Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMeynen
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-05 11:17
Hoi allemaal. Ik ben nu bijna 10 jaar bezig met fotografie. Ik hou mij vooral bezig met reisfotografie, hier en daar eens een portret of events maar de focus ligt toch op landschapsfotografie. Ik ben begonnen met een eos 600D + 18-135mm kit lens en aangezien ik binnenkort naar Nieuw-Zeeland vertrek, leek het mij wel de moeite om voor een upgrade te gaan vooraleer ik vertrek.

Wat is je budget?
Hoeveel geld wil je uitgeven? Is dat puur voor het apparaat zelf of inclusief accessoires?
max 3000€ indien full-frame inclusief lens. Maar minder mag uiteraard ook.

Wat wil je voor apparatuur kopen?
Ik twijfel of het de moeite is om de overstap te maken naar Full Frame of niet. indien wel lijkt een systeem camera mij de way to go. Indien ik bij APS-C zou blijven, lijkt een DSLR mij het beste aangezien ik dan het meeste materiaal kan recupereren.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Zoals hierboven besproken ben ik vooral een allround fotograaf met focus op reis en landschapsfotografie.

Wil je foto's maken of filmen?
Focus ligt voor 99,9% op foto's

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
  • ef-s 18-135mm f/3.5-5.6 is
  • ef-s 10-18mm f/4.5-5.6 is stm
  • ef 50mm f/1.8 stm
  • speedlite 430ex ii
Heb je verder nog specifieke eisen?
Graag zou ik toch wel echt verbetering zien tov mijn 600D. Momenteel merk ik vaak dat mijn dynamisch bereik te beperkt is bij tegenlicht en moet ik vaak overschakelen naar meerdere exposures. Ook hou ik mijn iso steeds vrij laag doordat er snel veel ruis zichtbaar is.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het lijkt mij logisch om bij Canon te blijven gegeven ik er al wat materiaal van heb en ook heel tevreden ben van hoe de kleuren uit de camera komen. Als ik dan kijk wat in aanmerking komt heb ik de volgende 2 opties:
Full frame: Canon eos R + 24-105mm (al kan de nieuwe 24 - 240 mm ook wel interessant zijn om mee op reis te nemen).
APS-C: Canon 90D, voordeel is hier ook dat ik niet meteen een nieuwe lens nodig heb. En deze is ook heel wat goedkoper.

Wat zijn jullie meningen hierover? Kunnen jullie mij misschien wat inzichten bieden die de de keuze wat eenvoudiger maakt?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-05 19:09
Ik denk dat het aan je foto's, skills en wensen ligt wat slim is. Is het alleen dynamisch bereik en ruis? Alle nieuwe camera's hebben daarin grote stappen gemaakt en zijn beter dan je 600d. Potentieel is full frame natuurlijk beter maar ook wel erg duur en maak je gebruik van die potentie...

Met lenzen is er ook zeker kwaliteitswinst te halen t.o.v. je 18-135. Ik zou bij aps-c niet perse die 18-135 blijven gebruiken. Afhankelijk van wat voor landschapsfoto's je maakt is een wide angle of juist zoom objectief ook interessant.

Zelf ben ik ook wel fan van de full frame Sony A7 serie en 't Fujifilm aps-c systeem (en dan vooral de lenzen).

Niet echt een antwoord dus, maar meer vragen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMeynen
Met lenzen is er ook zeker kwaliteitswinst te halen t.o.v. je 18-135. Ik zou bij aps-c niet perse die 18-135 blijven gebruiken. Afhankelijk van wat voor landschapsfoto's je maakt is een wide angle of juist zoom objectief ook interessant.
Zijn er specifieke lenzen waar je aan denkt? Qua wide angle gebruik ik momenteel de ef-s 10-18mm f/4.5-5.6 is stm. Alvast bedankt om mee na te denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:21
Denk er wel om dat bij full-frame de lenzen zwaarder zijn, en duurder. Op youtube zijn er vergelijkingen te vinden qua prestatie van full-frame vs crop. Je zult van beide voorstanders vinden. Fotografen die een betere lens gebruiken (f2) hebben het wel eens over het hogere gewicht, zeker bij tele lenzen.

Bedenk ook dat een full-frame 105 mm niet echt veel zoom biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Voor reizen denk ik aan iets compacters, is de EOS 250D niks voor je? Scheelt je ook bakken met geld. Kijk in een winkel of hij goed in je hand ligt.
Andere voordelen zijn dat je met je huidige lenzen verder kunt en het restant van het geld aan je reizen kunt besteden.

Zoals kzin terecht opmerkt: full frame lenzen zijn groter, duurder en zwaarder. Ga je alleen op vakantie voor de foto's, dan is dat wellicht overkoombaar, maar ga je meer voor het reizen, dan zou ik zelf iets compacters zoeken.

Bij de R en de RP vind ik de autofocus nog niet geweldig, al is de september update blijkbaar echt een megaverbetering. Verder zijn de lenzen gewoon echt schofterig veel te duur, dus als je ervoor kiest, koop dan de EF adapter en koop EF lenzen.

Verder vind ik bij (bijna) alle mirrorless camera's de accuduur vreselijk om te janken, Sony als positieve uitzondering, maar die ergonomie is echt verschrikkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb voor een soortgelijke keuze gestaan. APS-c Canon in bezit en dus ook APS-c lenzen (en accessoires zoals flitsers).

Met de opties die je stelt zou ik hetzelfde doen als ik zelf heb gedaan: EOS-R + 24-105mm f4. De superzoom zou ik persoonlijk niet pakken omdat het wisselende diafragma vervelend is en de lens nogal wat compromissen heeft (zie links hieronder).

Het voordeel van de EOS-R is dat je je APS-c lenzen (en flitser, want Canon) gewoon nog kunt gebruiken. De camera gaat dan automatisch in een crop modus. Dat houdt in dat het midden van je sensor wordt gebruikt als er zo'n lens op zit, je foto's zijn dan zo'n 11 megapixel. De lagere resolutie is het enige nadeel. Ik heb zelf de 10-18mm en 55-250mm nog van m'n vorige camera. Dit zijn zooms die ik weinig gebruik, dus voor die ene keer handig dat er nog een klein en goedkoop lensje ligt i.p.v. dure nieuwe lenzen kopen (die ik toch weinig gebruik).

Mijn favoriete lensreviewer op YouTube is Christopher Frost, kijk anders even zijn reviews voordat je beslist :):
RF24-240mm: YouTube: Canon RF 24-240mm f/4-6.3 IS USM lens review with sample pictures
RF24-105mm: YouTube: Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM lens review with samples

Hopelijk kan je hier wat mee!

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
PageFault schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 11:35:
...Bij de R en de RP vind ik de autofocus nog niet geweldig, al is de september update blijkbaar echt een megaverbetering. Verder zijn de lenzen gewoon echt schofterig veel te duur, dus als je ervoor kiest, koop dan de EF adapter en koop EF lenzen.

Verder vind ik bij (bijna) alle mirrorless camera's de accuduur vreselijk om te janken, Sony als positieve uitzondering, maar die ergonomie is echt verschrikkelijk.
Uit interesse: heb je zelf een EOS R (of uitgebreid getest)?

Komend van een Canon 80D (en daarvoor een 760D) kan ik me hier namelijk totaal niet in vinden. De accu is hetzelfde als in m'n 80D en ik had een slechte accuduur verwacht, maar in de prijktijk heb ik helemaal geen behoefte aan een reserve-accu. Ik kan er juist makkelijk meerdere dagen mee doen!
Ook de autofocus is fantastisch, megasnel en super precies. Juist de slechte precisie van de 80D autofocus kon ik uiteindelijk niet meer tegen. De nieuwe firmware update heeft vooral tracking en eye-detect autofocus verbeterd. De snelheid en precisie waren al fantastisch.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
FeareX schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:09:
[...]

Uit interesse: heb je zelf een EOS R (of uitgebreid getest)?

Komend van een Canon 80D (en daarvoor een 760D) kan ik me hier namelijk totaal niet in vinden. De accu is hetzelfde als in m'n 80D en ik had een slechte accuduur verwacht, maar in de prijktijk heb ik helemaal geen behoefte aan een reserve-accu. Ik kan er juist makkelijk meerdere dagen mee doen!
Ook de autofocus is fantastisch, megasnel en super precies. Juist de slechte precisie van de 80D autofocus kon ik uiteindelijk niet meer tegen. De nieuwe firmware update heeft vooral tracking en eye-detect autofocus verbeterd. De snelheid en precisie waren al fantastisch.
Voor de firmware update: ja getest en ik was zelf niet onder de indruk van de AF. Niet dat het slecht is, maar ook niet heel overtuigend. Afhankelijk wat je schiet is dat wel of niet storend. Met de honden hier zal het altijd storend zijn, met de paarden (waar je wat verder staat ook) is het al iets minder kritisch. Portret is het al helemaal niet zo kritisch, wel de nauwkeurigheid, maar of hij nu in 0,0015 sec de focus locked of na een halve seconde, vind ik niet zo dramatisch.

Het is wellicht wat je gewend bent met de accuduur, ik schiet meestal zo rond de 2000 foto's per acculading, ik doe er normaal gesproken maanden mee. Op een verre vakantie van 3 weken, schiet ik meestal net 1 accu leeg en stapels 16 GB kaartjes vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik zou dan gaan voor Canon's nieuwe 90D of M6 markII. Full frame zou ik voor jouw gebruik niet adviseren, dan voldoet APS-C prima of zelfs nog beter.

DPreview heeft de 90D net getest, daarin blijkt dat de nieuwe sensor een merkbare stap vooruit is t.o.v. de 80D qua dynamisch bereik en qua ruis prestaties. Van dpreview https://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-90d-review/8:
"- Canon's latest enthusiast APS-C DSLR represents a solid leap forward in image quality for this line...it offers outstanding Raw detail capture and noise performance, up there with other class-leaders like the Sony a6400.
- In terms of pure photographic muscle, the mirrorless Sony a6400 is one of the 90D's closest and toughest competitors.... However Canon's Raw image quality is a hair better than Sony's.
"
Dus qua APS-C sensoren zit je meteen bij de top van wat zo een sensor er momenteel uit kan persen. 👍

Met de M6 mkII kun je de Canon EF-M mount adapter gebruiken om je huidige EF-S lenzen 100% probleemloos te blijven gebruiken.

Dan is het nog een kwestie van vorm; de grotere 90D of de kleinere M6 mkII: "On the other hand, if you can move beyond that familiar form factor and aren't too heavily invested in EF glass, the less expensive EOS M6 II should prove just as capable."

Vanuit eigen ervaring met mirrorless m.b.t accuduur en autofocus: Vroeger had ik de M6, maar ik heb die (helaas) verkocht en heb nu een RP. De RP en ook de M6 waren qua batterijduur (de LP-E17) gewoon prima, ik maak zo'n 400-500 foto's op 1 accu. Verder is Canon's huidige autofocus (en face-en-eye) tracking echt heel goed, volgens tests in donkere omstandigheden zelfs beter dan Sony's A7III. Ik ben er in ieder geval heel erg tevreden over, ik vind het beter en betrouwbaarder dan de AF van mijn 5DS.

[ Voor 20% gewijzigd door guillaumemay op 01-10-2019 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMeynen
guillaumemay schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:47:
Ik zou dan gaan voor Canon's nieuwe 90D of M6 markII. Full frame zou ik voor jouw gebruik niet adviseren, dan voldoet APS-C prima of zelfs nog beter.
Zou je dan aanraden om mijn huidige ef-s 18-135mm f/3.5-5.6 is te blijven gebruiken of toch over te stappen naar de nieuwere versie hiervan? Of naar nog een andere lens? Ik heb wat schrikt dat de extra megapixels niet veel meerwaarde gaan bieden omdat mijn lens niet scherp genoeg gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:27
guillaumemay schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:47:
Ik zou dan gaan voor Canon's nieuwe 90D of M6 markII.
Op zich goede opties. Het lijkt me echter niet zo handig een kamera te kopen die net op de markt is. Dan betaal je gewoon de hoofdprijs. Liever de eerste prijsdaling even afwachten.

Of, omdat de reis naar Nieuw-Zeeland op korte termijn is, een upgrade naar een kamera die al langer op de markt is, zoals de 80D of 77D. Vooral de laatste kost geen drol en van het enorme prijsverschil koop je een mooie lens, zoals een betere standaardlens en evt. nog een compacte telezoom erbij. (2e hands 80D zullen vanwege de nieuwe modellen ook beslist interessant zijn qua prijs)

De 600D als backupbody meenemen en het bespaarde geld in de vakantie stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
MMeynen schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 07:47:
[...]

Zou je dan aanraden om mijn huidige ef-s 18-135mm f/3.5-5.6 is te blijven gebruiken of toch over te stappen naar de nieuwere versie hiervan? Of naar nog een andere lens? Ik heb wat schrikt dat de extra megapixels niet veel meerwaarde gaan bieden omdat mijn lens niet scherp genoeg gaat zijn.
Ik zou eerst je huidige lens blijven gebruiken en kijken of je daar nog tevreden over bent. Als je kiest voor een 'lens met veel zoom' ben je eigenlijk altijd wel concessies aan het doen aan beeldkwaliteit.

Er is wel een nieuwere EF-S 18-135mm IS STM die wat scherper is dan je huidige 18-135mm lens. Anders zou je kunnen kijken naar bijv. Canons EF-S 17-55/2.8 lens.

De M serie heeft dan wel een hele fijne en relatief compacte EF-M 18-150mm lens. Niet lichtsterk, maar wel lekker scherp. Ik heb hem ook gehad, heb nu wel spijt dat ik hem verkocht heb (hele fijne reislens).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:27
guillaumemay schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:53:
[...]

... bijv. Canons EF-S 17-55/2.8 lens.
Ik zie dat die 2e hands in ebay voor net over de 300€ gemiddeld weggaan. Is toch eigenlijk een no-brainer?!!
Met ~650g ook niet eens zo zwaar voor een 2.8 standaardzoom. (die van Nikon is zwaarder en zonder stabilisatie)

Edit:
Ik zou:
- de 18-135 vervangen door 17-55/2.8 IS + 55-250mm STM
- de 10-18 en 50/1.8 behouden, want die zijn gewoon goed
- upgraden naar een nieuwe 77D (compacte DSLR!) of 2e hands 80D
- de 600D als backupbody meenemen
..., als er met een auto gereisd wordt!!

Als backpacker zou ik het Canonspul thuis laten en met een Olympus OM 10 mkii of een Panasonic GX80 + dubbelkit of 14-140/150 travelzoom + lichtsterke 20/1.7 of 25/ 1.7 op pad gaan. Dat is veel compacter en dekt bijna alle motieven af. Zo klein gaat het met Canon DSLR gewoon niet.

[ Voor 47% gewijzigd door Vanoverdegrens op 02-10-2019 13:19 ]

Pagina: 1