Toon posts:

Upgraden componenten desktop mogelijk en optimaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb de guide doorgelezen die werd aanbeloven over de aspecten van een desktop. Zelf ben ik hier niet erg in thuis en wil daarom ook advies van de community over mijn huidige setup, en of het mogelijk is om up te graden met de hieronder genoemde producten.

Huidige setup:
Processor: Intel I5-4460 @3,20GHz 4 cores
Moederbord: ASRock B85M Pro4
8 GB Ram
Grafische kaart: GeForce GTX 1060 (6GB)
HDD 1TB
SSD 250GB Crucial

Wat wil ik upgraden?
Ik zou graag het volgende willen vervangen:
Processor: AMD Ryzen 5 3600
Ram: Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3000
SSD: 2x Crucial MX500 500GB SSD

Is deze combinatie mogelijk? Zelf zou ik niet weten of het moederbord hiervoor de juiste specificaties heeft. Graag zou ik advies/feedback krijgen over de ''upgrades''.

Met vriendelijke groeten,
Mysteleon

Alle reacties

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08-2025

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Nee een AMD cpu gaat hoedanook niet werken op een intel moederbord, even een geschikt mobo kiezen dus die zowel je cpu als je ram ondersteunt :)
Kleine noot: kijk ook of je ramlatjes op 3200mhz kan vinden, Ryzen houdt van snel ram en 3200-3600 schijnt de sweet-spot te zijn, al is 3600 meestal een tikkie duurder.

Waarom 2 500GB SSDs overigens? Is een enkele 1 TB drive niet hip genoeg?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reply.

Dat AMD en Intel samen niet gaat lukken is mij bekend ^^.
Ik zit te denken aan de volgende moederborden:
Asrock B450M PRO4
Asrock B450M STEEL LEGEND

En als Ram, kijkende naar de 3200mhz zou ''Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200'' Dan een goede match kunnen zijn?

Ik heb momenteel een SSD250GB maar deze is ondertussen, ondanks het opschonen en defragmenteren zo traag als.....(vul maar in).
Zou je met 2x een verschillende SSD, waarop op 1 de kernprogramma's staan (zoals windows) en 1 aparte niet beter functioneren en sneller zijn dan alles op 1 SSD?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:43
Dat moet je dus NOOIT doen met een SSD.

Verwijderd

Topicstarter
Behalve dat ik nu geleerd heb om een SSD nooit te defragmenteren. Zouden de opties in de post van 18:13 mogelijk zijn? En hoe zit dat met ''Zou je met 2x een verschillende SSD, waarop op 1 de kernprogramma's staan (zoals windows) en 1 aparte niet beter functioneren en sneller zijn dan alles op 1 SSD?''

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:30

Thomg

Aww yiss

SSD traag?
Ontkoppel je HDD anders eens?
MIsschien een benchmark draaien om performance te checken?

En in theorie ja, maar ik denk dat er wat anders mis is.

Moederbord is een beetje non factor met 3600. Pak iets voor een schappelijk prijsje wat je aanspreekt.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:34
2 SSD's zou een leuke optie zijn als je nog een oude goede SSD had. Dan kan je zonder problemen een 2e ernaast doen.

In jouw geval is het goedkoper om meteen voor een nieuwe 1 Tb SSD te gaan.

Met de corsair vengeance modules moet je erg opletten welke versie en uit welk jaar het is.
Crucial Ballistics heeft een nieuwe geheugenset welke niet veel duurder is en wel goed met Ryzen samenwerkt. (Ps heb zelf ook de corsair modules en pas met mijn upgrade naar een 3700X vanaf een 1700X op een X370 moederbord heb ik ze eindelijk op 3200 Mhz stabiel werkend.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:03
Ik heb net een pricewatch: Asus Prime X370-Pro besteld.
Let er wel op dat je met Ryzen vaak een bios update nodig hebt met de oudere chipsets, dus laat dit even door de shop doen.
Een van de goedkopere bordjes voor een Ryzen dacht ik zo.
Wintervacht schreef op maandag 30 september 2019 @ 17:36:
Kleine noot: kijk ook of je ramlatjes op 3200mhz kan vinden, Ryzen houdt van snel ram en 3200-3600 schijnt de sweet-spot te zijn, al is 3600 meestal een tikkie duurder.
Ja, soms soms iets sneller. Soms ook niet. Erg afhankelijk van je applicatie.
2666 Mhz is ook gewoon sneller dan je DDR3.

Een SSD formatteren levert geen winst op. Dat is slechts het zinloos verplaatsen van data, dat gaat ten koste van de levensduur.
Als je SSD traag is zit hij vol. Houdt bij het partitioneren altijd 5~10GB vrije ruimte. Zodoende loop je niet tegen de erase queue aan, want wissen is traag.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben erg dankbaar voor alle info, heb weer veel geleerd en gelezen. Als ik alle feedback meeneem en ook verder kijk op het internet kan ik het volgende doen (als ik het goed heb).

Huidige setup:
Processor: Intel I5-4460 @3,20GHz 4 cores
Moederbord: ASRock B85M Pro4
RAM:8 GB Ram
Grafische kaart: GeForce GTX 1060 (6GB)
HDD 1TB
SSD 250GB Crucial

Upgraden naar:
Moederbord: Asus PRIME x370-PRO
RAM: 2x Ballistic DDR4 Sport LT 2x8GB 3200mhz (IPV Corsair Vengance)
SSD: Crucial MX500 1TB SSD (ipv 2x losse SSD)(verwijderen van HDD(is toch niet erg functioneel en met 1TB SSD overbodig)

Ik behoud mijn GeForce GTX1060.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:34
@Verwijderd X370 kan je doen als je er eentje goedkoop kan krijgen of al in bezit hebt.
Voor 2e of 3e generatie Ryzen zijn de B450 / X470 het beste compromis in prijs / kwaliteit
Heb zelf het geluk dat Gigabyte PBO2 op 370 geactiveerd heeft maar dat is niet standaard.

1 van de meer populairder B450 borden welke zonder bios update met 3e generatie Ryzen werkt is de pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX

X470 als voorbeeld: Wel een bios update vantevoren benodigd. pricewatch: MSI X470 Gaming Plus

[ Voor 7% gewijzigd door D-dark op 30-09-2019 21:06 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:03
Als 8x sata niet je ding is zou ik zeker voor de tips van @D-dark gaan.

Ga je er ook nog een nieuwe voeding bij kopen?

[ Voor 28% gewijzigd door jeroen3 op 30-09-2019 21:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
@D-dark Dan denk ik dat ik voor de MSI B450 Tomahawk ga. Wanneer ik kijk naar de specificaties van beide moederborden is er vrij weinig verschil. Zoals ik verder globaal lees zijn mensen zeer tevreden met de B450 Tomahawk gecombineerd met de Ryzen 3600.

@jeroen3 Sata x8 is voor mij echt een overkill. Als 6x Sata 600 betekend dat ik een ''transfer speed'' heb van 6x600mb/s is dit ruim voldoende voor mij. Heb nu voeding van 450 Watt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2019 21:48 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik zie dat je een M-ATX plank hebt nu.
Misschien handig om te controleren wat er nou precies in je kast past voor je een ATX plank in een M-ATX kast probeert te stoppen.

Verwijderd

Topicstarter
@Thomg Heb ik meegenomen in de beslissing.

Ik zit nog te twijfelen tussen:
- Fractal design Meshify S2 Black TG Big Tower
- Corsair Obsidian 500D midi tower
- Cooler Master Mastercase H500

Waar ik ook nog aan twijfel is of ik een andere voeding nodig heb, heb momenteel 450Watt.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2019 23:35 ]

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Verwijderd schreef op maandag 30 september 2019 @ 23:13:
@Thomg Heb ik meegenomen in de beslissing.

Ik zit nog te twijfelen tussen:
- Fractal design Meshify S2 Black TG Big Tower
- Corsair Obsidian 500D midi tower
- Cooler Master Mastercase H500

Waar ik ook nog aan twijfel is of ik een andere voeding nodig heb, heb momenteel 450Watt.
Een betere vraag is: watt voor 450w voeding?

Verwijderd

Topicstarter
@Wintervacht Ik neem aan dat je merk bedoeld? Seasonic S12G 450W voeding.

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Verwijderd schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:24:
@Wintervacht Ik neem aan dat je merk bedoeld? Seasonic S12G 450W voeding.
Is al weer een jaar of 4 oud, misschien beter te vervangen voor iets als dit.
Niet omdat 450w te weinig is, volgens mij heb je aan 400 ook genoeg uit een degelijke voeding, maar ik lees her en der dat die Seasonic niet echt lang meegaat en de beQuiet is gewoon kwaliteit.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Een S12G is prima mee te nemen.

Wil je ook een nieuwe kast?
Ik weet nou niet of je me misschien misinterpreteerde dat ik je aanspoorde om een nieuwe kast te nemen.

Verwijderd

Topicstarter
@Wintervacht De Seasonic heb ik al 5 jaar en gaat prima mee. Dus voor zolang die het goed en voldoende de kast draaiende kan houden laat ik die zo.

@Thomg Haha nee, mijn kast valt ondertussen echt uit elkaar, ben na 8 jaar wel toe aan wat nieuws. Alleen hier nog geen keuze over kunnen maken.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Kasten zijn wel heel erg persoonlijk, daar kunnen we eigenlijk lastig advies over geven.
Als je wat goede suggesties wilt zou ik gewoon de BBG raadplegen.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn upgrade wordt:

Moederbord: MSI B450 Tomahawk
Case: Fractal Design Meshify C
SSD: Crucial MX500 1TB SSD
RAM: 2x Ballistic DDR4 Sport LT 2x8GB 3200mhz
Pagina: 1