Hechting gescheurd, op zoek naar ervaringsdeskundige

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:23
Geen tech vraag, maar een over het lichaam. Vijf dagen geleden is er een lapje huid van 4x5cm uit mijn rug gesneden, zat een basaalcel carcinoom in. Dat is een vrij ongevaarlijke vorm van huidkanker, wegsnijden en klaar. Enfin, was nogal een lap doordat de huisarts me hier veel te lang mee heeft laten lopen.
Er werd al gezegd voorzichtig te zijn, als de hechtingen scheuren dan kunnen ze niet nogmaals hechten. Wel, vandaag struikel ik en val en hoor/voel RAAATSSS op mijn rug. Verder geen pijn.
De plek bloedt niet, heb de bovenste pleister eraf gehad maar op de hechtingen zitten steristrips die er niet af mogen. Ik kan dus niks zien. Bovenste pleister moet en kan ik zelf vervangen, da's dus geen punt.
HAP gebeld, kunnen ze niks mee en verwijzen naar SEH waar ze ook nu niks kunnen betekenen. Morgen met spoed op spreekuur dermatologie verschijnen.

Gevoel is niet echt anders dan voorheen, staat wel minder spanning op de plek. Echter geen pijn, ook het scheuren deed geen pijn. Bloeden doet het ook niet.
Er is extra sterk hechtdraad gebruikt voor de plek en heb steeds voorzichtig gedaan. Mochten de hechtingen gescheurd zijn dan moet de wond zelf helen en duurt zo'n 6-8 weken. Normal herstel met intacte hechtingen 2-3 weken. Litteken wordt ook minder netjes als de hechtingen scheuren (zit op de rug, dus niet zo'n zorg).

Wat kan er aan de hand zijn? Posiitief is geen bloed en pijn, maar gerust ben ik er niet op.

Beste antwoord (via Ramon 73 op 01-10-2019 13:56)

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 19:55
Verpleegkundige (i.o.) hier: ik denk (voor zover ik het vanaf mijn bank kan inschatten) dat het erg meevalt. Wanneer je nu geen bloed of pijn hebt, zou ik me geen grote zorgen maken en lijkt er geen grote haast te zijn. Her-hechten zullen ze toch niet doen, vanwege infectiegevaar. Dat de HAP niets acuut iets doet, lijkt me een correcte inschatting van ze. Maar wel goed om even te laten beoordelen voor de zekerheid. Op zijn best kun je (om een eventueel litteken te minimaliseren) een extra pleistertje plakken om de wondranden naar elkaar toe te trekken. Zo heb ik dat bij cliënten (en bij mezelf) wel eens opgelost.
En oplossende hechtingen kunnen best een boel hebben, hoor :-)

O, en als toevoeging: de 'rats' die je hoorde, was dat niet gewoon van een pleister? Ik kan me slecht voorstellen dat je hechtingen zo zou kunnen horen uitscheuren...

[ Voor 12% gewijzigd door niek_nijmegen op 30-09-2019 23:44 ]

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:11
Disclaimer, niet medisch onderlegd, maar hebben ze misschien de verschillende huidlagen apart gehecht, waarbij nu bijvoorbeeld alleen de hechtingen in de bovenste los gekomen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Als 't niet bloedt lijkt het me in elk geval fatsoenlijk genoeg dicht zitten. Eilandpleister erop, droog houden en niet te veel bewegen :) Grootste risico lijkt me nu infectie, vandaar de pleister. Gevoel kan in plekken met littekenweefsel sowieso afwijken of absent zijn, dus dat valt ook wel te verklaren.

P.S. ik ben geen dokter, heb wel wat ervaringen met grotere wonden/ hechtingen. Over het algemeen was het voldoende om het schoon en droog te houden en er een pleister over te doen, ook wanneer het uitscheurde.

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Nielson schreef op maandag 30 september 2019 @ 23:00:
Disclaimer, niet medisch onderlegd, maar hebben ze misschien de verschillende huidlagen apart gehecht, waarbij nu bijvoorbeeld alleen de hechtingen in de bovenste los gekomen zijn?
Dat klopt in zoverre dat ik weet dat onder er bovenlaag afzonderlijk gehecht zijn. Maar als de bovenlaag stuk gaat scheurt de onderlaag mee. Zijn oplossende hechtingen, kan niks hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:40

Kraz

Saving the world

niet helemaal te vergelijken,maar in heb een 3 jaar geleden een moedervlek laten weghalen op mijn onderarm.
Na een week heb ik zelf de hechtingen eruit gehaald en is savonds de wond open gesprongen. :/
Het bloedde een klein beetje, maar deed geen pijn.

De volgende dag met huisarts gebeld, maar er kon niets met aan gedaan worden. Het moest helen,
Heeft al met al een maandje geduurd voordat de boel netjes dicht zat.
Litteken is uiteraard niet hele mooi; wittige vlek,

Ik verwacht dat het bij jou ongeveer hetzelfde zal aflopen, maar ga voor de zekerheid even bij de huisarts langs.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 19:55
Verpleegkundige (i.o.) hier: ik denk (voor zover ik het vanaf mijn bank kan inschatten) dat het erg meevalt. Wanneer je nu geen bloed of pijn hebt, zou ik me geen grote zorgen maken en lijkt er geen grote haast te zijn. Her-hechten zullen ze toch niet doen, vanwege infectiegevaar. Dat de HAP niets acuut iets doet, lijkt me een correcte inschatting van ze. Maar wel goed om even te laten beoordelen voor de zekerheid. Op zijn best kun je (om een eventueel litteken te minimaliseren) een extra pleistertje plakken om de wondranden naar elkaar toe te trekken. Zo heb ik dat bij cliënten (en bij mezelf) wel eens opgelost.

O, en als toevoeging: de 'rats' die je hoorde, was dat niet gewoon van een pleister? Ik kan me slecht voorstellen dat je hechtingen zo zou kunnen horen uitscheuren...

[ Voor 12% gewijzigd door niek_nijmegen op 30-09-2019 23:44 ]

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
niek_nijmegen schreef op maandag 30 september 2019 @ 23:36:

Het geluid zou van een pleister kunnen zijn, maar dàar is niks aan te zien. Opnieuw hechten kan idd niet, maar gaan vandaag wel nieuwe hechtpleisters plakken. Moet vandaag op het spreekuur verschijnen en dan wordt de plek vrijgemaakt om te zien wat er aan de hand is.

Edit: vanmiddag is de wond gecontroleerd door een verpleegkundige van dermatologie. Gelukkig niks aan de hand en het scheuren is waarschijnlijk de eilandpleister geweest. Het voelt nu ook een heel stuk beter aan als ik met mijn rug tegen de stoelleuning ga zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door Ramon 73 op 01-10-2019 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Die ‘RAAATSS’ die hoorde/voelde is waarschijnlijk gewoon de pleister die loskwam/verplaatste door het opspannen van je rug.

Als je hechtingen lostrekt voel je dit wel degelijk en gaat het bloeden. Ik zou me er niet teveel zorgen om maken.

Edit; dit is dus al gezegd zie ik net... :p

[ Voor 8% gewijzigd door Wootism op 01-10-2019 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Wootism schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 07:30:
Die ‘RAAATSS’ die hoorde/voelde is waarschijnlijk gewoon de pleister die loskwam/verplaatste door het opspannen van je rug.

Als je hechtingen lostrekt voel je dit wel degelijk en gaat het bloeden. Ik zou me er niet teveel zorgen om maken.

Edit; dit is dus al gezegd zie ik net... :p
Ik hoop het! Vandaag wordt de wond bekeken.
Bloeden hoeft het overigens niet, er is niet diep in weefsel gesneden. Er is een plak huid weg gehaald en dat is vrij oppervlakkig. Ook bij de operatie zelf was er weinig bloed. Ongeveer anderhalf gaasje vol was de score dus dat het niet bloedt zegt niet zoveel volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:25

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Op mijn schouder heb ik ook voor de zekerheid een moedervlek laten weghalen, en daar bleek achteraf ook de hechting van gescheurd te zijn. Dat heb ik zelf nooit gemerkt: het heeft geen pijn gedaan en het heeft niet echt gebloed, maar ik heb nu wel een heel breed litteken op mijn schouder.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-05 09:40
Arts hier. Kan er niet teveel over zeggen zonder de wond bekeken te hebben. Maar in het algemeen lijkt het me het verstandigst de wond vanuit de diepte te laten helen (granuleren). Duurt langer dan wanneer het gehecht wordt, en er komt een groter litteken. Maar als de hechting het niet houdt heeft het over het algemeen geen zin om opnieuw te hechten. Enige optie is dan een huidlap te gebruiken.
Houd de wond wel goed schoon, dagelijks spoelen en afdekken met gaasjes. Als je verder gezond bent/eet en niet rookt is het binnen no-time dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
boe.i schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 08:34:
Arts hier. Kan er niet teveel over zeggen zonder de wond bekeken te hebben. Maar in het algemeen lijkt het me het verstandigst de wond vanuit de diepte te laten helen (granuleren). Duurt langer dan wanneer het gehecht wordt, en er komt een groter litteken. Maar als de hechting het niet houdt heeft het over het algemeen geen zin om opnieuw te hechten. Enige optie is dan een huidlap te gebruiken.
Houd de wond wel goed schoon, dagelijks spoelen en afdekken met gaasjes. Als je verder gezond bent/eet en niet rookt is het binnen no-time dicht.
Het litteken maakt niet uit, zit achterop mijn rug dus niet direct in het zicht. Degene die zich er in zwembad/sauna aan stoort kijkt maar ergens anders heen :)
Moet de wond echt elke dag gespoeld en verschoond worden? Ik moet over twee weken een paar dagen van huis in hotel en dan heb ik niet echt iemand bij de hand voor het plakken van een nieuwe pleister. Eraf krijg ik die wel na het douchen, erop is lastiger vanwege de grootte van de plek. Maar ach, in een hotel is altijd wel een ehbo-er aanwezig en ik kom daar vaker. Zal achteraf wel lukken.
Verder volledig gezond, sport veel en rook niet. Wondjes helen bij mij altijd vrij vlot, al is dit een lastige doordat het een fórse plek is.
Om 14:00 kan ik bij dermatologie terecht om de schade op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:16
Ervaringsdeskundige hier.. maar niet medisch onderlegd.

Van de zomer met verbouwen een ongelukje gehad, tegelpunt dwars door mn kuit heen gehaald, beste gleuf zeg maar.. ook gehecht met een stuk of 9 hechtingen meen ik waarvan er 3 loskwamen, want te strak.

Het groeit nog steeds verder/dicht. Je krijgt er waarschijnlijk alleen een lelijker litteken van. Hier nu een paar maanden verder en je ziet precies waar de wond open heeft gestaan de rest is wel een streepjesvormig litteken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Wondverpleegkundige IO hier; hechtingen op het aangezicht (hoofd en hals) mogen pas na 10 dagen worden verwijderd en de rest van het lichaam meestal na 7 dagen in principe kan het zijn dat een van de steunpleisters (vaak die zwaluwstaartjes) is gescheurd. Meestal voel je het echt wel als een stuk huid; de epidermis (opperhuid), dermis (lederuit) of de subcutis (onderhuids vet/bindweefsel) scheurt. Ik verwacht dat een hechting is gesprongen (dat gebeurt nog wel eens) en dan maakt het nog niet eens uit of het een extra sterke hechting is geweest met als gevolg wat meer kracht op de pleister die scheurde.

Dat je naar een dermatoloog moet verbaast mij wel, tenzij daar wondverpleegkundigen op de poli zitten natuurlijk.
Wat ze zullen doen is opnieuw verbinden, hechten lukt niet en de boel moet vanuit de wondbodem gaan vullen, genezen en uiteindelijk dicht gaan groeien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Mrjraider schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:00:
Wondverpleegkundige IO hier; hechtingen op het aangezicht (hoofd en hals) mogen pas na 10 dagen worden verwijderd en de rest van het lichaam meestal na 7 dagen in principe kan het zijn dat een van de steunpleisters (vaak die zwaluwstaartjes) is gescheurd. Meestal voel je het echt wel als een stuk huid; de epidermis (opperhuid), dermis (lederuit) of de subcutis (onderhuids vet/bindweefsel) scheurt. Ik verwacht dat een hechting is gesprongen (dat gebeurt nog wel eens) en dan maakt het nog niet eens uit of het een extra sterke hechting is geweest met als gevolg wat meer kracht op de pleister die scheurde.

Dat je naar een dermatoloog moet verbaast mij wel, tenzij daar wondverpleegkundigen op de poli zitten natuurlijk.
Wat ze zullen doen is opnieuw verbinden, hechten lukt niet en de boel moet vanuit de wondbodem gaan vullen, genezen en uiteindelijk dicht gaan groeien ;)
Thx.
Ben vanmiddag even bij een verpleegkundige van dermatologie geweest. Zij gaat volgende week ook de hechtingen verwijderen, ze hebben daar 3 of 4 verpleegkundigen rondlopen voor wondverzorging.
De hechtingen zijn gecontroleerd, daar zit alles nog prima in elkaar. Hechtstrips zaten wel redelijk los had ik het idee, maar nu zitten er nieuwe op en een nieuwe eilandpleister.
Volgende week vrijdag gaan ze de hechtingen verwijderen, maar de verpleegkundige zei al dat ze het in 2 fasen gaan doen. Eerst de ene helft, opnieuw verpakken en een week erna de tweede helft. Als ze alles in een keer eruit halen is de kans te groot dat de wond alsnog openscheurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:18

World Citizen

FreeReef.nl

Ik weet dat het geen HK is... maar ... kan er niet een anonieme foto komen?

Ik word wel benieuwd naar hoe dit eruit ziet.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunnevandale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:33
Ik heb ook zo'n wond gehad in mijn nek, een granuloom laten wegsnijden en de wond sprong open na het verwijderen van de pleister.
Na overleg met de arts deed ik toen tweemaal daags de boel spoelen met de douchekop en dan een pleister erop met een siliconengaasje.Na een week of 6 was het dichtgegroeid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
World Citizen schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:09:

Zou het best willen doen, foto plaatsen. Maar door de hechtstrips is er niks te zien dus foto maken kan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
All well that ends well. Bijna dan...
Deze week telefoon gehad van de dermatoloog, het meeste is 100% zeker weggehaald. Ze twijfelen over 1 klein plekje en dat wordt nog onderzocht, eind oktober krijg ik daar de uitslag van. Vrijdag afspraak voor wond controle en hechtingen verwijderen. Ze wilden graag half om half doen, maar ik ben in het buitenland komende week en dan bleef een deel te lang zitten. Dus toch maar alles eruit (de resterende hechtingen zouden 3 dagen langer blijven zitten, idealiter) en afgeplakt met steristrips. Dan moet ik nu weer paar dagen extra voorzichtig doen met bukken en tillen. So be it.

Wel de vreemde opmerking dat ik vier weken vanaf nu niet naar de sauna mag. Bij de operatie twee weken geleden was het ook al vier weken. Nou, ik heb over ruim twee weken een midweekje geboekt in een hotel waar ook een sauna is. Ik ga er wel in, maar dan niet zo lang en vaak. Probleem schijnt het zweten te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:00
Ramon 73 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 13:07:
Wel de vreemde opmerking dat ik vier weken vanaf nu niet naar de sauna mag. Bij de operatie twee weken geleden was het ook al vier weken. Nou, ik heb over ruim twee weken een midweekje geboekt in een hotel waar ook een sauna is. Ik ga er wel in, maar dan niet zo lang en vaak. Probleem schijnt het zweten te zijn.
:X midweekje maar verplaatsen dan of de sauna overslaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
President schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 15:10:
[...]

:X midweekje maar verplaatsen dan of de sauna overslaan?
2x nee. Gewoon voorzichtig doen en niet te gek lang/vaak in de sauna gaan. Reden is dat er teveel zweet van binnen uit ontwikkeld wordt. Ik mag wel intensief sporten, mits ik de hechting niet teveel belast. Daar zweet ik ook bij, en niet te weinig. Sauna mag echter niet, dus dat is niet duidelijk. Waarom wel sporten en zweten maar niet sauna en zweten?
Daarbij werd bij de operatie al gezegd "4 weken geen sauna", Ten tijde van het midweekje zijn er ruim 4 weken voorbij. Dan is het niet logisch dat tweeeneenhalve week later nogmaals "4 weken geen sauna" gezegd wordt.

Edit: ga toch maar kijken om dat midweekje te verplaatsen, komt om meerdere redenen niet zo heel goed uit. Dan zit ik op bijna 6 weken na de operatie.

[ Voor 17% gewijzigd door Ramon 73 op 13-10-2019 16:04 ]

• Ramon 73
World Citizen schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:09:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sYCf3VAV7unxI3AcMkwaGgUY/thumb.jpg

Er was nog een plekje over waar het carcinoom niet helemaal weggehaald was. Dus tweede operatie en dat was vandaag.
Moest toch nog een flinke hap weefsel, inclusief spierweefsel, eruit.
Nou ja, geen probleem. Maar het voelde anders aan dan de vorige keer, drukkend/trekkerig gevoel. Thuis bleek het nog/weer te bloeden. Niet zó erg, maar liep toch straaltje onder de pleisters vandaan. Even later was het drukverband ook doorweekt.
Terug naar het ziekenhuis, wond open gemaakt en daar zit op de bodem van de wond een fikse bloeding. Dat opnieuw dicht gebrand.
Wel opvallend dan ze nu een monopolaire coagulator gebruikten en vanochtend een bipolaire. Met een bipolaire kun je imho toch niet zo makkelijk mee dichtbranden. Dus waarom ze dat niet meteen gedaan hebben?
Enfin, alles dicht gebrand, schoon gemaakt, gehecht. Nu fiks drukverband dat ook extra lang erop moet blijven. Moest nog een uur verplicht blijven liggen, kwamen ze telkens kijken of het wel goed met me ging. Tjee, ik heb geen handicaps ofzo. Maar stipt een uur na aankomst werd er gekeken, alles droog en naar huis.

[ Voor 18% gewijzigd door Ramon 73 op 14-11-2019 14:28 . Reden: Foto ]

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:18

World Citizen

FreeReef.nl

Dat is inderdaad een flinke snee zeg! Succes met het herstellen.

Bij mij is ooit een 20cm lager gedaan met ook een plek die weg moest. Hij was alleen denk ik wel een stuk kleiner als bij jouw..

Het ziet er nu na ik denk 25 jaar zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TqMkQmAwhKbnxuDqMKXyBfb1/full.jpg

FreeReef.nl

• Ramon 73
World Citizen schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:11:
Dat is inderdaad een flinke snee zeg! Succes met het herstellen.
Dat is de oude wond, van de operatie van 8 weken geleden. Litteken is bijna 9cm lang.
Vanochtend is er in het midden van de originele hechtign opnieuw gesneden. Zit nu een hechting van 4½cm.
Pagina: 1