Toon posts:

Advies nieuw racestuurtje en pedalen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Jacco_vdP
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 29-11 23:12
Hi all,

TL:DR onderaan ;)

Op het moment speel ik veel iRacing en ik gebruik daar op het moment een Logitech G27 voor. Was allemaal prima, maar mijn G27 begint het inmiddels te begeven. Dat wil zeggen, na 13 laps rijden staat mijn stuur onder een hoek van bijna 90 graden. Daarnaast heb ik op mijn pedalen een deadzone van 5% nodig aan beide kanten, anders krijg ik er geen 100% throttle door, of er wordt input geregistreerd terwijl ik het pedaal niet aanraak.

De problemen die ik heb zijn repareerbaar, maar ik ga liever voor wat nieuws.

Het probleem waar ik nu mee zit is dat ik niet helemaal weet hoeveel geld ik er tegenaan moet/wil gaan gooien. Wat betreft de pedalen denk ik er wel ongeveer uit te zijn: Fanatec CSL Elite LC. Loadcell pedalen heb ik een keer kunnen proberen bij een andere Tweaker en je merkt wel een enorm kwaliteits verschil. Dat waren de Heusinkveld Sprint Pedals, die kwalitatief nog wat beter zijn dan de Fanatec pedalen, maar het prijsverschil is me wat te groot.

Grootste twijfels heb ik over een stuurtje. Ik dacht eruit te zijn met een van de Thrustmaster T300 stuurtjes, maar ik lees in veel reviews dat de levensduur flink te wensen over laat. Ook gekeken naar een Logitech G29, maar gezien de hoeveelheid gebruik die ik ervan maak wil ik wel een stap omhoog maken. Volgende stap zijn dan volgens mij de Fanatec stuurtjes, maar die beginnen dan alweer dusdanig prijzig te worden dat ik haast meteen een Direct Drive stuur zou kopen, maar mijn vraag is dan vooral in hoeverre je dat verschil merkt. En daarnaast of mijn Playseat Challenge dan niet uit elkaar valt bij een crash :*)

Thanks!

TL:DR:
- Logitech G27 is kapot aan het gaan
- Ik zoek een nieuw stuurtje in een wat hogere klasse (misschien zelfs Direct Drive)
- Wat betreft pedalen denk ik aan loadcell pedalen, en dan vanwege de prijs de Fanatec CSL Elite LC pedalen.
- Ik heb een Playseat Challenge, kan een DD stuur überhaupt?

Beste antwoord (via Jacco_vdP op 03-10-2019 22:25)

• BarryS
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 14:59
Jacco_vdP schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:13:
Barry, mag ik vragen wat voor rig je alles op gemonteerd hebt? De combinatie die jij hebt lijkt me inderdaad wel wat, maar om dan ook weer een nieuwe stoel aan te schaffen is wel heftig allemaal ;)
Hoi Jacco,

Ik heb de TS-PC Racer en de CSL Elite LC pedalen gemonteerd op mijn Playseat Challenge. De pedalen zijn wel wat breder. Daarvoor heb ik wat aanpassingen moeten doen.

Ik heb een plaat van triplex 18mm dik op maat gezaagd van de CSL Elite pedalen. Vervolgens op 6 punten 2 gaatjes geboord om hier tieraps doorheen te doen om hem zo te kunnen bevestigen aan de pedal mount van de playseat. Daarna 8MM gaten geboord op de plekken waar ik de CSL Elite pedalen kan hardmounten. De pedalen er op gemonteerd en voila. Oja... ik heb aan het uiteinde, waar de opstaande rand zit om schuiven van de pedalen te voorkomen nog 2 rubberen viltjes op de triplex plaat geplakt om 'knarsen'/schuren van het hout tegen te gaan. Zie fototjes hieronder:

Edit: Ik ga de plaat zelf nog netjes afplakken met CarbonFiber look folie. Maar nog niet aan toe gekomen. Gezien ik iets te veel race (en dan toch m'n VR bril op heb en me er niet aan erger).

[Voor 8% gewijzigd door BarryS op 01-10-2019 17:45]

AMD Ryzen 9 5900X - G.Skill Ripjaws V 32 GB DDR4 @ 3600 MHz C16 - ASUS ROG Strix B550-E - Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme - Samsung 980 Pro 2TB - Samsung 970 EVO Plus 2TB - 860 EVO 1TB - 850 EVO 1TB - 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GN850

Alle reacties

• Geronimous
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 15:24

Geronimous

Moderator Spielerij
@Jacco_vdP Aangezien we een apart forum voor Racing hebben, heb ik je topic daar heen verplaatst. Gebruik de zoekfunctie ;)

• Jacco_vdP
@Geronimous Ah helemaal goed. Ik had dat forum gezien, maar dat leek me dan weer niet over hardware gaan.

• dawg
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
ja, een direct drive maakt behoorlijk veel verschil. niet alleen in kracht, maar vooral ook snelheid en detail. is de prijs natuurlijk ook naar. en nee, een direct drive gaat niet lukken op je playseat ben ik bang. daarvoor zullen de krachten wat te stevig zijn en zul je op een andere manier crashen. ;)

niet om nu mijn eigen reacties te promoten maar wellicht kun je deze even doorlezen, hoef ik niet alles opnieuw te tikken. :P

dawg in "Racesturen, servo's en pedalen"

• Jacco_vdP
dawg schreef op zondag 29 september 2019 @ 17:31:
en nee, een direct drive gaat niet lukken op je playseat ben ik bang. daarvoor zullen de krachten wat te stevig zijn en zul je op een andere manier crashen. ;)
Daar was ik al een beetje bang voor. Is dat ook het geval als ik niet het volle vermogen zou gebruiken? Misschien verdwijnt dan het hele nut van een direct drive stuurtje ook wel weer, maar dan zou ik die kunnen gebruiken totdat er ruimte is voor een wat betere rig ;)

Thanks ook voor de verdere info, ik ga die thread ook nog maar eens doornemen voor wat ideeën.

• dawg
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
Jacco_vdP schreef op zondag 29 september 2019 @ 17:41:
[...]

Daar was ik al een beetje bang voor. Is dat ook het geval als ik niet het volle vermogen zou gebruiken? Misschien verdwijnt dan het hele nut van een direct drive stuurtje ook wel weer, maar dan zou ik die kunnen gebruiken totdat er ruimte is voor een wat betere rig ;)

Thanks ook voor de verdere info, ik ga die thread ook nog maar eens doornemen voor wat ideeën.
ik durf dat niet zeker te stellen omdat ik de challenge nooit het gezien/gevoeld, maar ik denk dat je dan alsnog flex hebt (dat e.e.a. meebeweegt) en dat lijkt me niet prettig racen. :)

• kroegtijger
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 16:43
Ik vraag me zelfs af of je pedalen wel gaan werken met de playseat als ik het hier zo lees. Mijn advies zou zijn om tijdelijk een csl elite oid op de 2e hands markt te vinden en je geld te steken in een upgrade van je rig. Pak dat dan ook goed aan, want het is de basis van alles wat je er later nog eens op of aan wil hangen. Je kan het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Een kant en klare rig kost wel wat stuivers, maar heb je wel in 1x wat knaps. Kies je voor zelf iets te bouwen dan ben je veel flexibeler in je budget uiteraard en kan je het zo gek maken als je zelf wilt. Dan kan je later alsnog upgraden naar een direct drive en heusinkveldjes als je zou willen.

iRacing Profiel

• WeeDzi
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 14:10
als je al vanwege de prijs niet naar iets als pedalen wil kijken als heusinkvelds waarom dan wel kijken naar een stuur upgrade als DD? denk dat de overgang van pedalen je minder kost maar meer opleverd voor het bedrag wat je meer moet spenderen. Beetje goeie DD zit je toch echt wel rond de 1200.

Maar kijk ook eens bijvoorbeeld naar de TS-pc van thrustmaster, is gesitueerd op dezelfde range als CSL waarbij de reviews meestal beoordelen dat ze net zo goed of beter zijn als Fanatec maar wel iets gunstiger geprijsd.... en vrije keuze in pedalen (oftewel die moet je er los bij aanschaffen, wellicht dat Thrustmaster zelf weet dat hun pedalen niet je van het zijn))

• Nevela
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 09:19
Ik heb ervaring met een Playseat Challenge, maar geen ervaring met een DD. Toch durf ik het wel sterk af te raden. De meerwaarde van de DD is precisie. En dat is juist wat er verloren gaat door de flex van de Playseat. Dat geldt overigens ook voor Fanatec met loadcell. Dat gaat niet (lekker) samen met een Playseat Challenge. De basis van de pedalen komt bij het scharnierpunt omhoog.

Het is voor mij reden geweest om eerst de rig te updaten en daarna stuur/pedalen. Van de Playseat naar een SimLab GT1 (beide met T300RS) scheelt al een paar tienden per ronde en ik ben veel consistenter geworden. Net als mijn voorgangers is dus het advies: eerst rig, dan pedalen en daarna pas stuur. Alles in 1x mag natuurlijk ook ;)

• Jacco_vdP
Goed advies allemaal. De Playseat Challenge heb ik juist recent gekocht (heb eventueel zelfs nog bedenktijd), omdat ik er vrij veel mee aan het schuiven ben. Het inklappen is niet nodig, maar het compacte is wel erg handig. Kan me niet voorstellen dat het goed is voor m'n rug om iedere dag met een SimLab GT1 te gaan schuiven ;)

Het wordt er allemaal niet makkelijker op. Misschien dat ik toch maar gewoon 'even' flink moet investeren, zodat ik voorlopig goed zit, maar de prijzen zijn zeker nog wel pittig. Moet nog maar even kijken of ik dat tegenover mezelf durf te verantwoorden.

Thanks voor alle adviezen in ieder geval, ik weet voor nu even genoeg!

• Raimond613
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15:45

Raimond613

Simracer

Jacco_vdP schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:06:
Goed advies allemaal. De Playseat Challenge heb ik juist recent gekocht (heb eventueel zelfs nog bedenktijd), omdat ik er vrij veel mee aan het schuiven ben. Het inklappen is niet nodig, maar het compacte is wel erg handig. Kan me niet voorstellen dat het goed is voor m'n rug om iedere dag met een SimLab GT1 te gaan schuiven ;)
Op een 80/20 rig is het vrij eenvoudig om wielen te monteren zodat je hem eenvoudig aan de kant rijdt :)

iracing profile

• BarryS
Hoi, ik heb zelf 2 weken geleden voor een soortgelijk dilemma gestaan. Ik race meer en meer en merkte dat ik mijn Logitech G29 ontgroeid was. Een bezoekje aan de Simracing Expo 2019 heeft daar ook niet bij geholpen. Haha

Voor pedalen ben ik gegaan voor Fanatec CSL Elite LC (met load cell) en ik moet zeggen, ik ben er echt heel erg blij mee. Load cell is even wennen, maar zoveel beter.

Voor stuur ben ik gegaan voor de Thrustmaster TS-PC Racer. En echt, dat stuur presteerd boven verwachting goed. Mega upgrade over de Logitech. En m.i. ook echt veel beter dan de T300. Zeker als je gaat voor LoadCell pedalen paar zo'n higher end stuur er heel goed bij.

Voor iets meer heb je de Fanatec CSL Elite base met een rim. Echter de rims van Fanatec zijn wel een stuk duurder dan Thrustmaster. En persoonlijk vind ik de TS-PC Racer beter. Wel is de Fanatec Club Sport 2.5 weer beter dan de Thrustmaster, maar die investering ligt weer een stuk hoger.

Persoonlijk vind ik de combinatie van de Thrustmaster TS-PC Racer met de Fanatec CSL Elite LC pedalen echt de perfecte combinatie voor een betaalbare high end racing experience.

Edit: ik heb zelf ook een Playseat Challenge en dit gaat perfect. Heb wel een kleine aanpassing moeten doen om de pedalen goed te mounten gezien deze veel breder zijn dan de logitech pedalen. Heeft me bij elkaar nog geen 15 euro gekost en is super stabiel.
Kan wel een fototje posten of mailen als je wilt van hoe ik dat heb opgelost.

[Voor 12% gewijzigd door BarryS op 01-10-2019 17:09]

AMD Ryzen 9 5900X - G.Skill Ripjaws V 32 GB DDR4 @ 3600 MHz C16 - ASUS ROG Strix B550-E - Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme - Samsung 980 Pro 2TB - Samsung 970 EVO Plus 2TB - 860 EVO 1TB - 850 EVO 1TB - 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GN850

• Jacco_vdP
Barry, mag ik vragen wat voor rig je alles op gemonteerd hebt? De combinatie die jij hebt lijkt me inderdaad wel wat, maar om dan ook weer een nieuwe stoel aan te schaffen is wel heftig allemaal ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• BarryS
Jacco_vdP schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:13:
Hoi Jacco,

Ik heb de TS-PC Racer en de CSL Elite LC pedalen gemonteerd op mijn Playseat Challenge. De pedalen zijn wel wat breder. Daarvoor heb ik wat aanpassingen moeten doen.

Ik heb een plaat van triplex 18mm dik op maat gezaagd van de CSL Elite pedalen. Vervolgens op 6 punten 2 gaatjes geboord om hier tieraps doorheen te doen om hem zo te kunnen bevestigen aan de pedal mount van de playseat. Daarna 8MM gaten geboord op de plekken waar ik de CSL Elite pedalen kan hardmounten. De pedalen er op gemonteerd en voila. Oja... ik heb aan het uiteinde, waar de opstaande rand zit om schuiven van de pedalen te voorkomen nog 2 rubberen viltjes op de triplex plaat geplakt om 'knarsen'/schuren van het hout tegen te gaan. Zie fototjes hieronder:

Edit: Ik ga de plaat zelf nog netjes afplakken met CarbonFiber look folie. Maar nog niet aan toe gekomen. Gezien ik iets te veel race (en dan toch m'n VR bril op heb en me er niet aan erger).

[Voor 8% gewijzigd door BarryS op 01-10-2019 17:45]

• Jacco_vdP
Ziet er netjes uit!

Inmiddels heb ik de TS-PC Racer binnen (pedalen wil ik even afwachten tot Black Friday, wie weet). Komende week even goed proberen en even aankijken of ik het inderdaad de 500 euro waard vind.

Thanks voor alle adviezen, ik denk dat het vanaf hier wel gaat lukken!

• ProGamerNL
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 29-02-2020
BarryS schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:34:
[...]

Hoi Jacco,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ziet er gaaf uit! _/-\o_
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee