Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xneet
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05-04 10:16
Vanaf dit jaar kon ik weer 500 km vrij privé rijden met de bedrijfsauto.
Dit jaar heb ik maar een paar tientallen kilometers privé gereden omdat ik even ergens langs moest na mijn werk.

Nu ga ik binnenkort verhuizen en wil graag deze auto (Partner) gebruiken om wat spul vooraf te vervoeren naar een andere gemeente 20 km verderop.

Mag ik dit tijdens mijn vrijde dagen doen zodat ik ook daadwerkelijk gebruik maak van mijn vrije 500 km?

Grt Rene

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-04 22:15

bonzz.netninja

Niente baffi

Wij kunnen toch niks weten van jouw arbeidsvoorwaarden/regelementen mbt gebruim bedrijfsauto, of hoe dat precies is geregeld bij jullie. Het lijkt me nogal specifieke situatie.

Waarom stel je de vraag hier ipv gewoon even aan je werk? Dat lijkt me een stuk efficienter. En daarbij, sowieso is het netjes even te overleggen

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:41
Precies. Vanuit de belastingdienst maakt het niet uit wanneer je de 500km privé rijdt (km administratie bijhouden).

Wat er van de werkgever mag is afhankelijk van de afspraken daarover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleTweak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-04 14:39
Hij zal refereren aan 500km rijden wanneer je geen bijtelling voor privé betaalt.
Zolang je niet meer dan 500km privé per kalenderjaar rijdt is het goed. Of dat nou in 1 dag of 365 dagen is maakt niet uit.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:47
Je haalt 2 zaken door elkaar. De belastingdienst rekent geen bijtelling voor een zakelijke auto als je minder dan 500 km privé rijdt.
Wat je werkgever goed vind is iets anders. Misschien mag je helemaal je bus niet gebruiken voor privé ritjes.
Veiligste is gewoon een busje huren bij de bo-rent voor 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Laatst online: 20:28

mr_petit

opperprutser

Ik zie even niet de link met werkgever hier.
Het kan toch zo zijn dat hij zijn peugeot partner op naam van zijn eigen bedrijf heeft?
Volgens mij gaat zijn vraag alleen over bijtelling.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 29-09-2019 08:30 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xneet
Zo, wat een berichten al. Bedankt al hiervoor.
Ik mag gewoon 500 km privé rijden van mijn werkgever.
Het gaat inderdaad puur om de belastingdienstperikelen. (sorry, was niet helemaal duidelijk dan)

Ik heb een verhuisbedrijf ingeschakeld die op de verhuisdag alles overzet. Maar je weet hoe dat gaat, natuurlijk nemen we dagelijks spullen mee van ons oude naar ons nieuwe huis en in mijn kleine c3tje past dat namelijk niet lekker en is kwetsbaar. Het gaat me niet om het geld maar wel om een naheffing te voorkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:05

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Wanneer en hoe doet er niet toe, de regel is en blijft: 500km per kalenderjaar, anders bijtelling. Zie https://www.belastingdien...er-wat-is-mijn-bijtelling :
"Rijdt u per jaar 500 kilometer of minder privé? Als u dit kunt aantonen, hebt u geen bijtelling.
Alle kilometers die u niet voor uw werk rijdt, zijn privékilometers. Kilometers voor woon-werkverkeer zijn zakelijke kilometers."

Kernpunten: kalenderjaar, aantonen.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:38

Theo

moederbord

Hou er wel rekening mee dat die 500 kilometer alleen maar geldt als je het gehele jaar de auto hebt kunnen gebruiken. Als je bijv pas vanaf juli in dienst bent bij het bedrijf of je je hebt pas per juli de auto ter beschikking dan is het dus pro rato. Zelfde geldt ook als je voor 31 december daar uit dienst gaat of dat je de auto niet meer ter beschikking hebt.

En houd je ook echt aan die 500 kilometer per jaar. De belastingdienst is zeker niet mals. 501 kilometer gereden? Dan mag je 22% bijtelling aftikken omdat de belastingdienst dan vindt dat je de bedrijfsauto óók voor privégebruik hebt gebruikt waardoor je verplicht bent bijtelling te betalen.. Die 500 kilometer die het bedrijf je als limiet opgeeft komt namelijk enkel voort uit de belastingregels.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Als het geld niet uitmaakt, waarom dan een risico gaan lopen? Als je per abuis over de 500 km gaat en gesnapt wordt ben je het haasje. Alleen als je km administratie 100 procent op orde is zou ik hierover nadenken.

Waarom huur je voor een paar tientjes niet een paar keer een busje? Geen gedoe en geen risico.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xneet
Oke, Bolle en Theo,

Ik ga inderdaad uit van 500 km per jaar of naar ratio.

Ik wil ook geen gehannes omdat ik genoeg vervoersmiddelen heb alleen is soms een boodschap doen na je werk in alle opzichten efficiënter en nu komt het een keer voor dat ik een paar dagen deze "Partner" wil gebruiken ivm het gemak hiervan.

De link is duidelijk alleen had ik een keer gelezen dat je alleen voor en na een zakelijke rit je 500 km mocht gebruiken. Dat is dus niet zo?

Ps, ik kom echt niet over de 500 km.

[ Voor 4% gewijzigd door Xneet op 29-09-2019 09:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-04 21:57
Drardollan schreef op zondag 29 september 2019 @ 09:51:
Als het geld niet uitmaakt, waarom dan een risico gaan lopen? Als je per abuis over de 500 km gaat en gesnapt wordt ben je het haasje. Alleen als je km administratie 100 procent op orde is zou ik hierover nadenken.

Waarom huur je voor een paar tientjes niet een paar keer een busje? Geen gedoe en geen risico.
Zelf heb ik enkele verhuizingen gedaan met dit ding:

Afbeeldingslocatie: https://borent.nl/auto-huren/img/products/2019_Iveco_lang.png

Er past absurd veel in, rijdt goddelijk, en ik zou 't zo weer doen als ik iemand moet helpen verhuizen. Het kost idd een paar tientjes, maar je loopt én niet te stoeien met ruimte, én geen risico met de Belastingdienst, én je werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-04 21:18
Die 500km is eigenlijk bedoeld om wat afwijkingen in de administratie te kunnen opvangen. Dus even langs het postkantoor op de terugweg e.d. Word je geflitst bij De Efteling dan heb je toch wat uit te leggen.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
BugBoy schreef op zondag 29 september 2019 @ 09:59:
Die 500km is eigenlijk bedoeld om wat afwijkingen in de administratie te kunnen opvangen. Dus even langs het postkantoor op de terugweg e.d. Word je geflitst bij De Efteling dan heb je toch wat uit te leggen.
Nou nee, zo lang die rit maar netjes in de administratie staat is er niets aan de hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:25
Wat een krampachtig gedoe hier allemaal. Het is maar 20km enkele reis, dus dan zou hij letterlijk 10x op en neer moeten kunnen rijden om nog een sluitende rittenadministratie te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xneet
Je hoeft maar 1 keer "gezien" te worden.

Het gaat er dus bijvoorbeeld om: mag je wel 150 kilometer naar de camping rijden en weer terug als je nog alle 500 kilometers hebt?

[ Voor 62% gewijzigd door Xneet op 29-09-2019 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:25
Ja, maar zolang jij binnen de 500km blijft en een sluitende rittenadministratie hebt is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xneet
Kastje doet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xneet
Nu lees ik dit en hou me hier maar gewoon aan. (van de belastingdienst)

Met een rittenregistratie in uw administratie kunt u aantonen dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé hebt gereden. In de rittenregistratie moet u het volgende vermelden:

het merk van de auto
het type auto
het kenteken van de auto
de periode waarin u de auto hebt gebruikt
de ritgegevens

U vermeldt per rit:

de datum
de begin- en eindstand van de kilometerteller
het vertrek- en aankomstadres. Had u een afspraak en reed u daar vanaf uw werkadres heen en daarna weer terug, dan hebt u 2 ritten gemaakt.
de route die u hebt gereden, als u niet de meest gebruikelijke route hebt genomen
of het een privérit is of een zakelijke rit
de privé-omrijkilometers als tijdens een rit zowel zakelijke als privékilometers worden gereden

Als uw rittenregistratie niet voldoet aan deze eisen of als u geen rittenregistratie hebt bijgehouden, dan moet u de bijtelling privégebruik auto verrekenen met de autokosten van uw onderneming. Kunt u echter op een andere manier aantonen dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé hebt gereden, dan hoeft u niets te verrekenen.

Allemaal bedankt voor alles.
Het scheelt een hoop geprop in de C3 voordat de echte verhuizing begint.
Ben er blij mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Xneet op 29-09-2019 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:16
Want de belastingdienst gaat helemaal in jou werk zijn administratie duiken om te kijken of hij toevallig in de buurt van de efteling moest zijn? En dan nog komt het niet overeen met wat er op de website staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:05

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

loki504 schreef op zondag 29 september 2019 @ 11:18:
[...]
Want de belastingdienst gaat helemaal in jou werk zijn administratie duiken om te kijken of hij toevallig in de buurt van de efteling moest zijn?
Ja. Dat doen ze. Anders gezegd, jij moet aantonen dat het zo was.

[ Voor 7% gewijzigd door DeBolle op 29-09-2019 11:35 ]

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:49
Alleen als die rit niet in je sluitende km registratie voorkomt. De kans dat je controle krijgt zal wellicht wel wat groter zijn, als je kenteken daar door de belastingdienst gescand wordt. Maar met een sluitende km registratie heb je niets te vrezen.
Er staat ook nergens waarvoor die 500 privé km "eigenlijk bedoeld" zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:07

Arfman

Drome!

Svp on-topic reageren. Een implicite veroordeling over zuinigheid is hier niet op z'n plek.

[ Voor 74% gewijzigd door Ardana op 29-09-2019 14:17 ]

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
quote en reactie verwijderd.

[ Voor 91% gewijzigd door Ardana op 29-09-2019 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xneet
Nogmaals, het gaat helemaal niet om die paar tientjes. Dat ding staat voor de deur en is heel gemakkelijk om daarmee je kostbare en kwetsbare spulletjes vooraf en achteraf de verhuizing vast mee te nemen. Denk ook aan je lading gereedschap enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Xneet schreef op zondag 29 september 2019 @ 13:10:
Nogmaals, het gaat helemaal niet om die paar tientjes. Dat ding staat voor de deur en is heel gemakkelijk om daarmee je kostbare en kwetsbare spulletjes vooraf en achteraf de verhuizing vast mee te nemen. Denk ook aan je lading gereedschap enzo.
Snap ook niet waarom sommige mensen moeilijk doen aangezien het helemaal niet zo'n groot issue is. Als je al geen bijtelling betaalt zal je sowieso al een rittenregistratie bijhouden en dan is dit zo gepiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Xneet schreef op zondag 29 september 2019 @ 13:10:
Gewoon doen zolang het kastje deze ritten als privé registreert en in totaal niet boven 500km per jaar komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xneet
Ja, klopt. Dat gebeurd nu ook. Kastje is erg prettig.

Alleen onderweg privé instellen is nog niet gelukt en achteraf van zakelijk naar privé corrigeren ook nog niet. Dan neemt ie gelijk een heel deel van de route ipv alleen de afslag en weer terug. Dat moet ik nog even uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:50
Enige ding waar je rekening mee moet houden is als je dit jaar nog van werkgever wil switchen.
Op dat moment zal de belastingdienst de dan gereden km delen door het aantal maanden dat je onderweg bent in het jaar en vervolgens vermenigvuldigen met 12. Zit je dan over de 500km dan heb je een probleem.

Maar gezien waar we zitten in het jaar zal dat wel los lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:19
De angel zit het in de pro rato.

Heb je deze auto van 1-1 t/m 31-12, dan heb je 500 km onder de drempel van de bijtelling. Maar als je pas in de loop van het jaar een auto van de zaak kreeg, of als je voor 31-12 van vaan zou wisselen, dan heb je minder kilometers.

Overschrijding betekent een naheffing over het hele kalenderjaar / de hele periode in het jaar dat je beschikking had over een auto van de zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xneet
Klopt.
En dat ik 500 km privé mag rijden, ook buiten mijn werkdagen om, klopt ook. (oke, naar ratio dan)

Nu kan ik zonder problemen meteen na de oplevering van ons huis al mijn behang, verf, gereedschap, installatiemateriaal, koffiezetter, waterkoker, frisdrank, bier, broodjes en andere lekkere en nodige dingen meenemen. Broodje paling moet vers en baggervet, die komt later.

Ps misschien had ik dit eerder moeten vermelden. Het gaat om 55 m3 verhuizing.
Dat doe je natuurlijk niet met een Partnertje. Ook niet met een bus. Daar is een 40m3 vrachtauto voor nodig met een 25m2 aanhanger.

[ Voor 21% gewijzigd door Xneet op 29-09-2019 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-04 16:51

Plainside

I browse when I'm at work

Heb vergelijkende situatie gehad 2-3 weken terug nu.
De bedrijfswagen die ik nu heb, heb ik in juli ontvangen. Hiervan de aantal maanden gedeeld door 500. Dat zouden dan de kilometers zijn die je per maand kan rijden. zou ik daar over gaan dan is er grote kans dat ik de bijtelling mag gaan betalen. Iets wat ik totaal niet wil dus ben er zelf extra voorzichtig mee. Daarnaast heb ik ook nog een prive wagen al is die niet groot. Vandaar dat ik mijn bus heb gebruikt, in dit geval een kleine 5 á 8 km (binnen zelfde gemeente). En je moet het zelf ook bijhouden idd. Heb zelf ook zo'n mooi kastje, die ik niet van stand mag / kan verwisselen (standaard stand werk). Ik heb dus door de rit rapporten heen gekeken en de juiste gemarkeerd als prive. Dit zou dan voldoende zijn volgens mijn werkgever.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
En daarnaast, dat busje moet toch ook mee verhuizen? Je kan hem moeilijk op je oude adres laten staan.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japps
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:23
Korte vraag aangezien TS zn antwoord volgens mij al heeft; Wij hebben op werk een poolauto die wordt gebruikt door ca. 4 medewerkers. Geldt de 500km privé voor de auto (dus 125km pp bij gelijke verdeling) of per persoon (dus in dit geval 2.000km privé)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Voor de belasting? Per werknemer.

Je hebt geen zaken met de hoeveelheid privekilometers die een ander wel of niet maakt. Het zou ook apart zijn als jij zou moeten bijtellen vanwege de kilometers die een ander over de drempel gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
LordSinclair schreef op maandag 30 september 2019 @ 08:12:
En daarnaast, dat busje moet toch ook mee verhuizen? Je kan hem moeilijk op je oude adres laten staan.
Verplaatsen van woonadres 1 naar woonadres 2 van dezelfde werknemer is een rit die wordt veroorzaakt door een prive-omstandigheid (verhuizing). Deze rit zou ik prive aanmerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japps
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:23
t_captain schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:32:
Voor de belasting? Per werknemer.

Je hebt geen zaken met de hoeveelheid privekilometers die een ander wel of niet maakt. Het zou ook apart zijn als jij zou moeten bijtellen vanwege de kilometers die een ander over de drempel gaat :)
Goed om te weten. Dank voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 15:20
Die 500km is per kalenderjaar. Ik moest een keer naar een afspraak in het weekend (vrije dag). Mijn eigen prive auto wilde niet starten, dus heb ik de leaseauto van het werk gebruikt. Was ongeveer een 50km ritje. Omdat ik de leaseauto alleen voor het werk geruikte moest ik de km’s bijhouden. Ik deed dat via een app en heb daar ook gewoon dit privé ritje in vermeld.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xneet
Een prive rit alleen gaat prima met de app. Alleen een zakelijke rit onderbreken voor een prive rit, daar ben ik nog niet uit. Moet je op de splitsing van zakelijk naar prive lang stilstaan en de motor uitzetten ofzo? Dan privé aanklikken en rijden naar je bestemming? Terug dus dezelfde manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:50
japps schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:30:
Korte vraag aangezien TS zn antwoord volgens mij al heeft; Wij hebben op werk een poolauto die wordt gebruikt door ca. 4 medewerkers. Geldt de 500km privé voor de auto (dus 125km pp bij gelijke verdeling) of per persoon (dus in dit geval 2.000km privé)?
Dit is wel even een andere casus.

Deelauto / pool auto heeft andere regels.
Zie dit document van de belastingdienst.

https://download.belastin...eiking_pga_lh0621z1fd.pdf

Bij een poolauto heb je namelijk niet het exclusieve recht.

Denk dat je hier even een nieuwe topic van aan moet laten maken.

[ Voor 5% gewijzigd door joke_name op 01-10-2019 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xneet
Zakelijk omschakelen naar privé is opgelost. De app zelf deed een beetje raar.
Opnieuw geïnstalleerd en helemaal top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 551631

Xneet schreef op maandag 30 september 2019 @ 19:10:
Een prive rit alleen gaat prima met de app. Alleen een zakelijke rit onderbreken voor een prive rit, daar ben ik nog niet uit. Moet je op de splitsing van zakelijk naar prive lang stilstaan en de motor uitzetten ofzo? Dan privé aanklikken en rijden naar je bestemming? Terug dus dezelfde manier.
een gedeelde rit word gezien als een prive rit.
want de rit is vanaf aanvang niet gestart met zakelijk eindpunt.

dus je moet eerst naar huis. auto stilzetten. en daarna je pribe reis beginnen. een reis opbreken tussen zakelijk en privé accepteert de fiscus niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Nu online
Anoniem: 551631 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 22:16:
[...]

een gedeelde rit word gezien als een prive rit.
want de rit is vanaf aanvang niet gestart met zakelijk eindpunt.

dus je moet eerst naar huis. auto stilzetten. en daarna je pribe reis beginnen. een reis opbreken tussen zakelijk en privé accepteert de fiscus niet
De fiscus accepteert dat wel hoor, je mag gewoon privé omrijden. De extra kilometers moet je als privé opgeven. Is van werk naar huis normaal 10 kilometer maar ga je nog boodschappen doen en kom je zo op 12 kilometer uit, dan is het 2km privé.

Van de site van de belastingdienst:
U vermeldt per rit:

de datum
de begin- en eindstand van de kilometerteller
het vertrek- en aankomstadres. Had u een afspraak en reed u daar vanaf uw werkadres heen en daarna weer terug, dan hebt u 2 ritten gemaakt.
de route die u hebt gereden, als u niet de meest gebruikelijke route hebt genomen
of het een privérit is of een zakelijke rit
de privé-omrijkilometers als tijdens een rit zowel zakelijke als privékilometers worden gereden
of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 551631

Tonkey schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 22:29:
[...]

De fiscus accepteert dat wel hoor, je mag gewoon privé omrijden. De extra kilometers moet je als privé opgeven. Is van werk naar huis normaal 10 kilometer maar ga je nog boodschappen doen en kom je zo op 12 kilometer uit, dan is het 2km privé.

Van de site van de belastingdienst:

[...]

of begrijp ik je verkeerd?
het is mij door de belastingdienst als volgt uitgelegd.

je rijdt van amsterdam naar rotterdam voor je werk. das natuurlijj prima.
maar als je halverwege de rit stopt in leiden om even op bezoek te gaan bij een maat dan worden die 2 ritten (van amsterdam naar leiden en van leiden naar rotterdam) volledig gezien als prive ritten. en in mijn optiek kan je het stukje wat jij ge hijghlite hebt ook zo interpreteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Nu online
Anoniem: 551631 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 22:36:
[...]

het is mij door de belastingdienst als volgt uitgelegd.

je rijdt van amsterdam naar rotterdam voor je werk. das natuurlijj prima.
maar als je halverwege de rit stopt in leiden om even op bezoek te gaan bij een maat dan worden die 2 ritten (van amsterdam naar leiden en van leiden naar rotterdam) volledig gezien als prive ritten. en in mijn optiek kan je het stukje wat jij ge hijghlite hebt ook zo interpreteren.
Het hoofddoel van de rit is bepalend:
4.3.
Voor de vraag of een rit moet worden aangemerkt als gebruik van de auto voor privédoeleinden is doorslaggevend wat het doel van de rit was. Als een rit wordt gemaakt met zowel een zakelijk doel als een privédoel, gaat het erom wat het hoofddoel van de rit was. Indien op een rit met een zakelijk hoofddoel tevens een privédoel wordt bezocht, geldt als zakelijk de afstand die zou zijn afgelegd als het privédoel niet zou zijn bezocht en geldt de rest van de afgelegde afstand (de ‘omrijkilometers’) als gebruik voor privédoeleinden. Indien op een rit met als hoofddoel een privébestemming tevens een zakelijk doel wordt bezocht, geldt het omgekeerde (vgl Hoge Raad, 6 juni 2014, nr. 13/05514, ECLI:NL:HR:2014:1311).
Op weg naar je werk, of naar huis, boodschappen doen of je kind van het kinderdagverblijf halen is dus geen probleem, enkel de extra kilometers tellen als privé. Soms weet je dus pas na een controle wat wat is, maar ik denk dat je de meeste voorbeelden zelf wel kunt invullen. Ga je een weekend weg en zit in de buurt een zakelijke relatie die je even bezoekt dan mag je hooguit de omrijkilometers van het stukje de zakelijke relatie bezoeken als zakelijk geteld worden.
Pagina: 1