Windows 10 gratis?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten18NL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-11-2024
Hallo,

Ik heb zojuist met hulp van mensen hier op het forum een nieuwe Game PC besteld. Hier moet windows 10 op gaan draaien en nu vroeg ik mij af: is dit gratis? Ik hoor/lees namelijk de nodige verhalen en blijkbaar kun je windows 10 gratis downloaden en gebruiken? Het zou dan wel om een 'unactivated' versie gaan, maar hier zitten als ik het begrijp amper nadelen aan. Klopt dit?

En wat doen de mensen hier? Trekken jullie 110 euro uit om een officiele licentie (zoals bij azerty aangeboden) te kopen? Kopen jullie een license key voor 15 euro op een site als 123softwarelicentie.nl? Of betalen jullie helemaal niks en gebruiken jullie gewoon volledig legaal de gratis versie?

-Maarten

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:11

Cyphax

Moderator LNX
Je kunt het een aantal dagen gratis gebruiken, maar je zult op gegeven moment moeten activeren met een sleutel, en daar betaal je voor. Er is niet zoiets als "gratis Windows".

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-05 14:36
Niks is gratis ook Windows niet.
Een niet geactiveerde Windows krijgt geen updates, gratis downloaden is alleen proefversie en anders illegaal.

En een licentie van tussen de 5 en 50 euro is ook niet een juiste licentie voor eigen gebruik, weet alleen niet wat Microsoft eraan doet.

Een officiële licentie kost rond de 100, en dan ben je voorzien van alle updates en legale praktijken.

[ Voor 46% gewijzigd door franssnarf op 01-10-2019 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-05 11:26
Ik koop meestal gewoon een oem licentie die gekpppeld is aan mijn.pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:40
Als je student bent kan je ook via surfspot.nl Windows 10 Education krijgen. Gratis.

[ Voor 5% gewijzigd door chengbondkwok op 01-10-2019 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 733707

franssnarf schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:00:
Niks is gratis ook Windows niet.
Een niet geactiveerde Windows krijgt geen updates, gratis downloaden is alleen proefversie en anders illegaal.
Voor zover ik het weet krijgt Windows 10, geactiveerd of niet, gewoon updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:35

Zalmanman

So long,

chengbondkwok schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:00:
Als je student bent kan je ook via surfspot.nl Windows 10 Education krijgen. Gratis.
Dat is met enige regelmaat alleen een upgrade - dat maakt een non-legale Windows toch niet legaal?

and thanks for all the fish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-05 20:28
Een licentie kost tegenwoordig een habbekrats zeker als je net een aanzienlijk bedrag hebt uitgeven aan een game pc stelt het weinig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:19

Umbrah

The Incredible MapMan

Er zitten wel degelijk nadelen aan een unactivated versie. Na de trial periode ga je namelijk best achteruit.

Je dient gewoon een licentie te kopen. Ik snap niet waarom dat niet in de prijsbepaling van je PC is meegenomen. Een OEM licentie (let op: support via de leverancier, dus niet microsoft) is doorgaans goedkoper, 100% wit haal je home voor ~€79. Retail is iets duurder, maar bied wel qua support wat voordelen (en kan mee naar andere apparaten).

Licenties die "te goedkoop" zijn, zijn vaak precies dat. Soms zijn het dev-licenties die doorverkocht worden, of zelfs edu-licenties/volume licenties. Doorgaans geld daar 'garantie tot de deur'. En eigenlijk: illegaal. Daar wordt niet super actief op gehandhaafd, maar het is voorgekomen dat een €12 licentie (die eigenlijk een dev subscription meelever licentie was) ge-deactiveert wordt. En dan ben je afhankelijk van die key-schuiver (die weet wat hij doet...) of hij je "garantie" bied...

Persoonlijk, als ik een PC koop, zorg ik er ook goed voor qua software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chengbondkwok
Zalmanman schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:02:
[...]

Dat is met enige regelmaat alleen een upgrade - dat maakt een non-legale Windows toch niet legaal?
Nee hoor, Windows 10 Education is gewoon full fledged Windows (10 Pro met Entreprise functies). Zeker geen upgrade.

Hmm, bij nader inzien: https://www.surfspot.nl/m...-education-studenten.html

Het is een 'upgrade' inderdaad, maar via de upgrade tool kan je altijd voor een clean install gaan, wat prima werkt. Of dat legaal is, is een tweede inderdaad.

[ Voor 32% gewijzigd door chengbondkwok op 01-10-2019 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 733707

Umbrah schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:02:
Er zitten wel degelijk nadelen aan een unactivated versie. Na de trial periode ga je namelijk best achteruit.
Je bent personalisatie opties kwijt (al zijn er workarounds), en je krijgt een groot watermerk op je scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Dat is vaak een upgrade. Daarvoor heb je dus wel een valide homelicentie voor nodig. :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:17
Legaal is een niet geactiveerde versie van Windows 10 niet.
Werkt het? Ja. Blijft het werken? Tja, dat weet alleen MS. Die zijn er alleen niet actief mee bezig.

Ik heb zelf op dit moment nog als test W10 draaien als server OS. Deze ga ik wel activeren nog, maar hij draait nu nog om te kijken of alles goed blijft gaan. Want, er zijn nogal wat problemen geweest met de upgrades tussendoor.

En wat @Anoniem: 733707 al zegt, er missen personalisatie opties en het watermerk. Dacht dat er nog wel iets was, maar goed.

@Frozen Edu is geen home. Dat is eerder in de richting van pro. Dacht dat het qua features zat tussen pro en Enterprise in.

[ Voor 11% gewijzigd door Arunia op 01-10-2019 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die goedkope licenties zijn vaak doorverkochte volumelicenties. Die licenties zijn op naam uitgegeven aan een bedrijf en worden dan doorverkocht. Volgens de wet niet illegaal, volgens Microsoft wel. Probleem waar je tegenaan loopt is dat je nooit kunt achterhalen hoe vaak zo'n licentie is doorverkocht:
- je koopt 1x Windows 10 Pro en 4 goedkope flutproducten voor minimale afname
- je krijgt een volumekey die 50x te activeren is
- je verkoopt die key 50x door

Inkoop kost je 185 euro, verkoop is 50*15 = 750, tel uit je winst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten18NL
De personalisatie optie en het watermerk boeien mij niks, daarvoor zou ik geen 80 euro betalen. Ik las dat het unactivated gratis zou zijn o.a. hier: https://www.maketecheasier.com/get-windows10-for-free/

Ben trouwens ook student ja, zijn er nog performance nadelen aan de edu versie verbonden? Anders is dat misschien een optie inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tijdelijk recht . https://www.surfspot.nl/s...-education-studenten.html als je als oa W7 of 8 op je PC hebt staan. https://www.surfspot.nl/m.../Windows_10_Education.pdf

@Maarten18NL Wanneer je al een game pc hebt met nog W7 kun je deze key gebruiken. keys van kant-en-klare systemen zijn gebonden aan deze PC, en niet 'overdraagbaar' anders kun je kiezen wat je zelf wilt.
Hele discussie over goedkope Keys is recent nog gevoerd hier

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Arunia schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:07:
Legaal is een niet geactiveerde versie van Windows 10 niet.
Werkt het? Ja. Blijft het werken? Tja, dat weet alleen MS. Die zijn er alleen niet actief mee bezig.

Ik heb zelf op dit moment nog als test W10 draaien als server OS. Deze ga ik wel activeren nog, maar hij draait nu nog om te kijken of alles goed blijft gaan. Want, er zijn nogal wat problemen geweest met de upgrades tussendoor.

En wat @Anoniem: 733707 al zegt, er missen personalisatie opties en het watermerk. Dacht dat er nog wel iets was, maar goed.

@Frozen Edu is geen home. Dat is eerder in de richting van pro. Dacht dat het qua features zat tussen pro en Enterprise in.
Ik zeg ook niet dat edu home is, ik zeg dat het alleen maar een upgrade is. Je hebt dus wel een valide home licentie nodig. Het is geen op zichzelfstaande licentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:17
@Frozen Dat is zo. Volgens mij kun je pro ook upgraden, maar dat is niet het issue.
Het zijn allemaal upgrade versies via slim en surfspot e.d., maar veelal wel standalone te installeren. Heb er zelf eigenlijk nooit echt problemen mee gehad en voor zover met W10 ook niet.

Kom ik weer terug op de vraag of het mag. Vast niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Arunia schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:07:
@Frozen Dat is zo. Volgens mij kun je pro ook upgraden, maar dat is niet het issue.
Het zijn allemaal upgrade versies via slim en surfspot e.d., maar veelal wel standalone te installeren. Heb er zelf eigenlijk nooit echt problemen mee gehad en voor zover met W10 ook niet.

Kom ik weer terug op de vraag of het mag. Vast niet.
Mij is dat in ieder geval niet gelukt, dus het proberen is het ook niet waard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chengbondkwok
Frozen schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:43:
[...]

Mij is dat in ieder geval niet gelukt, dus het proberen is het ook niet waard. :)
Mij wel dus dat is gek. Maar mijn Windows 10 Education licentie heb ik 4.5 jaar geleden aangevraagd. Toen was het simpelweg een serial key die je erbij kreeg, en was het een kwestie van code invullen en gaan. Misschien dat het nu anders is, want ik kan me niet herinneren dat het toen een upgrade was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Frozen schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:07:
[...]

Dat is vaak een upgrade. Daarvoor heb je dus wel een valide homelicentie voor nodig. :)
Ze gaan ervanuit dat je een onderliggende licentie voor W7/8 of 10 ofzo hebt waar je de 'upgrade' mee doet. Deze zomer een clean install gedaan met Windows 10 Education van slim.nl gekocht. Geen upgrade of wat dan ook.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Maarten18NL schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:15:
De personalisatie optie en het watermerk boeien mij niks, daarvoor zou ik geen 80 euro betalen. Ik las dat het unactivated gratis zou zijn o.a. hier: https://www.maketecheasier.com/get-windows10-for-free/

Ben trouwens ook student ja, zijn er nog performance nadelen aan de edu versie verbonden? Anders is dat misschien een optie inderdaad.
Die link die je post gaat over het upgraden van een bestaande installatie... niet over een installatie op een nieuwe PC. En dat staat al in de eerste regels
Remember that carrot Microsoft dangled years ago to get people to switch over from Windows 7/8 to Windows 10, when it was offering free upgrades for a limited time? While that exact offer is now gone, there are still a few fun workarounds to get Windows 10 for free if you’re currently running on an older version. Here we’ll show how to get Windows 10 for free.
En je hebt geen 8 tientjes over voor een OS... wat uiteindelijk het kloppend hart is van je PC. Zonder is het namelijk niet meer dan een dure presse papier. Eentje die je vervolgens in pak en beet 4 jaar afschrijft. Dat is 20 euro per jaar (of een stuiver per dag...)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten18NL
Jester-NL schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 16:01:
En je hebt geen 8 tientjes over voor een OS... wat uiteindelijk het kloppend hart is van je PC. Zonder is het namelijk niet meer dan een dure presse papier. Eentje die je vervolgens in pak en beet 4 jaar afschrijft. Dat is 20 euro per jaar (of een stuiver per dag...)
Ik zeg niet dat ik geen 8 tientjes over heb voor een OS, vraag me alleen af of het nodig is. Zoals ik zei, de 110 euro op azerty vond ik nogal duur in de wetenschap dat er sites zijn die je aanbieden voor 15 euro. Bedankt voor iedereens reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:19

Umbrah

The Incredible MapMan

Ga dan voor Linux. De €15 versies zijn haast nog erger dan helemaal licentieloos draaien. Ze zijn namelijk onverwacht ineens licentieloos zo af en toe. Ik deel de mening dat zonder OS je PC een dure presse papier is. Wil je niet voor Windows betalen, zit je er overigens niet aan vast. Linux is wel een stuk volwassener geworden. Sure, het kost nog steeds een hoop tijd, maar relateer je uurloon eens naar een licentie. Is de extra tijd die je kwijt bent in uurloon meer/minder dan wat een licentie kost? Relateer het ook eens aan andere nutteloze uitgaves als roken/drinken. Windows is niet eens zó duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje_01
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:10
@Maarten18NL TS, ben je een HBO of MBO student? In de richting van IT toevallig? Veel scholen zijn aangesloten bij Microsoft waarbij studenten de mogelijkheid hebben om gratis software te kopen/downloaden. Misschien jouw school ook wel. Dit heeft bij Microsoft al verschillende namen gehad, o.a. Dreamspark. Tegenwoordig heeft Microsoft dit in Azure ingebouwd. Via https://azureforeducation.microsoft.com/devtools is er de mogelijkheid om daar te komen. Eerder was het altijd zo dat de beheerder van school je daar toegang tot geven moest, ik weet niet of dat nu ook zo is.

Oja, op deze site staan voor mij onder andere, maar dit kan dus verschillen per school:
- Windows licenties
- Server licenties
- Visual studio licenties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Maarten18NL schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 16:24:
[...]

Ik zeg niet dat ik geen 8 tientjes over heb voor een OS, vraag me alleen af of het nodig is. Zoals ik zei, de 110 euro op azerty vond ik nogal duur in de wetenschap dat er sites zijn die je aanbieden voor 15 euro. Bedankt voor iedereens reacties.
Je kunt voor diezelfde 15 euro ook een mountainbike kopen. Meer dan dat uitgeven is volgens mij ook niet nodig...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Je hebt net een PC van 1000+ € gekocht, maar die 100€ is echt teveel voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Maarten18NL Op je vraag, nee het is niet gratis. Ik zou een licentie kopen van +- €90,-
maar waar jij het vandaan haalt of hoeveel je betaald.....

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1