Elektra en UTP kabel aanleggen in de tuin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:33
Wij hebben onlangs een huis laten bouwen en na het nodige klussen wordt het nu tijd om de tuin aan te gaan pakken. Wij hebben 3 loze leidingen naar onze tuin laten leggen (2 achter en 1 in de voortuin). De loze leiding in de voortuin laten we nu even buiten beschouwing omdat we daar nog niets mee gaan doen, maar de twee leidingen in de achtertuin die wil ik graag op de juiste plek gaan leggen met de juiste kabels daarin.

We krijgen in onze tuin een schuur en een afdak, deze staan los van elkaar met daar tussen +/- 8 meter ruimte. Nu was het idee initieel dat we de schuur en afdak aan elkaar zouden maken en dat we 1 loze leiding voor het elektra zouden gebruiken en 1 loze leiding voor een UTP kabel. Maar nu dat niet het idee is wil ik de loze leiding, wat een mantelbuis is met een diameter van 40mm, er een naar de schuur leggen met daarin een UTP kabel en een elektrakabel en de andere mantelbuis wil ik verlengen naar de overkapping met daarin alleen een elektrakabel.

Nu is mijn vraag, is het een goed idee om een elektrakabel en een UTP kabel in dezelfde mantelbuis te leggen of heb ik hiermee grote kans op storingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w8lQWXXFSrXTTbCGetbFUk1C/full.png

De volgende materialen zou ik daarvoor willen gebruiken:
- Mantelbuis (https://www.elektramat.nl...koppelstuk-diameter-40mm/)
- Netwerkkabel Cat6 (https://www.elektramat.nl/ftp-cat-6-grondkabel-per-meter/), of zou een Cat5 voldoende moeten zijn?
- Elektrakabel YMVK-AS Grondkabel 2X2,5 (https://www.elektramat.nl...ndkabel-2x25-per-1-meter/)

Alvast bedankt voor de feedback! :)

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:08

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Electra in de tuin zou ik zeker aarden, je zit immers buiten, nattigheid e.d., dus 3x2,5. Samenvoegen in 1 pijp kan geen kwaad.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Microkid schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:42:
Electra in de tuin zou ik zeker aarden, je zit immers buiten, nattigheid e.d., dus 3x2,5. Samenvoegen in 1 pijp kan geen kwaad.
De YMVK-AS Grondkabel 2X2,5 is voorzien van een aardlitze, wat voldoende moet zijn volgens mij. Dus een 3x2.5 lijkt mij dan niet noodzakelijk of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:08

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Gynnad schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:44:
[...]

De YMVK-AS Grondkabel 2X2,5 is voorzien van een aardlitze, wat voldoende moet zijn volgens mij. Dus een 3x2.5 lijkt mij dan niet noodzakelijk of zie ik iets over het hoofd?
Op de foto zie ik geen litze, maar een veiligheidsmantel, zodat je er niet met je spa doorheen prikt. Daarom dus dat ik 3x2,5 dacht. Maar ik kan me vergissen hoor :) (zelf heb ik gewoon 3x2,5 in de tuin liggen met veiligheidsmantel)
Dan had ik meer dit verwacht:
Afbeeldingslocatie: https://images.elektroshop.nl/images/thumbnails/465/465/detailed/13/grondkabel-2-x-2-5mm-voor-in-de-grond-1-meter-nl.jpg?t=1491544277
Wat betreft je netwerk, wellicht is shielded FTP een idee? Sowieso vaste kern, aangezien dit lange afstand is en geen patchkabel: https://www.allekabels.nl...-ftp-cat7-vaste-kern.html

[ Voor 23% gewijzigd door Microkid op 30-09-2019 21:56 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:45

ericplan

5180 Wp PV

Als je beide mantelbuizen in je schuur laat uitkomen kan je vanaf daar verder naar je garage. Dan blijft je koppeling bovengronds en heb je weinig kans op water in je mantelbuis.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:17
De aardelitze moet juist gebruikt worden als aardedraad in een grondkabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:42
Inderdaad, de aanduiding -as staat voor aardscherm en moet je gebruiken als aarde. 2 aderig is dus voldoende. Mocht je je tuinverlichting nu of in de toekomst van binnenuit willen schakelen, dan heb je nog een extra ader nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Rowwan schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:57:
Inderdaad, de aanduiding -as staat voor aardscherm en moet je gebruiken als aarde. 2 aderig is dus voldoende. Mocht je je tuinverlichting nu of in de toekomst van binnenuit willen schakelen, dan heb je nog een extra ader nodig
Ah, dat is goed om voor in de toekomst te weten, in de voortuin is dat vermoedelijk wel iets wat we willen. In de achtertuin gaan we daar geen gebruik van maken, aangezien we alle schakelaars in de schuur of onder de overkapping aan zullen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Microkid schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:48:
[...]

Op de foto zie ik geen litze, maar een veiligheidsmantel, zodat je er niet met je spa doorheen prikt. Daarom dus dat ik 3x2,5 dacht. Maar ik kan me vergissen hoor :) (zelf heb ik gewoon 3x2,5 in de tuin liggen met veiligheidsmantel)
Dan had ik meer dit verwacht:
[Afbeelding]
Klopt, ik twijfelde eerst ook, maar in de technische omschrijving staat dat er een aardlitze aanwezig is (https://www.elektramat.nl...ndkabel-2x25-per-1-meter/), dus dat zou voldoende moeten zijn volgens mij.
Wat betreft je netwerk, wellicht is shielded FTP een idee? Sowieso vaste kern, aangezien dit lange afstand is en geen patchkabel: https://www.allekabels.nl...-ftp-cat7-vaste-kern.html
Wat betreft het shielded, dit zou je doen voor evt. verstoringen voor de elektrakabel. Moest even opzoeken wat de exacte verschillen zijn, maar op https://www.routershop.nl...len-tussen-netwerkkabels/ stond een duidelijke uitleg en lijkt mij verstandig om te doen inderdaad.
Shielded twisted pair STP (S/FTP)

STP (S/FTP) staat voor Shielded twisted pair is qua opbouw gelijk aan FTP bekabeling. Echter is niet alleen de kabel omringd door een folie (shield), maar worden ook de aderparen met folie beschermd. De STP kabel heeft het minste last van elektromagnetische interferentie en wordt daarom vaak gebruikt voor grote bedrijfsnetwerken.
Is er een reden dat je de CAT7 benoemde, voor een access point buiten toe te voegen zou CAT6 voldoende moeten zijn toch (https://www.allekabels.nl...-per-meter-sftp-cat6.html), scheelt namelijk de helft in de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:40
Ik zou toch een extra ader meenemen in de voeding kabel, als je toch een buitenlampje mee wil laten schakelen van binnenuit kan dat en de extra kosten zullen minimaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:09
@Gynnad Ik zou als ik jou was YMVK-as 4x2,5mm2 + 2,5mm2 nemen.
Dan heb je je gewone bedrading + 2 extra/loze draden, dan kan je altijd nog iets als een wisselschakeling maken en/of b.v. een paar lampjes vanuit huis aanzetten met een schakelaar in huis >> wat buiten verlichting aan je overkapping en/of schuur. Het kost je nu een beetje meer, maar als je later iets wilt scheelt het je een hoop werk en geld omdat de kabel al ligt.

Wat betreft de UTP kabel, neem gewone outdoor kabel Cat6 (of 6A). Cat7 is geen officiële standaard en het is nog maar de vraag of dat het wordt. Afhankelijk van wat je exact hoe aansluit kan je zelfs met gewone Cat6 kabel (wel solid) werken i.p.v. outdoorkabel.
De shielding is in jou geval nergens voor nodig, tenminste ik neem aan dat je niet aan het begin/eind van de kabel ergens een frequentieregelaar gaat plaatsen die storing kan veroorzaken op je UTP kabel.

Het puntje van @ericplan is niet eens heel gek, dan blijft alles netjes droog (de mantelbuizen van binnen e.d.), zorg dat alles naar je schuur gaat en verdeel het vanaf daar naar je overkapping, een simpele switch van <€20,- in de schuur is genoeg om dan de boel te verdelen als je meer wilt in je schuur en/of onder je overkapping.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
ericplan schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:53:
Als je beide mantelbuizen in je schuur laat uitkomen kan je vanaf daar verder naar je garage. Dan blijft je koppeling bovengronds en heb je weinig kans op water in je mantelbuis.
Dat was een goed punt geweest idd als de loze leidingen nog gelegd moesten worden, echter komen deze nu al uit op het punt in de tekening en zijn ze niet lang genoeg om direct door te trekken naar het schuurtje, dus de (mantelbuis)koppeling zal sowieso onder de grond moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:09
Gynnad schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 18:49:
[...]

Dat was een goed punt geweest idd als de loze leidingen nog gelegd moesten worden, echter komen deze nu al uit op het punt in de tekening en zijn ze niet lang genoeg om direct door te trekken naar het schuurtje, dus de (mantelbuis)koppeling zal sowieso onder de grond moeten zitten.
Kan je de mantelbuis niet iets terug trekken je kruipruimte in?
Dan kan je daar koppelen en dan verder droog naar je overkapping/schuur.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Annuk schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 18:59:
[...]

Kan je de mantelbuis niet iets terug trekken je kruipruimte in?
Dan kan je daar koppelen en dan verder droog naar je overkapping/schuur.
Nee, helaas geen kruipruimte onder het huis, dus dat is geen optie. Maar ik pak voor zowel elekra als UTP grondkabels, dus in principe is de mantelbuis al overbodig, maar leg deze er neer zodat je evt. in de toekomst nog makkelijk een andere kabel erbij zou kunnen leggen, niet dat ik op dit moment verwacht dat dat nodig is, maar je weet nooit.

Edit:

Waarschijnlijk is het veel logischer om de twee loze leidingen te gebruiken als volgt:
- Loze leiding 1: Netwerk kabel naar de schuur (groene lijn)
- Loze leiding 2: Elektra kabel naar de schuur (oranje lijn), daar een centrale kabeldoos plaatsen en vanuit daar naar het afdak toe (paarse lijn), dit scheelt een aantal meter kabel en dan hoeven we geen dubbele aansluiting te maken in de meterkast, maar komt er maar 1 punt binnen.

Is dit de beste manier of is de manier van de afbeelding uit mijn openingspost handiger?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/q2lwnv25TXt3xNmn0jZWl96N/full.png

[ Voor 33% gewijzigd door Gynnad op 01-10-2019 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lcanrinus
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-08-2021
Beste,

Bij norm wordt gezegd dat deze gescheiden moeten zijn.
een norm in de elektra is ontstaan door afspraken binnen de bedrijven.
de reden achter deze is dat er gevoelige data over de draad kan gaan en dat de 50Hz van je elektra last kan geven op de 250MHz frequentie van je datakabeltje.

Praktijk is t een woonhuis en zou een elektricien ook gewoon data en stroom trekken in 1 buis.
Bij bijvoorbeeld stallen wordt dit ook vaak gedaan. Hier wordt wel bewust gekeken naar de afstand.
UTP mag 100M maximaal. dan dient het signaal opgepakt, en versterk te worden en dan mag je theoretisch weer 100M. Voor u, en u tuin en schuur kunt u gewoon een Datakabel meeleggen. een installateur zou t ook doen. enige wat wellicht te overwegen is om een een afgeschermde kabel te gebruiken. Hierin worden signalen van omliggende kabels opgevangen en via beide communicatieapparaten weggevoerd naar uiteindelijk de aarde van t lichtnet...

Greetzzz
Pagina: 1