• Appie de Drenth
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 24-11 11:17
Hallo allemaal,

In mijn laptop (Asus GL552VW- CN470T) zit momenteel ene 1TB hdd (D:) en 128GB (C:) een m.2 2280 sata ssd.
Vanwege een volle C: schijf wil ik deze vervangen. Ik heb een Samsung 860 EVO 500GB M.2 gekocht hiervoor.
Het enige waar ik nu over twijfel is het overzetten van de data. hoe kan ik dit het beste doen? De M.2 direct op de laptop aansluiten via USB en dan klonen of kan ik beter een externe hdd aansluiten en alles daar op zetten en boot from usb en daarna op de nieuwe M.2 overzetten?
Ik wilde dit doen met easeUS Todo Backup.

Is er een beter programma/beter manier, laat het alsjeblieft weten.

Alvast bedankt!

Albert

• Anoniem: 320788
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
Verse install?

Data even backuppen
SSD omwisselen
USB boot stick win10.
En 15min later ben je klaar met Windows

• Bakkertje_01
  • Registratie: november 2010
  • Nu online
Anoniem: 320788 schreef op zondag 29 september 2019 @ 12:33:
Verse install?

Data even backuppen
SSD omwisselen
USB boot stick win10.
En 15min later ben je klaar met Windows
Precies dit, mooie schone Windows 10 installatie is toch altijd wel fijn. :)

• Appie de Drenth
Daar hebben jullie wel een goed punt eigenlijk, hoe kan ik dit het beste doen? Gewoon windows downloaden voor op een usb stick? Ergens de key opzoeken en gewoon wisselen?
Moet ik ook een backup maken van mijn hdd? Dit zou namelijk een beetje problematisch zijn namelijk...

• DarkSide
  • Registratie: oktober 2000
  • Nu online

DarkSide

theres no place like ::1

Backups zijn sowieso handig.
Data die je niet kwijt wilt raken dien je te backuppen. Nu doe je een geplande wissel van een HDD/SSD.
maar er kan altijd wat gebeuren.

Verder gewoon de MCT van Microsoft gebruiken.
Geen key nodig.Je systeem is al geactiveerd. En zal na installatie gewoon herkennen dat hij geactiveerd kan worden.

Je zou als je zeker wilt zijn de HDD even kunnen loskoppelen.
En dan alleen de M2 installeren om Windows op te zetten. Staan alle boot zaken ook netjes op 1 disk.
Na Windows installatie. Weer je HDD koppelen. En je hebt al je data gewoon nog.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Mel33
  • Laatst online: 04-12 22:57
DarkSide schreef op zondag 29 september 2019 @ 13:10:
Je zou als je zeker wilt zijn de HDD even kunnen loskoppelen.
En dan alleen de M2 installeren om Windows op te zetten. Staan alle boot zaken ook netjes op 1 disk.
Na Windows installatie. Weer je HDD koppelen. En je hebt al je data gewoon nog.
Dit, en maak eerst een windows iso of bootalble usb, met windows-media-creation-tool van Microsoft, in deze windows, dan gaat het allemaal goed, en pakt hij de juiste windows

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Joe Pistone
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 13-03-2020
Altijd voor een schoen installatie gaan met nieuwe hardware zou mijn advies zijn.

• Appie de Drenth
Dank voor jullie reacties hier kan ik wat mee.
Alleen nog ff een ding(etjes) ik krijg ntfs.sys errors en mij laptop stsrt nu steeds opnieuw op. Er word als oplossing genoems om in beveiligde modus te gaan en drivers te updaten... Maar hier is geen ruimte meer voor op de C: schijf... Wat zou ik kunnen doen? Heb nog geen backup kunnen maken.

• Mel33
  • Laatst online: 04-12 22:57
Appie de Drenth schreef op zondag 29 september 2019 @ 14:20:
Dank voor jullie reacties hier kan ik wat mee.
Alleen nog ff een ding(etjes) ik krijg ntfs.sys errors en mij laptop stsrt nu steeds opnieuw op. Er word als oplossing genoems om in beveiligde modus te gaan en drivers te updaten... Maar hier is geen ruimte meer voor op de C: schijf... Wat zou ik kunnen doen? Heb nog geen backup kunnen maken.
Wat heb je nu net met de laptop gedaan? is het probleem nu net ontstaan?

Ja veilige modus kiezen

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• DarkSide
  • Registratie: oktober 2000
  • Nu online

DarkSide

theres no place like ::1

Wat staat er dan wat belangrijk is op de C schijf?

En heb je dan nog iets van 1 MB over als je geen driver kunt updaten?
Alle User content wat niet nodig is, Temp en programmas kun je gewoon weggooien.
Je hebt een Chrome, applicaties, etc. nodig om je data veilig te stellen.

Btw als je in veilige modus zit, kun je ook gewoon CTRL+X en CTRL+V gebruiken om data naar je HDD te zetten.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• MrMonkE
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 03-12 13:35

MrMonkE

★☆Bananarama fan☆★

Bakkertje_01 schreef op zondag 29 september 2019 @ 12:46:
[...]

Precies dit, mooie schone Windows 10 installatie is toch altijd wel fijn. :)
Reinstall is the ultimate defeat!

"Identicon"? More like "Obfuscaton".

• Appie de Drenth
Heb een boel programma's eruit kunnen gooien, van 3mb naar 16gb. Ik ben geholpen, backup is bezig.
Bedankt allemaal

• Appie de Drenth
Alles verder werkend gemaakt, maar kom er nu pas aan toe om de backup terug te plaatsen. Nu kom ik erachter dat ik de verkeerde backup heb. Ik heb een System backup gemaakt ipv een file backup. Is er een mogelijkheid die backup aan te passen om de data eruit te halen zonder de os terug te zetten?
Todo backup heeft hem opgedeeld opgeslagen onder C: en System.
Zou het werken als ik het system deel verwijder? Ik kan system niet de-selecteren in Todo backup. Die optie is grijs.
Een andere optie is van de oude ssd de data direct op te halen maar mijn laptop pakt hem niet als ik hem met externe behuizing aansluit via usb.
Dit zal er wel mee te maken hebben dat het nog een bootdrive is.
Iemand ideeën?
Anders maar oude ssd terugplaatsen en nieuwe backup proberen.

• Anoniem: 320788
  • Niet online
Jep even wisselen en opnieuw een back-up draaien.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee