Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gehaktballemans
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20-12-2023
Mijn vraag
Ik ben een film gek en neem geen genoegen met het aanbod op Netflix en andere streaming diensten.
Daarom download ik via nieuwsgroepen films. En in anno 2019 wil ik ook alles uit mijn surround set halen en mijn 4K Samsung tv.

Echter download ik nu met een internet kabel mijn films naar de HDD die verbonden is met mijn laptop. Dit gaat prima, maar niet hoe ik het wil. De maximale donwnload snelheid is 30 mb/s, dit terwijl ik een internet verbinding heb van 250 mb/s.
Een 4K filmpje is zo'n 60GB, dus reken maar uit.
Na het een en ander nagecheckt te hebben, heb ik doen constateren dat mijn schrijfsnelheid niet hoog genoeg is om snellere downloads binnen te kunnen halen.

Bij taakbeheer zie ik dat mijn laptop 250 mb/s binnen haalt en verschillende speedtest op internet geven dit ook aan. Maar bij de schrijfsnelheid blijft hij op 30mb/s max staan.

Nu heb ik verschillende dingen bedacht om eventueel te kunnen doen:
- Het aanschaffen van een 1TB SSD, die nogal prijzig zijn.
- Het opzetten van een NAS systeem.

Waarom een NAS?
Zo kan ik mijn HDD aansluiten op de NAS. Voor de films die er al op staan.
Maar zijn er ook HDD's die een hogere schrijfsnelheid hebben? Of ben ik verplicht om een SSD aan te schaffen om hogere download snelheid te kunnen realiseren?

De reden van mijn 250 mb/s snelheid is omdat ik vanaf mijn laptop naar de Samsung TV stream via PLEX. Een 4K film heeft dan meer dan 50 mb/s snelheid nodig om de film over te kunnen brengen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
TV: Samsung UE49MU6400
Laptop specs: i7 6500u, 8GB ram, 250GB SSD
Externe HDD: WD 1TB schijf.
Software: Plex, SabNZB

Ik hoop dat ik zo mijn probleem goed heb kunnen schetsen en dat iemand mij hierop de gouden tip kan geven.

Alvast bedankt,

Gehaktballemans }:O

Beste antwoord (via gehaktballemans op 30-09-2019 00:00)

• SavageNL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-05 08:06
Het lijkt idd nogal mis te gaan tussen de MB(yte) en mb(it) berekeningen. 8Mbit = 1MByte.

250Mbit internet is ongeveer 30MByte schrijven. Een normale hdd haalt volgens mij makkelijk 100MByte dus dat is het probleem niet.
60GB * 1024 = 61.440MByte
61.440MByte / 30MByte/s = 2048 seconde
2048 seconde / 60 = 34 minuten

34 minuten om een film te downloaden is altijd korter dan de duur van de film. Je internet is dus snel genoeg om te streamen.

Een ssd voor films is over het algemeen overkill. Als je veel 4k films wilt downloaden kun je beter voor grote hdd's gaan dan voor snelle ssd's.

[ Voor 12% gewijzigd door SavageNL op 29-09-2019 14:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-05 13:13
250 Mbps (download) is omgerekend 31.25 MB/s (schrijfsnelheid), dus je haalt de snelheid gewoon.
Er zit een factor 8 verschil tussen megabit en megabyte.

[ Voor 46% gewijzigd door Mr. Blonde op 29-09-2019 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@gehaktballemans Je haalt 2 dingen door elkaar. Je zegt dat taakbeheer aangeeft dat je laptop 250 MB/s binnenhaalt.
Dit klopt niet. Taakbeheer laat Mbps zien, oftewel: megabits per seconde. En dus niet megabytes per seconde.

Zoals @Mr. Blonde ook al aangeeft: 250 Mbps is omgerekend 31.25 MB/s.
Je haalt dus gewoon met de beloofde snelheid binnen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• SavageNL
Het lijkt idd nogal mis te gaan tussen de MB(yte) en mb(it) berekeningen. 8Mbit = 1MByte.

250Mbit internet is ongeveer 30MByte schrijven. Een normale hdd haalt volgens mij makkelijk 100MByte dus dat is het probleem niet.
60GB * 1024 = 61.440MByte
61.440MByte / 30MByte/s = 2048 seconde
2048 seconde / 60 = 34 minuten

34 minuten om een film te downloaden is altijd korter dan de duur van de film. Je internet is dus snel genoeg om te streamen.

Een ssd voor films is over het algemeen overkill. Als je veel 4k films wilt downloaden kun je beter voor grote hdd's gaan dan voor snelle ssd's.

[ Voor 12% gewijzigd door SavageNL op 29-09-2019 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gehaktballemans
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20-12-2023
Allen bedankt voor opheldering van mijn verwarring.
Alles is voor mij duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-05 18:52
Wat je overigens wel kan doen, is om een SSD schijf te gebruiken om de boel op binnen te halen, te kijken en daarna de film te verplaatsen naar een Hard Disk met grotere opslag.

Ik heb mijn Windows op een 256GB SSD schijf voor het snellere opstarten en watnog van mijn computer, een raid opstelling van 8TB om films en series op te bewaren, enkele andere harde schijven voor muziek en documenten apart op op te slaan en dan nog een aparte 512GB SSD om torrents binnen te halen.
Eenmaal een aflevering of filmpje gekeken, dan verplaats ik hem naar de 8TB schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:50
Tartarus schreef op maandag 30 september 2019 @ 01:00:
Wat je overigens wel kan doen, is om een SSD schijf te gebruiken om de boel op binnen te halen, te kijken en daarna de film te verplaatsen naar een Hard Disk met grotere opslag.

Ik heb mijn Windows op een 256GB SSD schijf voor het snellere opstarten en watnog van mijn computer, een raid opstelling van 8TB om films en series op te bewaren, enkele andere harde schijven voor muziek en documenten apart op op te slaan en dan nog een aparte 512MB SSD om torrents binnen te halen.
Eenmaal een aflevering of filmpje gekeken, dan verplaats ik hem naar de 8TB schijf.
Want je kijkt je aflevering sneller op een SSD? Of wat denk je dat het nut ervan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
Aschtra schreef op maandag 30 september 2019 @ 10:13:
[...]

Want je kijkt je aflevering sneller op een SSD? Of wat denk je dat het nut ervan is?
Heeft te maken met read/write op de hardeschijf. Ik belast liever een kleine SSD schijfje met alle torrent gebeuren dan een 8TB raid array.
Mocht ik een film of aflevering het bewaren waard vinden, dan gaat ‘ie naar de 8TB.
Is ook makkelijker organiseren zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-05 23:58
Tartarus schreef op maandag 30 september 2019 @ 10:20:
[...]

Heeft te maken met read/write op de hardeschijf. Ik belast liever een kleine SSD schijfje met alle torrent gebeuren dan een 8TB raid array.
Mocht ik een film of aflevering het bewaren waard vinden, dan gaat ‘ie naar de 8TB.
Met 512MB aan opslag op je SSD kan je wel niet zo veel data opslaan in je download folder ;)

Overigens voor de TS, heeft je externe HDD een USB 2.0 of 3.0 aansluiting? Bij die eerste ga je met sneller internet tegen de bandbreedte van 2.0 aanlopen. Schrijven kan dan met ongeveer 37-40 MB/s max. (300-320Mbps dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
Lambo LP670 SV schreef op maandag 30 september 2019 @ 11:08:
[...]
Met 512MB aan opslag op je SSD kan je wel niet zo veel data opslaan in je download folder ;)
Dat is correct. Ik kan er ongeveer 50-60 episodes (en dat is dan voorzichtig genomen, in de praktijk is het er meer) op kwijt voordat ik me zorgen moet maken.
Tegen die tijd heb ik dan allang het een en ander gezien en eventueel verplaats of verwijderd, afhankelijk van welke serie het om gaat.

edit: ik zie nu pas dat ik MB heb geschreven ipv GB. Maar ieder weldenkend mens had dat wel door, uiteraard.

[ Voor 11% gewijzigd door Tartarus op 30-09-2019 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Tartarus schreef op maandag 30 september 2019 @ 10:20:
[...]

Hier is exact je array voor, zodat je deze kan belasten en bij uitval redundancy hebt. Als je SSD uitvalt heb je niets meer.
Tartarus schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:01:
[...]

Dat is correct. Ik kan er ongeveer 50-60 episodes (en dat is dan voorzichtig genomen, in de praktijk is het er meer) op kwijt voordat ik me zorgen moet maken.
Tegen die tijd heb ik dan allang het een en ander gezien en eventueel verplaats of verwijderd, afhankelijk van welke serie het om gaat.
Lees even goed 512MB niet 512GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeComponeur
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-05 20:19

DeComponeur

♫ KLNKRWG

Lambo LP670 SV schreef op maandag 30 september 2019 @ 11:08:
[...]

Overigens voor de TS, heeft je externe HDD een USB 2.0 of 3.0 aansluiting? Bij die eerste ga je met sneller internet tegen de bandbreedte van 2.0 aanlopen. Schrijven kan dan met ongeveer 37-40 MB/s max. (300-320Mbps dus)
Yep als je extern wil opslaan en met name 'verhuizen' van bestanden is een SSD echt aan te bevelen.
Ik heb sinds enige tijd 2 van deze product: Samsung Portable SSD T5 in de 1TB uitvoering en computers met USB-c. Eenmaal gewend met het overzetten van grote en veel bestanden wil ik echt niet meer terug naar een 'gewone externe HDD' Ook op USB-3 is dit veel sneller.
Voor opslag en bewaren is het wel een (te) dure optie en is een ouderwetse HDD met netvoeding een optie.
https://tweakers.net/pric...9;339768;1131209;1121773/

En misschien nog een domme opmerking van mijn kant @gehaktballemans
Maar jou laptop heeft geen 4k neem ik aan. Hoe kun je dan 4k streamen naar je tv :?

BE AT THE BEAT DeComponeur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
Aschtra schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:03:
[...]

Hier is exact je array voor, zodat je deze kan belasten en bij uitval redundancy hebt. Als je SSD uitvalt heb je niets meer.
Als mijn SSD uitvalt ben ik hooguit een paar afleveringen kwijt die ik zo weer kan downloaden.

De raid die ik gebruik is gewoon eentje die in Windows is aangemaakt en meerdere schijven aan elkaar heeft geplakt. Ik gebruik de raid niet om uitval en fouten op te laten lossen bij een eventuele kapotte schijf.
Lees even goed 512MB niet 512GB.
Ja, want logisch nadenken zit er niet meer tussen? Elke mier moet ook echt daadwerkelijk geliefkoosd worden? Ik zie nu pas dat ik MB ipv GB heb geschreven, maar elk weldenkend mens had dat uiteraard wel door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
DeComponeur schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:04:En misschien nog een domme opmerking van mijn kant @gehaktballemans
Maar jou laptop heeft geen 4k neem ik aan. Hoe kun je dan 4k streamen naar je tv :?
Hij slaat de 4K film of serie op op zijn laptop en gebruikt Plex om die naar zijn TV te streamen.
Werkt heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeComponeur

DeComponeur

♫ KLNKRWG

Tartarus schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:14:
[...]

Hij slaat de 4K film of serie op op zijn laptop en gebruikt Plex om die naar zijn TV te streamen.
Werkt heel goed.
Snap ik, maar voor 4k dacht ik dat je laptop dan minimaal UHD moet ondersteunen
en met deze laptop is dat niet het geval (i7 6500U Processor Graphics : Intel® HD Graphics 520)
Tenzij er bijvoorbeeld een GeForce GTX 1050 ingebouwd is o.i.d. maar dat kan ik me niet voorstellen ;)

edit huidge laptops met 6500U categorie: Laptops

[ Voor 15% gewijzigd door DeComponeur op 30-09-2019 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-05 09:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

DeComponeur schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:27:
[...]

en met deze laptop is dat niet het geval (i7 6500U Processor Graphics : Intel® HD Graphics 520)
Ten eerste lijkt me dat totaal irrelevant voor wat je met Plex kan streamen.

Ten tweede, waar maak je uit op dat die GPU geen 4K ondersteuning biedt? Kijk eens bij de max. resoluties op de pagina waar je naar linkt. Daar staan toch gewoon 4K+ resoluties tussen? Er staat zelfs letterlijk "4K Support: Yes, at 60Hz".

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 30-09-2019 13:33 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
DeComponeur schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:27:
[...]

Tenzij er bijvoorbeeld een GeForce GTX 1050 ingebouwd is o.i.d. maar dat kan ik me niet voorstellen ;)
De laptop doet niets anders dan de 4K film transcoderen en via WiFi of kabel naar de TV te sturen.

Ik heb mijn computer aan laten staan toen ik naar mijn vakantiehuis ging in Istanbul en heb daar op mijn AppleTV gekeken wat er op mijn computer in Nederland stond. Werkte prima, zij het in iets lagere kwaliteit vanwege trage internetverbinding in mijn vakantiehuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeComponeur

DeComponeur

♫ KLNKRWG

Tartarus schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:32:
[...]

De laptop doet niets anders dan de 4K film transcoderen en via WiFi of kabel naar de TV te sturen.

Ik heb mijn computer aan laten staan toen ik naar mijn vakantiehuis ging in Istanbul en heb daar op mijn AppleTV gekeken wat er op mijn computer in Nederland stond. Werkte prima, zij het in iets lagere kwaliteit vanwege trage internetverbinding in mijn vakantiehuis.
Thanks voor de uitleg en @Orion84
Was inderdaad een domme vraag en ik ben nu weer wat wijzer.
Ik ging er van uit dat de laptop aan het werk ging, maar het is me PLEX 'alleen maar een opslag' ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Tartarus schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:11:
[...]

Als mijn SSD uitvalt ben ik hooguit een paar afleveringen kwijt die ik zo weer kan downloaden.

De raid die ik gebruik is gewoon eentje die in Windows is aangemaakt en meerdere schijven aan elkaar heeft geplakt. Ik gebruik de raid niet om uitval en fouten op te laten lossen bij een eventuele kapotte schijf.

[...]

Ja, want logisch nadenken zit er niet meer tussen? Elke mier moet ook echt daadwerkelijk geliefkoosd worden? Ik zie nu pas dat ik MB ipv GB heb geschreven, maar elk weldenkend mens had dat uiteraard wel door.
Uiteraard had ik dat door. Was meer voor jezelf aangezien je ook niet het verschil wist tussen Mbps en MB/s met download snelheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
DeComponeur schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:36:
[...]

Thanks voor de uitleg en @Orion84
Was inderdaad een domme vraag en ik ben nu weer wat wijzer.
Ik ging er van uit dat de laptop aan het werk ging, maar het is me PLEX 'alleen maar een opslag' ...
Plex is echt een lifesaver.
Je wijst Plex naar een map op je computer en Plex zoekt dan naar series of films, maakt er een mooie lijst van, zoekt er metadata bij en een mooie titel plaatje.
Ik zou het je zeker aanraden, mocht je naar zoiets op zoek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
Aschtra schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:37:
[...]

Uiteraard had ik dat door. Was meer voor jezelf aangezien je ook niet het verschil wist tussen Mbps en MB/s met download snelheid ;)
Lezen! Ik was dat niet. Dat is TS geweest, die snelheden door elkaar haalde. Ik heb het in dit topic enkel over opslag gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aschtra
Ooh haha dacht jij TS was😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
Probeerde alleen maar te helpen.
Hoop dat TS in de tussentijd een stukje wijzer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeComponeur

DeComponeur

♫ KLNKRWG

Orion84 schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:31:
[...]

Ten tweede, waar maak je uit op dat die GPU geen 4K ondersteuning biedt? Kijk eens bij de max. resoluties op de pagina waar je naar linkt. Daar staan toch gewoon 4K+ resoluties tussen? Er staat zelfs letterlijk "4K Support: Yes, at 60Hz".
Als je een laptop hebt met alleen deze processor heb je geen (ingebakken) UHD ondersteuning
Wel kan deze processor een videokaart ondersteunen die 4k aan kan.
Dit is pas vanaf de 1050 heb je een 950 of iets dergelijks heb je alleen HD
Voor nieuwe laptops is het dus wijsheid een aan te schaffen vanaf de 8e generatie die ondersteunen allemaal (ingebakken) UHD categorie: Laptops

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-05 09:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

DeComponeur schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:45:
[...]

Als je een laptop hebt met alleen deze processor heb je geen (ingebakken) UHD ondersteuning
Wel kan deze processor een videokaart ondersteunen die 4k aan kan.
Dit is pas vanaf de 1050 heb je een 950 of iets dergelijks heb je alleen HD
Voor nieuwe laptops is het dus wijsheid een aan te schaffen vanaf de 8e generatie die ondersteunen allemaal (ingebakken) UHD categorie: Laptops
Ik ben wel benieuwd waar je die wijsheid op baseert, als de specs van Intel letterlijk zeggen dat de ingebakken GPU van die CPU lijn 4K resoluties ondersteunt?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Mr. Blonde schreef op zondag 29 september 2019 @ 14:13:
250 Mbps (download) is omgerekend 31.25 MB/s (schrijfsnelheid), dus je haalt de snelheid gewoon.
Er zit een factor 8 verschil tussen megabit en megabyte.
dat is wel zo, maar toch mag je niet zo rekenen. naast de data heb je op je data verbinding ook nog checksums, headers, ACK retour packets en mogelijkerwijs DSL overhead.
het is veel veiliger om niet te rekenen met een faktor 8, maar met een faktor 10. 250 Mb/s wordt dan 25 MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeComponeur

DeComponeur

♫ KLNKRWG

Orion84 schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:51:
[...]

Ik ben wel benieuwd waar je die wijsheid op baseert, als de specs van Intel letterlijk zeggen dat de ingebakken GPU van die CPU lijn 4K resoluties ondersteunt?
Hmmm :o je hebt wel een punt denk ik... Ga nog even verder speuren of ik anders iets kan vinden.
De specs van intel hebben het voor de 8e generatie over HD en vanaf de 8e over UHD ondersteuning.
Ik ging er altijd vanuit dat vanaf dan de UHD ondersteuning was ingegaan, echter:
https://www.notebookcheck...0_8098_7435.247598.0.html ... voor wat het waard is. ;)

The revised video engine now supports H.265/HEVC Main10 profile in hardware with 10 bit colors. Furthermore, Googles VP9 codec can also be hardware decoded. The first models do not support HDCP 2.2 and therefore Netflix 4K. This was added with the new models in 2017 and beginning of May 2017 also the older CPU models like the i3-7100U are now shipped with a new S-Spec Code that supports HDCP 2.2. HDMI 2.0 however is still only supported with an external converter chip (LSPCon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageNL
PetervdM schreef op maandag 30 september 2019 @ 15:20:
[...]
dat is wel zo, maar toch mag je niet zo rekenen. naast de data heb je op je data verbinding ook nog checksums, headers, ACK retour packets en mogelijkerwijs DSL overhead.
het is veel veiliger om niet te rekenen met een faktor 8, maar met een faktor 10. 250 Mb/s wordt dan 25 MB/s.
Volgens mij was dat veel meer een ding in het inbel modem tijdperk. Ik haal op mijn 1Gb/s internet als de bron goed is heel dicht bij de 125MB/s. Dat heb ik ook op mijn vroegere 20, 200, 400 en 500mb/s verbindingen gehad (adsl, kabel, glas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
SavageNL schreef op maandag 30 september 2019 @ 20:16:
[...]

Volgens mij was dat veel meer een ding in het inbel modem tijdperk. Ik haal op mijn 1Gb/s internet als de bron goed is heel dicht bij de 125MB/s. Dat heb ik ook op mijn vroegere 20, 200, 400 en 500mb/s verbindingen gehad (adsl, kabel, glas).
klopt. je meet dan ook de bits op de lijn, minus de eventuele dsl overhead. maar als je uit die bitstream de data extraheert, moet daar eerst de ip header vanaf ( minimaal 20 bytes ), dan de eventuele tcp header ( minimaal 20 bytes ) en heb je ook nog de ack pakketjes ( 64 bytes ) als er geen retour informatie is om te versturen naar dat andere endpoint en je verbinding half-duplex is, zoals bij wifi. in een pakket van de maximale lengte van 1514 bytes is de de overhead minimaal 40 bytes, dus de pakket overhead is minimaal 2.5%. maar niet alle pakketten hebben de maximale lengte. bij een pakket van minimale lengte van 64 bytes is de overhead 62.5% .... en zoals gezegd zijn er dan nog de ack pakketten en dsl overhead. daarom is 20% als vuistregel helemaal niet zo verkeerd, en het rekent makkelijk. :)
Pagina: 1