Ryzen 5 3600 icm corsair 3600mhz geheugen gekocht, erg fout?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• The Mystic
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-11-2019
Beste mensen,

computer samengesteld met de volgende relevante hardware:

Ryzen 5 3600, Scythe Mugen erop
MSI mpg x570 gaming edge wifi moederbord,
Corsair d416gb 3600-18 veng rgb pro bk k2 cor, geheugen

Voeding: seasonic 550 watt

Mijn verhaal:

Lange tijd had ik geen computer tot leven gewekt, laatst een nieuwe in elkaar gezet en wat blijkt achteraf, mijn corsair c18 modules werken op 3600, terwijl staat dat ryzen 5 3600 met maximaal ddr4-3200mhz compatible zijn.

Het systeem werkt in eerste instantie goed, ook in games en ik heb in de bios de ram op 3600mhz moeten zetten, handmatig.

Dus zover goed zou men zeggen, maar ben nu bang dat de processor straks het loodje legt, kan dit :X ?

De temperaturen van de geheugenmodules zijn wel ok, idle op 29c.

De verwarring ontstond doordat ik alleen heb gekeken naar de specs van het MSI moederbord, die kan zelfs hoger aan.

Mijn vraag is dus, moet ik vrezen dat mijn processor het nu kan begeven of dat iets opbrandt? Iets dergelijks, een mankement?

Alle reacties

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Als je vraag is of je CPU kapot gaat dan is het antwoord nee :)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

manual van het moederbord gelezen, evt direct online ?
https://www.msi.com/Motherboard/MPG-X570-GAMING-EDGE-WIFI

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• The Mystic
Het moederbord is compatible met het geheugen, dat zeker, maar de processor wil eigenlijk een ddr4-3200mhz volgens het boekje.

Mijn aankoop is dus fout, dat accepteer ik. Maar of het nu kan doorbranden of kapot kan, daar is bij mij twijfel over ontstaan.

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Als 'ie het nog doet dan zou ik zeggen dat je mobo je RAM uberhaupt niet op die snelheid laat draaien, of dat het geen negatieve effecten heeft. Lijkt me sterk dat het, ook op lange termijn, schade zou veroorzaken.

Hypocrites must die

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
3600 is een OC middels een XMP profiel. Niets mee aan de hand en zal niets mee gebeuren.

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:29
Ik weet niet waarom er hier nog niet is ingegaan op 'maximaal ddr4-3200mhz compatible' want dat klopt niet. Waar heb je dat gelezen?

De 3200MHz is de gegarandeerde geheugensnelheid standaard, waarop in principe elk geheugen setje, die als 3200MHz of hoger verkocht wordt, zal werken met de Ryzen processor. Alles boven de 3200MHz geldt als een overclock.

Maar in principe is een processor compatible met elk geheugen setje op wat voor snelheid dan ook. Alleen heb je bij hogere snelheid eerder kans dat het niet zal werken (PC start niet op, of BSOD als gevolg).

• The Mystic
Ondersteunde geheugenstandaarden - DDR4-2400, DDR4-2800, DDR4-3000, DDR4-3200

Dit staat dus bij een van de computerleveranciers in Nederland, en hier heb ik overheen gelezen.

Ik snap dat het nu eigenlijk een soort overclock is geworden onbedoeld.
Pagina: 1