Vraag

• Khrome
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-08 03:03
Ik zit sterk te piekeren over het moederbord wat ik in mijn volgende (3700X) build ga aanschaffen.

Ik ben wel tot zo ver gekomen dat ik X570 en X470 kan negeren: Ik ga niet overklokken (alles blijft stock) en ik heb geen PCI-E 4.0 nodig. Misschien dat er ooit een 16-core op gaat komen in de toekomst, maar dat is alles.

Ik heb mijn keuzes tot nu toe weten te beperken tot de MSI B450-A Pro Max en de MSI B450 Gaming Pro Carbon. Dat is een combinatie van factoren geweest: De feature set van B450 mobo's lijkt bij MSI toch wel veruit het beste te zijn. De build wordt ook geheel zwart-wit uitgevoerd, dus veel borden met andere kleuren vallen af (klinkt heel flauw misschien, maar toch).

De GPC was mijn eerste keus voor een lange tijd, maar toen las ik over de BIOS problemen (16MB waar niet alles op past), en een héél grote min, blijkbaar kun je de RGB niet in de BIOS uitschakelen (extra software om iets uit te schakelen? wtf?). Toen begon ik toch echt te twijfelen. Ook omdat ik verschillende verhalen hoor over de CPU connector. De GPC heeft een 4+4 én een 4 pin, maar de voeding die ik wil (Corsair rm550x) heeft alleen een 4+4 pin, en de GPC heeft volgens sommigen écht beide connectors nodig om überhaupt te kunnen starten.

Na lang vergelijken op pricewatch kwam ik bij de B450-A Pro MAX uit. Een 'mooier' uiterlijk, iets meer basic, een stuk goedkoper, geen RGB. Maar, er knaagt toch iets aan me dat ik de GPC moet blijven overwegen.

Zo ontbreekt Wifi en Bluetooth, alhoewel die eerste een 'nice to have' is en die tweede waarschijnlijk zelden gebruikt zou worden, als überhaupt. Wel zit het verschil hem in de ALC892 codec op de A Pro, en de ALC1220 codec op de GPC, alsook de Realtek vs Intel LAN modules.

Er zijn dan meerdere vragen:

1) Komt er nog een MAX versie van de GPC? Ik kan hierover vrijwel niets vinden van na juli, toen MSI "nee" zei, terwijl het wel hun flagship B450 mobo is.

2) Zo niet, hoe zit het tegenwoordig met de BIOS voor zen 2 op de GPC? Hoeveel problemen zijn hiermee, als ze er nog zijn? Vrijwel alle threads die ik hierover kan vinden zijn nog van juli.

3) Als ik voornamelijk via een HyperX Cloud II het geluid hoor, maakt de codec op het mobo wat uit? Ik hoor hier ook verschillende verhalen over - Ik nam aan dat het geluid dan via de soundcard in de usb dongle verloopt, maar blijkbaar is dat niet altijd het geval.

4) In welke specifieke situatie zou je het verschil horen tussen de codecs als je een headset of speakers direct aansluit? Hier hoor ik zeer uiteenlopende verhalen over: De één zegt dat 892 waardeloos is, de ander zegt geen verschil te horen.

5) Realtek vs Intel LAN: Maakt dit vandaag de dag nog uit? Ik heb begrepen dat je het verschil alleen merkt bij extreem grote sequentiële data overdrachten voor langere periodes, maar dat is een use case die bij mij waarschijnlijk vrijwel nooit zal voorkomen.

6) Komt er ooit nog een update voor de GPC waarbij je de RGB in de BIOS kunt uitschakelen? Ik ga hier geen gebruik van maken en het moeten installeren van extra software om die uit te schakelen is best een grote domper. Ik heb wel over een methode gelezen waarbij je het één keer installeert en uitschakelt, en daarna kunt verwijderen, maar die lijkt niet voor iedereen te werken.

7) Klopt het dat die extra 4 pin op de GBC volledig genegeerd kan worden, zelfs met een 3950X mocht ik hiervoor gaan bijvoorbeeld?

Om even toe te voegen: Het moederbord moet wel een jaartje of 5 mee kunnen minimaal. Ik ga waarschijnlijk geen CPU upgrade doen (mijn 2500k heeft het nu ook bijna 8 jaar uitgehouden). De bouwkwaliteit maakt dus ook wel wat uit :)

Het is ~40 euro verschil momenteel, maar omdat ik er wel lang aan ga vast zitten wil ik de goede keuze maken.

"if you do things right, people won't be sure you have done something at all"

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Of je wacht ff op B550 versie

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Khrome
Dát is inderdaad een optie, maar ik hoorde dat die pas in januari/februari komen. Of is dat veranderd?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ChromeBallz schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 21:19:
[...]

Dát is inderdaad een optie, maar ik hoorde dat die pas in januari/februari komen. Of is dat veranderd?
Er zijn al oa HP desktops uit met B550, dus zou niet lang meer duren. X470 max kan ook natuurlijk. X570 is wat duurder, net wat je wensen zijn. B450 A-pro max is ook prima.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:07
Weet wel dat het PCB van de A-Pro voornamelijk bruin is ipv zwart.
Als je later een 3950X van plan bent zou je pricewatch: ASRock X570 Steel Legend kunnen overwegen.

[ Voor 58% gewijzigd door Uszka op 28-09-2019 21:40 ]

• Khrome
Uszka schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 21:37:
Weet wel dat het PCB van de A-Pro voornamelijk bruin is ipv zwart.
Als je later een 3950X van plan bent zou je pricewatch: ASRock X570 Steel Legend kunnen overwegen.
Ik zie wat je bedoelt. Buiten de productfoto's is het bruin inderdaad een stuk sterker.... :/

• Soepergrover
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-08 09:54

Soepergrover

Je staat op m'n cape

MSI heeft duidelijk gemaakt dat er geen MAX versie uitkomt van de Gaming Pro Carbon. Verder zijn er geen berichten verschenen dat ze dat alsnog zouden gaan doen, dus ik zou daar niet van uit gaan.

Voor wat betreft het RGB probleem: heb je straks een case met een venster? Als dat niet het geval is, zou ik me niet zo druk maken over die RGB en dat gewoon laten hoe het is. Of anders gewoon even een keertje proberen om de boel uit te zetten, waarna je ervanaf bent.
Gaming Pro Carbon en Tomahawk MAX zijn mooie bordjes. Om nou van die RGB zo'n probleem te gaan maken dat je een borje zou willen skippen vind ik wat overdreven.

(overigens vind ik de RGB op mijn Tomahawk MAX nou niet echt wat je een lichtbak zou kunnen noemen; de LEDjes van de netwerkaansluiting geven bijna nog meer licht)

• Khrome
Soepergrover schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 23:19:
MSI heeft duidelijk gemaakt dat er geen MAX versie uitkomt van de Gaming Pro Carbon. Verder zijn er geen berichten verschenen dat ze dat alsnog zouden gaan doen, dus ik zou daar niet van uit gaan.

Voor wat betreft het RGB probleem: heb je straks een case met een venster? Als dat niet het geval is, zou ik me niet zo druk maken over die RGB en dat gewoon laten hoe het is. Of anders gewoon even een keertje proberen om de boel uit te zetten, waarna je ervanaf bent.
Gaming Pro Carbon en Tomahawk MAX zijn mooie bordjes. Om nou van die RGB zo'n probleem te gaan maken dat je een borje zou willen skippen vind ik wat overdreven.

(overigens vind ik de RGB op mijn Tomahawk MAX nou niet echt wat je een lichtbak zou kunnen noemen; de LEDjes van de netwerkaansluiting geven bijna nog meer licht)
Misschien dat ze de moeite in een B550 GPC stoppen ipv de B450 GPC MAX in dat geval.

De case wordt een Phanteks Eclipse P400A Digital Wit, (wenslijst onder voorbehoud) dus ik wilde alles een beetje coördineren :)

De Tomahawk is misschien ook een optie, maar daar zou ik dan - afgezien van de RGB - dezelfde vragen over hebben vs de GPC, de verdere componenten zijn namelijk vrijwel gelijk aan de B450-A.

De RGB is niet een breekpunt, anders dacht ik er niet over na. Ik vind het alleen niet zo prettig om extra software te moeten installeren alleen om het uit te schakelen, wel jammer dat je geen basic RGB controls in de BIOS hebt.

Aan de andere kant, hoe zou het eruit zien met wit? Hmm....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hello! Sorry for writing in English, but my Dutch are too basic at the moment.

I am more or less in the very same situation. Even my current CPU is the 2500k and I want to upgrade for an 3700x!

The past weeks've done some really hardcore research on which motherboard to pick. MSI B450 seems to be the best in terms of price/features but with some very serious drawbacks. They have big issues with their BIOSes. Even today, a lot of users encounter issues with PC not booting, Cold boots, very slow boots, problems overclocking the RAMs or even using XMP profiles, high power consumption among others. It seems though that not everyone has these issues, just some of the users, and that's why MSI can't figure out what is the problem. The 16mb is kind of a problem, but it has been resolved. The only drawback is that the BIOS has a more primitive interface without many images and other heavy graphics. Other than that it supports all Ryzen 3xxx CPUs and has all the settings in place, so unless you want a fancy looking bios interface, I don't think the 16mb is an issue. The issue is elsewhere.

2) Unfortunatelly it seems that users still have issues even nowadays, months after the release of Ryzen 3rd gen. There are several reports (even from the past 48hours) on reddit. Also have a look at this subred: https://www.reddit.com/r/...ssues_no_end_in/?sort=new

5) I think that there should be no issue in real case scenarios. Intel is defenately better, and might achieve slightly better performance but that's it.

7) I am quite sure that this is the case yes. I don't think that in the forseeable future any CPU will require so much power that will require the extra 4 pins. Also consider that OC is not really a think with the Ryzen 3xxx. Finaly 3700x on max load consumes around 90W, which is just awesome.

Personaly, I think that I will go for an ASUS TUF GAMING X570-PLUS WIFI since I intend to use Bluetooth and maybe wifi in the future. It's like 100€ above my original budget for no real benefit, but after so many years, I want to make an upgrade that will not cause too much useless trouble. Also will give me the headroom to upgrade later on to a 3900x or who knows maybe 3950x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khrome
Thanks for the extensive reply @Verwijderd !

I'm gravitating towards the GPC again from these replies - However, since i probably won't be getting the new system until january i think i'll wait for more info on the B550 boards to be released. If there's going to be an equivalent B550 to the GPC in the near future it'll be a nobrainer, and even if not, hopefully the BIOS situation will have been largely resolved for B450. I've heard even X570 is having problems at the moment :)

Pagina: 1