Auto trilt bij 1000-1200 toeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:41
Sinds kort merk ik dat mijn Skoda Fabia (2008) staat te trillen bij 1000-1200 toeren. Valt dus vooral op als je stil staat met een koude, stationair draaiende motor. Ook als de motor warm is en ik geef bij stilstand in z'n vrij een klein beetje gas. Warm stationair merk ik niks (onder de 1000). Boven de ongeveer 1200 toerenen verdwijnt de trilling dan weer.

Ik wil er binnenkort mee langs de garage, maar heeft iemand al een idee wat het zou kunnen zijn?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-fox
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:40
Is de trilling in de hele auto voelbaar of is het vooral een hoorbare rammel?
Kan als het vooral hoorbaar is, bijvoorbeeld een slang zijn die ergens in de motorruimte tegenaan trilt. Dit is soms ook enkel merkbaar bij een bepaald toerental.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• woess
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-06 07:43
Ingezakte / versleten motorsteun kan vibratie geven bij specifieke toerentallen. Garage kan dat checken met bandijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
the-fox schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 05:52:
Is de trilling in de hele auto voelbaar of is het vooral een hoorbare rammel?
Kan als het vooral hoorbaar is, bijvoorbeeld een slang zijn die ergens in de motorruimte tegenaan trilt. Dit is soms ook enkel merkbaar bij een bepaald toerental.
Het is echt duidelijk voelbaar: auto staat te schudden. Ik merkte het ook bijvoorbeeld gisteren als ik op lage snelheid in de file net rond dat toerental zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Als je warm niks merkt en koud wel, dan is het iig een zeer kleine kans dat het een motorsteun is.

Meer voordehandliggend is een slecht lopende motor, dat kan weer allerlei redenen hebben.

Welke motorisering hebben we het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:31

Oekol

waka waka hey hey

Is 1000 tot 1200 niet veel voor stationair? Warm is t wel onder de 1000 zeg je, maar mijn auto is stationair altijd rond 800 en heb een golfje. Is het altijd al zo hoog stationair geweest?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:45
Leoon. schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 07:11:
Is 1000 tot 1200 niet veel voor stationair? Warm is t wel onder de 1000 zeg je, maar mijn auto is stationair altijd rond 800 en heb een golfje. Is het altijd al zo hoog stationair geweest?
Dat ligt vaak aan het stroomverbruik. Alle auto’s die ik heb gehad zitten rond dat toerental als de airco of verwarming vol aan staan. Indien de airco en verwarming uit staan dan zakken ze naar 800 terug.

Geen idee of dat bij TS ook het geval is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

DutchKel schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 07:33:
[...]

Dat ligt vaak aan het stroomverbruik. Alle auto’s die ik heb gehad zitten rond dat toerental als de airco of verwarming vol aan staan. Indien de airco en verwarming uit staan dan zakken ze naar 800 terug.

Geen idee of dat bij TS ook het geval is.
Dan hebben al je auto's aardig slecht gelopen, 1000-1200rpm is, ook met airco en electro vol aan, te hoog voor stationair.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:52
Elke (benzine-) auto die ik ooit gereden heb heeft een hoger stationair toerental bij koude motor. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 07:01:
Als je warm niks merkt en koud wel, dan is het iig een zeer kleine kans dat het een motorsteun is.

Meer voordehandliggend is een slecht lopende motor, dat kan weer allerlei redenen hebben.

Welke motorisering hebben we het over?
Warm merk ik het dus ook, als ik genoeg gas geef om weer tussen de 10-1200 toeren te komen. Stationair warm zit hij denk ik dond de 800, dus dan merk je niks met gas los. En als je rijdt zit je in het rode vlak boven de 1200 en gaat het ook goed. :)
Leoon. schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 07:11:
Nouja, laat de ondergrens koud dan op 900-1000 liggen. Zo nauwkeurig heb ik het ook weer niet afgelezen :)

[ Voor 25% gewijzigd door Reptile209 op 02-10-2019 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-06 10:36
Is het een 3 cilinder?

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
Geen idee :X volgens mij gewoon een reguliere benzine 1.4 liter. Zal wel viercilinder zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-06 10:36
Ok, VAG 3 cilinders hebben wel vaak last van zo'n kwaaltje. Dat zou het verklaren. Ik heb zelf ook wel eens vergelijkbaar issue gehad en dat bleek dat 1 van de bobines aan het overlijden was. Paar weken trilling gehad stationair tot hij later ook tijdens rijden begon te 'schokken'.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1248944

Kunnen ze waarschijnlijk uitlezen. Misschien wel een sensor kapot. Gasklep positie sensor of iets dergelijks. Dan kan hij wel wat "rommelig" lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roboroach
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-06 09:33
virtualJac schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:03:
Ok, VAG 3 cilinders hebben wel vaak last van zo'n kwaaltje. Dat zou het verklaren. Ik heb zelf ook wel eens vergelijkbaar issue gehad en dat bleek dat 1 van de bobines aan het overlijden was. Paar weken trilling gehad stationair tot hij later ook tijdens rijden begon te 'schokken'.
Een maand geleden had ik exact hetzelfde probleem. Na vervangen van het bobineblok in mijn opel corsa was het probleem verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-06 23:10
voor al die kleine motortjes tegenwoord is de belasting van een aircopomp of flinke electrische verbruikers best heftig en is een stationair toerental van 1100 niet echt vreemd. Trillen wel :)

is de auto ook anders gaan lopen of maakt hij vreemde geluiden?wat is de kilometerstand? Motorsteunen moeten normaal wel even mee kunnen.

Sowieso is er via internet weinig van te zeggen helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
Reloader schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:46:
voor al die kleine motortjes tegenwoord is de belasting van een aircopomp of flinke electrische verbruikers best heftig en is een stationair toerental van 1100 niet echt vreemd. Trillen wel :)

is de auto ook anders gaan lopen of maakt hij vreemde geluiden?wat is de kilometerstand? Motorsteunen moeten normaal wel even mee kunnen.

Sowieso is er via internet weinig van te zeggen helaas
Verder lijkt hij prima te lopen. Km-stand is net over de 150k, dus nieuw is hij niet meer :). Ik ga, zodra ik er tijd voor kan vinden, de garage laten kijken. Thanks allen alvast voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-06 23:10
kunt niets meer doen dan speculeren dus de garage laten kijken is inderdaad de enige juiste oplossing.

maar een (bijna) defecte waterpomp of dynamo kan dit lijkt me ook prima veroorzaken. Ben benieuwd naar de uiteindelijke oorzaak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-06 08:50

mmniet

De beetje weter

Zelfde ooit gehad met een fabia greenline. Doordat het slechts 3 cilinders zijn heb je snel last van als een van die drie het niet goed doet. Bij mij was het een lease auto, dus op naar de garage en een van de ontstekingen deed het niet meer. Wat een logische verklaring is. Ga even langs een garage en laat hem uitlezen. Dat gedeelte kost niet veel tijd of geld en een goede garage doet het als service.

Waarom er lang mee lopen als een garage het zo kan zeggen. No cure no pay met de garage afspreken :)

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Wat is de staat van je banden? Zodra die wat gesleten zijn kan een trilling bij een toerental range zomaar ontstaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

michielRB schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:12:
Wat is de staat van je banden? Zodra die wat gesleten zijn kan een trilling bij een toerental range zomaar ontstaan.
Bij stilstand lijkt me dat niet veel uit te maken, dan moet hij zelfs op sinaasappelkistjes nog normaal lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
dual massa vliegwiel zou ook eventueel een issue kunnen zijn. Als die stuk is, zou de auto ook lawaai moeten maken bij het starten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-06 13:24
michielRB schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:12:
Ja, die van mij maken ook altijd zoveel herrie als ik stilsta :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
Ben vandaag voor een quick-check langs de garage gegaan. Monteur voelde de trilling ook. Hij heeft de ophanging gechecked en naar de motor geluisterd. Dat lijkt allemaal in orde. Hij voelt geen afname in vermogen (ik ook niet), dus lijkt niet de ontsteking te zijn. Geen idee wat het wel is.

Ik kijk het even aan. Als het te storend wordt, kan ik altijd verder laten zoeken. Vooralsnog lijkt het niks accuuts te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1248170

onbalans in vliegwiel of defect in tweemassa vliegwiel. Maar geen idee of die specifieke motor voorzien is van zulk een vliegwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-06 09:54
mmniet schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:06:
Zelfde ooit gehad met een fabia greenline. Doordat het slechts 3 cilinders zijn heb je snel last van als een van die drie het niet goed doet. Bij mij was het een lease auto, dus op naar de garage en een van de ontstekingen deed het niet meer. Wat een logische verklaring is. Ga even langs een garage en laat hem uitlezen. Dat gedeelte kost niet veel tijd of geld en een goede garage doet het als service.

Waarom er lang mee lopen als een garage het zo kan zeggen. No cure no pay met de garage afspreken :)
Ik neem aan dat een 1.4 geen 3 cilinder is?

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
The plot thickens...

Afgelopen dagen gemerkt dat het trillen erger wordt bij starten met een koude motor. Bovendien nu ook als ik in een te hoge versnelling gas geef (gas geven na langzamer rijden op de snelweg en vergeten terug te schakelen, of een bocht in een te hoge versnelling nemen. Niet fraai, maar soms gebeurt het :) ). Bovendien begon vanmiddag op de snelweg het motormanagement lampje te branden... Nog niet gekeken of hij bij opnieuw starten weer aan blijft.

Woensdag gaat hij naar de garage en mogen ze er uitgebreid naar gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joshje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-04 15:07
Reptile209 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 23:53:
The plot thickens...

Afgelopen dagen gemerkt dat het trillen erger wordt bij starten met een koude motor. Bovendien nu ook als ik in een te hoge versnelling gas geef (gas geven na langzamer rijden op de snelweg en vergeten terug te schakelen, of een bocht in een te hoge versnelling nemen. Niet fraai, maar soms gebeurt het :) ). Bovendien begon vanmiddag op de snelweg het motormanagement lampje te branden... Nog niet gekeken of hij bij opnieuw starten weer aan blijft.

Woensdag gaat hij naar de garage en mogen ze er uitgebreid naar gaan kijken.
Klinkt zoals hierboven al aangegeven wordt als een bobine

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
Garage is vandaag bezig geweest. Conclusie is een kapotte injector. De nieuwe wordt morgen ingebouwd. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
En als inderdaad; hij rijdt weer als een zonnetje. Wel dik 300 euro lichter, maargoed... Opgelost! :)

Pagina: 1