Toon posts:

Nieuwe ssd moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• negena
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-01 02:06
Hallo Tweakers-vrienden,

Mijn laptop, een HP Pavillion g6 uit 2011 (i 5 processor), is gecrasht, althans er was iets met de harde schijf. :'(

De laptop deed het altijd prima, ik kom bijvoorbeeld hd-filmpjes streamen zonder problemen. Ook was het geen probleem om meerdere vensters opem te hebben.

De hdd is eruit. Aangezien de laptop het prima deed, dacht ik eraan om een ssd erin te plaatsen. :)

Ik zal mijn (grote) bestanden waarschijnlijk gewoon oo een externe hdd opslaan.

Ik dacht aan de volgende ssd's. Op Coolblue worden de Snelheid en Duurzaamheid beschreven.

1 Snelheid middenklasse - duurzaamheid topklasse

https://www.coolblue.nl/p...mx500-500gb-2-5-inch.html

2 snelheid topklasse - duurzaamheid middenklasse

https://www.coolblue.nl/p...k-ssd-ultra-3d-500gb.html

https://www.coolblue.nl/p...-nand-500gb-2-5-inch.html

Vragen (8>

1) Als ik naar de stats kijk, dan lijken de ssd's niet zoveel van elkaar te verschillen. Welke ssd zouden jullie kiezen?

A) Wat betreft de duurzaamheid, maakt het echt uit of je 180 tbw of 200 tbw hebt? De duurzaamheid hangt ook van storingen af, maar maakt dit voor een gemiddelde consument uit? :X

B ) is snelheid een beter criterium om een ssd uit te zoeken voor mij?

2) Vinden jullie dit de moeite waard voor de laptop die ik heb en waarmee ik (los van de krakende en warm wordende hdd) geen problemen had?

Groetjes,
Negena 8)

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als de notebook het verder prima doet, is zo'n SSD een prima plan. Voor 8 tientjes heb je geen vervangende notebook.

Ik zou mezelf niet zo heel druk maken over de duurzaamheid, dat ding is z'n economische levensduur al lang voorbij als je met normaal gebruik aan die writes zit.

• daanwth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:53
Ik zou er lekker een Kingston A400 2,5" 480GB inzetten, gezien de leeftijd heb je echt geen hele dure SSD nodig. Ik heb deze A400 vaak gebruikt in oude systeempjes en het werkt prima :)

iPhone 14 Pro Deep Purple // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

• negena
daanwth schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:38:
Ik zou er lekker een Kingston A400 2,5" 480GB inzetten, gezien de leeftijd heb je echt geen hele dure SSD nodig. Ik heb deze A400 vaak gebruikt in oude systeempjes en het werkt prima :)
Kan je uitleggen waarom je het type ssd koppelt aan de leeftijd van het systeem? :X

• daanwth
negena schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:48:
[...]

Kan je uitleggen waarom je het type ssd koppelt aan de leeftijd van het systeem? :X
Omdat deze SSD het net zo goed gaat doen inclusief deze processor als met een duurdere SSD. Een A400 is helemaal niet slecht.

Maar ja als je meer geld wilt uitgeven aan praktisch niks qua verbetering: ga je gang!

iPhone 14 Pro Deep Purple // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-03 22:15
SSD merk is beetje een persoonlijke kwestie denk ik.
Ik ga meestal voor Samsung omdat de read/write redelijk hoog liggen.
Ik zou zeggen gooi de SSD's eens in Pricewatch en vergelijk de snelheden van de schijven, kijk dan naar de prijs en pick your choice ;)

• negena
daanwth schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:50:
[...]

Omdat deze SSD het net zo goed gaat doen inclusief deze processor als met een duurdere SSD. Een A400 is helemaal niet slecht.
Klopt mijn conclusie dat een betere processor (andere componenten als een video kaart ook?) van invloed is op de prestaties van een ssd?

• daanwth
negena schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:55:
[...]

Klopt mijn conclusie dat een betere processor (andere componenten als een video kaart ook?) van invloed is op de prestaties van een ssd?
Nee dat maakt niet uit, enkel denk ik niet dat je taken gaat uitvoeren die echt baat hebben bij een duurdere SSD. Taken die je niet gaat uitvoeren met een mobiele i5 uit 2011.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je processor gaat er geen invloed op hebben. Je SATAcontroller wel. In 2011 had je in je notebook waarschijnlijk een 3Gbps SATA zitten, en dat gaat de beperkende factor zijn in je throughput.

• negena
daanwth schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:58:
[...]

Nee dat maakt niet uit, enkel denk ik niet dat je taken gaat uitvoeren die echt baat hebben bij een duurdere SSD. Taken die je niet gaat uitvoeren met een mobiele i5 uit 2011.
Ohhh, nu snap ik het. Taken die veel vergen van een systeem hebben een goede ssd nodig, maar bij normaal gebruik is een basis-ssd goed genoeg :Y)

• daanwth
En zoals @TERW_DAN zegt: jouw laptop heeft waarschijnlijk geen eens een 6Gbps maar een 3Gbps sata aansluiting, waardoor je het verschil tussen duurdere SSD's helemaal niet merkt.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:09

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

negena schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:55:
[...]

Elke SSD kan rustig 300MB/sec draaien, minus wat overhead van de controller, maar zulke laptops met deze leeftijd komen meestal met een 3Gbps controller, dus waarom een 600MB/sec SSD nemen, als een 300MB/sec z'n max al behaalt, dat heeft geen nut.

Natuurlijk kan je een sata600 SSD nemen, altijd handig mocht je in de toekomst eens upgraden.. maar tegen die tijd zijn hogere capaciteit SSD's alweer goedkoper en kan je dan altijd een nieuwe nemen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

negena schreef op maandag 30 september 2019 @ 22:00:
[...]

Ohhh, nu snap ik het. Taken die veel vergen van een systeem hebben een goede ssd nodig, maar bij normaal gebruik is een basis-ssd goed genoeg :Y)
Ja, simpelgezegd wel.
De grootste winst bij SSDs is (imho) de ontzettend lage accesstimes, niet enkel de rauwe throughput van die dingen. En die is zelfs bij simpele SSDs al heel veel beter dan op je HDDtje.

• r_AllocStarByte
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-03 14:00
Ik heb me een maand geleden een Samsung EVO 860 500GB gekocht bij de MediaMarkt. De prijs was heel scherp, beter dan op Tweakers. Aangezien de prijs binnenkort van nand flash 10% omhoog gaat en je dan tegen 7 extra euro kijkt gezien de EVO. Zou ik zeggen maak je niet te druk, kijk gewoon rustig. Het is wel absoluut een verschil van dag en nacht gezien Windows 10 een I/O monster is dat de performance van het hele systeem met een SSD aanzienlijk beter zal worden. Als de kosten nog een issue zijn, je kunt ook een kleine SSD pakken voor alleen het besturingssysteem en dan een hdd voor dataopslag. Zo zit mijn eigen oudere pc thuis ook nog in elkaar, soms wel lastig omdat je opslag op de C disk dan wel snel vol raakt en je dan gegevens meteen moet verschuiven, maar dit kun je ook allemaal instellen. Hoeft eigenlijk niet met de hand.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:04
soms moet je bij de onbekende parels kijken voor goed prijs/performance
pricewatch: PNY CS900 480GB
dubbel zo lange levensduur als de kingston A400 en een heel stuk sneller(niet dat je er meteen een groot verschil van gaat merken) maar je kan hem ook nog overzetten naar een nieuwe pc indien nodig.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee