Dag allen,
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb nu een Seagate Blackarmor 220 4 TB NAS. Prima voor mijn backup's maar je kunt er niet veel mee doen verder dan opslag. Ik heb een raspberry pi met kodi draaien die mijn films plukt van mijn NAS, alleen met 4k/2060p heeft hij teveel moeite dus stream er max 1080p (<8Gb films) mee. Wat ik er mee wil is niet superveel mee:
• FreeNas (of raden jullie iets anders aan?)
• Kodi of Plex
• Klein webservertje draaien
• Eventueel domoticz, draait nu met een raspberry pi in de meterkast ivm met P1 kabel in de slimme meter
• CouchPatato
• SabNZB
• Geheel draaiend via VPN
• Torrent client
• Zoiets als retropie, of die overgehouden raspberry hiervoor gebruiken...
Wat mag het systeem gaan kosten?
Pff, zo'n 400-500?
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nu een:
• Fractal Node 304
• Dus eventueel 2 schijven a 2TB uit mijn Seagate BlackArmor
• Fractal Design Integra M 450W ATX Zwart power supply unit
Ik heb nog 2 processoren liggen uit 2 computers die het nog prima deden:
• i5 2400 3.1 GHz zonder CPU koeler
• i5 2320 3.0 GHz met CPU koeler (wel een flinke toeter, vraag je me af of die in de NAS case past, en sowieso de afmetingen heeft op een ITX MoBo?
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
• MoBo met 6 SATA poorten, HDMI. eventueel toslink en WiFi https://www.megekko.nl/pr...FI-moederbord-socket-1151 ??
• Ram a 16 Gb (genoeg, of is 8Gb ook meer dan genoeg?)
• Er kunnen 6 schijven in. Voor nu 3*2 TB? of gelijk 6*2TB, afhankelijk van de totaalprijs.
• Intel i3 of i5 (intel omdat dat beter praat dat AMD met FreeNas lees ik her en der?). Mogelijk heb ik al een prima CPU liggen voor mijn eisen, zie hierboven of moet ik een nieuwe erin knallen
• Mis ik nog iets wat je echt aan zou raden? Een koeler voor de processor
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zuinigheid is altijd mooi meegenomen, en geluidsarm zou ook chill zijn gezien hij in de woonkamer komt te staan. Verder meteen de vraag, zouden jullie de software/OS draaien op een USB of losse SSD, SSD lijkt me zo overkill voor een kleine OS als FreeNas...
Ga je overklokken?
Als dit niet nodig is, niet
Wat verwacht je van ons?
Meedenken met mijn pakket van eisen en wat ik daar minimaal voor nodig heb en de komende jaren mee door kan gaan
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb nu een Seagate Blackarmor 220 4 TB NAS. Prima voor mijn backup's maar je kunt er niet veel mee doen verder dan opslag. Ik heb een raspberry pi met kodi draaien die mijn films plukt van mijn NAS, alleen met 4k/2060p heeft hij teveel moeite dus stream er max 1080p (<8Gb films) mee. Wat ik er mee wil is niet superveel mee:
• FreeNas (of raden jullie iets anders aan?)
• Kodi of Plex
• Klein webservertje draaien
• Eventueel domoticz, draait nu met een raspberry pi in de meterkast ivm met P1 kabel in de slimme meter
• CouchPatato
• SabNZB
• Geheel draaiend via VPN
• Torrent client
• Zoiets als retropie, of die overgehouden raspberry hiervoor gebruiken...

Wat mag het systeem gaan kosten?
Pff, zo'n 400-500?
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nu een:
• Fractal Node 304
• Dus eventueel 2 schijven a 2TB uit mijn Seagate BlackArmor
• Fractal Design Integra M 450W ATX Zwart power supply unit
Ik heb nog 2 processoren liggen uit 2 computers die het nog prima deden:
• i5 2400 3.1 GHz zonder CPU koeler
• i5 2320 3.0 GHz met CPU koeler (wel een flinke toeter, vraag je me af of die in de NAS case past, en sowieso de afmetingen heeft op een ITX MoBo?
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
• MoBo met 6 SATA poorten, HDMI. eventueel toslink en WiFi https://www.megekko.nl/pr...FI-moederbord-socket-1151 ??
• Ram a 16 Gb (genoeg, of is 8Gb ook meer dan genoeg?)
• Er kunnen 6 schijven in. Voor nu 3*2 TB? of gelijk 6*2TB, afhankelijk van de totaalprijs.
• Intel i3 of i5 (intel omdat dat beter praat dat AMD met FreeNas lees ik her en der?). Mogelijk heb ik al een prima CPU liggen voor mijn eisen, zie hierboven of moet ik een nieuwe erin knallen
• Mis ik nog iets wat je echt aan zou raden? Een koeler voor de processor
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zuinigheid is altijd mooi meegenomen, en geluidsarm zou ook chill zijn gezien hij in de woonkamer komt te staan. Verder meteen de vraag, zouden jullie de software/OS draaien op een USB of losse SSD, SSD lijkt me zo overkill voor een kleine OS als FreeNas...
Ga je overklokken?
Als dit niet nodig is, niet
Wat verwacht je van ons?
Meedenken met mijn pakket van eisen en wat ik daar minimaal voor nodig heb en de komende jaren mee door kan gaan