Nieuwe gaming monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:30

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik zoek een?
Vervanging van mijn huidige DELL UH2713hm.

Wat is je budget?
Het mag rond de 700 euro kosten.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben niet merkgebonden, maar ontwijk meestal wel kleine merken (i.v.m. garantie/service)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Ik game al jaren op de DELL UH2713HM. Door de jaren heen heb ik er veel plezier van gehad. Mijn huidig systeem is een i7 8700, 16GB RAM en een AMD RX5700XT Sapphire pulse videokaart. Mijn huidige monitor is aan vervanging toe. Ik wil van 60hz af en ook begint het apparaat soms kuren te vertonen. Áf en toe verliest hij z'n signaal en dan moet ik het stroom eraf halen en dan doet hij het weer. Dat zijn niet zulke goede voortekenen.

De games die ik voornamelijk speel zijn first person shooters: Battlefield V, Gears 5, Far Cry 5 en mijn zoontje speelt er ook Overwatch en Fortnite op.

Nu heb ik al onderzocht wat er allemaal te krijgen is en het meest voor de hand liggende is de LG Ultragear 27gl850. Net zo groot, 144Hz, ook IPS. Maar..... Ik heb mijn oog ook laten vallen op Ultrawide schermen. Het lijkt me echt fantastisch om daarop te gamen. Nu zijn er maar zeer weinig Ultrawides die IPS hebben en nog betaalbaar zijn. De enige die ik tegenkom is de pricewatch: Acer XR342CKP Zwart. Daar kan ik alleen zeer weinig reviews van vinden. Hij heeft wel Freesync en 100Hz, wat voor mij ook al een flinke stap vooruit is. De grote broer van de LG, de pricewatch: LG UltraGear 34GK950F Rood, Zwart is mij net even iets te gortig qua prijs.

Wat beter te betalen is zijn de VA Ultrawides. Ik heb een halve dag (YouTube) reviews zitten kijken en het lijken prachtige schermen. Maar elke kritische review zegt: Ghosting. Niet voor snelle spellen geschikt. Dat de kijkhoeken minder zijn interesseert me niets. Ik zit er toch altijd recht voor.

Ik heb zelf nog nooit een VA paneel gehad, maar ik vraag me af of het allemaal overdreven is, of dat het echt een dingetje is. Een scherm als: pricewatch: Asus ROG Strix XG35VQ Zwart ligt precies binnen mijn budget en heeft ook ELMB, maar ondanks dat schijnt er toch nog ghosting te zijn.

Ik weet dus niet waar ik goed aan doe. Toch maar de 27"LG? De bijna onzichtbare Acer Ultrawide? Of toch maar een VA paneel? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en aanbevelingen.

Beauty is in the eye of the beerholder

Alle reacties

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-12 15:43

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Mijn ervaringen met VA panelen zijn heel wisselend. Sommigen hebben weinig last van ghosting, sommigen zoveel dat je af en toe het idee hebt dat er inkt door je scherm gedrukt moet worden zo veel black/brown smearing.

IPS is qua response tijden altijd consistenter dan VA. Bijna alle kleurovergangen hebben dezelfde response tijd bij IPS. Bij VA kan je hebben dat bepaalde kleurovergangen zo snel gaan als 2ms, terwijl anderen zo slecht worden als 40ms.

Mijn vuistregel, als de geteste response tijd van een paneel minder is dan 1 frameinterval, dan zal je in de praktijk weinig ghosting zien. Een goede website om daar wat data over te bekijken is https://www.tftcentral.co.uk/ .

Ultrawide is leuk, maar een 5700xt kan het moeilijk krijgen op 3440x1440 bij sommige games (BFV en FC5). Tenzij je niet per se op Ultra wil gamen natuurlijk. Als High voldoende voor je is mag het geen issue zijn.

ELMB moet je je niet te veel van voorstellen. De praktijk leert dat je dan naar een flikkerend en donker scherm zit te kijken wat eigenlijk helemaal niet prettig is.

Het scherm wat ik heb (de Gigabyte AD27QD, 1440p144, IPS, Freesync en G-Sync Compatible) is een zeer goed scherm voor z'n geld. Eentje die je mee kan nemen in de overweging. :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Eigenlijk zou ik het zelf moeten ervaren. Ik zou natuurlijk een webwinkel kunnen uitzoeken met een uittestperiode om te zien of ghosting een dealbreaker zou zijn. Mocht het niet naar tevrdenheid zijn, dan kan ik hem in ieder geval weer terugsturen.

Het is gewoon zo lastig om puur op basis van internetreviews een keuze te maken.

• MikeNL90
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-11 15:30
Ultrawide is leuk, maar een 5700xt kan het moeilijk krijgen op 3440x1440 bij sommige games (BFV en FC5). Tenzij je niet per se op Ultra wil gamen natuurlijk. Als High voldoende voor je is mag het geen issue zijn.
Valt wel mee dat de 5700xt het moeilijk gaat krijgen:
https://nl.hardware.info/...-vs-sapphire-pulse-review

Bf5 ultra setting wqhd 98 FPS en FC5 92FPS.

Het is niet de volle 144FPS maar moeilijk krijgen is wat anders.
Daarnaast kan je ook nog een aantal dingen uitzetten.

Ik heb bijvoorbeeld een 27 inch wqhd 144hz en ik zet bijvorbeeld in elke game AA uit.
Dit omdat het niet nodig is op deze resolutie icm dit formaat en wanneer ik het uitzet zien spelen er juist slechter uit.

Ik stel zelf alles zo in dat ik op de 120 FPS uitkom.
Ik zie geen verschil tussen 120 FPS of 144 FPS.

De monitor die ik heb is de:
pricewatch: MSI Optix MAG27CQ Rood, Zwart

Heel lang getwijfeld omdat ik ook een niet gaming versie had met een VA panel waar ghosting duidelijk zichtbaar was.
Maar met de gaming versie heb ik totaal geen last van ghosting dus ik denk dat de nieuwere versie welke 1 ms adverteren geen issues hiermee hebben.
Daarnaast vind ik van deze modellen ook het contrast een stuk mooier dan de ah-ips schermen.

[ Voor 22% gewijzigd door MikeNL90 op 30-09-2019 15:57 ]

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-12 15:43

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

MikeNL90 schreef op maandag 30 september 2019 @ 14:17:
[...]

Valt wel mee dat de 5700xt het moeilijk gaat krijgen:
https://nl.hardware.info/...-vs-sapphire-pulse-review

Bf5 ultra setting wqhd 98 FPS en FC5 92FPS.

Het is niet de volle 144FPS maar moeilijk krijgen is wat anders.
Daarnaast kan je ook nog een aantal dingen uitzetten.

Ik heb bijvoorbeeld een 27 inch wqhd 144hz en ik zet bijvorbeeld in elke game AA uit.
Dit omdat het niet nodig is op deze resolutie icm dit formaat en wanneer ik het uitzet zien spelen er juist slechter uit.

Ik stel zelf alles zo in dat ik op de 120 FPS uitkom.
Ik zie geen verschil tussen 120 FPS of 144 FPS.
Ik heb het dan ook over UWQHD (3440x1440) en niet over WQHD(2560x1440). Dat zijn 35% meer pixels om aan te sturen. Dan kan je in sommige situaties, zeker omdat Navi wat geheugenbandbreedte tekort komt, richting de 60fps of lager komen.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik heb de msi mag341cq besteld om te kijken of VA voor mij acceptabel is. Mocht het niet bevallen, dan mag ik hem binnen een bepaalde termijn retourneren. Ik zal mijn bevindingen uiteraard vermelden.

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik heb gisteren de MSI Mag341cq binnengekregen. Hier mijn eerste indrukken.

+ Ghosting heb ik niet gezien. Dat was voor mij een belangrijk punt, aangezien ik nog nooit met een VA paneel heb gegamed.
+ Mijn RX 5700XT trekt het nog aardig. Rond de 70-100 FPS met BF5 en GOW5.

+ De kijkhoek is inderdaad minder, maar niet zo storend dat dit voor mij een probleem is.

+ Paneel is makkelijk over te klokken naar 115hz.

+ Contrast is heel mooi. Vooral zwart is een hele verbetering t.o.v. IPS.

+ Vrijwel alle games die ik heb ondersteunen de resolutie.

+ Freesync werkt ook prima

- Er zitten meerdere modes op de monitor, maar alleen de "User" preset geeft scherp beeld voor tekst. De overige modussen (FPS, RTS etc) zijn nutteloos, omdat deze een soort superlelijke sharpening toepassen. Tekst is hierdoor niet aan te gluren.

- Ik krijg de kleurstelling niet helemaal lekker. Je hebt de keus tussen "Cold, Warm en User". Op de User stand kun je met R,G en B waardes spelen, maar ik krijg het niet precies naar mijn zin.

- Brightness is toch net iets te laag. Meteen naar 100% gezet en dat zou niet mogen.

- Als je dicht op het scherm zit en je kijkt heel goed, dan zie je een soort glinster/glans/waasje. Een beetje het verschil tussen een mat laptop scherm en een IPS scherm. Moeilijk uit te leggen zoiets. Als je verder van de monitor afzit is het minder waar te nemen.

- Soms een flikkering in het beeld wanneer een deel van het scherm donker is en een deel van het scherm wit is. Vooral te zien in het menu scherm van bijvoorbeeld BF5. Op dat moment schiet ook de FPS naar 200, misschien dat het daar mee te maken heeft.

- Bediening van het menu van de monitor is een ramp met de knopjes. Zeer irritant.

- De monitor voet staat vast. Geen mogelijkheid om hem omhoog te zetten, of omhoog/omlaag te draaien. Dit is echt irritant.

Dit zijn mijn indrukken na 1 avond gamen. Ik ga minstens een week testen om echt een goed beeld te krijgen (no pun intended). Al met al zou ik een VA paneel niet uitsluiten om op te gamen, aangezien ik de ghosting niet zie en ik speel eigenlijk uitsluitend first person shooters. Dat kan uiteraard voor anderen anders zijn. Dit specifieke model is hem voor mij niet, dus hij gaat wel terug naar de winkel. De voet is ruk, de brightness is te laag, de kleuren krijg ik niet helemaal goed ingesteld en ik moet nog wat onderzoek doen naar het flikkerende wit. Ik ga hierna de Asus ROG Strix XG35VQ proberen. Mocht die hem ook niet worden, dan wordt het doorsparen voor een IPS Ultra Widescreen.

Pagina: 1