Toon posts:

Renovatie Warmtepomp / Vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• serdadu
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 26-11 09:17
Hi,

Ik sta aan het begin van een volledige renovatie van een jaren 50 bungalow stijl woning. Lees: alle kozijnen, verwarming en electra worden vervangen. Tevens extra isolatie op het dak en de muren.
Om mij ietwat te verdiepen in de afgegeven offerte van een installatiebedrijf ben ik naar de bouw/verbouw beurs gegaan afgelopen zaterdag in Utrecht.
Veel geleerd maar niemand die mij een goed antwoord kon geven op de vraag of het zin had.

Er is mij het volgende geadviseerd/aangeboden in de offerte:

Warmtepomp set van vaillant VA Set 4.915 aroTHERM Split VWL 125/5 AS met deels vloerverwarming en deels radiatoren.
Zelf heb ik liever overal vloerverwarming maar vanwege de hoogte verschillen werd dit niet aangeraden. Dit heb ik ook op de beurs voorgelegd en ik werd doorvewezen naar een stand van WarpSystems. Zij bieden een systeem aan van 15mm dik. Dit zou voor ons ideaal zijn omdat we zo niet veel hoogte verliezen.
Echter heb ik in een oud topic gelezen dat het niet het volledige rendement zou geven? Aangezien het topic 1,5 jaar oud was hoop ik dat hierin meer kennis is vergaard en jullie mij advies kunnen geven.. cause frankly: im lost 8)7
Werd tevens wat wantrouwig toen de verkoper begon over deels bekleden van de badkamer wand om een hogere temperatuur te krijgen. Alsof de leiding niet goed genoeg zou zijn?

Wat info over het huis: Betreft dus een oude woning met veel beton (duits :9 ) van woonoppervlakte 435m2 waarin nieuwe triple/hr++ kozijnen komen, wordt van buiten volledig nieuw geisoleerd en gestuct waarin in een later stadium ook zonnepanelen worden geinstalleerd. De duitse overheid subsidieerd veel en daarom kunnen we flink investeren in duurzaamheid, maar dan moet het wel kloppen.

Mochten jullie zaken missen dan kan ik aanvullen of eventueel wat info van de offerte hier plaatsen of van WarpSystems. Mochten er alternatieven zijn dan hoor ik dit natuurlijk ook graag!

Alvast bedankt! _/-\o_

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 15:19
Heeft die verkoper ook een warmteverliesberekening gedaan en afgiftevermogen bij een cv-water temperatuur van 35 graden? Bij een gewone badkamer zou VV 10cm HoH wel voldoende moeten zijn lijkt me. Er is wel wat ervaring met Warpsystems op GoT volgens mij is er vrij weinig mis mee..

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Chris_82
  • Registratie: oktober 2017
  • Nu online
Kan de vloerverwarming niet ingefreesd worden in de dekvloer, dat je je zorgen maakt over een hoogteverschil?
Ook voor eventueel koelen in de zomer is het veel effectiever om overal, ook op de bovenetages, vloerverwarming te hebben.
Bekleden van de badkamerwand, wat bedoel je daar mee, wandverwarming?

Ik lees dat je veel gaat isoleren, heb je al nagedacht over ventilatie?

8.5kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric.

• serdadu
@Jim423 weet ik eigenlijk niet. Dit is een geval van weinig kennis en toch tussenpersoon tussen installateur moeten zijn.
Andere topics inderdaad gevonden en lees ook niks verkeerds.

@Chris_82 Infresen hebben we het eigenlijk niet over gehad. Weet ook niet wat dit extra kost. Ik heb de architect ook niet horen praten over ventilatie. Wat is hier nog het extra nut van? Dan kan ik dit ter discussie stellen.
Badkamerwand was inderdaad voor de wand verwarming. Ik vond dat dus "raar" omdat het voor mij overkwam alsof het huis niet veel warmer dan 21 graden kon door het alleen in de vloer te doen.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 15:19
Je kan balansventilatie toepassen, dan wordt er buitenlucht ingeblazen welke opgewarmd wordt door de afgevoerde lucht. Hierdoor hoef je geen ramen e.d. open te zetten. Dus minder afgiftecapaciteit nodig.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Chris_82
  • Registratie: oktober 2017
  • Nu online
@serdadu
Indien mogelijk is het fijn om geen radiatoren te hebben. Kan het ook niet in de weg zitten voor evt. meubels.
Behalve infrezen (volgens mij de goedkoopste optie), kun je ook de hele dekvloer eruit bikken en dan de vloerverwarming en dekvloer opnieuw opbouwen. Of het droogbouwsysteem (+ca.15 mm hoogte).
Als je alles gaat isoleren zal de verwarming boven vast niet vaak aan hoeven, maar wel handig om te hebben indien nodig op enig moment.
Ik zag het nog niet genoemd, maar vergeet vloerisolatie voor de BG niet met de vloerverwarming.

Aanvullende wandverwarming in de badkamer kan prettig zijn om verschillende redenen. Bijvoorbeeld om meer afgifte[oppervlakte] te hebben zodat de badkamer iets warmer wordt dan de andere ruimtes, terwijl je met de WP overal met dezelfde aanvoertemperatuur kunt verwarmen.

Ventilatie wordt belangrijker naarmate de isolatie toeneemt:
- de warmteverliezen via ventilatie krijgen een groter aandeel in de totale warmtebehoefte (volgt direct uit een evt. warmteverliesberekening).
- het huis wordt beter afgesloten, waardoor minder 'natuurlijke' ventilatie, goede afvoer van vocht en CO2 en toevoer van verse lucht moeten wel gegarandeerd blijven!

Aangezien je de kozijnen gaat vervangen dan sta je ook voor de keuze neem ik wel/geen* roosters boven de ramen en kies je daarmee tegelijk voor een ventilatie systeem C (roosters) of D (WTW).
Tijdens een grote renovatie kun je dit goed meenemen en de ventilatiekanalen netjes wegwerken in de dekvloer en/of koven en schachten.

Zijn uiteraard wel kosten mee gemoeid. Maar je kunt de interne luchtkwaliteit zo goed maken als je zelf wilt met extra goede filters en het aantal sensoren.

8.5kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric.

• serdadu
Na onder andere jullie tips en research nog contact gezocht met een ingineur hier in Aachen. Zij geven onafhankelijk advies vanuit de overheid.
We zullen gaan voor een warmtepomp met overal vloerverwarming. Dit is mogelijk door het eerder gemelde dunnere systeem en het feit dat de slopers ook een deel van de vloer moeten uitfrezen vanwege asbest. Hierdoor is er weer meer ruimte en kunnen we overal vloerverwarming aanleggen.

Naast de warmtepomp zal er een kleine gasketel komen voor warmwater en in geval van nood voor extra graden.
Kozijnen en glas wordt allemaal vervangen en de gehele woning wordt van buitenaf geisoleerd en opnieuw gestucced.
Zodra ik wat meer technische data heb zal ik deze delen :)

• Peter_tec
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 28-03 12:16
Leuk te lezen, maar ik zie dat je toch nog een gasketel erbij neemt?
Verbouwen doe je liever maar 1x en dan goed, waarom niet meteen all electric klaar voor de toekomst?
Als het vermogen van de warmtepomp te klein is, voor die paar dagen dat het -10 wordt, kun je ook een elektrisch element gebruiken als bij-verwarming. En voor tapwater kies je een boiler https://warmtepomp-tips.nl/relevant/warmtapwater/ Of het moet zo zijn dat er in de woning geen plaats meer is voor een boiler.
Uiteindelijk zal, zo nu iedereen denkt, gas duurder worden en elektra steeds gunstiger zijn t.o.v. gas.

We volgen en zien straks wat het geworden is bij u. Veel verbouw plezier !
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee