Problemen met artifacts/horizontale lijnen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:16
Hey Tweakers,

Ik heb al een tijdje last van het volgende probleem: tijdens het booten van mijn PC heb ik de laatste maanden (soms) last van artifacts. In mijn geval zijn het horizontale rode, blauwe en groene lijnen (soms veel, soms weinig) op het scherm die (iirc soms) bewegen en meestal na het bootscherm van Windows verdwijnen. Ze verschijnen al op het BIOS scherm, voordat Windows start met booten, dus het is geen driverprobleem o.i.d. Ik heb ze voorheen ook wel eens in Windows gezien, maar ze verdwijnen altijd na een korte periode. Ik heb ze tot dusverre eigenlijk alleen gezien nadat ik mijn computer net opstart of uit sleep mode haal.

Nu wil het toeval dat mijn oude grafische kaart (290x), waarmee de problemen begonnen, het afgelopen week heeft begeven en geen signaal meer gaf. Door de kaart te disablen in device manager kon ik mijn PC wel weer gewoon gebruiken (dan deed hij het wel, maar zodra de kaart enabled was kreeg ik geen signal), maar gamen was niet meer mogelijk (uiteraard).

Ik heb daarom een paar dagen geleden een nieuwe gfx card (rx 580) gekocht, maar tot mijn verbazing zag ik zojuist toen ik mijn PC bootte diezelfde horizontale strepen weer verschijnen (paar seconden dit keer). Nou maken die artifacts (strepen) verder niet zoveel uit, die zie ik meestal toch niet langer dan een paar seconden of maximaal een minuut ofzo, maar ik ben nu toch wel een beetje bang dat deze gfx card er ook na een tijdje mee gaat stoppen

Ik heb al een beetje gegoogled, maar kan niet echt een goed antwoord vinden op de vraag of zoiets bijv. door een 'faulty' DVI-kabel veroorzaakt kan worden of dat dit erop duidt dat er een probleem is met de gfx card. Als dat 2e het geval is, dan vrees ik dat mijn PC grafische kaarten aan het slopen is. De PC zelf is voor het grootste deel al wat ouder (schat een jaartje of 5) met een 3770k, asus p8z77-v lk mobo, 8 gb ram en Corsair RM1000-voeding.

Vroeg me af of iemand dit toevallig eerder heeft gehad of wellicht een goede reden kan bedenken voor wat er precies mis gaat/is en of iemand een idee heb hoe ik eenvoudig kan testen waar het probleem ligt. Ik heb verder helaas geen andere kabels om het beeldscherm aan te sluiten en mijn monitor heeft alleen een DVI-poort (een van die oude 'Koreaanse' 1440p-schermen voor de mensen die daar mee bekend zijn).

Ik heb de voltages van de PSU met HWMonitor Pro bekeken en daar lijkt niks mis mee te zijn, temperaturen zijn ook in orde, maar aangezien het probleem zich alleen voor lijkt te doen na booten/sleep mode spelen de temperaturen sowieso geen rol I guess.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:06

jgj82

Ja, maar = nee

@Snowdog Heb je de mogelijkheid om je IGP te testen met die monitor? Dan kun je proberen te isoleren waar de fout zit, GPU(s) of monitor/kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
jgj82 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 01:55:
@Snowdog Heb je de mogelijkheid om je IGP te testen met die monitor? Dan kun je proberen te isoleren waar de fout zit, GPU(s) of monitor/kabel
Helaas is dat geen optie omdat de DVI connector van mobo geen dual link DVI support en de monitor niet (goed) werkt zonder dual link DVI. Wel is het apart dat beide GPUs exact dezelfde artifacts produceren. Ik denk dat ik misschien toch maar even gewoon een nieuwe kabel moet kopen, want het lijkt me dat de kans vrij klein is dat beide gfx cards precies hetzelfde euvel zouden hebben (of exact hetzelfde zijn gesloopt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-10 08:58
Het kan ook je monitor zijn... of wellicht stof in het pci-e slot..

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Even met een andere kabel en/of monitor checken lijkt me wijs

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Thanks guys, yea ga dat maar ff doen. Al zal een andere monitor proberen wat lastiger zijn dan een kabel :P
Pagina: 1