Toon posts:

probleem bij opstelling audioapparatuur

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleem
Wij hebben een geluidssysteem, maar daar is iets grondig mis mee... De afgelopen tijd zijn er twee versterkers kapot gegaan en een stuk of wat luidsprekers. :'( Dat kan natuurlijk niet doorgaan en zijn we op zoek naar een oplossing.

Symptomen:
* bijna altijd brom (aardlus)
* TL-verlichting aan, dan krijg je een verschrikkelijk kraken, daarna zwaardere brom
* kapotte apparatuur

Opstelling:
* paar microfoons
* gitaar(versterker)
* electrische piano
* monitoren (2 versterkers, 2 speakers)
* Speakers naar publiek

Dit gaat allemaal naar een verdelerkast toe, dat verbonden is met het mengpaneel dat achter in de zaal staat.

Misschien hetzelfde probleem of niet, dat weet ik niet. Maar soms krijgen we ook een radiozender te horen... Heel leuk, maar niet heus. Zelf heb ik helaas niet de mogelijkheid om te klieren met leidingen ed.

Hebben jullie oplossingen of weten jullie waar het aan ligt, zou je dan willen reageren?

Tips om hoe apparatuur neer te zitten worden ook zeer op prijs gesteld! ;)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:44

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op maandag 30 juli 2001 21:02 schreef Aimirgin het volgende:
Ik zit met een probleem
Wij hebben een geluidssysteem, maar daar is iets grondig mis mee... De afgelopen tijd zijn er twee versterkers kapot gegaan en een stuk of wat luidsprekers. :'( Dat kan natuurlijk niet doorgaan en zijn we op zoek naar een oplossing.

Symptomen:
* bijna altijd brom (aardlus)
* TL-verlichting aan, dan krijg je een verschrikkelijk kraken, daarna zwaardere brom
* kapotte apparatuur

Opstelling:
* paar microfoons
* gitaar(versterker)
* electrische piano
* monitoren (2 versterkers, 2 speakers)
* Speakers naar publiek

Dit gaat allemaal naar een verdelerkast toe, dat verbonden is met het mengpaneel dat achter in de zaal staat.

Misschien hetzelfde probleem of niet, dat weet ik niet. Maar soms krijgen we ook een radiozender te horen... Heel leuk, maar niet heus. Zelf heb ik helaas niet de mogelijkheid om te klieren met leidingen ed.

Hebben jullie oplossingen of weten jullie waar het aan ligt, zou je dan willen reageren?

Tips om hoe apparatuur neer te zitten worden ook zeer op prijs gesteld! ;)
Ik had de politie zender over me radio.. tot mijn versterker stuk ging, bij mij was het slechte niet afgeschermde kabel. Ook had ik zelf wat dingen gesoldeerd wat waarschijnlijk her en der kortsluiting heeft gemaakt. Nadat ik overal officiele kabeltjes had gekocht was het hele probleem weg.. er gaat nu ook niets meer stuk..

succes!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Lijkt wel of je ongebalanceerde kabels gebruikt. Ik hoop voor je dat dat het probleem is ;)

Dus check of de kabels ongebalanceerd zijn (Alleen mantel+ 1 signaal draad). Zo ja, vervang ze eens door gebalanceerde kabels (mantal+ signaal hot + signaal cold) Dan ontvang je als het goed is geen radio meer :o Ik heb dit namelijk ook wel eens meegemaakt en toen was dat het probleem

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• Baklap
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

edit:
vaagharses was me voor, gebalanceerd/ symetrisch is het toverwoord

Tja dat is nogal wat...

1: gebruik indien mogelijk SYMETRISCHE kabels.

2: Laat audio kabels en stroomkabels zoveel mogelijk gescheiden van elkaar weglopen. Leg ze dus zoveel mogelijk uit elkaar. Liever 1 keer kruisen dan 1 mter evenwijdig laten lopen.

3: Probeer zoveel mogelijk audio apparatuur op 1 aard groep te krijgen en licht e.d. op een andere groep.

4: Versterkers gaan over het algemeen alleen kapot door overbelasting ... dat kan dus een harde tik zijn maar ook het consequent te hard draaien en/of op verkeerde speakers (impedantie) en/of lange lengtes speaker kabel en erger nog links bijv. 30 Mtr en rechts maar 7... KILLING voor je spullen.

Nou ik hoop dat je in ieder geval iets hebt aan dit bericht en nogmaals gebruik SYMETRISCHE BEKABELING dan ben je al heel veel ellende kwijt.

Heel erg veel suc6 gewenst..

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Verwijderd

Symetrische kabels?

Hoe kun je die maken? Is daar een soort schema voor misschien? Hoe soldeer je deze. Ik bedoel: iemand die goed kan solderen kan misschien net zo'n goeie kabel maken als wanneer je er eentje koopt! *D

En is het overigens verstandig om een electrische piano ook via DI boxjes te laten lopen?

Thankx. Groeten

• Baklap

Baklap

Tja als je een beetje kan solderen tuurlijk zelf doen.

Symetrische kabels, stel ik ga uit van een XLR-M naar een XLR-F

In de XLR nr 1,2 en 3

2=Heet (zeg maar ff plus)
3=KOUD (je raad het al min...)
1=MASSA.

Gebruik goed afgeschermde kabel als bijvoorbeeld microfoonkabel van Tasker.

Stel je gaat van XLR -> Jack dan maak je m zo.

JACK Tip(binnenpen)=heet Ring=koud en sleeve is Massa. Let op bij de XLR kant XLR 2=Heet, 3= Koud en 1=Massa maar let op VERBIND 1 en 3 met elkaar.
__
|| <- sleeve
|| <- ring
\/ <- tip

(2)heet (1)koud
.....o.../o
.......o/
....(3)massa

(vergeet de puntjes die zijn om het geheel te aten passen)

Nou laat ff weten of je hier wat aan hebt anders ga ik ff photosoepen maar dat kan pas vanmiddag qua tijd...

Suc6

• Baklap

Baklap

Oja was ik nog vergeten D.I. boxjes vanaf asymetrisch apparatuur is altijd verstandig dus zeker ook van een keyboard..

;)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 30 juli 2001 21:29 schreef Baklap het volgende:
edit:
vaagharses was me voor, gebalanceerd/ symetrisch is het toverwoord

Tja dat is nogal wat...

1: gebruik indien mogelijk SYMETRISCHE kabels.
We zullen eens kijken WAT we eigenlijk gebruiken, als het geen goede kabels zijn wordt het (hopelijk) vervangen...
2: Laat audio kabels en stroomkabels zoveel mogelijk gescheiden van elkaar weglopen. Leg ze dus zoveel mogelijk uit elkaar. Liever 1 keer kruisen dan 1 mter evenwijdig laten lopen.
Zullen we op gaan letten in het vervolg
3: Probeer zoveel mogelijk audio apparatuur op 1 aard groep te krijgen en licht e.d. op een andere groep.
Misschien dat het wil, maar als het niet mogelijk is, is er dan nog een andere oplossing? Een netfilter oid?
4: Versterkers gaan over het algemeen alleen kapot door overbelasting ... dat kan dus een harde tik zijn maar ook het consequent te hard draaien en/of op verkeerde speakers (impedantie) en/of lange lengtes speaker kabel en erger nog links bijv. 30 Mtr en rechts maar 7... KILLING voor je spullen.
hmmmm, foutje bedankt!? :o (speaker kabel)
Nou ik hoop dat je in ieder geval iets hebt aan dit bericht en nogmaals gebruik SYMETRISCHE BEKABELING dan ben je al heel veel ellende kwijt.

Heel erg veel suc6 gewenst..
En wat betreft die tekening van jou, die is duidelijk, daar kunnen we wel wat mee!

Verwijderd

zorg dat de mixer op de zelfde groep zit als de versterkers...aard of de mixer of de versterker...niet beide...tl kun je ontstoren door er ff een condensatortje overheen te zetten....verschillende lengtes speakerkabel moet niet echt wat uitmaken...suc6...

• Baklap

Baklap

Op dinsdag 31 juli 2001 14:17 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
zorg dat de mixer op de zelfde groep zit als de versterkers...aard of de mixer of de versterker...niet beide...tl kun je ontstoren door er ff een condensatortje overheen te zetten....verschillende lengtes speakerkabel moet niet echt wat uitmaken...suc6...
Daar wil ik het toch over hebben dan... LOL

Nee ff serieus verschillende lengtes speaker kabel maakt niet MITS je goede kwaliteit speaker kabel gebruikt en dan nog trek je de belasting scheef, zeker als je op hogere niveau's draait.

Ik kom zelf uit de PA en geloof me inferieure kabel in combinatie met 2 (grote) verschillende lengtes en een niet zo'n stabiele versterker is ellende.

Wat het aarden aangaat ben ik het met je eens. Probeer versterker en mixer op 1 groep te krijgen en anders haal er 1 van de aarde af maar doe dit alleen in NOODZAAK ongeaard werken is niet goed voor de gezondheid... ook dit heb ik real life mogen meemaken en het duurde toch een klein half uur voordat mijn arm de faders weer op een normale manier konden bedienen >:)

Verwijderd

Waarom zouden verschillende lengtes kabel uitmaken? Impendantieverschil? Dan moet je ewl hele slechte kabels hebben, wil je het verschil significant maken. Die paar honderste ohm maakt op de variable weerstand van je speakers waraschijnlijk neit veel uit.

Maar dit is slechts theorie, misschoien mis ik iets bleangrijks...

• Baklap

Baklap

Op dinsdag 31 juli 2001 15:14 schreef ^JaapvR^ het volgende:
Waarom zouden verschillende lengtes kabel uitmaken? Impendantieverschil? Dan moet je ewl hele slechte kabels hebben, wil je het verschil significant maken. Die paar honderste ohm maakt op de variable weerstand van je speakers waraschijnlijk neit veel uit.

Maar dit is slechts theorie, misschoien mis ik iets bleangrijks...
Nou ik ken er genoeg die PA aansturen met een Crest 2 x 400 watt over een " gewone " speakerkabel... Als de kabel het al houdt zul je met verschillende lengtes een Crest hebben die continue in de beveiliging schiet...

Zoals ik al zei verschil is veelal alleen aanwezig bij INFERIEURE kabel. Vanaf 1,5 kwadraat kabel is het probleem al minder.

Ik heb veel met Meyer gewerkt en bij een meyer set is 1 kant belasten met 30 mtr en de andere kant met 4 ofzo erg veel ellende. De beveiliging blijft maar aanslaan en zelfs heb je een scheef geluidsbeeld. Dit was uiteraard met 2,5 kwadraat Tasker en Neutrik XLR pluggen...

Anyway, credo is als het kan sluit je speakers dan aan met gelijke lengtes... ;)

Verwijderd

quote: Zoals ik al zei verschil is veelal alleen aanwezig bij INFERIEURE kabel. Vanaf 1,5 kwadraat kabel is het probleem al minder.

maar ja...wie gebruikt er nou zoiets en durft het dan PA te noemen... |:(

Verwijderd

1,5 kwadraat is ook wel een beetje pauper zeg :)

• HurrI
  • Laatst online: 19-06 15:04

HurrI

No fear... I is here

Op dinsdag 31 juli 2001 15:40 schreef Baklap het volgende:

Ik heb veel met Meyer gewerkt en bij een meyer set is 1 kant belasten met 30 mtr en de andere kant met 4 ofzo erg veel ellende. De beveiliging blijft maar aanslaan en zelfs heb je een scheef geluidsbeeld. Dit was uiteraard met 2,5 kwadraat Tasker en Neutrik XLR pluggen...

Anyway, credo is als het kan sluit je speakers dan aan met gelijke lengtes... ;)
euh... scheef geluidsbeeld? Veroorzaakt door? Vertraging? :? das iig bull... en impedantie verschil... lijkt me ook stug... Daarbij... in amps zijn, op de voeding na (jaja.. uitzonderingen daargelaten maar dat zou alleen nog maar mijn verhaal bevestigen), de 2 kanalen volledig gescheiden. Dus er lijkt mij iets anders aan de hand te zijn dan /scheve/ belasting... tis geen kr8 stroom ofzo ;)

If it's just us, it seems like an awful waste of space

• Baklap

Baklap

Op dinsdag 31 juli 2001 17:59 schreef HurrI het volgende:

[..]

euh... scheef geluidsbeeld? Veroorzaakt door? Vertraging? :? das iig bull... en impedantie verschil... lijkt me ook stug... Daarbij... in amps zijn, op de voeding na (jaja.. uitzonderingen daargelaten maar dat zou alleen nog maar mijn verhaal bevestigen), de 2 kanalen volledig gescheiden. Dus er lijkt mij iets anders aan de hand te zijn dan /scheve/ belasting... tis geen kr8 stroom ofzo ;)
FF vraagje... wat doe jij voor de kost ?

Ik heb 10 jaar PA techniek gedaan en ik weet echt wel waneer iets scheef is (no flame intended) Ik vraag me dus af wie zegt zoiets nou, gewoon interesse...

Enne het kan wel hoor met kabel.... maar goed das mijn woord tegen het jouwe..

• HurrI
  • Laatst online: 19-06 15:04

HurrI

No fear... I is here

Op dinsdag 31 juli 2001 18:22 schreef Baklap het volgende:
FF vraagje... wat doe jij voor de kost ?

Ik heb 10 jaar PA techniek gedaan en ik weet echt wel waneer iets scheef is (no flame intended) Ik vraag me dus af wie zegt zoiets nou, gewoon interesse...
ai ai ai... hoor ik daar een tikkeltje arrogantie? (no flame intended hoor!) Maar om antwoord te geven op je vraag: kben student Informatica, daarnaast werk ik inmiddels 3 jaar in weekeinden en andere moment van 'vrije tijd' met PA techniek zoals je dat zo mooi noemde. Noem me maar onkundig, of onervaren of wat dan ook. Maar voor we verder discussieren, misschien geen slecht id om iets duidelijker /scheef/ geluid te omschrijven. Daar ik het rationeel en uit ervaring niet kan voorstellen dat door een verschil in orde van grote van 10-20 tal meters er een /scheef/ beeld ontstaat. Electrische signalen verplaatsen met bij benadering lichtsnelheid, daarnaast is het impedantie verschil (zoals jag hierboven al eens noemde) nihiel. Waar o waar komt dan het scheve en volgens jou vreselijk belastende (voor de versterkers) signaal vandaan? Begrijp me goed, ondanks ik me ietwat aangevallen voel sta ik open voor id'en en dergelijke en weet dat er altijd mensen zijn die meer weten dan ikzelf en daar veel van kan leren.
Enne het kan wel hoor met kabel.... maar goed das mijn woord tegen het jouwe..
Vertel eens dan waar het volgens jou vandaan komt. Onderbouw het eens...

If it's just us, it seems like an awful waste of space

• Baklap

Baklap

Ok... allereerst ff terug naar het topic. De starter had/heeft problemen en daar geef ik en vele anderen mijn mening over.

Topic starter heeft er wat aan, helemaal top daar doen we het voor.

Welnu zeg ik ergens in een post dat de lengte van kabels uit zou kunnen maken... Ik zeg dat niet zomaar en zeg de topic starter daar op te letten.

Vervolgens krijg ik natuurlijk de vraag van anderen "huh lengte kabel dat maakt niet uit en .. en ... en ..." oops probleem ze willen uitleg :?

Nou ik natuurlijk schermen met "ik heb 10 jaar bla bla bla " (dom dom dom) maar goed gezegd is gezegd...

Nogmaals HurrI het was en is niet aanvallend bedoeld. Ik gaf een voorbeeld waarbij ik meemaakte dat de lengte van de kabels uitmaakte, ik had een verschil in niveau tussen links en rechts kweet nie hoeveel het was maar een dB of 10 was het wel...

Dit alles gebeurde op een Meyer Versterker met meyer boxen. Na het even lang maken van de kabels weg probleem (natuurlijk ff kabel gechecked en niks aan de hand).

Ik kan het technisch NIET onderbouwen, het is slechts uit mijn ervaring dat ik weet dat als je op de top van je versterkers kunnen draait ook de lengtes van de kabel een verschil maken das alles wat ik weet.

In het geval van de topic starter was het slechts een tip omdat ik niet weet wat voor speakers, versterkers en kabels hij/zij gebruikt dus het zekere voor het onzekere.

Ik hoop ooit nog eens te kunnen "laten zien" dat het in sommige gevallen uit kan maken.. nu helaas niet.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 31 juli 2001 22:24 schreef Baklap het volgende:
In het geval van de topic starter was het slechts een tip omdat ik niet weet wat voor speakers, versterkers en kabels hij/zij gebruikt dus het zekere voor het onzekere.
Ik heb ff nagekeken wat voor spul wij gebruiken:
mics:
Sekaku BS-60 hier (beetje) informatie
versterker: Skytronic PA 2100 info hier

speakers:
Idex, Laney, Syrincs, Peavey.
Laney, gebruikt als monitor (zelf versterker)
rest gewone speakers hoeveel Ohm impedantie weet ik niet. Peavey gebruikten we eerst, nu als monitor. Idex (ook oud) is vervanging omdat een van de nieuwe speakers naar de vaantjes is. :'(

Yamaha MC1202 mengpaneel
Rapco snake plaatje hier
Soundlab DI-box

Kabels zoeken we zelf wel uit, erop letten of de mic kabels wel aan de mics gaan... ;)

Volgende vraag: Als er iets aan vervanging toe is, wat zou dan het beste zijn? De microfoons zijn behoorlijk nieuw dacht ik, dus die blijven zowiezo.

Nog tips voor een versterker? :)

Verwijderd

die versterker lijkt me idd niet echt super....kijk ff rond bij de PA-boeren of ze wat leuks 2de hands hebben...bv Crest of SA

Verwijderd

mischien een draat breuk ga de kabels na
of koop nieuwe!

• Baklap

Baklap

Op zondag 05 augustus 2001 16:04 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
die versterker lijkt me idd niet echt super....kijk ff rond bij de PA-boeren of ze wat leuks 2de hands hebben...bv Crest of SA
Tja idd dat is een goed idee. In het geval van jullie zou ik idd ook iets van een crest zoeken. Dat zijn redelijk hufterproof versterkers en gaan best hard...

Tja speakers dat is altijd zo moeilijk want een beetje speaker kost doekoes... Kijk ook eens rond in het circuit en zoek wat 2e hands.. kijk dan naar Axis of EAW of SA (Stage Acompany).. Liever zo 1 tweede hands dan een slechte nieuwe.
Kan alleen niet in jullie doekoezakkie kijken...

Pagina: 1