Toon posts:

Tot hoever kunnen sporen computergegevens vernietigd worden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gebruiker2018
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-11-2020
Beste forumleden,

Ik vroeg mij af tot hoeverre je sporen van gegevens kun wisssen op de computer. Dit heeft betrekking tot bestanden die op mijn computer staan, maar ook mijn internetgegevens.

Ik heb twee oude computers in bezit die ik niet gebruik en wens door te verkopen. Ik heb echter ondervonden dat als ik met de ingebouwde functie in het besturingssysteem iets verwijder of mijn computer laat formatteren, dat de bestanden in dat geval terug te halen zijn door middel van een heleboel programma's, doordat slechts de verwijzingen verwijderd worden en het originele bestand behouden blijft (hoewel het bestand ontoegankelijk blijft voor de gebruiker).
Ik heb een keer zo'n terughaalprogramma gedownload en ik viel achterover van alles wat men kon terugvinden. Vele waren afbeeldingen van vele jaren geleden, waarschijnlijk automatisch opgeslagen en afkomstig uit de browser, waarvan ik niet herinner dat ik deze ooit opgezocht had. Ik vind het onacceptabel dat iedereen deze gegevens kan terugvinden. Daarom heb ik het programma Eraser gedownload, die alle data van "verwijderde" bestanden meerdere keren overschrijft met willekeurige bits zodat deze werkelijk onvindbaar zijn.

Het feit dat bestanden die op een "gewone" manier verwijderd worden altijd vindbaar zijn door vreemden vind ik een schending van privacy. Ik word haast paranoïde als ik zie wat er bewaard blijft over de identiteit van de gebruiker met het gebruik van informatietechnologie, maar dit was echt het toppunt. Niet alleen (buitenlandse) overheden en bedrijven met slechte bedoelingen kunnen aan deze informatie (wat hun zaken niet zijn), maar werkelijk iedere vreemde!

Ik neem al maatregelen als het gebruik van een Tor Browser (en Firefox indien het echt niet anders kan), DuckDuckGo etc. Maar wat met de gegevens die al verzameld zijn zoals de internetgeschiedenis die al tot jaren terugloopt. Tot hoeverre kan ik daarin controle hebben, wetende dat anderen ook via dubieuze praktijken toegang tot deze hebben? Kan iemand mij helpen met suggesties voor programma's, aan te raden handelingen om dat te vermijden?

Alle reacties

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:21

CurlyMo

www.pilight.org

Hardschijven eruit schroeven en dan al je frustratie over je privacy erop botvieren met dit ding:

Wees gerust, duckduckgo afbeelding

Of anders gewoon een van die vele tooltjes die je harde schrijven wissen, zodat er niks meer op terug te vinden is. Kan je ook zelf doen met linux:

dd if=/dev/random of=/dev/sda1

sda1 vervangen door je HDD. Na 5 keer is er niks meer terug te halen.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021
Gaatje boren in het deksel, nachtje in zout water leggen, daarna even in de magnetron en het is wel gedaan met je harde schijf.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:31
Of de schijf encrypten met een lang wachtwoord zodat je het niet kunt onthouden. :)
Helaas is het online gebeuren niet zo simpel te wissen zoals je lokale pc met schijven. Als de data in handen is van een derde partij dan heb je daar niet zo veel invloed meer op. Vooral omdat je geen idee hebt welke partijen dat allemaal zijn.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Gebruiker2018 Even vooraf: In je vorige twee topics kwam je steeds niet terug. Ga je dat hier anders aanpakken? ;)

Verder kun je redelijk veilig de nodige wipe tools gebruiken. Zorg alleen dat je de hele disk wiped en niet alleen de partitie. En anders inderdaad fysiek vernietigen.

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:36

Kraz

Saving the world

https://dban.org/

Boot and Nuke.

Al meerdere malen succesvol gebruikt.

Anoniem: 1259094

.

[Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1259094 op 29-08-2020 19:37]

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:47

AzzKickah

06-CENSORED

Dit meen je niet. Is dit echt waar?

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wanneer ik ooit een PC door verkoop is dat zonder Disks. Heb dan ook een stapeltje liggen voor hergebruik. Oude disks neem ik mee naar werk en die gaan dan met grote stapel mee naar vernietiger.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 13:26
*knip* reageer dan niet...

[Voor 77% gewijzigd door TheVMaster op 01-10-2019 01:49]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:58

DataGhost

iPL dev

Gebruiker2018 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 23:41:
Beste forumleden,

Ik vroeg mij af tot hoeverre je sporen van gegevens kun wisssen op de computer. Dit heeft betrekking tot bestanden die op mijn computer staan, maar ook mijn internetgegevens.
... Ik heb echter ondervonden dat als ik met de ingebouwde functie in het besturingssysteem iets verwijder of mijn computer laat formatteren, dat de bestanden in dat geval terug te halen zijn door middel van een heleboel programma's, doordat slechts de verwijzingen verwijderd worden en het originele bestand behouden blijft (hoewel het bestand ontoegankelijk blijft voor de gebruiker).
Zolang de schijf de computer niet verlaat is er niet zoveel aan de hand, en zou je het zelfs kunnen zien als extra stok achter de deur als je per ongeluk iets weggooit. Als je een bestand van 30GB weggooit wil je doorgaans niet dat je een half uur zit te wachten tot 'ie weg is. Op SSD's wil je dat ook helemaal niet, want dan ben je onnodig geheugencellen aan het verslijten. Het is voor de meeste mensen helemaal niet boeiend of de ruimte direct overschreven wordt of dat dat gebeurt op het moment dat er andere data geschreven wordt, maar dat moet wel zo snel mogelijk gebeuren. Het is een beetje hetzelfde met dingen in de prullenbak gooien, die kan je ook terughalen tenzij je het door de papierversnipperaar haalt.
Daarom heb ik het programma Eraser gedownload, die alle data van "verwijderde" bestanden meerdere keren overschrijft met willekeurige bits zodat deze werkelijk onvindbaar zijn.
Waarschijnlijk heb je hiermee al gemerkt hoe lang het eigenlijk duurt om bestanden weg te gooien. Over het algemeen is eenmaal overschrijven voldoende, en daarvoor kan je eigenlijk het beste het Secure Erase-commando van je harde schijf zelf gebruiken. Dat is echter niet iets wat je zomaar kan doen enige zonder technische kennis.
Het feit dat bestanden die op een "gewone" manier verwijderd worden altijd vindbaar zijn door vreemden vind ik een schending van privacy. Ik word haast paranoïde als ik zie wat er bewaard blijft over de identiteit van de gebruiker met het gebruik van informatietechnologie, maar dit was echt het toppunt. Niet alleen (buitenlandse) overheden en bedrijven met slechte bedoelingen kunnen aan deze informatie (wat hun zaken niet zijn), maar werkelijk iedere vreemde!
Dat was niet de insteek toen dit bedacht werd (decennia geleden) en zolang niemand anders aan je hardware zit is er geen privacy geschonden. Alle tooltjes die je gebruikt hebt hebben minimaal admin-rechten nodig om te kunnen werken.
Ik neem al maatregelen als het gebruik van een Tor Browser (en Firefox indien het echt niet anders kan), DuckDuckGo etc. Maar wat met de gegevens die al verzameld zijn zoals de internetgeschiedenis die al tot jaren terugloopt. Tot hoeverre kan ik daarin controle hebben, wetende dat anderen ook via dubieuze praktijken toegang tot deze hebben? Kan iemand mij helpen met suggesties voor programma's, aan te raden handelingen om dat te vermijden?
Het is al genoemd, maar encryptie is de enige (en snelste) manier om je doel te bereiken. Als je bitlocker gebruikt (of een van de andere FDE-programma's) kan je volgens mij kiezen om een wachtwoord te gebruiken of om de encryptiesleutel te laten beheren door een TPM. Zolang je geen simpele key hebt kan niemand bij je data zonder dat jij de boel unlockt. Je data is dus altijd veilig, zowel de verwijderde als de normale data, tenzij je natuurlijk gekke software als admin laat draaien. Als je je computer/schijven wilt verkopen volstaat het wissen van de TPM in principe, en/of het niet afgeven van de key. Je hoeft eigenlijk niet eens te secure erasen, maar voor extra gemoedsrust mag dat natuurlijk altijd.

• djdakta
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 29-09-2019
Je kan je HDD formateren:

Dit kan je interessant vinden, voor zover je kennis van het engels goed is. :-)

Low-Level Format or Zero Fill

Low-level formatting formats your hard drive past the point of no return because it wipes all existing sectors on the physical surface of your drive rather than just on the filesystem. It was used in the past to get rid of all existing data on old MFM hard disks permanently – useful if you had sensitive data that you wanted gone forever, were selling your hard drive, or if you had a severe virus, such as a boot-sector virus, which couldn’t be removed using the standard formatting process.

Today, modern (SATA and ATA) hard drives are low-level formatted upon manufacture and can’t technically be low-level formatted again in the same way as old MFM drives used to be. However, there are equivalent processes that carry out similar functions. The modern equivalent to low-level formatting is “zero-filling”, whereby you replace all data on your hard drive with arbitrary zeros or other characters, making that data deleted and unrecoverable.

DJ Dakta

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Gebruik Bitlocker op een nieuwe PC. Als je hem later wilt verkopen:
  • Bitlocker password/pincode (als je die hebt) resetten naar iets wat lang en complex is.
  • TPM (als je die hebt) resetten om de encryptiecode te wissen.
  • Om te voorkomen dat de volgende eigenaar bij het opstarten om Bitlocker codes gevraagd wordt ook de partitietabel en bootsector wissen.
Oppervlakkig bekeken is de disk dan leeg. De enkeling die probeert om jouw oude data terug te vinden vindt alleen encrypted data.

Als je het dan nog niet vertrouwt dan blijft alleen fysiek vernietigen over.

• Anoniem: 320788
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Boormachine voor schijven die niet verkocht worden of kapot/niet gemakkelijk bereikbaar.

Eraser voor alles dat een 2de eigenaar krijgt.
Meestal 5 of 7 keer. En uit ervaring 27x kost veel tijd..(gewoon omdat het kan). Pak gewoon een dod setting in het programma en je data is nooit meer te vinden.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:58

DataGhost

iPL dev

djdakta schreef op zondag 29 september 2019 @ 09:11:
Je kan je HDD formateren:

Dit kan je interessant vinden, voor zover je kennis van het engels goed is. :-)

Low-Level Format or Zero Fill
Hold it right there. Even mierenneuken, want je bron heeft ook een behoorlijk klok-klepel-gehalte, zoals veel plekken op het internet. Formatteren is helemaal niet data weggooien, het is het maken van een indeling (formaat). Het bij-effect daarbij is inderdaad dat je data niet meer toegankelijk is, dus werd ten onrechte aangenomen dat formatteren "het weggooien van alle data" betekent. Stel je voor dat je een boekenkast (harde schijf) hebt vol met boeken (sectoren). Het filesystem wat je erop hebt zijn de titels op de rug van de boeken. Formatteren zou dan zoiets zijn als met tipp-ex alle ruggen blanco maken. Je hebt dan geen idee meer welk boek waar staat, en als je van een afstandje kijkt zie je alleen maar een kast met blanco boeken, dus het lijkt alsof alles weg is. Als je echter de boeken een voor een opent kan je zien wat erin stond en zou je de titels weer op de rug kunnen schrijven (data recovery). Dat gaat alleen niet als je (hier gaat de analogie iets minder) een van de boeken deels hebt overschreven met de inhoud van een ander boek. Een low-level format is zoiets als het helemaal uit elkaar en op een (evt andere) manier terug in elkaar schroeven van de boekenkast. Een zero-fill is niet alleen het leeg tipp-exen van de ruggen maar ook de complete inhoud van de boeken. Je voelt al aan dat dit "iets" langer duurt.
Low-level formatting formats your hard drive past the point of no return because it wipes all existing sectors on the physical surface of your drive rather than just on the filesystem. It was used in the past to get rid of all existing data on old MFM hard disks permanently – useful if you had sensitive data that you wanted gone forever, were selling your hard drive, or if you had a severe virus, such as a boot-sector virus, which couldn’t be removed using the standard formatting process.
Het gaat bij een LLF om de fysieke indeling op de schijf, nog lower-level dan sectoren, iets wat al jaren (decennia?) onmogelijk is omdat dat in de fabriek al gebeurt en vervolgens nooit meer aangepast wordt. Dit is in ieder geval niet meer door consumenten te doen. Het weghalen van de data is hier dus wederom het bij-effect, niet het doel. Normaal formatteren gaat op partitie-niveau, dus het is logisch dat de bootsector niet overschreven wordt met enige andere data, omdat die niet binnen een partitie valt. Wat ze hier eigenlijk bedoelen is een zero-fill en geen LLF.
Today, modern (SATA and ATA) hard drives are low-level formatted upon manufacture and can’t technically be low-level formatted again in the same way as old MFM drives used to be. However, there are equivalent processes that carry out similar functions. The modern equivalent to low-level formatting is “zero-filling”, whereby you replace all data on your hard drive with arbitrary zeros or other characters, making that data deleted and unrecoverable.
Hier vullen ze dat enigszins aan maar de terminologie is behoorlijk verkeerd, net als de conclusies. LLF gebeurt nog steeds, maar in de fabriek, en een zerofill is altijd een zerofill geweest alleen hebben mensen daar de verkeerde term voor gebruikt. Het is zoals een auto een fiets noemen.

ATA Secure Erase is ook een zerofill (hoewel ze kunnen fillen met iets anders dan zero) en overschrijft voor zover mogelijk ook alle sectoren die als de schijf als "bad" zijn gemarkeerd. Een normaal programma wat zelf data wegschrijft in plaats van dat aan de schijf overlaat kan niet op die bad sectors schrijven, waardoor eventueel een klein beetje data kan achterblijven.
Anoniem: 320788 schreef op zondag 29 september 2019 @ 10:17:
Boormachine voor schijven die niet verkocht worden of kapot/niet gemakkelijk bereikbaar.

Eraser voor alles dat een 2de eigenaar krijgt.
Meestal 5 of 7 keer. En uit ervaring 27x kost veel tijd..(gewoon omdat het kan). Pak gewoon een dod setting in het programma en je data is nooit meer te vinden.
Voor een zerofill is eenmalig overschrijven voldoende om zelfs datarecovery met een elektronenmicroscoop vrijwel onmogelijk te maken. Je mag het vaker doen, maar dat is vaak tijdsverspilling. Ik doe zelf altijd 1x ATA Secure Erase. Combineer het met full-disk encryptie en het is nog onmogelijker geworden.

Edit ivm destructieve methoden:
hp-got schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 23:51:
Gaatje boren in het deksel, nachtje in zout water leggen, daarna even in de magnetron en het is wel gedaan met je harde schijf.
In de magnetron is een goed idee als je van gevaarlijke situaties houdt en ook van je magnetron af wilt.
Marcelvdsteen schreef op zondag 29 september 2019 @ 10:35:
Schroef ze uit elkaar en de platters her en der in prullenbakken doen. De pcb ook slopen goodluck !
Van alle destructieve methoden is deze nog wel degene met de grootste kans op recovery.

Het is compleet zonde om een goed-werkend apparaat te slopen simpelweg omdat je niet snapt hoe je 'm veilig een tweede leven kan geven.

[Voor 21% gewijzigd door DataGhost op 29-09-2019 10:42]

• Marcelvdsteen
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:20
Schroef ze uit elkaar en de platters her en der in prullenbakken doen. De pcb ook slopen goodluck !

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:21
Meerdere keren random data er over schrijven is complete tijdverspilling. Het is twijfelachtig of iemand nog iets kan uitlezen na een enkele complete zero fill. Enige relevante punt is dat er nog wat sectoren van een SSD dan gemist kunnen zijn, en je een juist tooltje nodig hebt die zorgt dat elke sector het commando krijgt. Maar zelfs als iemand na een volledige zero fill nog iets kan uitlezen, dan is dat niet zonder een lab met miljoenen aan apparatuur. Is jouw data echt zoveel waard?

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:41

Blokker_1999

Full steam ahead

Kon het niet meer eens zijn dan met @Sissors een enkele wipe (zij het zero fill, zij het random data) is voldoende. Vanaf dat punt heb je al een elektronen microscoop nodig om voor elke bit individueel na te gaan hoe ze gedraaid staan en een gok te doen naar wat de vorige positie ervan was (vandaar dat dan random beter is dan zero fill). Maar heb zelfs nog nooit een praktische uitvoering gezien van die aanval, alleen maar een theoretische beschrijving.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:46
Gewoon harde schijf twee keer overschrijven met 0. Is niets meer terug te halen daarna.

https://www.lifewire.com/...s-to-a-hard-drive-2626162

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Voor harde schijven is overschrijven met nullen of random data perfect. Meer dan één keer kan als je bang bent dat de volgende eigenaar een grote zak geld gaat gebruiken om met een elektronenmicroscoop of zo je data te laten reconstrueren. Voor normale stervelingen volstaat één keer overschrijven.

SSDs zijn een ander verhaal. Doordat die eigenlijk groter zijn dan de beschikbare schijfruimte en de gebruikte wear leveling, komen de nullen die je schrijft waarschijnlijk niet terecht op de plaats waar je 'overschrijft'. Hier https://www.wepc.com/how-to/securely-erase-an-ssd-drive/ vind je meer informatie over het wissen van SSDs.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:21

CurlyMo

www.pilight.org

sinasappel schreef op zondag 29 september 2019 @ 11:05:
Gewoon harde schijf twee keer overschrijven met 0. Is niets meer terug te halen daarna.

https://www.lifewire.com/...s-to-a-hard-drive-2626162
Je link beschrijf hoe je een partitie formatteert, niet de hele schijf.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:33

MsG

Forumzwerver

Het elke keer vernietigen van een schijf die ik voor mezelf gebruik zou me de paranoia financieel niet waard zijn. Na een wat uitgebreidere zero write geloof ik het wel. De illusie dat een willekeurige koper hele dagen met recovery bezig zou gaan om een paar persoonlijke sinterklaasgedichten en wat vakantiefoto's terug te kunnen zien vind ik ronduit lachwekkend.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-06 13:02
Wij hebben een professionele harddisk schredder staan.

Reclame? Neuh...niet doen!

http://www.maxxeguard.com/

[Voor 62% gewijzigd door TheVMaster op 01-10-2019 18:47]

3360 Wp zuid + 2KWh accu + 2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:22

sh4d0wman

Long live the King!

Encryptie is niet helemaal waterdicht afhankelijk van tegen wie je de data wil beschermen en hoe lang de data bruikbaar of belastend zou kunnen zijn.

1. Men weet wie je bent: $5 wrench attack. Als je een random wachtwoord gebruikt en deze dus niet weet dan zal men je waarschijnlijk als zeer moedig beschouwen wanneer er 10 tenen en vingers zijn afgeknipt zonder dat dit een werkend wachtwoord opleverde :+

2. Men weet niet wie je bent: image de schijf en wacht totdat quantum computing de encryptie weet te kraken of er vulnerabilities in het algorithme of key management opduiken.

"internet data" wat al verzameld is daar kun je nu weinig meer aan doen. Maar de term is natuurlijk heel breed, van IP-adressen welke een bepaalde site hebben bezocht tot torrent-downloads, wifi-network SSIDS, GPS locaties en meer. Daar is dus weinig zinnigs over te zeggen.

Er zijn wel richtlijnen voor providers hoe lang men iets moet opslaan geloof ik maar als je data in een politie tap is gekomen om maar wat te noemen dan heb ik geen idee hoe lang men dat weer mag bewaren. En dan heb je nog alle private spelers zoals een Google, Facebook etc welke het vervolgens weer aan een schimmige tussenpartij kan leveren.

Simpel advies: gebruik je normale prive accounts thuis. Wil je iets opzoeken, mailen wat gevoelig is dan gebruik je Tor op Tails via open wifi met accounts welke je nooit prive gebruikt. Laat je smartphone thuis ;)

Being a hacker does not say what side you are on. Being a hacker means you know how things actually work and can manipulate the way things actually work for good or for harm.
Come to the dark side. We've got cookies.

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-06 13:19
Hardware Junk schreef op zondag 29 september 2019 @ 14:14:
Wij hebben een professionele harddisk schredder staan.

Reclame? Neuh...niet doen!
Wel eerst copie nemen hé. 😈

[Voor 33% gewijzigd door TheVMaster op 01-10-2019 13:10]

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-06 16:07
Als je zo paranoïde bent, zou ik een nieuwe schijf kopen en je oude thuis laten.

That said; volgende keer toch maar full disk encryptie toepassen. Knappe jongen als je m dan terughaalt.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-06 15:30

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Het feit dat bestanden die op een "gewone" manier verwijderd worden altijd vindbaar zijn door vreemden vind ik een schending van privacy.
Hoe precies is het herstelbaar zijn van verwijderde bestanden op een schijf die fysiek in jouw bezit is precies schending van je privacy? Als jij je apparatuur door wil verkopen moet je zelf maar zorgen dat je weet wat je aan het doen bent als je je zo druk maakt over je privacy dat je dit niet vindt kunnen.

Sowieso zijn bestanden niet te vinden "door vreemden" tenzij jij ze daar zelf de mogelijkheid toe geeft.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Hardware Junk
cadsite schreef op zondag 29 september 2019 @ 15:40:
[...]

Wel eerst copie nemen hé. 😈
Apparaat is portable voor schredden op lokatie. Dit zodat er onder toezicht op lokatie bij de klant geschred kan worden om de veiligheid te garanderen dat er geen datalek mogelijk is. Van de geschredde dragers is een document opvraagbaar, voordat het apparaat tot schredden over gaat wordt een foto gemaakt van de serienummers. Wordt dit cyclus onderbroken, zeg door het openen van een deur of gebruik van een panic knop, poept hij de drager ongeschred uit en wordt de drager niet geregistreerd als vernietigd.

Het apparaat maakt plakjes disk met een hydraulische pers. Hierdoor vervormd de datadrager en zal geen data van de datadrager afgehaald kunnen worden.

We vernietigen alle datadragers op verzoek van de klant. Niet alleen harde schijven maar ook tapes, USB sticks en telefoons. We maken plakjes van alles wat in onze trays past, van 70mm tot wel 1mm.

3360 Wp zuid + 2KWh accu + 2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:14
Ik heb er gewoon een hobby van gemaakt om defecte harddisks open te schroeven en de spiegelachtige schijfjes er uit te trekken. De rest gaat de prullenbak in.
Mocht men ooit behoefte hebben om die schijfjes in een andere harddisk te monteren en te willen ontcijferen, wens ik ze heel veel succes. Die enkele vakantie kiekjes staan toch al op instagram en de porno op internet en Hollywood films die ik er ooit op had staan, boeit me weinig.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ik vind het onacceptabel dat iedereen deze gegevens kan terugvinden. Daarom heb ik het programma Eraser gedownload, die alle data van "verwijderde" bestanden meerdere keren overschrijft met willekeurige bits zodat deze werkelijk onvindbaar zijn.

Vooropgesteld ... je bent al in de paranoia fase.
Oplossing .. heel simpel .... gewoon niet doen
Geen vage sites bezoeken, geen rare downloads starten, je telefoon inruilen en een huisje op de hei betrekken

Serieus :

Jij vind het schending van priivacy ?
In hoeverre dan, wie is er verantwoordelijk voor die data ?
Dat ben jij zelf als gebruiker.
Dus ben je OOK verantwoordelijk voor de opslag / verwerking en verwijdering.

Als je jouw paranoïde doorzet in dagelijks gebruik, zou je niemand meer mogen mailen, aanschrijven, of zelfs bekijken.

Verder krijgt geen man mijn oude opslagmedia.
USB, HDD's worden gronding kapot gemaakt,
Zelfs brieven die in het oud papier gaan, worden vooraf vernietigd, een paper-shredder kost een paar tientjes, en elke brief / gebruikte acceptgiro, of wat dan ook maar een adres of naam bevat, gaat hier doorheen, voor die in de oud papierdoos beland.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik las net dat encryptie niet veilig was. N
Knappe jongen die een met hardware TPM een Bitlocker volume kan decrypten zonder recovery key en originele TPM chip.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Hardware Junk
Deze geeft geen bewijs van vernietiging. Dus niet veilig genoeg. Bedrijven die een certificaat van vernietiging af geven gebruiken een dergelijk apparaat. Eigenlijk is dit geen bewijs van vernietiging maar een bewijs van ontvangst. Het grootste beveiligingsrisico is het personeel zelf, deze methode is niet waterdicht. Immers kan je een bewijs af geven en daarna de goederen alsnog door verkopen. Hierbij het gevaar dat de data alsnog aanwezig is op de drager. Dat de output een veiligheidsgradatie mee krijgt, prima, maar de input heeft geen enkele veiligheidsgraad.

Deze methode is wel waterdicht. *knip* reclame? Niet nodig!

Daarom bieden we datavernietiging aan met gebruik van dit apparaat.

[Voor 2% gewijzigd door TheVMaster op 01-10-2019 01:51]

• microcomputer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-02 17:08
@Hardware Junk Dat is ook wel een heel erg mooi apparaat

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-06 23:35
Room42 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 23:53:
@Gebruiker2018 Even vooraf: In je vorige twee topics kwam je steeds niet terug. Ga je dat hier anders aanpakken? ;)
Denk het niet :X

• Anoniem: 455473
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Echt heel frustrerend...

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hij heeft nog een thumbsup gegeven op de 10e comment maar vond het niet nodig te reageren.

[Voor 4% gewijzigd door Room42 op 04-10-2019 13:39]

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

• Gebruiker2018
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-11-2020
Bedankt voor de antwoorden en de tips, ik kan het een en het ander gebruiken. Verdere tips zijn altijd welkom!

Wat betreffende internetdata, natuurlijk is de gebruiker daarvoor verantwoordelijk. Daar ben ik zeer bewust van, echter word je in de huidige maatschappij verplicht om van het internet gebruik te maken. Dus: kan je als gebruiker helemaal niets doen met de vroeger verzamelde data? Verwijderen is geen mogelijkheid?

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:00

TheVMaster

Moderator WOS
Gebruiker2018 schreef op Friday 4 October 2019 @ 13:26:
Bedankt voor de antwoorden en de tips, ik kan het een en het ander gebruiken. Verdere tips zijn altijd welkom!

Wat betreffende internetdata, natuurlijk is de gebruiker daarvoor verantwoordelijk. Daar ben ik zeer bewust van, echter word je in de huidige maatschappij verplicht om van het internet gebruik te maken. Dus: kan je als gebruiker helemaal niets doen met de vroeger verzamelde data? Verwijderen is geen mogelijkheid?
Je hebt het recht om vergeten te worden, dus je kunt volgens mij bij veel diensten je data opvragen en laten verwijderen. De vraag blijft natuurlijk of die diensten je data vervolgens ook echt weggooien...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee