Tijdelijke buitenlamp plug&play afmonteren/aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-12 17:39
Mijn vraag:
Aan de schuur hangen op dit moment 2 haken met daaraan hangplanten. De bloemen zijn dood, dus wil ik er nu 2 lantaarns aan ophangen die ik verbind met mijn hue-bridge. Ik wil ze dus aansluiten op het stopcontact in de schuur. Ik stop daar een smart plug in of ik koop 2 hue-lampen.

De vraag is nu echter hoe ik de snoeren aansluit. Deze kan ik door een ventilatiegleuf boven de schuurdeur naar binnen brengen, maar deze gleuf is te smal voor een reguliere stekker met randaarde. Een optie zou zijn om elk voor- en najaar de stekkers van beide lampen (de)monteren wanneer de lampen worden opgehangen of opgeborgen, maar ik zoek eigenlijk een plug&play oplossing.

Relevante software en hardware die ik gebruik
2 buitenlampen met een snoer van +/- 2 meter die ik naar binnen breng.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Een optie zou zijn om een ongeaarde platte stekker te monteren, maar dat lijkt me bij lampen met een gietijzeren frame op ooghoogte niet handig. Een andere optie is om een platte stekker te monteren en de aardedraad buitenom aan de randaarde van het stopcontact te haken of iets dergelijks, maar dat lijkt me ook net wat te gekunsteld.

Ik zoek dus een veilige, eenvoudige oplossing voor het aansluiten van een tweetal hanglampen die ik buiten ophang en waarvan het snoer door een gleuf van +/- 2cm naar een stopcontact in de schuur gaat.

Beste antwoord (via KlaasjeNL op 02-10-2019 10:03)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Een Wikipedia: IEC 60320 C5/C6 combinatie?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Een Wikipedia: IEC 60320 C5/C6 combinatie?

• KlaasjeNL
Dankjewel, dat geeft weer een nieuwe optie. Is C13/14 niet gangbaarder? Dat gaat vermoedelijk ook wel passen.

Edit: Mijn idee is nu om de lampsnoeren af te monteren met C13 en die naar binnen te brengen door de gleuf. Binnen plug ik ze dan in een C14 naar male schuko. Liefst plug ik ze in een dubbele C14 naar een enkele male schuko, maar dat lijkt niet te bestaan. Ik vind wel overal een dubbele C13 naar male Schuko, maar dan zou ik het andersom moeten monteren en daarbij is het probleem dat C14 aan het lampsnoer vermoedelijk weer te dik is om naar binnen te brengen.

[ Voor 41% gewijzigd door KlaasjeNL op 30-09-2019 21:11 ]

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
http://www.tuinverlichtin...leggen/buitenstopcontact/

Afbeeldingslocatie: https://www.tuinverlichtinginfo.nl/wp-content/uploads/2015/01/buitenstopcontact-300x200.jpg

Gewoon goede buitenbedrading en aansluitmateriaal gebruiken, in plaats van het wiel uitvinden en knutselen ?

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:06

BrZ

KlaasjeNL schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:05:
[...]

Dankjewel, dat geeft weer een nieuwe optie. Is C13/14 niet gangbaarder? Dat gaat vermoedelijk ook wel passen.

Edit: Mijn idee is nu om de lampsnoeren af te monteren met C13 en die naar binnen te brengen door de gleuf. Binnen plug ik ze dan in een C14 naar male schuko. Liefst plug ik ze in een dubbele C14 naar een enkele male schuko, maar dat lijkt niet te bestaan. Ik vind wel overal een dubbele C13 naar male Schuko, maar dan zou ik het andersom moeten monteren en daarbij is het probleem dat C14 aan het lampsnoer vermoedelijk weer te dik is om naar binnen te brengen.
Gelukkig bestaat dat niet, dat zou levensgevaarlijk zijn. Stroom op een male variant van een stekker is geen goed idee ;) Ga ook alsjeblieft niet knutselen en zelf zulke stekkers maken :X

• KlaasjeNL
FreshMaker schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:11:

[Afbeelding]

Gewoon goede buitenbedrading en aansluitmateriaal gebruiken, in plaats van het wiel uitvinden en knutselen ?
Ik heb zowel bij de voordeur als in de tuin buitenstopcontacten. In dit geval gaat het om een tweetal tijdelijke lampen waarvan ik de bekabeling zoveel mogelijk uit het zicht wil houden. Daarom wil ik de kabel vanaf de lamp direct onder de windveer langs het schuurdak trekken. Dat gaat om een afstand van +/- 50cm voor beide lampen aan weerszijden van de schuurdeur. Een dubbel spatwaterdicht stopcontact aan de buitenkant waar twee stekkers in zitten, is dan niet uit het zicht. Bovendien wordt de optie om een enkele smart plug te gebruiken dan uitgesloten en moet ik sowieso een duurdere oplossing gebruiken met 2 hue-lampen. Verder ben ik het in iedere andere situatie voor een tijdelijke buitenaansluiting met je eens.
BrZ schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:15:
[...]

Gelukkig bestaat dat niet, dat zou levensgevaarlijk zijn. Stroom op een male variant van een stekker is geen goed idee ;) Ga ook alsjeblieft niet knutselen en zelf zulke stekkers maken :X
Dat.bedacht ik mij later ook... |:(

Het plan is nu: de lampen afmonteren met C14 connectoren. Dat gaat vermoedelijk toch net door de kier passen. Binnen gebruik ik dan een dubbele C13 naar een enkele schuko male die ik in een smart plug stop. Zie ik hierbij iets over het hoofd?

[ Voor 20% gewijzigd door KlaasjeNL op 30-09-2019 21:42 ]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:18
als het tijdelijk is, kun je toch gewoon de kabel naar binnen duwen door de kier en er gewoon een normale stekker aan zetten?
Dat gerommel met extra verbindingen die en duur zijn en onnodig lijkt me onzinnig.

https://www.gamma.nl/asso...ekker-pvc-zwart/p/B456291

en als het perse met stekker en al door de gleuf moet kunnen:
https://www.gamma.nl/asso...r-zwart-3-meter/p/B456260
dan maar even geen aarde op de lamp.

(word door de meeste mensen 9 vd 10 keer toch niet (of niet goed) aangesloten is mijn ervaring als ik bij anderen thuis lampen vervang/)

• KlaasjeNL
FrankBlom schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 08:49:
als het tijdelijk is, kun je toch gewoon de kabel naar binnen duwen door de kier en er gewoon een normale stekker aan zetten?
Dat gerommel met extra verbindingen die en duur zijn en onnodig lijkt me onzinnig.

https://www.gamma.nl/asso...ekker-pvc-zwart/p/B456291

en als het perse met stekker en al door de gleuf moet kunnen:
https://www.gamma.nl/asso...r-zwart-3-meter/p/B456260
dan maar even geen aarde op de lamp.

(word door de meeste mensen 9 vd 10 keer toch niet (of niet goed) aangesloten is mijn ervaring als ik bij anderen thuis lampen vervang/)
Juist dat monteren en demonteren wil ik liever niet, ook al is het inderdaad niet heel veel werk. Dat randaarde 9 vd 10 keer niet goed wordt aangesloten, is een feit, maar dat is niet de manier waarop ik het wil doen. Zeker niet met stalen lamp buiten binnen handbereik.

Ik ben nu voor de c13/c14 oplossing gegaan. Kostte me al met al een tientje, dus prima te doen. Vanmiddag even monteren en de stekker erin en in het voorjaar de stekker er weer uit zonder geouwehoer met een schroevendraaier. En dan volgend najaar weer eenvoudig de stekker erin enz. :)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12 22:46
Ik zou toch een permanente oplossing maken. Ook in de zomer wordt het donker, dus dan heb je wat sfeerverlichting. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
KlaasjeNL schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:05:
[...]

Ja, is wel gangbaarder. Die Mickey Mouse kom je voornamelijk op laptop voedingen tegen. Verder heb ik ze weinig gezien.

Maar als je C13/14 er door krijgt wil dat ook zeggen dat je muis/wespenwering niet op orde is.

Leg gewoon wat permanents aan.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:02

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

FreshMaker schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:11:

[Afbeelding]

Je weet dat dit (spat)waterdicht is zo lang het klepje dicht is, maar als het klepje open is niet meer?
Zodra er een stekker in zit is dit dus niet waterdicht.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:59
DrivinUCrazy schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 17:35:
[...]

Je weet dat dit (spat)waterdicht is zo lang het klepje dicht is, maar als het klepje open is niet meer?
Zodra er een stekker in zit is dit dus niet waterdicht.
Dat is 1 van de meest gemaakte fouten, juist als je een goede buitenstekker hebt die ervoor bedoelt is zit er een siliconen of rubberen ringetje om die juist het WCD extra goed afdicht, in ieder geval beter dan alleen het normale dekseltje/klepje ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:02

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Exact mijn punt: met alleen die wcd ben je er dus nog niet.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
DrivinUCrazy schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 18:28:
Nee, hij ontkracht juist jouw punt :P

Maar dan nog; gewoon vast aanleggen die buitenverlichten; probleem opgelost.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 18:28:
mijn punt was eerder dat er allerlei termen gegooid werden al Cxx en shuko, met oplossingen die op papier allemaal professioneel lijken, maar uiteindelijk er uitzien als hobby bobby knip en plak....
Terwijl de oplossing dus een (echt) waterproof contact met bijbehorende aansluiting prima weggewerkt kan worden

• KlaasjeNL
Señor Sjon schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:20:
Ik zou toch een permanente oplossing maken. Ook in de zomer wordt het donker, dus dan heb je wat sfeerverlichting. :)
Het gaat erom dat 2 ophanghaken voor bloembakken die er in de winter niet hangen dan ook een functie krijgen. Dus hang ik er lampen aan. Komen filamentlampen in omdat ze enkel voor de sier zijn en niet ver van de voordeur zitten waar een lamp met sensor hangt die zij werk doet.

Een permanente oplossing zoals hier vaker wordt aangegeven heeft wel mijn voorkeur, maar maakt het een stuk duurder en ingewikkelder. Dit zal beteken dat er buiten een dubbele contactdoos moet komen waarbij ik de lampen moet voorzien van een buitenstekker. Bovendien zitten de contactdoos en snoeren dan veel meer in het zicht. Een andere optie is dan om een contactdoos binnen te plaatsen, maar die zit er al, dus dat heeft weinig toegevoegde waarde. Dus moet er een oplossing komen waarbij ik een lamp ophang en een stekker naar binnen steek om hem daar in het stopcontact te steken. Het voordeel daarvan is dat het brand-/schokveilig is. Verder is het eenvoudig en voordelig te realiseren. Dan is er nog het voordeel dat ik een enkele smartplug kan gebruiken voor beide lampen, ipv dat ik beide lampen van slimme verlichting moet voorzien. Of ik zou voor een weerbestendige smartplug kunnen kiezen. Maar die zijn duurder en bovendien is het lullig als ze worden gestolen. En datzelfde geldt voor slimme verlichting in de kap. Die kun je er eenvoudig uitdraaien terwijl een goedkopere lamp met kap waarvan de bekabeling naar binnen loopt en daar wordt aangesloten weer een stuk minder aantrekkelijk en ook lastiger is om mee te nemen.

In feite zijn er volgens mij maar 4 opties:
-Een contactdoos buiten, maar die zijn vooral handig voor het aansluiten van tijdelijke apparaten zoals een grasmaaier of hogedrukspuit.
-Vaste bekabeling in de muur, maar dit zie ik alleen als handig als het om vaste verlichting gaat en dat is hier juist niet de bedoeling.
-Verlichting op zonne-energie, maar dan kan ik het niet integreren in mijn domotica.
-Een lamp ophangen en de kabel naar binnen leggen door een opening die er reeds is.

Dan is al met al de laatste optie naar mijn idee de meest voor de hand liggende en moest ik enkel een passende stekker met randaarde vinden.

Dat die opening te klein is voor een reguliere schuko stekker, maar groot genoeg voor een C13/14 combinatie, betekent inderdaad dat er ook muizen door die kier passen. Tenzij ze tegen een muur kunnen oplopen, komen ze daar echter niet bij. Bovendien zit onder de schuurdeur een even grote kier waar ze ook doorheen zouden passen. Het gaat om een niet-geïsoleerde schuur waar voornamelijk fietsen in staan, dus voor een muis is er niet veel te halen.

Ik zal later nog even een fotootje plaatsen van het eindresultaat. Omdat een foto vaak meer zegt dan 1000 woorden, hier alvast een foto van de huidige situatie. Op de plek van de hangplanten komen de lampen waarvan de kabel direct omhoog achter de windveer naar de schuurdeur loopt en daar naar binnen duikt.

Schuurdeur

[ Voor 6% gewijzigd door KlaasjeNL op 02-10-2019 20:29 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12 22:46
Ah, zo'n foto verduidelijkt de boel wel.

Je hebt meen ik ook filament lampen met lichtsensor in de lamp zelf. Ik heb een reguliere E27 ledlamp bij de voordeur. Die brandt alleen als het donker is door een sensor in de lamp zelf (dus niet de behuizing). Dan heb je dat smartgedeelte helemaal niet nodig. Het verbruik is zo laag, dat die smartplug er pas over een jaar of tig uit is.

Maar goed, met een stenen berging zou ik toch de lampen permanent ophangen en de planten elders. Ook in de zomer kan het zoals gezegd sfeer geven.

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 03-10-2019 09:38 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12 17:06
Aan het snoer van de lamp schroef je deze:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3e/IEC_60320-2-2_type_E_connector.jpg
IEC E

Binnen in je schuur komen er 2 van dit soort voedingskabels uit je Smart Plug:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ec/IEC60320_C13.jpg
IEC C13

[ Voor 3% gewijzigd door WEBsel op 06-10-2019 23:08 ]

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Zoek een buitenlamp op in klasse II, dubbel geïsoleerd, en deze mag dan niet worden voorzien van aarde.
Dan kan je een platte stekker en snoer met slechts 2 draden gebruiken voor naar binnen.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02:41

Illusion

(the art of)

Een GST18 is platter dan een C13, en heeft ook aarde.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

keur0000 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 23:10:
Zoek een buitenlamp op in klasse II, dubbel geïsoleerd, en deze mag dan niet worden voorzien van aarde.
Dan kan je een platte stekker en snoer met slechts 2 draden gebruiken voor naar binnen.
De beste oplossing voor Beun de Haas. 👍

Snoer mag nooit door een muur, ook niet in buis.
Als professional zeg ik, aansluitpunt (x2) maken met installatiekabel en aansluiten zoals het hoort, vast dus.

Tevens voor de TS,
Zo tijdelijk als in de voorschriften bedoeld is jou "tijdelijk" niet. Het komt elk jaar weer terug, dus een definitieve oplossing is gewenst.

2k op west bij Pv Output

Pagina: 1