Is het veilig om oudere iPhone te blijven gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sifferino
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 04-03-2024
Nu iOS 13 uit is vallen mensen met een iPhone 6 en iPhone 6 Plus buiten de boot. Het moest een keer gebeuren, niets aan te doen. Mijn vraag is echter: als je je oudere iPhone blijft gebruiken (in dit geval een iPhone 6 met iOS 12) welke veiligheidsrisico's loop je dan? Ik weet dat op een gegeven moment apps niet meer zullen updaten omdat ze iOS 13 vereisen: ook (al dan niet kritieke) bugfixes worden dan niet meer gedaan. Maar worden veiligheidsupdates vanuit Apple voor iOS 12 ook per direct gestopt? Hoe reëel is dit gevaar? Ik probeer in te schatten welke risico's er zijn, hoe zwaar ik daar aan moet tillen, en hoe lang het realistisch vol te houden is.

De reden dat ik dit vraag is omdat mijn beide ouders een iPhone 6 hebben en nog niet van plan zijn te upgraden. Ik ben zelf zakelijk aan de beurt volgend jaar met mijn iPhone 6S, echter die gebruik ik uitsluitend om mee te bellen.

Ik heb net zitten googlen op dit vraagstuk maar ik kom niet echt tot antwoorden.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

De iPhone 6 heeft gewoon iOS 13 gekregen?

Met een oudere iOS loop je dezelfde risco's als op andere niet-supported OS'en. In het geval van Apple en Microsoft willen ze bij hoge uitzondering volgens mij nog wel eens patches vrijgeven bij echt kritieke bugs. Maar in principe wordt er niets meer gefixed. Vermoed dat je persoonlijk prive niet zo heel veel risico loopt, maar toch zou ik een andere telefoon halen :p

Houd er ook rekening mee dat bijv. je bank problemen kan gaan maken als er iets gebeurd. Het kan zijn dat je geen geld terug krijgt bij fraude oid.

@hieronder: mijn excuus, mijn vriendin blijkt een 6S te hebben :p

[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 30-09-2019 10:51 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Glashelder schreef op maandag 30 september 2019 @ 10:42:
De iPhone 6 heeft gewoon iOS 13 gekregen?

Met een oudere iOS loop je dezelfde risco's als op andere niet-supported OS'en. In het geval van Apple en Microsoft willen ze bij hoge uitzondering volgens mij nog wel eens patches vrijgeven bij echt kritieke bugs. Maar in principe wordt er niets meer gefixed. Vermoed dat je persoonlijk prive niet zo heel veel risico loopt, maar toch zou ik een andere telefoon halen :p

Houd er ook rekening mee dat bijv. je bank problemen kan gaan maken als er iets gebeurd. Het kan zijn dat je geen geld terug krijgt bij fraude oid.
Voor zover ik weet niet :9

Voor de 6 en 6 plus uit 2014 is geen iOS13 upgrade beschikbaar. De oudste toestellen welke de upgrade aangeboden krijgen zijn de 6s (en daarmee dus ook de SE) en de 6s plus. Alle drie toestellen uit 2015!

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sifferino schreef op maandag 30 september 2019 @ 10:39:
Nu iOS 13 uit is vallen mensen met een iPhone 6 en iPhone 6 Plus buiten de boot. Het moest een keer gebeuren, niets aan te doen. Mijn vraag is echter: als je je oudere iPhone blijft gebruiken (in dit geval een iPhone 6 met iOS 12) welke veiligheidsrisico's loop je dan? Ik weet dat op een gegeven moment apps niet meer zullen updaten omdat ze iOS 13 vereisen: ook (al dan niet kritieke) bugfixes worden dan niet meer gedaan. Maar worden veiligheidsupdates vanuit Apple voor iOS 12 ook per direct gestopt? Hoe reëel is dit gevaar? Ik probeer in te schatten welke risico's er zijn, hoe zwaar ik daar aan moet tillen, en hoe lang het realistisch vol te houden is.

De reden dat ik dit vraag is omdat mijn beide ouders een iPhone 6 hebben en nog niet van plan zijn te upgraden. Ik ben zelf zakelijk aan de beurt volgend jaar met mijn iPhone 6S, echter die gebruik ik uitsluitend om mee te bellen.

Ik heb net zitten googlen op dit vraagstuk maar ik kom niet echt tot antwoorden.
Er is een recente update voor iOS12(12.4.2) en je kunt 'veilig' nog een jaar deze versie gebruiken, dit komende jaar zullen de Apps nog steeds te gebruiken zijn. langzaamaan zie je dat Apps niet meer ondersteund worden zoals vanaf afgelopen Dec, (iOS10) geen update meer krijgt voor die versie. en vanaf recent de app eigenlijk onbruikbaar is geworden. Mijn mening is dus dat je het komende jaar nog gebruik kunt maken van iOS12.4.2

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 22:06
Hoewel dit voor mij nog niet aan de orde is, vroeg ik mij ook af hoe dit bij Apple gaat. Leuk dat er nu nog een beveiligingsupdate gemaakt is voor ios 12, maar hoe lang blijft Apple dat nog doen?

Het enige wat ik kan vinden is de lijst met verouderde en oude Apple producten: https://support.apple.com/nl-nl/HT201624. Dit lijkt vooral om support op de hardware te gaan (5-7 jaar nadat het product niet meer geproduceerd wordt). Aangezien ik deze vraag meer voorbij zie komen op internet, is het voor de topic starter misschien een idee om de vraag bij Apple zelf neer te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sifferino
@Glashelder Dat is ook ongeveer hoe ik e.e.a. interpreteer. Dank voor de bankfraude opmerking, dat wist ik niet. Daarentegen zie ik dat ook niet als reëel gevaar.
Hackus schreef op maandag 30 september 2019 @ 10:58:
Er is een recente update voor iOS12(12.4.2) en je kunt 'veilig' nog een jaar deze versie gebruiken, dit komende jaar zullen de Apps nog steeds te gebruiken zijn. langzaamaan zie je dat Apps niet meer ondersteund worden zoals vanaf afgelopen Dec, (iOS10) geen update meer krijgt voor die versie. en vanaf recent de app eigenlijk onbruikbaar is geworden. Mijn mening is dus dat je het komende jaar nog gebruik kunt maken van iOS12.4.2
Je schrijft ‘veilig’, je impliceert daarmee m.i. dat je insteek is dat het toestel nog een jaar bruikbaar is v.w.b. app updates. Maar als @Glashelder gelijk heeft en er iOS 12 veiligheidsupdates meer komen, dan blijft het denk ik onverstandig?

Ik deel je mening overigens dat er een soort ‘grace’ periode is van een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Sifferino Wat is veilig, wie zegt dat iOS13 veilig is. oa ING app kun je nog een heel jaar gebruiken op iOS12. Er komen alleen updates(van Apple) als dat nodig blijkt(maar dat gebeurt bijna nooit)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 20:05

lasharor

7 december 2004

Met de recente release van een nieuwe exploit zijn in principe alle telefoons voor de iPhone 11 niet meer veilig. Goed, moet je alsnog fysieke toegang krijgen tot de telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 20:45
lasharor schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:35:
Met de recente release van een nieuwe exploit zijn in principe alle telefoons voor de iPhone 11 niet meer veilig. Goed, moet je alsnog fysieke toegang krijgen tot de telefoon.
Tot en met iPhone X had ik volgens mij gelezen. XS, XR en 11 zijn dus "veilig".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sifferino
Comp-Freak schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:26:
Hoewel dit voor mij nog niet aan de orde is, vroeg ik mij ook af hoe dit bij Apple gaat. Leuk dat er nu nog een beveiligingsupdate gemaakt is voor ios 12, maar hoe lang blijft Apple dat nog doen?

Het enige wat ik kan vinden is de lijst met verouderde en oude Apple producten: https://support.apple.com/nl-nl/HT201624. Dit lijkt vooral om support op de hardware te gaan (5-7 jaar nadat het product niet meer geproduceerd wordt). Aangezien ik deze vraag meer voorbij zie komen op internet, is het voor de topic starter misschien een idee om de vraag bij Apple zelf neer te leggen?
Ik heb contact gehad met Apple, maar het blijft een beetje vaag. Er is geen vast beleid over hoe lang een oude versie nog ondersteund wordt. Wel gaf de medewerker aan dat er recent nog een update is geweest voor 9.3.x, ter illustratie dat er bij kritieke bugs nog wel iets wordt gedaan. Hij deelde de inschatting dat een jaar doorgaan met een oude versie voor privégebruik oke is en we ons niet al te veel zorgen moeten maken. Maar ja, dat blijft een inschatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 15:52
Sifferino schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:00:
[...]

Ik heb contact gehad met Apple, maar het blijft een beetje vaag. Er is geen vast beleid over hoe lang een oude versie nog ondersteund wordt. Wel gaf de medewerker aan dat er recent nog een update is geweest voor 9.3.x, ter illustratie dat er bij kritieke bugs nog wel iets wordt gedaan. Hij deelde de inschatting dat een jaar doorgaan met een oude versie voor privégebruik oke is en we ons niet al te veel zorgen moeten maken. Maar ja, dat blijft een inschatting.
Een zeer vreemde uitspraak van de Apple medewerker. Volgens mij is de support van iOS 12 per 19 september gestopt. De laatste update van oudere iOS versies (https://support.apple.com/nl-nl/HT210239) is zuiver gedaan om de orginele functionaliteit van de betreffende toestellen te herstellen.

Voorlopig kan je iOS 12 nog wel veilig blijven gebruiken. Maar hoe lang dat is weet dus helemaal niemand.

[ Voor 8% gewijzigd door pacificocean op 01-10-2019 11:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 00:42
Als de bank vind dat het niet meer veilig genoeg is, dan wordt de oude OS niet meer ondersteund.
Op mijn iPad 2 met iOS9 kon ik bij ING tot voor kort nog internetbankieren, maar nu niet meer.

Theoretisch zal iOS9 ook wel minder veilig zijn dan iOS13, maar ik gebruik hem maar weinig online.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maart1992
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-08 11:03
JukeboxBill schreef op maandag 30 september 2019 @ 14:26:
Als de bank vind dat het niet meer veilig genoeg is, dan wordt de oude OS niet meer ondersteund.
Op mijn iPad 2 met iOS9 kon ik bij ING tot voor kort nog internetbankieren, maar nu niet meer.

Theoretisch zal iOS9 ook wel minder veilig zijn dan iOS13, maar ik gebruik hem maar weinig online.
precies dit, als de bank van mening is dat bepaalde iOS versies niet meer veilig zijn, dan moeten ze daar geen updates meer voor uitbrengen. Ontwikkelaars kunnen precies aangeven waar ze wel of niet updates voor uit brengen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Sifferino
WhatsApp: iOS 8 en nieuwer
ABN, RaboApp: iOS10 en nieuwer
ING: iOS 10.3 en nieuwer
DigiD: iOS10 en nieuwer
Menzis: iOS9 en nieuwer

Dit is nu op dit moment. dus het ziet er naar uit dat je zeker nog 1jaar oa deze Apps kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Sifferino schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:00:
[...]

Was dat niet enkel voor de GPS-fix?

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

WhatsappHack schreef op maandag 30 september 2019 @ 17:31:
[...]

Was dat niet enkel voor de GPS-fix?
Klopt... En voor zover ik weet geldt die update ook alleen maar voor de US versies van de iPhone's én iPad's welke bij versie 9.3.5 al End of Support waren.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:34

Grin

Ride si sapis.

lasharor schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:35:
@lasharor
Behoorlijk ongenuanceerde uitspraak en m.i. te kort door de bocht. Daarbij zijn de XS en XR niet getroffen.
Met de huidige exploit - van Axi0mX (Checkm8) - is het mogelijk om code uit te voeren op een reeks iPhones, maar alleen wanneer je fysiek toegang hebt tot de telefoon (DFU-mode, etc.). Daarbij is deze exploit alleen echt gevaarlijk voor de iPhone 4S, 5 en 5C; dus de modellen ZONDER Secure Enclave. Bij de: 5S, 6, 6S, SE, 7, 8 en X kan je met deze exploit niet bij de gebruikersdata omdat de Secure Enclave hier nog tussen zit.

Wanneer je op een iPhone 4S, 5 of 5C zit dan zou ik nu ernstig overwegen om te upgraden. Bij alle latere modellen is je data veilig/onleesbaar.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 20:05

lasharor

7 december 2004

Grin schreef op maandag 30 september 2019 @ 18:36:
[...]

@lasharor
Behoorlijk ongenuanceerde uitspraak en m.i. te kort door de bocht. Daarbij zijn de XS en XR niet getroffen.
Met de huidige exploit - van Axi0mX (Checkm8) - is het mogelijk om code uit te voeren op een reeks iPhones, maar alleen wanneer je fysiek toegang hebt tot de telefoon (DFU-mode, etc.). Daarbij is deze exploit alleen echt gevaarlijk voor de iPhone 4S, 5 en 5C; dus de modellen ZONDER Secure Enclave. Bij de: 5S, 6, 6S, SE, 7, 8 en X kan je met deze exploit niet bij de gebruikersdata omdat de Secure Enclave hier nog tussen zit.

Wanneer je op een iPhone 4S, 5 of 5C zit dan zou ik nu ernstig overwegen om te upgraden. Bij alle latere modellen is je data veilig/onleesbaar.
Wanneer je Root toegang hebt en je hebt je telefoon unlocked dan staat je echt niets in de weg om data er af te halen. TS vraagt of zijn telefoon veilig is. Een aanval kan ook bestaan uit het aanpassen van software op je telefoon zodat deze zijn werk doet nadat een gebruiker de telefoon heeft ontgrendeld.

Je kan me echt niet doen geloven dat die Secure Enclave alle risico's wegneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:34

Grin

Ride si sapis.

Ik hoef jou gelukkig niet te overtuigen, dat kan Axi0mX zelf wel doen:
Developer of Checkm8 explains why iDevice jailbreak exploit is a game changer
[...]
Dan Goodin (Ars): In a scenario where either police or a thief obtains a vulnerable phone but doesn't have an unlock PIN, are they going to be helped in any way by this exploit? Does this exploit allow them to access parts of this phone or do things with this phone that they couldn't otherwise do?

axi0mX: The answer is "It depends." Before Apple introduced the Secure Enclave and Touch ID in 2013, you didn't have advanced security protections. So, for example, the [San Bernardino gun man's] phone that was famously unlocked [by the FBI]—the iPhone 5c— that didn't have Secure Enclave. So in that case, this vulnerability would allow you to very quickly get the PIN and get access to all the data. But for pretty much all current phones, from iPhone 6 to iPhone 8, there is a Secure Enclave that protects your data if you don't have the PIN.

My exploit does not affect the Secure Enclave at all. It only allows you to get code execution on the device. It doesn't help you boot towards the PIN because that is protected by a separate system. But for older devices, which have been deprecated for a while now, for those devices like the iPhone 5, there is not a separate system, so in that case you could be able to [access data] quickly [without an unlock PIN].

Dan Goodin (Ars): So this exploit isn't going to be of much benefit to a person who has that device [with Secure Enclave] but does not have the PIN, right?

axi0mX: If by benefit you mean accessing your data, then yes, that is correct. But it's still possible they might have other goals than accessing your data, and in that case, it's possible they would get some benefit.
[...]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sifferino
Alhoewel er niet een eenduidig antwoord uit gekomen is (simpelweg omdat Apple die ook niet heeft c.q. geeft) vind ik de suggestie om te kijken welke iOS bankapps nog ondersteunen eigenlijk wel een mooie. Niet dat banken heilig zijn, maar wel risico-avers. En dat is in dit geval precies wat ik zoek.

Bij gebrek aan harde richtlijnen ga ik een 'grace' periode aannemen van 1 jaar, waarbij ik de verantwoordelijkheid neem om actiever het nieuws rondom grote veiligheidsissues te volgen, maar verder de telefoon gewoon ga gebruiken. Daarna vind ik het verstandiger om risico's te beperken. In het geval van mijn (tweede) zakelijke telefoon, die ik enkel gebruik om zakelijk te bellen/bereikbaar te zijn, zou ik bijvoorbeeld alle apps eraf kunnen gooien en uitsluitend nog de Apple stock apps (excl. Safari) kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:44

MazeWing

The plot thickens...

Als je zoveel waarde hecht aan je veiligheid/beveiliging van je telefoon, zou ik altijd investeren in een product dat nog steeds volledig ondersteund wordt. Dit betekend dus dat je gemiddeld 1x in de 4 jaar een investering moet doen in het nieuwste toestel om op die manier weer 4 jaar “veilig” te zijn.

Ik acht de kans echter groter dat apps simpelweg niet meer ondersteund worden dan dat er opeens een lek komt dat de deur wagenwijd open zet. In zo’n geval komt Apple echt wel met een hotfix...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 15:52
In tegenstelling tot mijn eerdere melding blijkt Apple nog lang security updates te maken. Ik zag net dat er voor mijn Apple TV3 uit 2013 nog dit jaar een security update is uitgeleverd. Voor Apple TV Software 7.4

Zie: https://support.apple.com/en-us/HT201222

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 19:24
Over het algemeen droppen app makers de support vaak pas na een jaar of 3 nadat de laatste versie van de op dat moment ondersteunde ios voor die toestellen dus zoals we al melden je hebt nu iOS 12, de ing support 10.3 nog dus eer dat die de plug eruit trekt ben je dus minimaal 2 jaar verder.

Hoe veilig je dat zelf vind kan ik niet beoordelen. En inderdaad Apple gooit er nog wel eens een update uit voor oude iOS versies als er echt iets mis is

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Waarom maakt 'jan-alleman' zich zorgen om 'veiligheid'? ik snap dat hele veiligheids-gedoe niet, tenzij je een bepaalde 'figuur' bent. In jou geval kan je zelfs een Iphone 4S veilig gebruiken. Het is niet zo dat een telefoon opeens onveilig is, omdat ie geen updates ontvangt. dus gaan met die banaan.

[ Voor 26% gewijzigd door Farabi op 03-10-2019 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:38
Hamazaki schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 09:14:
Waarom maakt 'jan-alleman' zich zorgen om 'veiligheid'? ik snap dat hele veiligheids-gedoe niet, tenzij je een bepaalde 'figuur' bent. In jou geval kan je zelfs een Iphone 4S veilig gebruiken. Het is niet zo dat een telefoon opeens onveilig is, omdat ie geen updates ontvangt. dus gaan met die banaan.
Nou dat vind ik toch tamelijk naief... ik ben wel met je eens dat je iPhones ook met een iets oudere versie van iOs best meekunnen. Maar in het algemeen is het denk ik voor iedereen verstandig om bewust te zijn van veiligheid en veiligheidsrisico's op smart devices. Ook als je geen 'bepaalde figuur' bent. De meeste mensen doen bankzaken, belastingen, hun mail (met daarin dus weer alle info over accounts die je hebt) etc via de telefoon of tablet, dus dat wil je toch wel enigszins afschermen lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:00
Het blijft volkomen veilig, mocht er toch nog en gevaarlijke bug in zitten zal Apple het toch nog fixen. Dit is trouwens al gebeurt met de iPhone 6 en eerder werd dit ook al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 19:40

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

wimmel_1 schreef op maandag 30 september 2019 @ 18:24:
[...]

Klopt... En voor zover ik weet geldt die update ook alleen maar voor de US versies van de iPhone's én iPad's welke bij versie 9.3.5 al End of Support waren.
Die gps-update is bedoeld voor álle iPhones en gps-uitgeruste ipads (uit die generatie EOL). :Y

[ Voor 3% gewijzigd door Michael Knight op 07-10-2019 12:49 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1