Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-05 21:46
Goedemorgen, ik heb van een vriend die bij Apple support heeft gewerkt een refurbished MacBook Pro late-2013 aangeboden gekregen voor €410,-. Deze heeft hij zelf opgeknapt, dus zonder garantie, maar verder helemaal volgens Apple procedures en dus met zijn eigen ervaren kennis en kunde. Nu is mijn vraag of deze €410,- goed besteed zou zijn, of dat ik voor hetzelfde geld een betere nieuwe laptop zou kunnen krijgen. Apple valt dan af, wat voor mij ook geen must is. Wellicht kan ik voor een nieuwe het budget wel wat oprekken naar €500,- maar ook echt niet meer.

Wat ga je met je laptop doen? Thuis gebruik vooral op schoot op de bank (Football Manager, internetten, boekhouding van een stichting en een bedrijf waar ik dat voor doe), met name voor Football Manager is een goeie processor en werkgeheugen van invloed.

Wat is je budget? €410,- voor die MacBook, nieuw zou ik max €500,- willen uitgeven.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen? Nee, niet vaak. Meestal op de bank op schoot of aan de keukentafel. Draagbaarheid en accu zijn dus niet zo belangrijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren Merk vind ik niet zo belangrijk, al heb ik door de Aldi-tijd van Medion daar een beetje een ongemakkelijk gevoel bij. Een prettig touchpad vind ik wel belangrijk, aangezien ik met de laptop op schoot geen muis gebruik.

De Apple heeft volgens mijn vriend de volgende specs:
- MacBook Pro 13,3" Retina late-2013
- 16 GB gebheugen
- 256 GB opslag (is dat een SSD?)
- Typenummer C02LM20RFW04 (matig handschrift, er kan iets anders staan :+ )
- Accu cycles 223

Via de nieuwe laptop best buy guide lijkt me de Asus Vivobook 15 A512FA-BQ113T wel iets. De aanbevolen HP lijkt me niets vanwege met name het touchpad, op schoot vind ik een goed touchpad wel belangrijk.

Alvast bedankt voor jullie advies.

Beste antwoord (via RobNemoo op 07-10-2019 08:51)

• Bremsy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-03 11:03
Dit zijn de exacte specs: https://support.apple.com/kb/SP668?locale=nl_NL
De opslag is een SSD.
Het komende macos (Catalina) ondersteunt deze machine. Er is een reële kans dat het volgende macos (najaar 2020) geen ondersteuning geeft. Je krijgt dan nog wel een aantal jaren veiligheidsupdates.
Met 16 GB ram moet je een flink aantal jaren vooruit kunnen.
Wanneer de accu niet goed meer is, kost vervanging door Apple €139.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roemerbakker
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
Dat lijkt me wel een goede prijs voor deze laptop. Ik heb zelf net mijn late 2013 15" MBP vervangen voor een Dell XPS en zit dus in het verkoopproces van de MacBook. Bij die van mij is de batterij redelijk toast en wordt de laptop behoorlijk warm (vermoedelijk omdat er veel stof is opgebouwd in de machine en deze lastig te openen is) dus dat zijn dingen waar ik op zou letten. Check ook even of de laptop geen last heeft van het scherm coating probleem, dat heeft die van mij namelijk wel en die zit al op z'n tweede scherm (meer info: https://www.macrumors.com...s-free-staingate-repairs/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
Thanks voor de tip van het scherm, zal hem eens vragen hoe dat met deze zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:08
Ik zou het niet doen. We hebben het over een product dat zes jaar oud is. Overigens ga je voor 500 euro ook geen bijzondere dingen vinden en deze zullen qua prestaties in ieder geval niet beter zijn dan de MacBook Pro uit 2013.

[ Voor 54% gewijzigd door NotSoSteady op 01-10-2019 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
Bedankt voor je reactie. Echter verwacht ik ook geen bijzondere dingen, zoals uitgelegd. Enkel advies welke een betere koop zou zijn. Ik vind geen vergelijkbare specs onder de €500,- voor een nieuwe laptop. Echter zou ik graag advies willen over de afweging nieuw-met-mindere-specs of deze MBP. Niet iedereen heeft een groot en rekbaar budget helaas.

[ Voor 11% gewijzigd door RobNemoo op 01-10-2019 12:19 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Bremsy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-03 11:03
Dit zijn de exacte specs: https://support.apple.com/kb/SP668?locale=nl_NL
De opslag is een SSD.
Het komende macos (Catalina) ondersteunt deze machine. Er is een reële kans dat het volgende macos (najaar 2020) geen ondersteuning geeft. Je krijgt dan nog wel een aantal jaren veiligheidsupdates.
Met 16 GB ram moet je een flink aantal jaren vooruit kunnen.
Wanneer de accu niet goed meer is, kost vervanging door Apple €139.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
Thanks Bremsy, goeie info.
Ik krijg deze week de MBP een aantal dagen om te proberen. Daarna even beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:36
Waarom kijk je niet op vraag en aanbod naar een zakelijke laptop met nog een jaar garantie? Kun je prima krijgen voor € 500.

Quad core 8e generatie
8/16 GB
Ssd
Full-HD scherm

Die MacBook heeft een 3e generatie dual core i5.

Als je niet aan OSX bent gebonden, wat al blijkt uit de mogelijk om een nieuwe laptop te kopen, dan is een degelijke zakelijke 2e hands mijn inziens de plek om te kijken.

Deze bijvoorbeeld:
V&A aangeboden: Dell Latitude 5490 (SUPERPRIJS)*ACTIE*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:20
Is de GPU vervangen? Zo niet, niet aan beginnen.

Never mind ik zie dat het om een 13" model gaat. Die heeft geen aparte GPU.

[ Voor 45% gewijzigd door vj_slof op 07-10-2019 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-05 20:42
Ik zou toch zeker even afvragen of je wel MacOs wil. Heb je er wel eens mee gewerkt?
Misschien inderdaad goed om even een goede week te testen.
Ik werk zelf ook met een MacBook en zou niet meer terug naar Windows willen, maar kan me voorstellen dat een overstap wel wennen is.

Een MacBook heeft over het algemeen wel een langere levensduur, maar de Dell doe @White Feather aandraagt is ook een hele nette voor die prijs, en veel meer up to date hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
Thanks voor de input White Feather, yorroy. Ik ga de MBP een weekje proberen en van daaruit beslissen. OSX is zeker geen must, dus zakelijk 2e hands is zeker geen verkeerde optie. Zelf 15 jaar met zakelijke Dell gewerkt bij mijn vorige werkgever, zeker overtuigd van de kwaliteit.
Pagina: 1