Voor de echte cijfertjes-verslaafden onder ons heb ik op verschillende systemen een aantal benchmarks gedraaid om te kijken welk effect de CPU load heeft op de looptijd van GPU WU's.
Ik heb verschillende GPU's op PrimeGrid PPS Sieve laten draaien, terwijl de CPU's op World Community Grid OpenZika actief waren. Alle gemiddelden zijn gebaseerd op een random pick van 100 WU's gedurende 24 uur.
Bij dit systeem heeft de CPU load relatief gezien minder impact op de WU-looptijd dan bij de andere systemen, maar dit vanwege de hogere looptijden van de RX 580.
Interessant is de hogere CPU-tijd bij geen CPU-load (0T), hoogst waarschijnlijk door het automatisch terugklokken van de CPU-frequentie.
Hier was de i3-7100 waarschijnlijk ook een bottleneck, een echte quad core (bv. i3-8100) had beter geweest vanwege de 4 GPU-threads, maar dat had ik niet voor het zeggen.
Bij dit systeem heeft de CPU load een grotere impact vanwege de kortere WU-looptijden; bij de meest optimale instelling (groen, 1 CPU-thread) presteert de GPU 28,69% beter dan bij volle CPU-load.
Het terugklokken van de CPU (0T) heeft hier een aanzienlijk grotere invloed op de WU-looptijden.
Het eigenaardige hier is dat lagere CPU-load toch nog wel iets invloed heeft op de WU-looptijden, terwijl het een echte quad core betreft zonder HT, waarbij je zou verwachten dat het vrijhouden van 1 core voldoende zou zijn...
In het algemeen gesteld is het dus beter om je CPU actief te houden (ter voorkoming van terugklokken) voor de beste GPU-prestaties, daarnaast is het een kwestie van uitproberen wat de juiste instelling is.
Computing...