat mag je vinden, maar in het arbeidscontract staat dit opgenomen als voorwaarde. Die heeft TS zelf getekend. Dit is geen concurentie/relatiebeding, maar een nevenactiviteitenclausule (of hoe dat ook heten mag). Ik leg alleen de beweegredenen van de werkgever uit.

Als TS het daar niet mee eens is, had hij dit bij aanvang moeten uitonderhandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Doet een beetje aan Neymar denken. Werkgever betaalt jouw studie en in ruil daarvoor blijf je een bepaalde periode in dienst - of koopt het af. Daar heb je zelf voor getekend. Ik mis ook inlevingsvermogen in jouw werkgever. Formeel heb je de keus tussen twee jaartjes de verplichting die je bent aangegaan nakomen, of die verplichting afkopen. Misschien wil je werkgever nog iets doen aan de afkoopsom, maar dat hangt ook van jouw empathisch vermogen af. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechBundy
Marber schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:22:

Je hebt gelijk.

Echter loop ik hier al 2 jaar mee rond ondanks dat ik vorig jaar pas de stap heb genomen om dit aan te kaarten bij mijn werkgever.

Voor iedereen is dit anders natuurlijk.
Ik word nu beperkt, en kan niet ondernemen.
Ik voel me dus beperkt in mijn vrijheid, wat na een jaar of twee toch begint te knagen.

en het is een redelijke studie overeenkomst, echter staat die hele studie overeenkomst natuurlijk los van de wensen die ik heb als vrij persoon (vrije tijd) zoals door frumper wordt aangekaart.

Maar ik begrijp je standpunt. maar nog 2 jaar 8 uur per dag gedemotiveerd doorwerken, dat ga ik niet trekken.

De raarste ideeen zijn al in me opgekomen, zoals het omzeilen en het achter de rug om doen.
Maar omdat ik toch enig gezond verstand heb, ben ik daar niet aan begonnen.
Je gaat toch een uitweg bedenken voor jou dromen en wensen. (zeker als het steeds meer begint te knagen aan je)
en financieel gezien heb ik deze baan nodig. echter voor mijn eigen welzijn is het een killer.

Bedankt voor je input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
De oplossing is redelijk makkelijk. Los die studieschuld af. Als je wil ondernemen, moet je ook aan kapitaal kunnen komen. Als je dat niet kan, hoe wil je dan een eigen bedrijf kunnen starten.

(Bij een eigen bedrijf heb je in het begin altijd kosten, je moet zaken voorfinancieren, aanschaf bedrijfsmiddelen en software, boekhoudpakket, en ga zo maar door)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechBundy
Marber schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:27:
[...]

Dat mag je vinden, maar in het arbeidscontract staat dit opgenomen als voorwaarde. Die heeft TS zelf getekend. Dit is geen concurentie/relatiebeding, maar een nevenactiviteitenclausule (of hoe dat ook heten mag). Ik leg alleen de beweegredenen van de werkgever uit.

Als TS het daar niet mee eens is, had hij dit bij aanvang moeten uitonderhandelen.
Dat is zeker waar, echter loop je tegen andere dingen aan in verloop van je leven.
Dus toen ik bij deze werkgever begon na mijn opleiding was ik blij dat ik aan de bak kon en dacht ik niet verder aan de eventuele toekomst die ik wil gaan bewandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
TechBundy schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:33:
[...]

en financieel gezien heb ik deze baan nodig
Dan moet je geen risico's gaan lopen. Misschien dat je een andere werkgever kunt vinden die je studieovereenkomst wil afkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechBundy
Marber schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:35:
De oplossing is redelijk makkelijk. Los die studieschuld af. Als je wil ondernemen, moet je ook aan kapitaal kunnen komen. Als je dat niet kan, hoe wil je dan een eigen bedrijf kunnen starten.

(Bij een eigen bedrijf heb je in het begin altijd kosten, je moet zaken voorfinancieren, aanschaf bedrijfsmiddelen en software, boekhoudpakket, en ga zo maar door)
Het bedrijfsplan wat ik heb zal nauwelijks opstart kosten hebben.
Als je hier over dieper wil in gaan, dan stel ik voor dat we dit doen via prive berichten.

Dan kan ik mijn concept een beetje openleggen voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 13:44
TechBundy schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:37:
[...]

Dat is zeker waar, echter loop je tegen andere dingen aan in verloop van je leven.
Dus toen ik bij deze werkgever begon na mijn opleiding was ik blij dat ik aan de bak kon en dacht ik niet verder aan de eventuele toekomst die ik wil gaan bewandelen.
Dat zijn de keuzes die je gemaakt hebt, daar ga je ook als ondernemer tegenaan lopen.
Neemt niet weg dat je aangeeft het niet nog 2 jaar vol te houden op deze manier, dus zal je iets moeten veranderen. Je ziet nu je eigen onderneming als enige uitweg, maar wellicht is er via een andere functie of andere werkgever die je studieschuld op zich neemt ook een manier te vinden.

Blijf niet hangen in je huidige situatie maar zoek een andere uitdaging/mogelijkheid om te veranderen, binnen je huidige mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
TechBundy schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:40:
[...]

Het bedrijfsplan wat ik heb zal nauwelijks opstart kosten hebben.
Als je hier over dieper wil in gaan, dan stel ik voor dat we dit doen via prive berichten.

Dan kan ik mijn concept een beetje openleggen voor je.
Ikzelf ben nu druk voor m'n eigen werkgever, dus geen tijd je businessplan door te nemen.
De boodschap die ik wil uitdragen in mijn voorgaande posts: Je hebt keuzes gemaakt, daar moet je nu mee dealen. Zeker als ondernemer moet je dat kunnen, de ondernemerswereld zit vol met tegenslagen, hoe je daarmee omgaat bepaalt hoe succesvol je bent.

De schuld bij anderen leggen (je werkgever) is in ieder geval niet de weg.

Een bedrijf starten met nauwelijks opstartkosten lijkt me sterk. Een paar duizend euro zit je zo aan (telefoon, laptop, software, kvk inschrijving, bankrekening, site, betaalmogelijkheden, en ga zo maar door)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechBundy
Mike2k schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:23:
^^ met @Schumaster...via zo'n omweg is zo doorzichtig fles spa blauw en iets waar je niet aan wil beginnen...nu heb je nog allerlei beschermingen vanwege je werknemerspositie...als je dit soort ongein gaat uithalen verdwijnen die als sneeuw voor de zon.

Mag ik vragen hoe oud je bent?
- het feit dat je praat met 'me eigen'
- je constructies wil verzinnen als 'via een vriend' wat je onnoemelijk veel gezeik gaat opleveren en dan niet alleen via je werkgever maar denk ook aan aansprakelijkheid bij WKA enz...

Heb je hier wel goed over nagedacht ?
Ik ben momenteel 26.
En die constructies verzinnen is eerder uit wanhoop wat ik mijn eigen realiseer. en daarom dus advies vraag hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechBundy
Marber schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:45:
[...]

Ikzelf ben nu druk voor m'n eigen werkgever, dus geen tijd je businessplan door te nemen.
De boodschap die ik wil uitdragen in mijn voorgaande posts: Je hebt keuzes gemaakt, daar moet je nu mee dealen. Zeker als ondernemer moet je dat kunnen, de ondernemerswereld zit vol met tegenslagen, hoe je daarmee omgaat bepaalt hoe succesvol je bent.

De schuld bij anderen leggen (je werkgever) is in ieder geval niet de weg.

Een bedrijf starten met nauwelijks opstartkosten lijkt me sterk. Een paar duizend euro zit je zo aan (telefoon, laptop, software, kvk inschrijving, bankrekening, site, betaalmogelijkheden, en ga zo maar door)
Sorry maar geen kans geven op uitleg, is geen oordeel geven over mijn eventuele plan / kosten plaatje.
Dat kan je namelijk pas beoordelen als je weet hoe het zit.

Maar bedankt voor je input.

Ik ga nogmaals met werkgever in gesprek en druk hierbij mijn gevoelens uit.
Mocht dit niet werken, zal ik opzoek gaan naar een andere werkgever.
En anders op de blaren zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
TechBundy schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:50:
[...]

Sorry maar geen kans geven op uitleg, is geen oordeel geven over mijn eventuele plan / kosten plaatje.
Dat kan je namelijk pas beoordelen als je weet hoe het zit.
Volgens mij heb ik niet echt een oordeel, eerder advies. Daarnaast, te vaak te optimistische businessplannen gezien. Maar ik wens je alle success.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@TechBundy Ik zou rustig je plan verder uitwerken en in alle rust links en rechts informeren. maak je niet druk, je bent jong en de 2j is zo om. Ga geen rare fratsen uithalen, en maak je niet te druk. Stress is erg slecht voor je, en kan vervelend uitpakken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Als je écht een droom hebt om te gaan ondernemen, dan weet je waar je te doen staat...
Kennelijk kan je dit niet naast je huidige werkzaamheden doen, dus dan zijn er een paar opties:
* weg gaan bij de werkgever (en de boete slikken, zie het als een investering in jezelf)
* op zoek naar een andere werkgever, waar je naast je werkzaamheden wel de vrijheid krijgt om te ondernemen
* je droom nog even in de koelkast laten staan

Bij optie 1 geef je zelf al aan dat dit niet mogelijk is. Je hebt je huidige baan nodig, anders kom je financieel niet rond. Hierbij vraag ik mij dan af: Hoe denk je straks (voldoende) geld te verdienen met de op te bouwen webshop? Hier ga je (zeker in het begin als je nog onbekend bent) echt weinig / geen geld mee verdienen...

Bij optie 2 zal je actief zelf de touwtjes in handen moeten nemen. Iets waar een ondernemer niet van vies van is. Echter lijk je deze optie tot op heden nog niet onder ogen te willen zien (gezien je reactie op anderen die dit ook al hebben aangedragen). Ik vraag mij dan ook af hoe de ondernemer in jou elkaar steekt. Je lijkt er vooralsnog niet volledig voor te willen gaan (buiten de gebaande paden treden)

Optie 3 lijkt mij voor jou de meest verstandige keuze. Laat je plan nog even lekker in de koelkast, zorg dat je je zaken op orde krijgt bij je huidige werkgever (of elders) en blijf ver weg bij een burn out.
Alhoewel ik mij wel afvraag, waarom je tegen een burn out dreigt aan te lopen. Je had eerst plezier in je werk, maar door een (kleine) tegenslag, zie je het allemaal niet meer zitten. Hoe ga je straks om met een klant in de webshop die je niet wilt betalen / niet kan betalen / jou oplicht? Dat kan je (afhankelijk van wat je denkt te gaan verkopen) wellicht meer kosten dan dat je nu hebt.

Verder wel goed dat je afziet van de plannen om het via een vriend te doen het voor je werkgever verborgen te houden. Vroeg of laat komt dit uit en dan zijn de rapen gaar. Je pleegt niet alleen contractbreuk (waar mogelijk zelfs boetes op zullen staan, afhankelijk van je contract), maar je pleegt ook een soort van fraude door een ander het bedrijf op naam te laten zetten, terwijl jij degene bent die het doet. De belastingdienst houdt niet van dat soort constructies...

En aangezien je "pas" 26 bent, zou ik zeggen: Doe eerst ervaring op en leer met tegenslagen om gaan. Die ga je (zeker als je er zo gevoelig voor bent) nog veel meer krijgen en wellicht nog wel wat heftiger dan dat je nu hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MR.Harok
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:37
IANAL maar wat staat er precies in je contract over nevenactiviteiten?

Zoals je het nu hier hebt omgeschreven is het volgens mij in strijd met de wet en kan je er makkelijk onderuit komen. Het is namelijk disproportioneel naar mijn mening. Lees dit even: https://www.arbeidsrechter.nl/inloggen-cursist/verbod-op-nevenwerk en Google kan je ook verder helpen.

Om het even in perspectief te zetten: Iemand uit mijn vriendenkring werkte bij een weddingplanner. Zij had in haar contract een concurrentiebeding staan dat ze niet bij een andere weddingplanner in een straal van 150km mocht werken binnen 2 jaar na vertrek. De rechter heeft hier kortemette mee gemaakt omdat zij in een kansloze positie kwam.

Nogmaals IANAL.

Daarnaast denk ik dat het verstandiger is als je eerst bij je werkgever je gevoel uit dat je zo enorm gedemotiveerd bent geraakt hierdoor. Vaak verander een werkgever dan al snel van gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

MR.Harok schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:36:

Zoals je het nu hier hebt omgeschreven is het volgens mij in strijd met de wet en kan je er makkelijk onderuit komen. Het is namelijk disproportioneel naar mijn mening. Lees dit even: https://www.arbeidsrechter.nl/inloggen-cursist/verbod-op-nevenwerk en Google kan je ook verder helpen.

Om het even in perspectief te zetten: Iemand uit mijn vriendenkring werkte bij een weddingplanner. Zij had in haar contract een concurrentiebeding staan dat ze niet bij een andere weddingplanner in een straal van 150km mocht werken binnen 2 jaar na vertrek. De rechter heeft hier kortemette mee gemaakt omdat zij in een kansloze positie kwam.

Nogmaals IANAL.

Daarnaast denk ik dat het verstandiger is als je eerst bij je werkgever je gevoel uit dat je zo enorm gedemotiveerd bent geraakt hierdoor. Vaak verander een werkgever dan al snel van gedacht.
Heb je dat stukje ook een beetje gelezen voordat je tot de conclusie kwam dat het disproportioneel was? TS werkt blijkbaar 40 per week. Dus er blijven 8 uur over voor bijzaken die betaald worden. Dus lijkt mij dat de werkgever van TS wél aan aannemelijk belang heeft bij het afwijzen. Anders zit TS bibberend op zijn werk omdat hij na het werk nog het weekend en de avonden aan zijn webshop werkt en dus royaal over de wettelijke werktijden heen schiet.

Ook zullen klanten van TS wellicht overdag contact op gaan nemen met m gedurende zijn andere betrekking etc etc.

Als TS nu al geen 10k op de plank heeft liggen zal TS waarschijnlijk het plan van dropshippen hebben (geen voorraad nodig). Dan kan je er op rekenen op veel boze klanten die het de volgende dag NIET binnen hebben.

Maar voor het "gemak" staat het bedrijf op TS zijn vriend zijn naam en die zal niet blij zijn als klanten bij de vriend aan komen kloppen voor hun geld of product.

Al en al raad ik TS aan om eerst stabiel werk te gaan zoeken, en dan eens verder te kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:03
Bottom line:
1. Feit, je mag geen eigen zaak beginnen bij je huidige werkgever
2. Feit, je hebt een studieschuld
3. Feit, je hebt het niet naar je zin

Actie
1. Zoek nieuwe werkgever die studieschuld wil overnemen en waarbij je je droom kunt verwezenlijken.

Besteed niet teveel aandacht (energie) aan alle andere dingen, want je hebt er niets aan of het is nog niet aan de orde. Dus het idee is cool en bewonderenswaardig dat je dat wil gaan doen, maar nu moet het nog even in de ijskast. First things first.

Niet met die ogen op je project, maar met je ass op de vacatures die voorbij komen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Buzz134
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-04-2022
alleen de eerste pagina gelezen :) wat je ook kan doen is het volgende tenzij ik het verkeerd heb gelezen.

maar je hebt een idee voor een webshop. jou werkgever kan het niet verbieden om dit al in zoverre klaar te maken dat wanneer je over 2 jaar weg kan je meteen de webshop kan lanceren.

- je kan je website inrichten
- je kan eventueel alvast kijken naar wat wil je precies verkopen
- winst marches
- workshops voor ondernemen

je moet nog 2 jaar voor je huidige baas werken dit betekent niet dat je al stappen kan zetten en verder na denken over je webshop. er zijn al zoveel webshops op het internet wat gaat jou uniek maken. ben je goedkoper, heb je beter services of heb jij producten die alleen jij verkoopt.

hoe ga je het doen met opslag ?
verzenden van je producten ?
hoe zie je de webshop groeien en wat ga ja na die 2 jaar doen. van werk naar eigen webshop en geen verdiensten hebben kan lijden tot financiële gevolgen tenzij je een flinke buffer hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Buzz134 op 01-10-2019 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechBundy
BastaRhymez schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:13:
Als je écht een droom hebt om te gaan ondernemen, dan weet je waar je te doen staat...
Kennelijk kan je dit niet naast je huidige werkzaamheden doen, dus dan zijn er een paar opties:
* weg gaan bij de werkgever (en de boete slikken, zie het als een investering in jezelf)
* op zoek naar een andere werkgever, waar je naast je werkzaamheden wel de vrijheid krijgt om te ondernemen
* je droom nog even in de koelkast laten staan

Bij optie 1 geef je zelf al aan dat dit niet mogelijk is. Je hebt je huidige baan nodig, anders kom je financieel niet rond. Hierbij vraag ik mij dan af: Hoe denk je straks (voldoende) geld te verdienen met de op te bouwen webshop? Hier ga je (zeker in het begin als je nog onbekend bent) echt weinig / geen geld mee verdienen...

Bij optie 2 zal je actief zelf de touwtjes in handen moeten nemen. Iets waar een ondernemer niet van vies van is. Echter lijk je deze optie tot op heden nog niet onder ogen te willen zien (gezien je reactie op anderen die dit ook al hebben aangedragen). Ik vraag mij dan ook af hoe de ondernemer in jou elkaar steekt. Je lijkt er vooralsnog niet volledig voor te willen gaan (buiten de gebaande paden treden)

Optie 3 lijkt mij voor jou de meest verstandige keuze. Laat je plan nog even lekker in de koelkast, zorg dat je je zaken op orde krijgt bij je huidige werkgever (of elders) en blijf ver weg bij een burn out.
Alhoewel ik mij wel afvraag, waarom je tegen een burn out dreigt aan te lopen. Je had eerst plezier in je werk, maar door een (kleine) tegenslag, zie je het allemaal niet meer zitten. Hoe ga je straks om met een klant in de webshop die je niet wilt betalen / niet kan betalen / jou oplicht? Dat kan je (afhankelijk van wat je denkt te gaan verkopen) wellicht meer kosten dan dat je nu hebt.

Verder wel goed dat je afziet van de plannen om het via een vriend te doen het voor je werkgever verborgen te houden. Vroeg of laat komt dit uit en dan zijn de rapen gaar. Je pleegt niet alleen contractbreuk (waar mogelijk zelfs boetes op zullen staan, afhankelijk van je contract), maar je pleegt ook een soort van fraude door een ander het bedrijf op naam te laten zetten, terwijl jij degene bent die het doet. De belastingdienst houdt niet van dat soort constructies...

En aangezien je "pas" 26 bent, zou ik zeggen: Doe eerst ervaring op en leer met tegenslagen om gaan. Die ga je (zeker als je er zo gevoelig voor bent) nog veel meer krijgen en wellicht nog wel wat heftiger dan dat je nu hebt.
Optie 1 is inderdaad geen mogelijkheid.

Optie 2 heb ik nooit afgekeurd, en dat is zeker een optie die ik ga ondernemen mocht mijn werkgever nogmaals geen toestemming geven.

Optie 3 is de laatste optie waar ik aan denk.

Overigens het hele gedoe over deze topic is juist omdat ik parttime wil ondernemen.
Ik verwacht geen instant succes en daarom moet ik mijn baan behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechBundy
Buzz134 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:21:
alleen de eerste pagina gelezen :) wat je ook kan doen is het volgende tenzij ik het verkeerd heb gelezen.

maar je hebt een idee voor een webshop. jou werkgever kan het niet verbieden om dit al in zoverre klaar te maken dat wanneer je over 2 jaar weg kan je meteen de webshop kan lanceren.

- je kan je website inrichten
- je kan eventueel alvast kijken naar wat wil je precies verkopen
- winst marches
- workshops voor ondernemen

je moet nog 2 jaar voor je huidige baas werken dit betekent niet dat je al stappen kan zetten en verder na denken over je webshop. er zijn al zoveel webshops op het internet wat gaat jou uniek maken. ben je goedkoper, heb je beter services of heb jij producten die alleen jij verkoopt.

hoe ga je het doen met opslag ?
verzenden van je producten ?
hoe zie je de webshop groeien en wat ga ja na die 2 jaar doen. van werk naar eigen webshop en geen verdiensten hebben kan lijden tot financiële gevolgen tenzij je een flinke buffer hebt.
Overigens heb ik meerdere webshops opgezet als hobby voor anderen. dat is dus geen probleem.
Ik ga producten verkopen die uniek zijn.

Overigens werk ik al 2 jaar om het concept 100% in orde te krijgen.

Daarom begint het nu echt te knagen het enigste wat ik nu nodig heb is de vrijheid om daadwerkelijk online te gaan.

De webshop waar ik het over hem staat al een hele tijd te klaar en te verstoffen.

Domein, Opslag en levering overal is aangedacht.

Mocht je interesse hebben in wat ik van plan ben kun je me een bericht sturen.

Mijn plan is ook niet om één webshop te runnen, maar ik begin met één webshop.
Evt inkomsten daar uit worden doorgeinvesteerd in andere ideeen die ik heb. (wat nu niet relevant is want ik kan op het moment nog geen een bedrijf op poten krijgen)

[ Voor 7% gewijzigd door TechBundy op 01-10-2019 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechBundy
Furion2000 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:09:
Bottom line:
1. Feit, je mag geen eigen zaak beginnen bij je huidige werkgever
2. Feit, je hebt een studieschuld
3. Feit, je hebt het niet naar je zin

Actie
1. Zoek nieuwe werkgever die studieschuld wil overnemen en waarbij je je droom kunt verwezenlijken.

Besteed niet teveel aandacht (energie) aan alle andere dingen, want je hebt er niets aan of het is nog niet aan de orde. Dus het idee is cool en bewonderenswaardig dat je dat wil gaan doen, maar nu moet het nog even in de ijskast. First things first.

Niet met die ogen op je project, maar met je ass op de vacatures die voorbij komen ;)
De enige reden dat ik het niet naar mijn zin heb is omdat ik me beperkt voel in mijn vrijheid (vrije tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechBundy
Barrycade schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:48:
[...]

Heb je dat stukje ook een beetje gelezen voordat je tot de conclusie kwam dat het disproportioneel was? TS werkt blijkbaar 40 per week. Dus er blijven 8 uur over voor bijzaken die betaald worden. Dus lijkt mij dat de werkgever van TS wél aan aannemelijk belang heeft bij het afwijzen. Anders zit TS bibberend op zijn werk omdat hij na het werk nog het weekend en de avonden aan zijn webshop werkt en dus royaal over de wettelijke werktijden heen schiet.

Ook zullen klanten van TS wellicht overdag contact op gaan nemen met m gedurende zijn andere betrekking etc etc.

Als TS nu al geen 10k op de plank heeft liggen zal TS waarschijnlijk het plan van dropshippen hebben (geen voorraad nodig). Dan kan je er op rekenen op veel boze klanten die het de volgende dag NIET binnen hebben.

Maar voor het "gemak" staat het bedrijf op TS zijn vriend zijn naam en die zal niet blij zijn als klanten bij de vriend aan komen kloppen voor hun geld of product.

Al en al raad ik TS aan om eerst stabiel werk te gaan zoeken, en dan eens verder te kijken.
Ik zou even stoppen met conclusies trekken.
Mijn concept is uitgedacht en klaar.

Ik vraag om advies over mijn situatie en niet over wat ik voor webshop wil opzetten.

Wijzig de volgende keer je laatste post aub. Dubbelposten is niet bevorderlijk voor de de leesbaarheid en wordt niet gewaardeerd. Je kunt ook meerdere quotes kwijt in 1 post.
Topic titel heb ik aangepast

[ Voor 7% gewijzigd door tweakduke op 01-10-2019 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buzz134
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-04-2022
In ieder geval goed dat je alles al klaar hebt staan. durf alleen niet te zeggen wat je het beste kan doen anders dan proberen vol te houden. ik denk niet dat er veel bedrijven zijn die je studie kosten willen overnemen. misschien dat je met je leidinggevende om tafel kan zitten met de vraag mag ik mijn webshop starten en met een gedeelte van de winst de studie kosten afbetalen ?
TechBundy schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:32:
[...]

Overigens heb ik meerdere webshops opgezet als hobby voor anderen. dat is dus geen probleem.
Ik ga producten verkopen die uniek zijn.

Overigens werk ik al 2 jaar om het concept 100% in orde te krijgen.

Daarom begint het nu echt te knagen het enigste wat ik nu nodig heb is de vrijheid om daadwerkelijk online te gaan.

De webshop waar ik het over hem staat al een hele tijd te klaar en te verstoffen.

Domein, Opslag en levering overal is aangedacht.

Mocht je interesse hebben in wat ik van plan ben kun je me een bericht sturen.

Mijn plan is ook niet om één webshop te runnen, maar ik begin met één webshop.
Evt inkomsten daar uit worden doorgeinvesteerd in andere ideeen die ik heb. (wat nu niet relevant is want ik kan op het moment nog geen een bedrijf op poten krijgen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:29
Ik denk dat je heel voorzichtig moet zijn met je formulering

Als je tegen je werkgever zegt dat je tegen een burnout aan zit lijkt me dat de perfecte motivatie om juist geen nevenactiviteiten toe te staan. Je kunt je huidige baan al blijkbaar niet goed genoeg aan. Je moet juist een hobby zoeken en niet meer werken (tenminste dat zou ik als argument terug geven als ik jou werkgever was)
Ook zul je heel goed moeten argumenteren dat
A) jou huidige werkzaamheden geen overlap heeft met wat je wilt doen (anders beheer jij je eigen server in de tijd van de baas)
B) dat je dit niet doet met zijn middelen (al is het maar een copy paste van dat failover script)
C) dat het niet concurreren met wat hij wilt gaan doen. (Als je aan consumentrn lever wat hij als groothandel levert concurreert dat, of verhoogt de angst dat jij inventaris ontvreemd)

Als je dit niet duidelijk kunt uitleggen wijst hij jou voorstel terecht af. Niet dat ik zeg dat je oneerlijk bent/eigen werk doet in de baás zijn tijd/enz maar wel dat hij een onderbouwd bezwaar heeft

[ Voor 6% gewijzigd door Batavia op 01-10-2019 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 17:10
Wat voor studie heb je gevolgd dat je zo’n schuld hebt opgebouwd, en was die studie verplicht?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechBundy
DiedX schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:34:
Wat voor studie heb je gevolgd dat je zo’n schuld hebt opgebouwd, en was die studie verplicht?
MSCA, deze was verplicht.
Verder ook MYSQL training.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechBundy
peltco schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:14:
Ik denk dat je heel voorzichtig moet zijn met je formulering

Als je tegen je werkgever zegt dat je tegen een burnout aan zit lijkt me dat de perfecte motivatie om juist geen nevenactiviteiten toe te staan. Je kunt je huidige baan al blijkbaar niet goed genoeg aan. Je moet juist een hobby zoeken en niet meer werken (tenminste dat zou ik als argument terug geven als ik jou werkgever was)
Ook zul je heel goed moeten argumenteren dat
A) jou huidige werkzaamheden geen overlap heeft met wat je wilt doen (anders beheer jij je eigen server in de tijd van de baas)
B) dat je dit niet doet met zijn middelen (al is het maar een copy paste van dat failover script)
C) dat het niet concurreren met wat hij wilt gaan doen. (Als je aan consumentrn lever wat hij als groothandel levert concurreert dat, of verhoogt de angst dat jij inventaris ontvreemd)

Als je dit niet duidelijk kunt uitleggen wijst hij jou voorstel terecht af. Niet dat ik zeg dat je oneerlijk bent/eigen werk doet in de baás zijn tijd/enz maar wel dat hij een onderbouwd bezwaar heeft
Ik ga inderdaad een brief opstellen met wat het exacte plan is van de webshop en dit voorleggen.
Uiteraard praat ik niet over een evt burnout maar wel over mijn gevoel dat ik me beperkt voel en dit niet motiverend werkt.

Maar wat ik ga aanleveren is volledig uitgeschreven plan.
Uren die ik ga maken in me vrije tijd.
En waarom dit niet dwars gaat liggen met mijn huidige werkzaamheden.

Overigens heb ik dit al geprobeerd.
Maar dan zonder mijn gevoelens erbij te leggen.

Ik zie wel wat er uit komt en dan vanuit daar weer verder.
Anders zal ik toch 10k bij elkaar moeten schrapen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:10
Wat ik vooral lees is dat je graag je droom wilt naleven. En dat is heel goed. Maar ik lees ook dat je risico's niet kunt permitteren. En dat je afhankelijk bent van je DTJ (day time job).

Een webshop starten is niet zo makkelijk als je denk, ja een plan schrijven en dat soort dingen prima. Maar wie neemt de telefoon op overdag? Wie beantwoord de emails, wie gaat zorgen voor traffic, reviews, beveiliging, shop bouwen( of ga je er 1 lease). En zo kan ik nog wel een A4 doorgaan.

Bezint eer begint. Vooral omdat je nu al kwakkelt met je gezondheid.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 17:10
TechBundy schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:36:
[...]

MSCA, deze was verplicht.
Verder ook MYSQL training.
Ik zou eens aan een jurist vragen of ze je kunnen verplichten om een opleiding te volgen én vervolgens de rekening bij je neer te leggen.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batavia
  • Laatst online: 07:29
DiedX schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:43:
[...]

Ik zou eens aan een jurist vragen of ze je kunnen verplichten om een opleiding te volgen én vervolgens de rekening bij je neer te leggen.
http://www.wetrecht.nl/studiekosten-terugbetalen/

ja dat mag, maar het moet wel lineair afbouwen. Ook zijn er voorwaarden welke kosten je in rekening mag brengen. (Je mag niet zomaar 10k studiekosten opnemen als je een curus van 500 euro aan bied)
Dus als de studiekosten 10k waren en over 3 jaar worden afgebouwd dat hoef je na 1 jaar nog maar 6.6k terug te betalen.
TechBundy schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:39:
[...]

Ik ga inderdaad een brief opstellen met wat het exacte plan is van de webshop en dit voorleggen.
Uiteraard praat ik niet over een evt burnout maar wel over mijn gevoel dat ik me beperkt voel en dit niet motiverend werkt.

Maar wat ik ga aanleveren is volledig uitgeschreven plan.
Uren die ik ga maken in me vrije tijd.
En waarom dit niet dwars gaat liggen met mijn huidige werkzaamheden.
https://www.arbeidsrechte...rsist/verbod-op-nevenwerk

Je werkgever mag niet zomaar nevenwerk verbieden. Als jij met een onderbouwd verzoek komt moet hij met een onderbouwd antwoord komen (meer dan "het staat in je contract")

Bedenk wel hoe dit je carriere bij je huidige werkgever beinvloed. Als jij "dit gast bent die alleen maar met zijn eigen bedrijf bezig is" zal dat je beoordeling niet ten goeden komen zelfs als je werkgever ja zegt.

[ Voor 56% gewijzigd door Batavia op 01-10-2019 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
MR.Harok schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:36:

Nogmaals IANAL.

Wat hebben een concurrentie beding en afspraken mbt nevenactiviteiten met elkaar te maken? (Hint: helemaal niks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 00:33

J8S

[...]

En dit is al afgewezen.
Het is wel tricky hoe dit geformuleerd is. Een totaal verbod op nevenactiviteiten zonder meer mag niet, dat zou de werknemer beperken. De werkgever moet een verzoek wel serieus overwegen en redelijk oordelen. Als het simpelweg afgewezen wordt zonder uitleg kun je daar wel een punt van maken.

[ Voor 23% gewijzigd door J8S op 01-10-2019 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:10
J8S schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 19:41:
[...]

Het is wel tricky hoe dit geformuleerd is. Een totaal verbod op nevenactiviteiten zonder meer mag niet, dat zou de werknemer beperken. De werkgever moet een verzoek wel serieus overwegen en redelijk oordelen. Als het simpelweg afgewezen wordt zonder uitleg kun je daar wel een punt van maken.
Dat is idd een goeie. Weet niet wat voor taak uitvoert met wat voor klanten je werkt en wat voor bedrijf je werk. Maar iemand die in de it werkt verbieden een shop te starten omdat het onder it valt is namelijk wel erg breed.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:03
TechBundy schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:35:
[...]

De enige reden dat ik het niet naar mijn zin heb is omdat ik me beperkt voel in mijn vrijheid (vrije tijd).
Dat is dan toch nog steeds een feit waarop je actie dient te nemen. Ik zeg dient, omdat je geen burn out wil en er dus iets aan wil doen.

Vind dit een reactie (lees re-actie), je kaatst de feiten af en stopt jezelf in een slachtofferrol ;)

Lees ook dat je "10k bij elkaar moet schrapen". Er zijn genoeg bedrijven die een studieschuld over willen nemen als ze je graag willen hebben....

[ Voor 13% gewijzigd door Furion2000 op 01-10-2019 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:16

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

stftweaker schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 19:48:
[...]

Dat is idd een goeie. Weet niet wat voor taak uitvoert met wat voor klanten je werkt en wat voor bedrijf je werk. Maar iemand die in de it werkt verbieden een shop te starten omdat het onder it valt is namelijk wel erg breed.
Maar als je daarbij werkt bij een groothandel zoals TS en je wilt zelf ook een webshop beginnen worden de grenzen misschien al wat dunner.

@TechBundy Zit daar overlap in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:51
Toevallig een zelfde soort situatie gehad (wel gezond en top presterend).

Het is hier al eerder benoemd maar het is zelfs een grondrecht, dat je in je vrije tijd je brood mag verdienen. Een werkgever mag dat niet zomaar weigeren, tenzij zwaar wegende belangen. Bijvoorbeeld dat jij in balans blijft en je werk goed kan uitvoeren. Ook als je in het vaarwater gaat zitten van je werkgever, kan dat een zwaar wegend belang zijn.

Je hebt een contract getekend dat je nevenfuncties moet melden en dat de werkgever toestemming moet geven.

Dan begint de procedure, gelijk hebben en gelijk krijgen.

De werkgever weigert, al dan niet schriftelijk met onderbouwingen. Jij geeft vervolgens ook je argumenten aan. Het mooiste is dat je in goede harmonie eruit kan komen. Overigens kan je het ook oneens met je werkgever of er niet uitkomen. Zorg dat alles goed schriftelijk vastligt via de e-mail. Een brief is niet noodzakelijk.

Je kan ook starten met alle consequenties van dien. De vraag is dan of de werkgever een zaak tegen je aanspant. Je zal het winnen bij de rechter maar de arbeidsrelatie verslechtert in rap tempo, tot een arbeidsconflict aan toe. In jouw geval is dat misschien nog goed ook, kan je eerder weg. Voor de rechter zou je het dan nog kunnen winnen ook.

Als je maar zorgt dat je netjes blijft werken en dit ook in een dossier blijft vastleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 18:36
[...]

En dit is al afgewezen.
Om even met betrekking tot Nederlands:
Als dit zo letterlijk in het contract staat mag de HR/degene die contracten opstelt van werkgever wel eens Nederlands gaan leren en het verschil tussen mits en tenzij gaan leren (mits > op voorwaarde dat, wat niets toevoegt aan die zin)
Ik bedoel ik snap wat hier bedoelt wordt maar letterlijk staat er "Een totaal verbod op nevenactiefeiten op voorwaarde dat er toestemming is van de werkgever" die op voorwaarde dat moet echt tenzij zijn, tenzij er niet bedoelt wordt dat er sowieso een totaalverbod op nevenactiviteiten is ongeacht wat :+
Je zou het trouwens nog meer in je eigen voordeel kunnen trekken:
Er hangt een voorwaarde aan het totaalverbod aan nevenactiviteiten, namelijk dat er toestemming is gegeven van de werkgever. Zover nu het verhaal is, is er een afwijzing voor de nevenactiviteit een webshop starten, dat betekend dat er niet voldaan meer wordt aan de voorwaarde voor het totaalverbod aan nevenactiviteiten en je elke nevenactiviteit dus zou mogen starten, behalve de webshop.

Neem bovenstaande subtext echter wel met een grote korrel zout, je baas zal er niet onder de indruk van zijn en ik vermoed dat menig rechter er ook niet onder de indruk van zal zijn als je alles naar je eigen voordeel zet.

[ Voor 29% gewijzigd door Starke op 01-10-2019 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:49
Voordat je een burnout hebt ben je eerst overbelast of overspannen. Die burnout komt pas na een paar maanden wanneer je het probleem niet bij de oorzaak aan pakt.

Heel zwart wit gezegd moet je een andere baan zoeken wanneer je het niet naar je zin hebt en denkt dat dit je gezondheid niet ten goede komt. Dat je dan een deel studiekosten terug moet betalen wanneer je zelf opstapt is bijzaak en je was hiervan op de hoogte toen je aan de opleiding begon.

Hoe denk jij in deze tijd een part time webshop te runnen? Klanten willen het liefst binnen een uur een reactie wanneer ze vragen hebben en hebben het product liever vandaag nog dan morgen.

Denk je er niet te makkelijk over om het naast je huidige baan te doen? (Zeker omdat je niet zonder een vast inkomen kunt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:48
Andere vaste baan zoeken, er is meer dan genoeg werk in de ICT. Zoek een werkgever die niet met dit soort flauwekul aankomt en die je studiekosten wil overnemen (het is ook in zijn belang dat jij die cursus hebt gedaan).

En dan met je webshop bezig. Maar let wel op dat je op je werk ook echt aan het werk bent (voor je baas welteverstaan), want dit soort dingen gaat zo makkelijk door elkaar lopen. Voor je het weet wek je de indruk dat je eigen dingen in de baas z'n tijd doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
lesje voor een volgende keer en voor anderen met gelijke plannen. Bedenk van tevoren goed hoe je het brengt. Als je aan je werkgever vraagt: " vind je het goed als ik naast mijn werk zelf een webshop ga beginnen" zullen veel werkgevers op deze vraag simpelweg nee antwoorden omdat dat voor hen de meest gunstige situatie is. Als je in plaats van vraagt "stelt", worden je kansen al groter. Bijv: "ik ben een eigen bedrijf begonnen in mijn vrije tijd. Volgens het contract moet ik dat melden, dus bij deze", dan zal de werkgever wel met iets meer moeten komen dan "nee" en is de kans op "ok" groter.
(zelfde werkt bijv ook met "vrij vragen"
óf "stellen dat je dan en dan vrij neemt"; maar dat hangt ook een beetje van je positie af).

bottomline: je vraag of stelling zo poneren dat "nee" het lastige antwoord is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En laat ze weten dat hetgeen wat jij gaat doen helemaal niks te maken heeft met wat je werkgever doet. Jullie zitten dus niet in elkaars vaarwater qua klanten, dat scheelt ook denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piqer
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-03 20:14
Heb je überhaupt al ervaring met het runnen van een webshop of onderneming?

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat een webshop runnen VEEL tijd & geld kost.

Op dit moment ervaar je veel stress van je huidige baan en kan deze ook niet financieel missen.
Het beginnen van een webshop is een proces waarbij je veel tijd, geld, energie & geduld moet hebben.

Als ik jouw verhaal zo lees, absoluut niet aan beginnen

Ik vermoed dat jouw verwachtingen met betrekking op het beginnen van een webshop niet overeenkomen met de werkelijkheid.
Pagina: 1