Koplamp pas aan na 10 seconden --> Gloeilamp kapot of...?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 00:58

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Vreemd probleem: sinds gisteren gaat mijn linker koplamp pas na 10 seconden aan (rechts doet het gewoon goed).

Ik zie bij het starten in het dashboard het indicatielampje branden dat er wat mis is met mijn verlichting (foto van het internet, na starten brandt alleen nog de verlichting-fout indicator)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7CCJv2SDO3EhaRgPVif2dLG8/full.jpg

Bij controleren blijkt de linker koplamp (dimlicht) stuk. Stadslicht doet het wel gewoon. Na een seconde of 10 echter springt de koplamp ineens aan, en gaat de indicatie op het dashboard ook uit!

Mijn eerste instinct is dat de lamp wel kapot zal zijn, dat deze vervangen moet worden, maar het gaat nu al 3x zo (gisteren naar en van werk, en vanochtend weer).

Het zijn gewone H7 halogeenlampen. Is dit een typisch gevalletje kapotte gloeilamp? Of zou dit wijzen op een ander probleem? Ik heb namelijk nog nooit gehoord van spontaan vertraagd inschakelende gloeilampen. Wel dat een kapotte gloeidraad incidenteel weer verbinding maakt en zich samensmelt, maar niet dat dat 3x achter elkaar gebeurd.

Het gaat om een Volvo V70 uit 1998. Iemand dit al eens eerder meegemaakt?

[ Voor 3% gewijzigd door EMP op 01-10-2019 08:53 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Beste antwoord (via EMP op 16-10-2019 08:02)

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Kan je de lampjes makkelijk verwisselen? Een H7 lampje kost niet zoveel, gewoon een nieuwe erin zetten...
Als je echt eerst wil weten of het aan de lamp of de bedrading ligt, even de beide lampjes(links en rechts) omwisselen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:48
Lijkt mij eerder een geval van een slecht contact. Zit alle bedrading nog goed vast?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
LordSinclair schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 08:53:
Lijkt mij eerder een geval van een slecht contact. Zit alle bedrading nog goed vast?
Ik heb gisteremmiddag even in de kap gekeken, maar niets op het oog dat beschadigd of los lijkt te zitten.

My anime addiction.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Kan je de lampjes makkelijk verwisselen? Een H7 lampje kost niet zoveel, gewoon een nieuwe erin zetten...
Als je echt eerst wil weten of het aan de lamp of de bedrading ligt, even de beide lampjes(links en rechts) omwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:19
Het is al een paar dagen erg nat buiten, zit er geen vocht ergens tussen de aansluitingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-06 16:43
Even lampje van links naar rechts wisselen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:04

DataGhost

iPL dev

Het kan zijn dat de gloeidraad in principe gebroken/op is, maar dat een tik op de lamp de boel weer verbindt, vast smelt en dat daardoor de lamp aangaat en blijft branden. Misschien dat 'ie door de trilling van de motor of het aanslaan van de airco zo'n "tik" krijgt? In een 1998 V70 zit vziw geen techniek die delays als gevolg heeft, dit wordt gewoon direct geschakeld aan de hand van verlichtingskeuze en positie van de contactsleutel. Probeer eerst de lamp maar eens te vervangen.

Aanvulling: op deze manier kan je kapotte gloeilampen nog een paar keer langer gebruiken als je ze kan bewegen terwijl er spanning op staat. Doorgaans gaat de draad na het uitschakelen weer kapot, en moet je hetzelfde doen om 'm weer aan de gang te krijgen totdat dat niet meer lukt. Real-life auto-scenario: mijn auto is afgekeurd op kapot stadslicht omdat de draad op die manier kapot was gegaan vlak voor de keuring, een tik erop liet de lamp weer aangaan. Toen ik hem er vervolgens uithaalde zag ik dat de gloeidraad gebroken was.

[ Voor 38% gewijzigd door DataGhost op 01-10-2019 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Schumaster schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 08:59:
Dit is slim! Had ik nog niet aan gedacht, maar goede manier om uit te sluiten of het de lamp of de bedrading/vocht/fitting is.

Ik zal kijken of mij dat vanavond lukt.

[ Voor 11% gewijzigd door EMP op 01-10-2019 16:19 ]

My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:23

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het kan een slecht contact zijn, ik heb het zelf gehad met H1-lampen die na een korte vertraging pas inschakelde. Daarbij begon het voetje (wat de min-pool van een H1-lamp is) te vonken in het armatuur en na een paar seconden was de oxidatie weggebrand en bleef de lamp branden. Echter was dit wel moordend voor de bedrading (alles wordt veel heter als het vonkt) en fitting.

De vertraging kan ook komen door een plakkend relais. Het is niet ongewoon dat er per lamp een relais toegepast is.

Nu heb ik wat bedradingsschema's gevonden voor de V70, maar die zijn niet bepaald leesbaar :X

Maar stap 1 is inderdaad even lampjes links en rechts wisselen en controleer ook gelijk de stekkers even goed op verkleuring.
Mijn onderbuik zegt dat dat je probleem niet gaat oplossen, maar verhuist het probleem toch mee, is de oplossing simpel.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Dit weekend heb ik tijd om de boel te testen... maar sinds gisteren gaan de beide koplampen zonder krimp aan... An sich fijn, maar lastig testen dan. Ook na een dagje in de regen gestaan te hebben gingen ze ook gewoon aan, dus dat heeft blijkbaar geen invloed.

Ik vind dit soort vage problemen erg vervelend, maar zal het even moeten aankijken denk ik.

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Klopt, niets zo frustrerend als een wisselvallig probleem. Eigenlijk kan je maar één ding doen en dat is direct testen als je merkt dat het probleem weer de kop op steekt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

deepbass909 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:49:
Klopt, niets zo frustrerend als een wisselvallig probleem.
Ik vind topics zonder conclusie anders ook behoorlijk frustrerend :+ Ik ben wel benieuwd of het nou opgelost is en zo ja, wat het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
DataGhost schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 17:36:
[...]

Ik vind topics zonder conclusie anders ook behoorlijk frustrerend :+ Ik ben wel benieuwd of het nou opgelost is en zo ja, wat het was.
Helaas is het nog niet opgelost. 3 van de 4 keer gaat de linker koplamp pas na een seconde of 10 aan. Soms direct, nooit nooit (tot nu toe).

Hopelijk dit weekend toch eens naar kijken...

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:09
Wissel van t weekend de lampjes even om en laat dat zo een weekje zitten. Als je nu problemen met rechts krijgt is het de lamp (nieuwe kopen). Blijft links problemen geven dan is het de bedrading zeer waarschijnlijk.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Folke
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-06 20:17
deepbass909 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:21:
...
De vertraging kan ook komen door een plakkend relais. Het is niet ongewoon dat er per lamp een relais toegepast is.
...
Als het er twee zijn kun je die ook redelijk eenvoudig omwisselen (niet tegelijk doen met de lampen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deagan1337
  • Laatst online: 03-07 11:48
Koop 2 nieuwe lampjes, vervang beiden zodat licht sterkte hetzelfde is etc. ( 2 x € 1,69 bij action of 2 x € 5,00 voor Philips H7 ) en zorg ervoor dat de contacten en ijzeren beugeltje goed vast zit en contact maakt. Indien dat niet helpt zit er waarschijnlijk ergens anders een probleem, beste om dan gewoon naar een garage te gaan of zelf e.e.a. doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ik heb al een Osram Ultra Life H7 Duobox gekocht voor het geval het aan de lampen ligt.

Hopelijk is het even droog dit weekend, dan weten we daarna meer.

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Goed. Lampen omgewisseld, de twijfelachtige naar rechts en de goede naar links.

Zondag gereden: links goed, rechts kapot (ging ook niet meer aan).

Oké dan, rechts vervangen voor nieuw lampje...

Vanochtend rijden: rechts goed, links weer vertraagd, en zelfs tijdens het rijden zag ik hem een paar keer uit en daarna weer aan gaan.

Wat er ook is, er is sowieso iets met de bedrading/aansturing van links aan de hand. Nu zag ik in de lampbehuizing ook dat één van de draden met een knijpverbinding gesplitst was, en de splits na 3 cm afgeknipt. (helaas geen foto's gemaakt, zal ik de volgende keer wel doen). Ik zal deze week dat stuk er eens tussenuit halen en de draad gewoon netjes solderen en van krimpkous voorzien. Hopelijk is dat dan de boosdoender, zo niet, dan moet ik verder zoeken.

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

De bedrading is inderdaad verdacht, maar heb je links ook vervangen dan? Het is niet ongebruikelijk dat koplampen, remlichten e.d. "tegelijk" kapot gaan omdat ze vaak tegelijk vervangen zijn met lampjes uit dezelfde batch en ze even lang hebben gebrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-07 13:21
Zelfs als ze niet kapot gaan, dan vervang je beide gelijktijdig. Alleen voor nood vervang je slechts 1 lamp (als je bijvoorbeeld aan de autobahn staat, midden in de nacht en je lamp is defect, maar enkel 1 reservelamp bij je hebt). Een lamp "slijt" ook en het lichtbeeld wordt minder, maar ook de kleur kan iets verlopen. Gewoon twee nieuwe lampen erin en je ziet weer volle bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:42
DataGhost schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 09:50:
De bedrading is inderdaad verdacht, maar heb je links ook vervangen dan? Het is niet ongebruikelijk dat koplampen, remlichten e.d. "tegelijk" kapot gaan omdat ze vaak tegelijk vervangen zijn met lampjes uit dezelfde batch en ze even lang hebben gebrand.
sowieso beide vervangen, er zit nogal verschil in lichtopbrengst tussen nieuw en oud. En zoals gezegd de andere zal toch ook snel kapot gaan, dus je hebt de motorkap toch open; beide vervangen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Het nadeel van beide tegelijk vervangen is dat ze ook ongeveer tegelijk weer kapot gaan. Dus dan zit je zonder licht en moet je echt direct je lampen weer vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Je moet sowieso met werkende verlichting rijden, dus dan zorg je gewoon voor twee reservelampen ipv maar eentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
DataGhost schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 11:24:
Je moet sowieso met werkende verlichting rijden, dus dan zorg je gewoon voor twee reservelampen ipv maar eentje?
Het beeld op de weg geeft een hele andere indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Goed argument, die zou ik zeker proberen bij de agent die je aan de kant zet voor het hebben van een kapotte lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-07 08:24
DataGhost schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 12:38:
Goed argument, die zou ik zeker proberen bij de agent die je aan de kant zet voor het hebben van een kapotte lamp.
rûstaaagh ;)

Ben het overigens wel met hem eens. Krijg nou niet het idee dat er iets aan gehandhaafd wordt. Gigantisch veel auto's met kapotte verlichting en (voor mijn gevoel) nog meer met compleet verkeerd afgesteld verlichting (what happened to APK?)

Tuurlijk kan het altijd zijn dat het lampje "net stuk is". Maar daar rijden er wat te veel voor.
Pizza_Boom schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 09:56:
Zelfs als ze niet kapot gaan, dan vervang je beide gelijktijdig. Alleen voor nood vervang je slechts 1 lamp (als je bijvoorbeeld aan de autobahn staat, midden in de nacht en je lamp is defect, maar enkel 1 reservelamp bij je hebt). Een lamp "slijt" ook en het lichtbeeld wordt minder, maar ook de kleur kan iets verlopen. Gewoon twee nieuwe lampen erin en je ziet weer volle bak.
Heb er van de zomer 1 vervangen. Zie er amper tot geen verschil tussen. Had er wel 2 bij me overigens, maar die zijn allebei in dezelfde lamp gegaan. De eerste vervanging heeft het ongeveer 1 minuut gedaan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:20
Gewoon allebei in 1x vervangen. De massakabel en bedrading controlleren. Massapunten schoonmaken.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Eindelijk opgelost!

Gisterenavond was ik de halve reis aan het knipogen naar de auto voor mij (alleen links ging af en toe aan en uit dus). Bij mijn werkplaats de boel losgehaald en even de motorklep-vanger gedemonteerd om wat meer ruimte te hebben.

Er zat op de draad die doorgaat van stads naar dimlicht (ik denk de massa) een klemmetje/stekkertje met een extra draadje die er los bij bungelde. Helaas geen foto van gemaakt, maar het was zo'n soort stekker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aLbZuvrx7nF5zQGVoWKydMmH/full.png

Uiteraard zag het koper er niet al te fris meer uit. De boel losgemaakt en netjes doorgesoldeerd en geisoleerd met een stuk krimpkous. Daar heb ik wel een foto van gemaakt :>
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rmKN0HqSCS2R3ntr8OJeFPEl/medium.jpg

Dat gele stuk krimpkous (en wat er onder zit) is dus mijn werk... en sindsdien heb ik weer stabiel licht (getest over 2km van waar ik gesoldeerd heb naar huis en 30 km naar werk vanochtend) :)

My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Tens schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 09:58:
[...]

sowieso beide vervangen, er zit nogal verschil in lichtopbrengst tussen nieuw en oud. En zoals gezegd de andere zal toch ook snel kapot gaan, dus je hebt de motorkap toch open; beide vervangen.
Dat verschil is nogal verwaarloosbaar, ja het is er, maar het is niet zo dat je zicht ernstig belemmerd wordt met één oude en één nieuwe lamp.

Alleen is het wel zo dat de andere lamp vaak vrij snel ook kapot gaat.
Ik heb zelf altijd een oude lamp in de auto liggen als reserve. Op het moment dat een lamp kapot gaat, gaat eerst die oude lamp erin en bestel ik eventueel nieuwe lampen. Zodra die in huis zijn, en ik tijd heb, worden de beide lampen vervangen voor nieuwe en gaan de oude de voorraad weer in.
EMP schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 08:13:
Eindelijk opgelost!

Gisterenavond was ik de halve reis aan het knipogen naar de auto voor mij (alleen links ging af en toe aan en uit dus). Bij mijn werkplaats de boel losgehaald en even de motorklep-vanger gedemonteerd om wat meer ruimte te hebben.

Er zat op de draad die doorgaat van stads naar dimlicht (ik denk de massa) een klemmetje/stekkertje met een extra draadje die er los bij bungelde. Helaas geen foto van gemaakt, maar het was zo'n soort stekker:
[Afbeelding]

Uiteraard zag het koper er niet al te fris meer uit. De boel losgemaakt en netjes doorgesoldeerd en geisoleerd met een stuk krimpkous. Daar heb ik wel een foto van gemaakt :>
[Afbeelding]

Dat gele stuk krimpkous (en wat er onder zit) is dus mijn werk... en sindsdien heb ik weer stabiel licht (getest over 2km van waar ik gesoldeerd heb naar huis en 30 km naar werk vanochtend) :)
Houdt er rekening mee dat het achter op de lamp heel erg heet wordt (heet genoeg om soldeer te smelten) en dat standaard kabelschoenen en draden met PVC-isolatie daar niet tegen kunnen. Standaard kabelschoenen verliezen klemkracht (en gaan dus los zitten), PVC-isolatie gaat verbranden.
Via ebay/aliexpress kan je ook keramische stekkers krijgen die speciaal hiervoor bedoeld zijn. Ik zou je aanraden die te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
deepbass909 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:59:
Houdt er rekening mee dat het achter op de lamp heel erg heet wordt (heet genoeg om soldeer te smelten) en dat standaard kabelschoenen en draden met PVC-isolatie daar niet tegen kunnen. Standaard kabelschoenen verliezen klemkracht (en gaan dus los zitten), PVC-isolatie gaat verbranden.
Via ebay/aliexpress kan je ook keramische stekkers krijgen die speciaal hiervoor bedoeld zijn. Ik zou je aanraden die te gebruiken.
Hmm, dat merk ik dan snel genoeg denk ik :+

Wat er op zat was denk ik een standaard kabelschoen, die dus de geest gegeven heeft.

Ik wil ze sowieso wel even bestellen, die keramische stekkers, maar wat is dan de zoekterm? Ik kan niets vinden met de zoektermen als ceramic plug / connector...

Of bedoel je zoiets? Want dat zou in de plaats van mijn soldeer/krimpkous oplossing kunnen

My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

EMP schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:40:
[...]

Wat er op zat was denk ik een standaard kabelschoen, die dus de geest gegeven heeft.

Ik wil ze sowieso wel even bestellen, die keramische stekkers, maar wat is dan de zoekterm? Ik kan niets vinden met de zoektermen als ceramic plug / connector...

Of bedoel je zoiets? Want dat zou in de plaats van mijn soldeer/krimpkous oplossing kunnen
Je hebt zo goed als zeker H7-lampen erin zitten (kan het op je foto niet goed zien...). Als je zoekt op "H7 ceramic connector" vind je meerdere opties daarvoor. Heb je een ander lamptype, dan H7 natuurlijk even vervangen voor het juiste type.

Voor het aansluiten van die terminals zou ik aanraden zogenaamde "heat shrink butt connectors" te gebruiken. Met een kleine gasbrander verhit je die, ze krimpen en solderen gelijk. Voordeel, ze zijn waterdicht, bestand tegen de hitte van de koplamp en de warmte maakt dat ze eigenlijk alleen maar beter af gaan sluiten.

Ik heb in het verleden vergelijkbare problemen gehad met mijn koplampen. Ik heb van die butt connectors gebruikt voor het splicen van de draden:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/873/39734530830_4f726e5d90_b.jpg20180418_194624 by Chris Hogevonder, on Flickr
Het roze buisje is zo'n connector.
Dit was alleen een adaptersetje om Europese koplampen in mijn van oorsprong Amerikaanse BMW te kunnen gebruiken. Van de ceramische stekkers heb ik geen foto, die zitten in de koplamp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:38

dragonhaertt

@_'.'

EMP schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:40:
[...]

Kijk uit met soldeer verbindingen in voertuigen. Soldeer degradeerd, en met trilling kan het ook breken.
Tenzij je een goede splice hebt toegepast (lineman splice) zoals ook hier besproken:
s0ulmaster schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:36:
Voorbeeldje een lineman splice
Afbeeldingslocatie: https://westcountyexplorersclub.com/wpwuwei/wp-content/uploads/2016/06/thumb-splice.png
Maar internet staat vol met manieren van splicen voor zowel solid als stranded draad.
Anders is een (waterdichte) krimp verbinding meestal beter.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:59
Of het puur toeval is weet ik niet maar ik kwam dit tegen op facebook: https://www.facebook.com/...1/posts/2361957667387271/

Misschien is het dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@EMP Prima reparatie, zo zou ik het zelf ook hebben gedaan. Als het werkt dan werkt het, de tips die zijn gegeven kun je altijd nog doen als het nu weer stuk gaat :)
Pagina: 1