Uponor waterleiding isoleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-07 19:30
Afgelopen jaar heeft een loodgieter de waterleidingen vervangen voor onze verbouwing. Ik ben vh weekend de kruipruimte in geweest en ging de warm water leidingen isoleren met 13mm buisisolatie.

Echter merkte ik dat de blauwe mantelbuis er op sommige stukken eraf zat en op andere er weer op. Zonder mantelbuis past de 15mm buisisolatie netjes om de 16x2 mm Uponor leiding.

De mantel zelf is 24mm. Het is lastig om die achter te verwijderen, maar prima te doen.

Is het beter om de mantel verwijderen en dan de buisisolatie aan te brengen? Of mantelbuis gewoon laten zitten en grotere 22 of 28mm buisisolatie erop te zetten? De mantelbuis gaat op 1 punt de vloer in. Op de andere punten gaat alleen de Uponor leiding de vloer in en onder de vloer zie je de mantel pas weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:48
Ik dacht altijd dat je de warmwaterleidingen niet mocht isoleren ivm kans op bacteriegroei.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-07 22:32
twkr18526 schreef op maandag 30 september 2019 @ 08:26:
Afgelopen jaar heeft een loodgieter de waterleidingen vervangen voor onze verbouwing. Ik ben vh weekend de kruipruimte in geweest en ging de warm water leidingen isoleren met 13mm buisisolatie.

Echter merkte ik dat de blauwe mantelbuis er op sommige stukken eraf zat en op andere er weer op. Zonder mantelbuis past de 15mm buisisolatie netjes om de 16x2 mm Uponor leiding.

De mantel zelf is 24mm. Het is lastig om die achter te verwijderen, maar prima te doen.

Is het beter om de mantel verwijderen en dan de buisisolatie aan te brengen? Of mantelbuis gewoon laten zitten en grotere 22 of 28mm buisisolatie erop te zetten? De mantelbuis gaat op 1 punt de vloer in. Op de andere punten gaat alleen de Uponor leiding de vloer in en onder de vloer zie je de mantel pas weer.
Warm waterleidingen mag je ivm kans op legionella niet isoleren, deze moeten zo snel als mogelijk afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
Shit ja, tx. Zie idd heel veel hits als ik hierop google dat warm tapwater juist niet geisoleerd moet worden.

Heb maar 1 link gevonden dat het wel moet, maar heb dat nog niet gelezen eerlijk gezegd. Zal eerst wat moeten lezen en die isolatie maar weer verwijderen.

https://www.infomil.nl/on...@210110/1a-isoleren-warm/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:48
Industrieel gebeurt het isoleren van warm tapwater leidingen soms wel; maar dan is er wel sprake van een ringleiding met constante doorstroom die op temperatuur blijft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:03

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Voor iedereen die afvraagt waarin dit gesteld wordt (iets roepen is immers niet zo moeilijk :o )... Zie deze 'checklist voor hotspots' (https://isso.nl/fileadmin...t-hotspots-15-04-2013.pdf) van het 'stichting Instituut voor Studie en Stimulering van Onderzoek op het gebied van gebouwinstallaties (ISSO)'. Die bevestigen inderdaad dat een warme drinkwaterleiding zo snel mogelijk moet kunnen afkoelen.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twkr18526
@Goudvis : tx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:39
Gebanned schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:45:
Industrieel gebeurt het isoleren van warm tapwater leidingen soms wel; maar dan is er wel sprake van een ringleiding met constante doorstroom die op temperatuur blijft.
Klopt, maar dan isoleert men de aftakking naar de tappunten juist weer niet omdat die na gebruik weer zo snel mogelijk moeten afkoelen naar beneden de 25 graden celsius.
Pagina: 1