Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe badkamer- wat mee te nemen qua duurzaamheid & comfort

Pagina: 1
Acties:

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-11 12:18
Hoi,

Wij zijn aan het kijken voor een nieuwe badkamer. de oude is oud, mist een bad en we hebben net een kleine dus dat is een blijkbaar nodig vind de grote baas. #WAF :9

aangezien ik hoop dat deze badkamer er wel een jaartje of 20 inzit, is het natuurlijk het moment om dit een beetje duurzaam aan te pakken.

Het betreft geen grote badkamer, maar een bad, inloopdouche, wc en enkele wastafel moet net lukken dacht ik.

ik had de volgende dingen die ik graag wil, maar mijn vraag is of jullie nog andere briljante toevoegingen hadden:
1. Douche WTW.
2. WTW ventilatie (obv RV) (dan kan het raam altijd dicht kan blijven)

ik ben erg benieuwd!

alvast bedankt.

note:
qua verwarming en SWW zit ik op WP, met buffervat waarin een hygienespiraal zit, en nog wat naverwarming met doorstroomverwarmer. De zonnecollectoren houden ongeveer de helft van het jaar het vat warm genoeg om zonder de doorstromer te douchen, de rest van het jaar verwarmt de doorstromer het laatste stuk. Ik ben nog van plan om een WPB te plaatsen ipv de doorstromer, met een spiraal zodat de collectoren met prioriteitstelling de kleinere WPB kunnen verwarmen.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:53
Spiegel verwarming, ondanks de afzuiging beslaan ze toch wel. Met spiegel verwarming opgelost. Er zijn ook plak stickers met verwarming om achter de spiegel te plakken. Dan moet je er wel een stroompunt bij hebben die bijvoorbeeld gelijk met je verlichting schakelt. De spiegel moet natuurlijk ook bereikbaar zijn aan de achterkant, dit is afhankelijk van je badkamermeubel/spiegelkast.

Waar ik nu woon moet de badkamer nog gedaan worden, maar hiervoor in het appartement wel de badkamer gedaan en daar had ik een dubbele schakelaar in de badkamer gemaakt, 1 voor gewone verlichting en 1 voor RGB sfeer ledstrip, hier zat de spiegelverwarmimg ook bij zodat je niet naderhand vergeet om die uit te zetten.

Voor de inloopdoche kan je eventueel nog een deur overwegen, 1 tegen het spetteren en 2 een open douche kan wel eens als "koud" ervaren worden. Met een deur sluit je de warmte meer op om je heen. Heb je een grote regendouche dan zal het kou gevoel er minder zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Erwin_83 op 29-09-2019 09:26 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Baapje327
ah dat is wel een goede ja!
thanks!

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:53
Heb nog een toevoeging gedaan.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Baapje327
thanks! deur komt er sowieso in, anders sta je altijd in het water van de douche als je voor de spiegel staat :)
maar zeker goede toevoeging!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:31

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Lekkere grote regendouche met extra jets aan de muur?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Baapje327
Microkid schreef op zondag 29 september 2019 @ 09:30:
Lekkere grote regendouche met extra jets aan de muur?
zeker een optie maar niet echt een duurzaamheids iets he:P
misschien komt ie er wel voor de WAF, maar denk dat we het bij jacuzzi/hottub in de tuin houden >:)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waterontharder?
douchewtw (verticaal) en wtw ventilatie heb ik ook. :P

Misschien een infrarood paneel, tijdens badkamergebruik?
Of via de spiegel?

[ Voor 57% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-09-2019 09:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:31

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Baapje327 schreef op zondag 29 september 2019 @ 09:34:
[...]
zeker een optie maar niet echt een duurzaamheids iets he:P
Je vraagt om suggesties voor duurzaamheid en comfort, dit lijkt me duidelijk comfort :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Speakers/blauwtand ready

• Baapje327
Microkid schreef op zondag 29 september 2019 @ 09:45:
[...]

Je vraagt om suggesties voor duurzaamheid en comfort, dit lijkt me duidelijk comfort :)
fair point :)

Verwijderd

.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2020 19:37 ]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Grohe heeft zuinige regendouches (door een luchtventiel komt er lucht bij het water, dit geeft een drukverschil buien/binnen de kop waardoor het water er harder uit komt maar zonder meer verbruik)

Uiteraard alle verlichting in LED.

En misschien kun je iets van toilet doorspoelen met restwater creëren?

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:58
Wandverwarming:
Ter aanvulling op vloerverwarming voor meer afgifte.
Geen 'koudestraling' van buitenmuren in de badkamer.
Knuffelmuur...

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Led plafondplaat
Niebla douchekop

Duofresh toilet natuurlijk
https://www.geberit.nl/pr...0jWQWIEAAYASAAEgIYaPD_BwE

Niets erger dan douchen als er net iemand aan het kleien is geweest. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 29-09-2019 10:33 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Chris_82 schreef op zondag 29 september 2019 @ 10:30:
Wandverwarming:
Ter aanvulling op vloerverwarming voor meer afgifte.
Geen 'koudestraling' van buitenmuren in de badkamer.
Knuffelmuur...
Achteraf had ik dat ook zeker moeten doen ja!
Als we niet zo'n plotselinge haast hadden gehad met de badkamers had ik dat zeker gedaan!

Niet echt een duurzaamheids ding natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 29-09-2019 10:33 ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:46

ericplan

5180 Wp PV

Vrijstaand bad zodat het er weer eenvoudig en zonder breken uit kan als je het zat bent, of tot de conclusie komt dat het bijna nooit gebruikt wordt.
(Zegt iemand die net z'n badkamer gerenoveerd heeft en het bad heeft weggehaald)

[ Voor 21% gewijzigd door ericplan op 29-09-2019 13:48 ]

A'dam PVOutput

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:54
Dubbele wastafel is ook zeer prettig, heb je allebei je eigen plekje.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Grotere douche dan standaard, 90x90 is echt te klein imo.

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:16
Bij onze inloopdouche mis ik de deur. Het lijkt leuk maar zo'n inloopdouche geeft toch best wat spetters etc, ik zou er altijd een douchedeur in plaatsen. Verder zoals de rest ook aangeeft:
  • vloerverwarming
  • spiegelverwarming
  • regendouche met aparte losse douchekop
  • dubbele wastafel
Verder, als je led spots plaats, plaats er 2 onder de douche. Wij hebben er maar 1 en je staat in je eigen schaduw, lastig uit te leggen maar we hadden er 2 moeten plaatsen eigenlijk.

...

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Vloerverwarming (eventueel elektrisch) op de lange termijn wordt dit voordeliger als ze van gas afwillen en je wil even een half uurtje warmte daar s morgens.

Douchedeur voor meer warmte en minder damp. Geen regendouche die op grote vaste hoogte hangt.

Goeie tegels met onzichtbare antislip.
Goeie verlichting & besturing. Voorbeeld: douchen met een mild lampje zodat de "make-upverlichting" die het hele huis wakker maakt uit kan blijven.

Bediening ventilatie.
Thermostaat voor CV of draadloze thermostaat op radiator.

WTW op douche lijkt me een hoop risico op ellende voor weinig efficiëntie.

Muziek en spiegelverwarming.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:19

Toppe

Oké ✅

Een Sunshower Deluxe mag niet ontbreken :+

En in onze badkamer komt tzt een bank, heerlijk :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
jnr24 schreef op zondag 29 september 2019 @ 13:28:
Vloerverwarming (eventueel elektrisch) op de lange termijn wordt dit voordeliger als ze van gas afwillen en je wil even een half uurtje warmte daar s morgens.
Een matje op de grond is ook lekker warm aan je voeten. En geen verwarming in het natte deel. Dat is zo warm als de douche aan staat.
Hier is de verwarming nooit aangeweest, de design radiator was zonde van het uitgegeven geld.
(TS is al gasloos)
Douchedeur voor meer warmte en minder damp. Geen regendouche die op grote vaste hoogte hangt.
Goed plan, een deur houdt veel warmte "vast" en voorkomt tocht. Een regendouche is leuk, maar dan wel icm een handdouche.
Goeie tegels met onzichtbare antislip.
Goeie verlichting & besturing. Voorbeeld: douchen met een mild lampje zodat de "make-upverlichting" die het hele huis wakker maakt uit kan blijven.
Dat laatste snap ik niet helemaal. De tegels en verlichting moet idd wel prettig zijn
Bediening ventilatie.
Thermostaat voor CV of draadloze thermostaat op radiator.

WTW op douche lijkt me een hoop risico op ellende voor weinig efficiëntie.

Muziek en spiegelverwarming.
Een DWTW is erg aan te bevelen. Bespaart zomaar +40% op je energie verbruik. De ellende, of het risico hierop, zie ik niet zo 1-2-3.
Ventilatie is hier het raam op een kiertje.
Muziek met de JBL BT-speaker en mn telefoon.

En de WC alleen maar voor de kleine boodschappen. Je tandenborstel is dichtbij als je dacht.
https://www.margriet.nl/a...et-dichtdoen-doortrekken/

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Circulaire douche natuurlijk!
https://www.hamwells.com/nl/homespa/

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

3,5k euro en filters kopen, die besparing valt wel mee op water met een 15l/min, koop dan een niebla voor 6 tientjes.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-11 21:25
Oh dit topic komt met een goede timing.
Hoop nuttige tips zelf al gezien.
Zelf zat ik ook aan wandverwarming te denken. Zelfs in de douchewand.

Een waterontharder wordt ook echt een must denk ik. Het poetsen van glas in een badkamer is echt onbegonnen werk hier in de regio heb ik het idee. Laat staan de zwarte strepen die na verloop van tijd niet meer weg te krijgen zijn.

Spiegelverwarming is ook wel een goede idd.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
alaintje schreef op zondag 29 september 2019 @ 15:20:
Oh dit topic komt met een goede timing.
Hoop nuttige tips zelf al gezien.
Zelf zat ik ook aan wandverwarming te denken. Zelfs in de douchewand.

Een waterontharder wordt ook echt een must denk ik. Het poetsen van glas in een badkamer is echt onbegonnen werk hier in de regio heb ik het idee. Laat staan de zwarte strepen die na verloop van tijd niet meer weg te krijgen zijn.

Spiegelverwarming is ook wel een goede idd.
Een waterontkalker haalt alleen de calsium- en magnesium ionen uit het water. Geheel verlost van vlekken ben je dus nog niet, maar het is wel een heel stuk minder.
Met verwarming in je natte deel ontkom je eigenlijk niet aan een ontkalker.

En een ontkalker geeft meer voordelen: minder waspoeder, geen ontkalkingsmiddelen voor je koffiemaker, langere levensduur voor je boiler en wasmachine.

In het waterontkalker topic staan aardig wat gebruikers ervaringen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Met een regendouche wil je echt wel een ontkalken hebben. Wij hebben het nog niet en binnen een half jaar zitten de eerste nozzles dicht, die moet je dan weer open peuteren...

Dus ja, de ontkalken staat ergens bovenaan in ons lijstje.

Verder: LED verlichting is prachtig, zorg er wel voor dat je ook ergens gedimd licht vandaan kunt halen. Die van ons is alleen uit of volle bak aan. Dat is 's ochtends minder prettig aan je ogen. Ook wanneer iemand midden in de nacht naar het toilet moet is al dat licht helemaal niet nodig. Hier zit ik te denken om een houten lijst om de spiegel te maken en daar een ledstrip in te verwerken voor het gedimde licht.

Een stroompunt achter een spiegel is altijd goed. Er hoeft niet meteen een WCD op maar een lasdoos met een dekseltje is ook voldoende. Daar kun je later nog wat mee doen als dat nodig is.

Denk ook vast na over je Centrale AardPunt (CAP). Deze moet bereikbaar zijn en blijven. Dus ergens onder de wasbak wegwerken, dekseltje er op en klaar. Zorg er voor dat je genoeg aardedraad (vertind koperdraad) hebt om je radiator, kranen, toilet frame en aardnet mee aan te sluiten.

Denk er ook aan dat de vloer naar het douchepuntje of drain afloopt, niet dat de afvoer op het hoogste punt zit. Klinkt misschien logisch maar de ZZP'er die wij hadden begreep dit niet helemaal... Net als kinband aanleggen in de hoeken, tegels netjes plakken, hoekstrips van aluminium in plaats van goedkoop kunststof, rubber van de afvoer van het hangtoilet even met vaseline insmeren om lekkage te voorkomen... Allemaal van die stomme dingen, zorg er voor dat je ze doet of laat doen door iemand die het begrijpt.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

Erwin_83 schreef op zondag 29 september 2019 @ 09:23:
Spiegel verwarming, ondanks de afzuiging beslaan ze toch wel. Met spiegel verwarming opgelost.
Niet mee eens.

Ik heb in mijn badkamer nooit last van een beslagen spiegel (of van beslagen ramen); ook niet als ik de zijsproeiers aan heb staan in de douche. Ook mijn 15 jaar oude dubbel glas beslaat niet zomaar in de badkamer. Sterker nog, na het douchen is de RV in de badkamer <80%.

Wat helpt om de RV in de badkamer laag te houden is afzuiging. Ik heb een inloopdouche van 1 bij 2 meter met daarvoor een glazen deur (90 cm breed) Alles is aan de bovenkant open waardoor tussen wanden/deur en plafond zo'n 30 cm aan ruimte zit. Recht boven de douche zit de afzuiging die met een debiet van 125-150 m3/hr afzuigt, en die automagisch aangaat als de RV in de badkamer snel stijgt. Standaard is de afzuiging vanwege de MV altijd zo'n 40-50 m3/uur, maar tijdens het douchen dus niet.

Denk ook na waar die lucht vandaan moet komen; hoe komt de lucht je woning binnen, hoe gaat deze naar de badkamer om vervolgens via de afzuiging weer naar buiten te gaan. Belangrijk is dat jij in de badkamer met een nat, naakt lichaam, niet in de direct airflow wil zitten. Dat is immers koud en onprettig. (bijv als je en sleuf tussen de vloer en je douchedeur hebt zitten aan de onderkant dan stroomt die lucht dus echt langs je op; en dat wil je voorkomen).

Denk dus goed na over de luchtstroom die je wil zonder er last van te hebben, en hoe je zo'n 150 m3/uur aan afzuiging kunt realiseren. Dan heb je een droge badkamer en zullen ramen niet beslaan.

7400 Wp op het dak

• Baapje327
Dank voor alle reacties! Zit zeker wat tussen wat we nee gaan nemen 😊

• dobrie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-01 15:54

dobrie

x 220 330 010

Kende jullie deze al?

https://www.kickstarter.c...-experience-70-less-water

er schijnt een adapterset voor de Europese markt aan te komen

[ Voor 22% gewijzigd door dobrie op 21-10-2019 11:16 ]

LG 9KW U44 (3.064)

Pagina: 1