Lasdoos zonder schroefdraad

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:58
Beste mede Tweakers,

Ik ben bezig met een stopcontact te monteren met zowel een schakelaar als stopcontact. Hiervoor heb ik onderstaande gekocht:

https://www.gamma.nl/asso...lschakelaar-wit/p/B462932

Nu blijkt dat die lasdoos geen schroefdraad meer heeft, deze zijn kapot. Nu heb ik gezien dat er ook zogeheten stopcontacten met Insteekklemmen zijn. Heeft iemand een online adres die deze aanbiedt? Of nog beter, kan ik insteekklemmen halen en deze op het reeds gekochte stopcontact monteren?

Zelf geen elektricien o.i.d., dus hoop dat iemand mij verder kan helpen!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:37
Kun je er niet gewoon een houtschroef in draaien op de plek waar het schroefdraad zat? In mijn vorige huurhuis hadden de bewoners daarvoor dat bij alle centraaldozen gebruikt in plaats van de M4 schroefjes. Tis geen sjieke oplossing, maar mijn lampen hebben toch een paar jaar stevig eraan gehangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

helicoil?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 13:54

Bezulba

Formerly known as Eendje

S-te-fan schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 09:54:
Kun je er niet gewoon een houtschroef in draaien op de plek waar het schroefdraad zat? In mijn vorige huurhuis hadden de bewoners daarvoor dat bij alle centraaldozen gebruikt in plaats van de M4 schroefjes. Tis geen sjieke oplossing, maar mijn lampen hebben toch een paar jaar stevig eraan gehangen.
Heeft mijn elektricien ook gedaan. Houtschroef door het plastic werkt gewoon prima. Je wil namelijk niet de hele lasdoos eruit slopen, dat is gekkenwerk.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
belly89 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 09:49:

Nu blijkt dat die lasdoos geen schroefdraad meer heeft, deze zijn kapot. Nu heb ik gezien dat er ook zogeheten stopcontacten met Insteekklemmen zijn. Heeft iemand een online adres die deze aanbiedt? Of nog beter, kan ik insteekklemmen halen en deze op het reeds gekochte stopcontact monteren?
Ik ben niet echt thuis in het installatievak, dus niet bekend wat er tegenwoordig te koop is. Maar het lijkt mij sterk dat zoiets, in mijn ogen zinloos, bestaat, want het betekent onnodig dubbel werk. Maar waarom zou je dat willen, wat is er mis met "ouderwetse" schroefklemmen? Zeker bij zo'n onbeduidend klusje. Afgezien van wat ik wel eens verneem van vakmensen die insteekklemmen ondingen vinden.

Of begrijp ik je verkeerd en is dit niet een bijkomende vraag maar heb je het nog steeds over de bevestiging van de schakelaar?

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 01-10-2019 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
Dit kan ik evt. proberen, bedankt!
Techneut schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 11:57:
[...]
Ik ben niet echt thuis in het installatievak, dus niet bekend wat er tegenwoordig te koop is. Maar het lijkt mij sterk dat zoiets, in mijn ogen zinloos, bestaat, want het betekent onnodig dubbel werk. Maar waarom zou je dat willen, wat is er mis met "ouderwetse" schroefklemmen? Zeker bij zo'n onbeduidend klusje. Afgezien van wat ik wel eens verneem van vakmensen die insteekklemmen ondingen vinden.

Of begrijp ik je verkeerd en is dit niet een bijkomende vraag maar heb je het nog steeds over de bevestiging van de schakelaar?
Snap niet goed wat je bedoelt. Wat ik wil is bovenstaande schakelaar + stopcontact wil vastzetten in de lasdoos. De schroefdraden van de lasdoos zijn echter kapot, dus schroeven werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:20
Heeft de schakelaar de inbouwklemmen? vaak hebben de platen schroefjes aan de binnenkant waarmee klemmetjes uitzetten. Deze klemmetjes klemmen dan vast tegen het plastic waar het schroefdraad in zit in de inbouwdoos. Zie deze foto (de schroefjes): https://www.allekabels.nl...1LRQGqEAQYASABEgKIUPD_BwE

Hiermee zitten ze ook vast en gecentreerd maar kunnen ook wat scheef gaan zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:54
Bizar, 32 ballen voor een ongeaard stopcontact met schakelaar?!
Gewoon ietsie dikkere zelftapper erin jassen werkt ook wel.

[ Voor 29% gewijzigd door zzattack op 01-10-2019 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-05 21:23
Busch jeager heeft inbouw combi schakelaars met klemmetjes die kan je er mooi inzetten.
En anders met een heel klein ijzer boortje de oude schroef eruit boren en je kan er 2 nieuwe inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
belly89 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:08:
[...]
Snap niet goed wat je bedoelt.
Niet zo moeilijk, ik kreeg even ten onrechte de indruk dat je een vraag over de aansluitklemmen van de schakelaar stelde. Ik begrijp nu wat je wel bedoelt, geen idee of dat bestaat en of je daarmee resultaat zal hebben. Dus kan ik voorlopig alleen maar achter de al gegeven adviezen staan als je daarmee houvast krijgt. Al is het niet de fraaiste oplossing

Het kan als je dat wilt ook anders. Afhankelijk van hoe erg de schroefdraad van die lasdoos er aan toe is, zou je die heel misschien kunnen herstellen door een setje M4-schroefdraadtappen kopen. Mocht dat niet lukken, dan is er nog een mogelijkheid om de gaatjes helemaal vol te smeren met een hard wordende kit. Als dit opgedroogd is boor je nieuwe gaatjes met een metaalboortje van 3,2mm en herstel dan die schroefdraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belly89
Uiteindelijk anders opgelost. Het metaal van de inbouwdoos viel ook buiten de lasdoos. Dus vlak naast de lasdoos een gaatje geboord waar een kleine plug in kon. Tevens een gat geboord in het metaal van de inbouwdoos en met een schroef direct in de muur geschroeft.

Absoluut niet netjes maar met het kapje erover zie je er niks van. Dus belly89 is blij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat hebben de vorige eigenaren van mijn huis ook gedaan, ik snapte niet waarom die M4 niet bleef zitten... Uiteindelijk gewoon een schroef gevonden die qua lengte geschikt leek en geweld gebruikt. Zit prima vast d:)b

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1