Toon posts:

MAZE2,800l/u 25 piek, 1300l/u 95 piek wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan aan een 800l/u pomp komen voor 25 piek bij de dierenwinkel, en bij OC-Shop kost een 1300l/u pomp 70 gulden, + 25 gulden verzendkosten 95 piek! Een best wel groot verschil dus.
Nu weet ik dat de MAZE2 veel waterflow nodig heeft, maar door het grote prijsverschil zit ik te twijfelen...

Iemand?

Verwijderd

ik zou voor de 800l/h gaan, had ik eerst ook (heb nu 1300l/h) scheelt nog geen 2 graden

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-08 06:58

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Op maandag 30 juli 2001 21:36 schreef Silenzer_nl het volgende:
ik zou voor de 800l/h gaan, had ik eerst ook (heb nu 1300l/h) scheelt nog geen 2 graden
yup, ik zou het zelfde doen scheelt idd weinig. en ik ken de kwaliteit van de OC shop zijn pomp niet maar dierenshops verkopen meestal goed spul (anders gaat de boel dood) :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:39

RvV

Mijn v-tech 800l/h pomp is nu rot. Allemaal ratelen en brommen enzo. :( Nu heb ik een Sicce Nova 800l/u besteld bij de oc-shop. Hopen dat die het langer dan 4 maanden kan volhouden.

Y'24

Verwijderd

Topicstarter
Oke, that's clear, maar het gaat me vooral om het feit dat de DangerDen MAZE2 veel waterflow nodig heeft omdat het 18 bochten van 90 graden maakt, dus je moet er hard doorheen pompen.

Verwijderd

Op maandag 30 juli 2001 21:03 schreef Vo0 het volgende:

Nu weet ik dat de MAZE2 veel waterflow nodig heeft, maar door het grote prijsverschil zit ik te twijfelen...

Iemand?
oja waarom dan, dat dd blok is juist een blok dat weinig waterflow door zich heen nodig heeft. Mooi lang traject in het blok=veel oppervlakte, hij is volledig van koper=gemakkelijker warmte transport.

Als je het nou over dat swiftech blok zegt, dan was ik het met je eens. Dat is een blok dat voor een groot gedeelte uit alu bestaat, en ook nog eens 1 grote kamer is van binnen, daar zou ik idd VEEL water door heen pompen.

Verwijderd

Op maandag 30 juli 2001 21:42 schreef RvV het volgende:
Mijn v-tech 800l/h pomp is nu rot. Allemaal ratelen en brommen enzo. :( Nu heb ik een Sicce Nova 800l/u besteld bij de oc-shop. Hopen dat die het langer dan 4 maanden kan volhouden.
die sicce pompjes schijnen wel goed te zijn

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 30 juli 2001 21:44 schreef The Rapier het volgende:

[..]

oja waarom dan, dat dd blok is juist een blok dat weinig waterflow door zich heen nodig heeft. Mooi lang traject in het blok=veel oppervlakte, hij is volledig van koper=gemakkelijker warmte transport.

Als je het nou over dat swiftech blok zegt, dan was ik het met je eens. Dat is een blok dat voor een groot gedeelte uit alu bestaat, en ook nog eens 1 grote kamer is van binnen, daar zou ik idd VEEL water door heen pompen.
Door die vele bochten moet je veel druk leveren.

Verwijderd

Op maandag 30 juli 2001 21:44 schreef Vo0 het volgende:
Oke, that's clear, maar het gaat me vooral om het feit dat de DangerDen MAZE2 veel waterflow nodig heeft omdat het 18 bochten van 90 graden maakt, dus je moet er hard doorheen pompen.
ik heb ook een maze-2 (zie het plaatje onder mijn naam)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 30 juli 2001 21:50 schreef Silenzer_nl het volgende:

[..]

ik heb ook een maze-2 (zie het plaatje onder mijn naam)
Aha, ok, thanks dan!
Ik ga voor de 800l/u (die een vriend van me heeft opgezicht, ik heb geen tijd gehad, ik hoop wel dat het een goeie is (merk, dat ie in reservoir kan/past enzo)) :)

Verwijderd

Op maandag 30 juli 2001 21:49 schreef Vo0 het volgende:

[..]

Door die vele bochten moet je veel druk leveren.
jah en dus :?

druk =/= flowrate

je kunt best pompjes hebben die een hoge druk kunnen leveren maar weinig flowrate en omgekeerd. Daarom is het misschien wel zo dat die 800 liter/uur pomp meer water per uur door dat blokje heen weet te persen dan die 1200 liter/pomp ( dit is niet zeer onwaarschijnlijk )

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:34

ken

Vtech pompen zuigen

maakt echt veel herrie

nu hem ik een eheim en die is echt stil :Z

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

De pompjes van OC-Shop zijn "dierenwinkelpompjes".

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 31 juli 2001 08:41 schreef Herman het volgende:
Verklaar je nader? :)

• Kroetsjov
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
(overleden)
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Op dinsdag 31 juli 2001 08:41 schreef Herman het volgende:
--------------------------------------------------------------------------------

Verklaar je nader?
Die Sicce pompjes zijn ook gewoon aquarium pompjes

Antec 635SX | Tagan ? | Asus A8N-SLi deluxe | AMD3500+ + Zalman 7000 | Asus 6600GT pci-e + Zalman VF700 | Maxtor 200Gb s-ata | LG DVD-RW

Verwijderd

Je kunt trouwens waterkoeling niet met luchtkoeling vergelijken, meer water dat langs stroomt betekent niet meer koeling.

Dat komt, omdat lucht een hoge warmte isolatie waarde heeft (wat zit er tenslotte in de spouw van een muur..),
en water een lage. Als je meer water aanvoert wordt de temp van het uitgaande water uit het koelblok lager, omdat water nu eenmaal tijd nodig heeft om warmer te worden.

Maar de CPU wordt niet koeler, er wordt net zoveel warmte afgevoerd door het water.

Zoalng de temp van het water in het systeem maar niet te dicht bij de CPU temp komt is er niets aan de hand..

Verwijderd

Op dinsdag 31 juli 2001 11:38 schreef Hooi het volgende:
Je kunt trouwens waterkoeling niet met luchtkoeling vergelijken, meer water dat langs stroomt betekent niet meer koeling.

Als je meer water aanvoert wordt de temp van het uitgaande water uit het koelblok lager, omdat water nu eenmaal tijd nodig heeft om warmer te worden.
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE, niet van jouw verw8 hooi. Dat is grote onzin, meer water is altijd beter, tot dat je op een punt komt dat door wrijving opwarmt ofzo.

Hoe hoger het temp verschil tussen het water en het blok hoe meer warmteoverdracht er zal plaats vinden. En dat is precies wat je hebben wil.

vb

watertemp= 20
blok= 25

als je 10 ml water 1 minuut in je blok laat zitten, dat water bijna zo warm als het blok, zeg 24.9 graden. Dan is er dus 4.9cX10ml=zoveel energie opgenomen.

als je 10 ml water 30 sec in je blok laat zitten, dan zal het water bijvoorbeeld maar 24 graden zijn. Er is dan 4cX10ml=energie opgenomen. Echter je haalt deze hoeveelheid energie 2x per minuut weg, en dat is samen MEER dan in de eerste opstelling.

gevolg: je bloktemp gaat (verder) omlaag, en daarmee ook je proc temperatuur.

dus met een hogere flow gaat zowel je uitgaande-watertemp als je bloktemp naar beneden.

Verwijderd

Hogere flowrate = lagere waterbloktemp. Maar het volgt wel de wet van de verminderde meeropbrengst. En het verschil tussen 130L/uur en 500L/uur is in mijn opstelling al nauwelijks nog de moeite waard.

Dat sicce nova 800L/uur (waar je effectief 300-500L/uur van overhoud) ding bevalt mij prima, ook in combinatie met m'n 172W pelt.

Verwijderd

Mhh.
Kijk,
als je wilt zien of meer flow zin heeft, weet ik bijna wel zeker dat de maatstaf het temp verschil tussen water en CPU is.
(Met een Peltier wordt het veel gecompliceerder denk ik)

Hoeveel energie je afvoert wordt niet door de flowrate bepaald, maar de opname capaciteit van het water.

En die opname capaciteit heeft zijn grens pas bij het punt waar je de kooktemperatuur bereikt. En dat is echt heel veel vermogen. Meer dan die CPU+Peltier aanlevert.

Ik vraag mij ook heel sterk af wat de watertemp doet als je 100 watt hitte er in stopt, en de flowrate varieert van 200 naar 800 liter/uur. Ik denk niet veel dus.....
(Wel er van uitgaand dat je een radiator met fan hebt.. mmhh zonder dat weet ik het even niet. :+ Ik vindt het al gek dat dat uberhaupt werkt..)

Omdat ik geen waterkoeling doe, moet ik altijd min boeren verstand inschakelen. Als echt stadsmens vergt dat natuurlijk even tijd.. :9
Maar eenmaal ingeschakeld, gebruik ik altijd maar de vergelijking met een Magnetron en een kopje water. Kijk maar hoe lang het duurt om 100ml water (koffiekopje) uit de kraan aan het koken te brengen met een 700 watt hittebron (da's de magnetron)
15 naar 100 , 100ml , 700 watt.

Dat kost dus echt iets van een minuut, om een temp stijging van 85 grtaden te halen, en de toegevoegde energie is 10x zo hoog als de gemiddelde AMD CPU zonder Peltier.

.. water kan echt HEEL VEEL warmte transporteren, daar heb je geen 1000 liter per uur voor nodig die schamele 100 wattjes.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:59
Het gaat erom dat het temperatuurverschil van het water tussen het waterblok en de radiator zo klein mogelijk is.

Verwijderd

Op dinsdag 31 juli 2001 15:52 schreef hielko het volgende:
Het gaat erom dat het temperatuurverschil van het water tussen het waterblok en de radiator zo klein mogelijk is.
Ik dacht dat dat niet interessant was, omdat het nooit meer dan 2 tot 5 graden kan worden.
Tenzij je algen in het systeem hebt, of teveel lucht, of een blokkering....

Anders dan met de CPU temp, omdat de CPU altijd wat boven de temp van het water zit, en die CPU moet je nu juist koel houden.

Daar vanuit gaand, zou ik juist mijn aandacht richten op de efficientie van de radiator+fan. Ik zou daar de makkelijkst te behalen temp daling verwachten.

Tenzij die watertemp al heel dicht bij de lucht temp zit natuurlijk...

:?

(Nogmaals, zonder Peltier. Da gaat wat anders denkik..)

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 19:29

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Op dinsdag 31 juli 2001 12:22 schreef DaBit het volgende:
Maar het volgt wel de wet van de verminderde meeropbrengst.
ff offtopic .. maar ik vondum zo mooi .. dat ik hem er ff uit wilde lichten ...

Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/usericons/8064/worship.gif

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Pagina: 1