Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-07 18:02
Ik zoek een?
Versterker en boekenplank speakers voor mijn vader.

Wat is je budget?
Tussen de 400 en 500 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Deze komt te staan op zijn bureau (dus formaat boekenplankspeaker) en zal gebruikt worden om zowel de PC (CDs en MP3) als een platenspeler op aan te sluiten. Door gehoorproblemen is het belangrijk dat de lage tonen goed doorkomen.
Een subwoofer is echter overkill.

Wat heb je zelf al gevonden?
Betaalbare speakers met een redelijk laag bereik -> Cambridge Audio SX-50 en voor de versterker, de Denon PMA-520AE. Deze is ook betaalbaar en heeft een eenvoudige bass/treble regeling vooraan. Een andere optie voor de speakers zouden de Dali Spektor 1s zijn, maar die gaan maar tot 59Hz en geven een aanbevolen vermogen van 40-100W bij 6Ohm. De prijs inclusief speakerkabel en banaantjes komt dan op ongeveer 400euro.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben een complete noob op gebied van audio. Heb me geprobeerd wat in te lezen, maar ik kom veel tegenstrijdige meningen tegen. Vooral het hele versterker vs speaker Watt verhaal is me niet duidelijk. Volgens mij valt de versterker met zijn 45W per kanaal aan 8Ohm mooi binnen de aangegeven range voor de speakers 10-100W.

Vragen:
- Is deze combinatie OK, of maak ik hier ergens een technische fout?
- Is de 50Hz van deze speakers merkbaar tov een 59Hz van bvb de Dali Spektor 1? Zonee, is het een probleem voor de Denon om de Dali's aan te sturen? De versterker heeft een opgave voor 4 (70W) en 8Ohm (45W).

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:31

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

OK, (1) let niet op Watt en Ohm, (2) ga zelf luisteren met je vader met welke speakers hij het meeste en mooiste naar muziek kan luisteren en (3) koop je versterker puur op de specs die je nodig hebt qua aansluitingen en functies.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:23
SonnyBBQ schreef op maandag 30 september 2019 @ 15:47:
Een andere optie voor de speakers zouden de Dali Spektor 1s zijn, maar die gaan maar tot 59Hz...
Wie zegt dat de 50 Hz van de CA op dezelfde manier gemeten is als de Dali? Als CA op -6dB meet en Dali op -3dB dan kan je het niet tegenover elkaar zetten. Nu geloof ik wel dat beide op -3dB gemeten hebben maar het blijft gokken als het niet vernoemd wordt. Ook geen eerlijk vergelijk aangezien de genoemde Dali een kleinere woofer heeft. Pak dan een Spektor 2 om het qua grootte gelijk te houden en meer appels met appels te vergelijken. Dan zie je ook dat de laagste frequentie zo veel niet meer maakt. Waarbij ik me afvraag of je je daar blind op moet staren. Sowieso doet de akoestiek ook veel en lage tonen blijven een issue. Let vooral op de plek van de reflex poort. Als die aan de achterzijde zit en je plaatst de speaker in een hoek/tegen een wand heb je veelal een boost in het laag. Mogelijk is dat wenselijk. De grootste twijfel heb ik nog om dit soort speakers near field te gebruiken, dat is niet het primaire gebruik van dit soort speakers. Oprecht geen idee of het veel uitmaakt, nooit geprobeerd en geen ervaring mee, alleen gelezen.

Verder zoals hierboven aangegeven, vergeet vermogen en weerstand. Met normaal gebruik heb je daar geen last van en met near field gebruik denk ik dat je nooit boven de 1 Watt uit zal komen. Met de genoemde speakers zit je dan al op minimaal 85 dB op één meter uit één Watt. Je hebt twee speakers dus daar komt al weer 3 dB bij. Kies je voor een speaker die nog gevoeliger is dan zal de output alleen meer worden.

Heb je de Phono In nodig of heb je toevallig een versterkte platenspeler? Anders zou ik haast neigen naar actieve speakers, scheelt weer een lomp apparaat op het bureau.

Vanwaar de keuze voor banaantjes? Het hoeft zeker de wereld niet te kosten (paar Nakamichi heb je voor een paar euro) maar het heeft nul toegevoegde waarde. Idem met de kabels, 2,5mm² is meer dan genoeg (minder ook, maar ik vind zelf 2,5 de grens om het lekker in terminals geklemd te krijgen). En geen gekke dingen aan laten smeren van een exotisch merk van tien(tallen) euro's de meter.

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 30-09-2019 17:16 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-07 18:02
Allebei bedankt voor de feedback.

Hz - bij Dali kan ik inderdaad terugvinden dat de meting bij 3dB gebeurde. Bij CA, geen spoor. Dan kunnen we inderdaad beter met de Spektor 2 vergelijken en naar plaatsing kijken.

Plaatsing - we kunnen nog voor een andere plaatsing kiezen. Dichter bij de muren zou het op een luisterafstand van 2-2.5m komen. Daar kunnen we nog wat mee spelen.

Banaantjes - die zouden we puur nemen om makkelijker met de plaatsing te kunnen spelen - simpeler kabels verbinden, losmaken. Marginaal verschil in snelheid waarschijnlijk.

Phono in - Net nagekeken en de platenspeler heeft inderdaad een ingebouwde versterker. Actieve speakers zijn dan ook een optie... De Dali Zensor 1 AX lijkt dan een mogelijkheid.

Luisteren gaan we inderdaad proberen doen, maar jullie feedback helpt ons al een beter idee te krijgen van wat we nodig hebben en waar we eventueel terecht kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:31

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Graag gedaan.

Als je voor actieve speakers gaat, kijk dan goed naar welke aansluitingen er allemaal aan zitten, want dat is nu eenmaal beperkter dan bij een receiver/versterker. Zou jammer zijn als je vader over 2 weken een nieuw apparaat in huis haalt en je hem niet meer op je speakers kunt aansluiten, of steeds moet wisselen.

Als je toch kiest voor een versterker of receiver; kijk dan even naar onderstaande lijstje:

Het apparaat kan bij normaal gebruik jaren meegaan, maar je loopt vanzelf achter op alle nieuwe technieken. Koop daarom wat je nu nodig hebt + iets meer qua functies en aansluitingen die je aanspreken of waarvan je vermoedt dat je ze binnenkort zou gaan gebruiken. De rest is zonde van de investering. Kijk overigens niet naar wat je allemaal niet gaat gebruiken, maar welke functies de receiver of versterker juist wél heeft.

Zie dit lijstje:
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund. Als je nooit een tv, console of blu-rayspeler zal aansluiten, is HDMI minder belangrijk, maar het is voor alle video-apparaten, dé meest gebruikte en beste aansluiting.
  2. In geval van een apparaat die meer moet afspelen dan alleen stereo: Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv. Ook voor 2.0 of 2.1 kan je dus prima bij receivers kijken.
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden. Ook hier weer de aansluitingen die je nu nodig hebt + redelijkerwijs verwacht te gaan gebruiken in de nabije toekomst.
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, TuneIn, ingebouwde phono-versterker, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-07 19:52
Kijk ook eens naar 2e hands dat geeft meer voor je geld.
Soms komen er wel eens leuke speakers op marktplaats voor weinig.
Pagina: 1