Kerstverlichting 'voor buiten geschikt'

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJF3
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-05 17:26
(excuses als ik het verkeerde forum gebruikt heb, had echt geen idee waar deze vraag te plaatsen)
Tot 2x toe heb ik kerstverlichting gekocht om een grote boom in mijn tuin te versieren.

3x 700 lampjes, 16 meter snoer, geschikt voor "binnen en buiten".
Waarom deze lampjes? --> hoge lamp dichtheid.

Beide keren vielen delen van de verlichting uit na ongeveer 1.5 maand.
Oorzaak: roest

roest in kerstverlichting
Het is duidelijk te zien dat veel lampjes bruin zijn geworden. Deze werken ook niet meer.

Alle soortgelijke lichtstrengen lijken hetzelfde: IP44 adapter, 'geschikt voor binnen en buiten'.

Mijn vraag: bestaat er wel (betaalbare) verlichting die meer dan 1 seizoen meegaat?

[ Voor 13% gewijzigd door DJF3 op 29-09-2019 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-05 09:03

JdM

Humbled

IP44 lijkt me eerder geschikt voor buiten en "min of meer" beschut (onder een dakgoot bijvoorbeeld).
Vol in de regen/wind zou ik denken aan IP67, mede afgaand op de uitleg hier: https://www.lightgallery....proof-check-de-ip-waarde/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJF3
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-05 17:26
JdM schreef op zondag 29 september 2019 @ 21:59:
IP44 lijkt me eerder geschikt voor buiten en "min of meer" beschut (onder een dakgoot bijvoorbeeld).
Vol in de regen/wind zou ik denken aan IP67, mede afgaand op de uitleg hier: https://www.lightgallery....proof-check-de-ip-waarde/
Inderdaad! Maar als kerstverlichting verkocht wordt "geschikt voor buiten" (dus bijv. in een kerstboom buiten) dan mag je toch wel verwachten dat dit blijft werken?

De voeding is IP44 dus die moet op de juiste plaats komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:05

Yucon

*broem*

Zelfs ikea lampjes zijn bij mij gesneuveld. Uit coulance heb ik nieuwe gekregen, maar wel met de mededeling dat roest eigenlijk buiten de garantie viel. Volgens mij mag je tegenwoordig met dit soort dingen helemaal nergens meer op rekenen. Wrang, dat wel.

De keerzijde is wel weer dat je op veel plaatsen in dergelijke situaties heel makkelijk je geld terugkrijgt. Ik zou het eerlijk gezegd in die hoek zoeken.

[ Voor 25% gewijzigd door Yucon op 29-09-2019 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Toch wel bijzonder.
Ooit, al jaren geleden, twee van die setjes, "geschikt voor buiten" gekocht met enige tientallen LED lichtbronnetjes. En die hangen ieder jaar weer, in weer en wind, winterstormen trotserend in de voortuin in wat struiken.
Ze zitten er ca. 6 weken in en dan halen we ze er weer uit.
Was ooit een aanbieding van het Kruidvat. En tot mijn verbazing hebben we ze nu al zoiets van zes jaar. d:)b

Nu kan ik me voorstellen, dat als je aan de kust woont, de zoute zeelucht heel wat corrosiever en agressiever te keer gaat dan wat binnenlandse Markermeer (zoet)water stormen...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tandarts
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Klein kickje:
Heeft iemand al een goede tip?
Ik heb vandaag het 3e setje in 4 jaar weg gegooid ;w
Steeds zelfde probleem : roest en de helft doet het niet meer :( allemaal ip44
Ik betaal liever wat meer voor goede lampjes. Staat me toch tegen om zo mee te doen aan de wegwerp maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Je kan zoeken naar een led lichtslang = ip6*
Leds zitten dan ingegoten

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:30
Een kleine bump om het weer even onder de aandacht te brengen. 1.5 week geleden weer de feestverlichting uit de doos gehaald (dat doe ik al enkele jaren als de klok weer verzet wordt :)) en ja hoor; 1 string gelijk weggegooid want de lampjes vielen er zo ongeveer vanzelf al uit. Pootjes van de Leds zijn gewoon compleet doorgeroest. Van een andere string doet nog ongeveer de helft het, waarvan een deel zo af en toe uit en later weer aan gaat.

Ik ben me ervan bewust dat helemaal geen lampjes ophangen uiteraard de meest duurzame optie is, maar zou toch graag een zowel financieel als vooral ook milieutechnisch beter alternatief willen proberen te vinden dan iedere 2-3 jaar de hele boel vervangen.
Ik denk dat zowat de enige optie is om voor 'professionele' verlichting te gaan op basis van rubber kabel en een goede afdichting bij de LEDs zelf. Benieuwd of er hier ondertussen meer ervaringen mee zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:40
Het is een trieste zaak, zie het heel vaak. Ik heb voor een aantal setjes de moeite gedaan om of de lampjes in te gieten in epoxy, of dusdanig af te sluiten dat het in ieder geval wat langer uit gaat houden.

Maar ik weet zeker dat bijna niemand anders deze moeite zal gaan doen en deze rommel gewoon elk jaar verkocht zal gaan worden. Het is namelijk een top model, elk jaar koop je nieuwe!

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Wij hebben al zeker 9 jaar modulaire lampjes van Luca connect of de voorganger vroeger heette het anders.
Hangt ieder jaar buiten van begin December tot eind Januari.

Het is niet goedkoop zeker niet vergeleken met prullen van Kruidvat of Action. Begint bij 30 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 17:14

megaleo

Special member

Ik heb mijn kerstverlichting een aantal jaren geleden gekocht bij kerstverlichtingbuiten.com en werkt tot op heden nog steeds.
Het kost wellicht wat meer als van de Action maar is goed degelijk spul. Dat merk je ook wel als je het in je handen hebt.
Plus ik heb fijne ervaringen met de klantenservice. Ik had namelijk vragen wat het beste was voor mijn situatie en kreeg daar toentertijd netjes een reactie op met tekening en al.
Dus wellicht is dat iets voor je. :)

[ Voor 4% gewijzigd door megaleo op 09-11-2021 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel2104
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-12-2024
Helaas maar al te waar. Hadden een kerstboompje met LED's in de voortuin staan. Vorig jaar gekocht, iets van 3 maanden buiten gestaan en dit jaar minder dan 3 maanden, en ermee gestopt.

Net gekeken waarom, het boompje heeft takken met LED's, uit iedere tak komt een 2 aderig snoertje, die zaten onder aan de stam gesoldeerd met een soort van plastic hoesje eromheen.
( was volgens mij geen krimpkous en 'erg open' en redelijk 'hard plastic' ) Dit geheel was met 'decoratie tape omwikkeld', Vochtig geworden en weggerot :( Heb het net maar opnieuw gesoldeerd en van een laagje epoxy voorzien.

Op de doos staat de de voeding "IP44" is, maar de set is wel bedoeld voor buiten. Heb dit soort problemen al zo vaak gezien met kerstverlichting, langer dan 2 jaar blijft het niet heel. IP44 zou niet verkocht moeten mogen worden voor buiten gebruik. Naar mijn mening is 20,- is toch iets te kostbaar voor een wegwerp product, nog maar niet te spreken over de milieu aspecten.
Pagina: 1