Waarschijnlijk is het heel simpel (daar hoop ik dan maar op), maar ik krijg het zelf niet voor elkaar. Ik heb een Intel NUC draaien met daarop Ubuntu 18.04.3 LTS en een Hass.io installatie. Dit werkt allemaal zeer vlot en ik heb ik ook absoluut geen klachten over.
Hass.io maakt het mogelijk om relatief eenvoudig extra uitbreidingen te installeren. Omdat ik al een NAS heb, wilde ik 2 shares mounten zodat bv downloads op de NAS weggeschreven kunnen worden.
Om dit voor elkaar te krijgen wilde ik een nfs of cifs Mount maken, tot zo ver niet zo lastig leek me, maar hier ontstond het probleem: ik kan devices in mijn eigen netwerk niet pingen. Mijn linux kennis is (nog) erg beperkt, maar het volgende heb ik geconstateerd:
- Een ping naar 8.8.8.8 werkt wel
- Een ping naar google.nl werkt wel
- Ping naar de gateway, 192.168.1.1 werkt wel
- Mijn NUC reageert wel op pings van andere apparaten
- Een ping naar diskstation.local geeft wel het juiste adres terug, maar geen respons op de ping.
- Mijn NAS is wel vanaf andere apparaten te pingen
- De firewall blokt niets
- Beide machines zitten in hetzelfde subnet (192.168.1.15 voor de NUC en 192.168.1.25 voor de NAS)
Met de eerste 15 zoekresultaten van Google kom ik er niet uit, ik zou routes moeten aanpassen (handleiding gevolgd maar geen idee wat ik aan het doen ben), statische routes toevoegen etc, allemaal geen resultaat.
Wie helpt me op weg?
Hass.io maakt het mogelijk om relatief eenvoudig extra uitbreidingen te installeren. Omdat ik al een NAS heb, wilde ik 2 shares mounten zodat bv downloads op de NAS weggeschreven kunnen worden.
Om dit voor elkaar te krijgen wilde ik een nfs of cifs Mount maken, tot zo ver niet zo lastig leek me, maar hier ontstond het probleem: ik kan devices in mijn eigen netwerk niet pingen. Mijn linux kennis is (nog) erg beperkt, maar het volgende heb ik geconstateerd:
- Een ping naar 8.8.8.8 werkt wel
- Een ping naar google.nl werkt wel
- Ping naar de gateway, 192.168.1.1 werkt wel
- Mijn NUC reageert wel op pings van andere apparaten
- Een ping naar diskstation.local geeft wel het juiste adres terug, maar geen respons op de ping.
- Mijn NAS is wel vanaf andere apparaten te pingen
- De firewall blokt niets
- Beide machines zitten in hetzelfde subnet (192.168.1.15 voor de NUC en 192.168.1.25 voor de NAS)
Met de eerste 15 zoekresultaten van Google kom ik er niet uit, ik zou routes moeten aanpassen (handleiding gevolgd maar geen idee wat ik aan het doen ben), statische routes toevoegen etc, allemaal geen resultaat.
Wie helpt me op weg?
[ Voor 3% gewijzigd door gastje01 op 30-09-2019 20:16 ]