Old school: Tulip compact 3 geheugeninstellingen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smolotov
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09-2024
Hoi,

Vraagje voor de retromensen.

Tijdje geleden heb ik een Tulip Compact 3 286 PC gevonden.
Het moederbord bekijkend zit er volgens mij de volle 4MB geheugen in de banken. De originele BIOS batterij is allang morsdood, dus geen BIOS settings meer.
Ik gebruik diagnose 2.07, maar het wil maar niet lukken om de boel werkend te krijgen. Als ik de boel instellen en daarna diagnose uitvoer en wijzigingen opsla gaat bet bij de eerstvolgende boot al mis. Alsof hij de settings niet wil opslaan. BIOS batterij is vervangen door een losse AA batteijhouder met verse penlites erin.
Ook de jumpers staan volgens mij correct ingesteld.

Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-09 15:49

Intergalactic

Testlab CoΓΆrdinator & Moderator Harde Waren

π™Έπš—πšŸπšŠπšπšŽπš›πšœ π™Όπšžπšœπš π™³πš’πšŽ

Wat heb je zelf al gevonden?
Het lijkt mij dat hier een flink avondje voor is "gegoogled"

π™Έπš— πšœπš™πšŠπšŒπšŽ πš—πš˜ πš˜πš—πšŽ πšŒπšŠπš— πš‘πšŽπšŠπš› 𝚒𝚘𝚞 πšœπšŒπš›πšŽπšŠπš– | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smolotov
Wel, ik heb de handleiding en de hele Vogons en Tulip Gebruikers vereniging afgezocht. Uit wat ik gevonden heb zou ik zeggen dat de jumpers iig goed staan en de diagnose versie die ik heb gebruikt de juiste voor dit model is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wat is de exacte melding die je na de tweede boot krijgt? Je kunt de BIOS settings ook middels GW-Basic invoeren en daarmee ook uitlezen. Als je de BIOS settings opslaat, wat zijn dan de waardes als je ze daarna direct uitleest? Wellicht slaat het CMOS geheugentje geen settings meer op.

[ Voor 11% gewijzigd door Trommelrem op 17-10-2019 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@smolotov Leveren de batterijen de juiste spanning?
Trommelrem schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 20:48:
Wat is de exacte melding die je na de tweede boot krijgt? Je kunt de BIOS settings ook middels GW-Basic invoeren en daarmee ook uitlezen. Als je de BIOS settings opslaat, wat zijn dan de waardes als je ze daarna direct uitleest? Wellicht slaat het CMOS geheugentje geen settings meer op.
Ik heb nog niet eerder gehoord dat je dat met GW-Basic kunt doen. Is dat ergens beschreven?

Van debug weet ik dat het wel werd gebruikt om info te bekijken of te wijzigen (peek & poke).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
mrmrmr schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:10:
@smolotov Leveren de batterijen de juiste spanning?

[...]

Ik heb nog niet eerder gehoord dat je dat met GW-Basic kunt doen. Is dat ergens beschreven?

Van debug weet ik dat het wel werd gebruikt om info te bekijken of te wijzigen (peek & poke).
Met peek en poke. Op de IBM/AT kan het bijvoorbeeld zo vanuit de ROM BASIC.

Als je de diagnostische software van de Tulip computers bekijkt, dan zie je dat de software geschreven is in basic. De waardes zullen wellicht niet gelijk zijn, maar de methode van lezen en schrijven wellicht wel.

Leuk weetje: De foutmelding "No ROM BASIC" is nog tot sommige laatste generatie BIOS computers (met 2nd gen Core CPU's) blijven hangen in de ROM BIOS, ook al hadden die sinds het begin der tijden geen ROM BASIC socket meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Trommelrem op 18-10-2019 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smolotov
Voltage is 4.5v. Dat is meer dan de originele batterij die 3.7 levert, maar zou moeten kunnen. Met GWBasic uitlezen lukt niet zoals bij bijvoorbeeld een IBM 5170.
Hij lijkt wel wat te onthouden want de floppy en hdd settings blijven wel bewaard. Enkel het geheugen gaat mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:41

DukeBox

loves wheat smoothies

smolotov schreef op zondag 29 september 2019 @ 20:33:
BIOS batterij is vervangen door een losse AA batteijhouder met verse penlites erin.
Meet eens voor de zekerheid of je wel 3V hebt.

Belast heeft lithium andere karakteristieken dan alkaline.

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 20-10-2019 13:39 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:48

Thandor

SilverStreak

Weet je zeker dat de instellingen die je invoert kloppen? M.a.w.: heb je daadwerkelijk 4MB RAM? Kans bestaat dat als je de verkeerde instellingen invoert het systeem dit niet (goed) accepteert en daardoor bij de eerst volgende boot terug naar defaults.

Wat staat er op de geheugenmodules die geΓ―nstalleerd zijn? Op basis van de nummers op de chips kun je vaak zien (of achterhalen) hoeveel KByte of Kbit de chips zijn.

Heb je deze documentatie gelezen? Daar zie ik dat er gesproken wordt over jumper settings die moeten corresponderen met de geheugengrootte. Controleer, nadat je zeker weet hoeveel RAM er in het systeem zit, of jumpers op de juiste plek zitten :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Thandor schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:42:
Weet je zeker dat de instellingen die je invoert kloppen?
@smolotov 1MB was vrij standaard, 2MB al redelijk zeldzaam laat staan 4MB voor een i80286. Vaak kom je 4 gestapelde 512kbit modules tegen in dat model, dus totaal 1MB (8Mbit).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smolotov
Beste mede-Tweakers,

Yup, ik ben er zeker van dat ik met 1mbit chips van doen heb, en de manual heb ik voor me liggen.

Het mysterie is opgelost. Er zit wel degelijk 4MB geheugen in deze machine, verdeeld over twee banken
De chips zijn allemaal van hetzelfde type (KM41C1000AP-8, dit zijn 1mbit chips). 32x1bit / 8 = 4MByte). De jumpersettings voor 2 dan wel 4MB zijn gelijk aan elkaar.

Alas, een van de banken doet het gewoon niet. Dus of een of meerdere defecte chips, of de bank zelf kapot. Zit ok behoorlijk wat corrosie op. Net helemaal schoongemaakt met contactvloeistof en negespeod met isolpropylalcoghol, maar geen resultaat .
Anyway, ik heb uit de tweede bank een chip verwijderd waardoor die bank is uitgeschakeld.
Nu in Diagnose 2MB ipv 4MB gezet, en voila. Slaat het netjes op en start zonder fouten.
Diagnose kan het geΓ―nstalleerde geheugen ook met succes volledig testen.

Jammer, maar ach. 2MB is nog royaal voor een 286.

Allemaal hartelijk dank voor het meedenken!
Pagina: 1