Vraag

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-10 14:04
Ik ben opzoek naar een nieuwe camera maar twijfel nog erg wat ik precies nodig heb. Hieronder eerst een kleine introductie en geschiedenis m.b.t. mijn fotografie verleden:

Ik kom geregeld op bijzondere plekken van mooie natuurgebieden tot grote steden zowel in NL als in het buitenland. Bijna overal maak ik foto's van, meestal met mijn telefoon. Met de meeste van deze foto's doe ik niks omdat de foto's op de telefoon mooi uitzien maar zodra je ze op de pc gaat bekijken de kwaliteit enorm tegenvalt. Fletse kleuren, scherpte ver te zoeken, niet te gebruiken als achtergrond wegens de lage kwaliteit etc.

Jaren geleden heb ik een spiegelreflex gekocht, een EOS 1100D en heb hier redelijk veel foto's mee geschoten. Ik heb echter nooit het volle potentieel ervan gebruikt en heb de camera na enkele jaren verkocht. Ik heb erna een systeemcamera gekocht om toch een handzame camera bij de hand te hebben en enigszins kwaliteit te kunnen schieten welke ook te gebruiken is. Ik heb toentertijd de EOS M10 gekocht. Deze heb ik recent verkocht omdat de kwaliteit hiervan me toch erg tegen viel, ondanks dat mijn EOS1100D stukken ouder was zijn de foto's hiervan vele malen scherper, zelfs met standaard instellingen.

Nu ben ik dus opzoek naar een nieuwe camera. Ik heb diverse modellen bekeken maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik kan niet inschatten of bijvoorbeeld een goedkoper model met losse lens beter is dan een beter model met de standaard lens. Ook twijfel ik nog heel erg tussen een spiegelreflex of een systeem camera. Het handzame van een systeemcamera spreekt me erg aan maar mijn gevoel zegt me dat voor hetzelfde geld je een (technisch) betere spiegelreflex krijgt. Onderstaand is mijn wensenlijst:

1. Wat is je budget?
750 euro voor camera + lens
2. Wat wil je voor apparatuur kopen?
Een spiegelreflex óf systeemcamera met één lens die geschikt is voor onderstaande.
3. Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Grotendeels voor natuurfotografie. We gaan vaak wandelen en ik wil graag de mooie plekken vastleggen. Ik ga dan voor de grote landschapsfoto's. Hoe meer er op het beeld past hoe beter. Daarnaast bezoeken we geregeld mooie steden met vakanties. Daar wil ik ook mooie foto's van kunnen maken. Zowel overzicht foto's als losse gebouwen. Ik wil gaan experimenteren met de camera en de functies gaan ontdekken. Ook wil ik me gaan verdiepen in het bewerken van de foto's. Soms kan ik de tijd nemen voor de perfecte foto maar ik ben ook opzoek naar een camera die het gewoon goed doet tijdens het wandelen in steden en natuur. Snel een foto maken die gewoon goed is. Een extraatje wat ik graag wil proberen is foto's maken van de sterrenhemel. Ik zal dus een lichtsterke lens nodig hebben.
4. Wil je foto's maken of filmen?
Enkel foto's.
5. Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Nee, ik begin met een schone lei.
6. Heb je verder nog specifieke eisen?
Mijn voorkeur gaat uit naar een systeem camera, het kleine handzame vindt ik zeer prettig tijdens bezoekjes aan steden, tijdens het wandelen etc. Maar ik twijfel of in mijn budget hier een goed alternatief te vinden is voor een spiegelreflex. De kwaliteit van de foto's staat voorop.

Ik heb mijn oog laten vallen op de Olympus om-d e-m10 mark 3. Dit is puur gebaseerd op nostalgie :P , vroeger hadden we altijd Olympus camera's en het heeft me altijd getrokken om ooit zelf een te bezitten. Maar ik vermoed dat voor mijn budget dit niet de beste camera is die ik kan krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:04
Ik zou ook een statief overwegen. Bij sterrenfotografie wil je idd een lichtsterke groothoek lens, maar dan nog zal de sluitertijd op 20-30 seconden liggen. Ook wanneer je hdr wil gaan doen kan een statief uitkomst bieden, evenals bij foto's met een lange sluitertijd om beweging te benadrukken (o.a. waterval) en bij panorama's. Onderschat ook telelenzen niet voor landschapsfotografie. Zeker bij vergezichten kan het dichterbij halen van de achtergrond een mooi effect hebben (bijvoorbeeld bergen lijken dan veel groter), zoek maar eens op "lens compression".

Verder zal de sensorgrootte ook van invloed zijn op de daadwerkelijke lichtsterkte van de lens en de fotokwaliteit. Het hoeft beslist geen full frame te zijn, maar er zijn wel verschillen tussen mft, aps-c en ff, denk hierbij aan ruis.

Qua camera kun je vaak besparen door een vorig model te kiezen, zeker als het nieuwe model geen must have features heeft. Vaak maakt de lens een groter verschil, daarom is het ook verstandig te kijken naar het lensaanbod en welke binnen budget valt. Let hierbij wel op dat de specs van lenzen voor bovengenoemde sensorgroottes zich niet 1:1 laten vergelijken. Een 10mm op mft is bijvoorbeeld 20mm op ff en 12,5mm op aps-c. Volgens mij mag je het diafragma ook zo doorberekenen.

Ben je bekend met de belichtingsdriehoek (diafragma, ISO, sluitertijd)? Dat is wel een pre voor betere foto's.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 28-09-2019 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
LA-384 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 20:58:
Ik zou ook een statief overwegen. Bij sterrenfotografie wil je idd een lichtsterke groothoek lens, maar dan nog zal de sluitertijd op 20-30 seconden liggen. Ook wanneer je hdr wil gaan doen kan een statief uitkomst bieden, evenals bij foto's met een lange sluitertijd om beweging te benadrukken (o.a. waterval) en bij panorama's. Onderschat ook telelenzen niet voor landschapsfotografie. Zeker bij vergezichten kan het dichterbij halen van de achtergrond een mooi effect hebben (bijvoorbeeld bergen lijken dan veel groter), zoek maar eens op "lens compression".

Verder zal de sensorgrootte ook van invloed zijn op de daadwerkelijke lichtsterkte van de lens en de fotokwaliteit. Het hoeft beslist geen full frame te zijn, maar er zijn wel verschillen tussen mft, aps-c en ff, denk hierbij aan ruis.

Qua camera kun je vaak besparen door een vorig model te kiezen, zeker als het nieuwe model geen must have features heeft. Vaak maakt de lens een groter verschil, daarom is het ook verstandig te kijken naar het lensaanbod en welke binnen budget valt. Let hierbij wel op dat de specs van lenzen voor bovengenoemde sensorgroottes zich niet 1:1 laten vergelijken. Een 10mm op mft is bijvoorbeeld 20mm op ff en 12,5mm op aps-c. Volgens mij mag je het diafragma ook zo doorberekenen.

Ben je bekend met de belichtingsdriehoek (diafragma, ISO, sluitertijd)? Dat is wel een pre voor betere foto's.
Ik heb inderdaad een statief welke ik ooit aangeschaft heb om met sterrenfotografie te experimenteren. Helaas is dat toen mislukt door de lens die niet lichtsterk genoeg was. Dat van het dichterbij halen is een goede tip, daar had ik niet bij stil gestaan.

Qua vorig model heb je inderdaad gelijk, ik heb bovenstaande Olympus Mark 3 eens vergeleken met de Mark 2 en de enige noemenswaardige upgrade lijkt het 4K filmen te zijn. Dat gebruik ik niet dus kan ik best veel besparen door voor het vorige model te gaan.

De belichtingsdriehoek is me bekend, ik heb er echter nog niet echt de tijd voor genomen om eens goed mee te spelen zodat ik de effecten goed kan inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 10:04
VulcanRaven schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 20:11:
Ik heb erna een systeemcamera gekocht om toch een handzame camera bij de hand te hebben en enigszins kwaliteit te kunnen schieten welke ook te gebruiken is. Ik heb toentertijd de EOS M10 gekocht. Deze heb ik recent verkocht omdat de kwaliteit hiervan me toch erg tegen viel, ondanks dat mijn EOS1100D stukken ouder was zijn de foto's hiervan vele malen scherper, zelfs met standaard instellingen.

1. Wat is je budget?
750 euro voor camera + lens
Mijn voorkeur gaat uit naar een systeem camera, het kleine handzame vindt ik zeer prettig tijdens bezoekjes aan steden, tijdens het wandelen etc. Maar ik twijfel of in mijn budget hier een goed alternatief te vinden is voor een spiegelreflex. De kwaliteit van de foto's staat voorop.

Ik heb mijn oog laten vallen op de Olympus om-d e-m10 mark 3. Dit is puur gebaseerd op nostalgie :P , vroeger hadden we altijd Olympus camera's en het heeft me altijd getrokken om ooit zelf een te bezitten. Maar ik vermoed dat voor mijn budget dit niet de beste camera is die ik kan krijgen.
Je zoekt een handzame camera om bij je te hebben en je vindt kwaliteit erg belangrijk.
Qua budget vind ik Olympus echt wel een optie.
Ik zou je sterk aanraden om zo'n camera te proberen. Neem een eigen SD kaartje mee en schiet een paar foto's, want jij vindt de kwaliteit erg belangrijk.
Neem ook je eigen camera mee en schiet dezelfde plaatjes, dan kun je goed vergelijken.

Tip: Stel de camera in op Large jpegs, Superfine (minste compressie) + Raw. Je kunt de Raw foto's nabewerken met Darktable, Rawtherapee of de Olympus software.
Ook als je niet aan nabewerken doet (deed ik eerst ook niet maar ik raad het wel aan), is dit de manier om te zien wat de camera kan - niet door zeer compressed Jpegs te beoordelen.

Voor de prijs kun je ook een tweedehands M5-II kopen, of een tweedehands M10-II met wat extra leuke lenzen boven de standaard kitlens. Je kunt kijken naar een 14-150, of de kitlens 14-42 + 40-150; dat geeft flinke zoomrange.

De M10 en M5 zijn zeer draagbare cameras. Zeker met de kitlens past die camera in je jaszak en dat is super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
Tarquin schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:59:
[...]

Je zoekt een handzame camera om bij je te hebben en je vindt kwaliteit erg belangrijk.
Qua budget vind ik Olympus echt wel een optie.
Ik zou je sterk aanraden om zo'n camera te proberen. Neem een eigen SD kaartje mee en schiet een paar foto's, want jij vindt de kwaliteit erg belangrijk.
Neem ook je eigen camera mee en schiet dezelfde plaatjes, dan kun je goed vergelijken.

Tip: Stel de camera in op Large jpegs, Superfine (minste compressie) + Raw. Je kunt de Raw foto's nabewerken met Darktable, Rawtherapee of de Olympus software.
Ook als je niet aan nabewerken doet (deed ik eerst ook niet maar ik raad het wel aan), is dit de manier om te zien wat de camera kan - niet door zeer compressed Jpegs te beoordelen.

Voor de prijs kun je ook een tweedehands M5-II kopen, of een tweedehands M10-II met wat extra leuke lenzen boven de standaard kitlens. Je kunt kijken naar een 14-150, of de kitlens 14-42 + 40-150; dat geeft flinke zoomrange.

De M10 en M5 zijn zeer draagbare cameras. Zeker met de kitlens past die camera in je jaszak en dat is super.
Ik heb de M5 2 ook een tijdje op het oog gehad maar deze valt helaas buiten mijn budget. Zelfs 2e hands zou ik eroverheen gaan omdat die meestal zonder lens is. Momenteel gaat de voorkeur dus uit naar de M10, ik wil deze vanavond gaan bekijken in de winkel om hem eens in het echt te bekijken.

Ik ben van plan om alleen de body te pakken i.p.v. met een kitlens. Ik ben van plan een prime lens te kopen welke lichtsterk is. beter een lens die een vast brandpunt heeft maar wel goede kwaliteit dan een all rounder waar de kwaliteit me weer van gaat tegenvallen.

Ik heb de volgende twee lenzen op het oog:

Olympus M.Zuiko Digital 45mm f/1.8
Olympus M.Zuiko Digital ED 25mm f/1.8

De 2e is een stuk duurder maar is wel groothoek. Ik neig naar de 2e toe omdat 45mm in de buurt komt van de max zoom van de meeste kitlenzen. En als ik kijk naar mijn foto gedrag heb ik de lens vaker groot staan dan ingezoomd.

Daarnaast staat het idee van een kitlens me wel aan, gewoon point and shoot. Lekker snel en makkelijk. En door de hoge lichtsterkte is deze ook geschikt voor nacht fotografie of te spelen met verlichting in steden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:54

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ipv die 25mm Olympus kun je ook de 25mm 1.7 van Panasonic nemen. Stuk goedkoper en schijnt minstens even goed te zijn.

Die 45mm is sowieso geweldige lens en ook prima 2e hands op te pikken. Die is wel 90mm naar Full Frame maatstafen dus echt voor porttretten.

Ik zou, zeker als je landschappen wilt schieten, toch ook wel iets wijders aan willen raden. 25mm is ook nog steeds absoluut geen wide angle. Dus of nog een wijdere prime erbij 12, 15 of 17 mm maar die zijn allemaal best duur. Dan wordt een goede standaard zoom (12-35 F2.8 of 12-40 F2.8) wel weer aanlokkelijk.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
sys64738 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:32:
Ipv die 25mm Olympus kun je ook de 25mm 1.7 van Panasonic nemen. Stuk goedkoper en schijnt minstens even goed te zijn.

Die 45mm is sowieso geweldige lens en ook prima 2e hands op te pikken. Die is wel 90mm naar Full Frame maatstafen dus echt voor porttretten.

Ik zou, zeker als je landschappen wilt schieten, toch ook wel iets wijders aan willen raden. 25mm is ook nog steeds absoluut geen wide angle. Dus of nog een wijdere prime erbij 12, 15 of 17 mm maar die zijn allemaal best duur. Dan wordt een goede standaard zoom (12-35 F2.8 of 12-40 F2.8) wel weer aanlokkelijk.
Er zijn inderdaad genoeg lenzen te vinden in de standaard zoom range die zo wijd kunnen gaan echter zijn die meestal niet erg licht sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

VulcanRaven schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:47:
[...]

Er zijn inderdaad genoeg lenzen te vinden in de standaard zoom range die zo wijd kunnen gaan echter zijn die meestal niet erg licht sterk.
Daarom suggereer ik ook de 2 F2.8 standaard zoom lenzen die de MFT wereld rijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
sys64738 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:08:
[...]

Daarom suggereer ik ook de 2 F2.8 standaard zoom lenzen die de MFT wereld rijk is.
Wellicht dat ik de verkeerde lenzen zie, maar die modellen zijn vrij prijzig allemaal. Vanaf een euro of 500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
25mm op Micro Four Thirds is geen wide angle, dat is een standaard lens.

De 17mm wordt echt veel gebruikt door mensen die een supercompacte camera willen - echt heel klein en heel lichtsterk. Die lens wordt echt veel gebruikt, o.a voor straat maar ook voor avond-, sfeer en evementent-achtige fotografie. Die 17mm is ook 2e hands te vinden.

De 45mm wordt gezien en gebruikt als portretlensje. Hij zoomt teveel in voor straat- en point-and-shoot gebruik.

De 14-42 kitlens is natuurlijk een allrounder, daar kun je alles mee. Optisch is hij gewoon heel goed (nooit klachten over de optische kwaliteit). Mensen die hem inruilen doen dat om wijder of langer te komen(de Olympus Pro doet 12-40mm; er bestaat ook een 12-60 lens); groter diafragma te krijgen; en handmatig te zoomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

VulcanRaven schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:16:
[...]

Wellicht dat ik de verkeerde lenzen zie, maar die modellen zijn vrij prijzig allemaal. Vanaf een euro of 500.
Nee die bedoel ik inderdaad. Maar als je daar 2 primes mee kunt vervangen, komt het qua kosten op hetzelfde neer.

Dus pak de 12-35mm F2.8 en de 45mm F1.8 en dan ben je wel klaar. Goedkoper dan 15mm, 25mm en 45mm primes bij elkaar. Misschien iets minder lichtsterk maar een stuk flexibeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
Zou de Panasonic Lumix G 20mm f/1.7 eventueel iets zijn als een gulden middenweg? Hij is niet helemaal zo breed dan de andere maar krijgt wel goede recenties en is aardig licht sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

VulcanRaven schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 16:03:
Zou de Panasonic Lumix G 20mm f/1.7 eventueel iets zijn als een gulden middenweg? Hij is niet helemaal zo breed dan de andere maar krijgt wel goede recenties en is aardig licht sterk.
Hem hem zelf ook (klink bijna als verkoper). Prima lens voor casual en straat fotografie. Erg compact en behoorlijk scherp. Zoomt alleen echt traag en voor landschappen niet heel flexibel (hoewel ik er wel landschappen mee geschoten heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:32
VulcanRaven schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 16:03:
mooie lens maar als je ook wat meer architectuur vast wil leggen mogelijk wel wat aan de smalle kant. Is niet echt een groothoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Groothoek op mft, moet je dan niet meer denken aan 7-10mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01-10 18:37
LA-384 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 19:17:
Groothoek op mft, moet je dan niet meer denken aan 7-10mm?
7-10mm (fullframe) is meer een fisheye lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:57

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

JoStad schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 23:24:
[...]

7-10mm (fullframe) is meer een fisheye lens.
Ja, maar op MFT (2x crop factor) is het 14-20mm, wat (U)WA is en zelden fisheye.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
Ik ben gister naar een welbekende elektronica zaak gegaan om de verschillende modellen eens in de hand te houden en ze te vergelijken. Ik ben even in gesprek gegaan met de verkoper daar maar hier ben ik helaas niet veel wijzer uit geworden. Zijn conclusie was dat geen van de camera's in mijn budget de kwaliteit konden bieden die ik wil en dat ik beter iets meer kan uitgeven aan een Sony A7 fullframe. Nu zou zo'n camera net binnen het budget vallen, echter zit ik dan vast aan de standaard lens waar de meningen verdeeld over zijn qua kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

VulcanRaven schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:16:
Ik ben gister naar een welbekende elektronica zaak gegaan om de verschillende modellen eens in de hand te houden en ze te vergelijken. Ik ben even in gesprek gegaan met de verkoper daar maar hier ben ik helaas niet veel wijzer uit geworden. Zijn conclusie was dat geen van de camera's in mijn budget de kwaliteit konden bieden die ik wil en dat ik beter iets meer kan uitgeven aan een Sony A7 fullframe. Nu zou zo'n camera net binnen het budget vallen, echter zit ik dan vast aan de standaard lens waar de meningen verdeeld over zijn qua kwaliteit.
Wat een waardeloos advies. Ik ben het met hem eens dat je vrij veel wensen hebt voor 750 euro. Maar om dan een Sony A7 aan te raden, slaat nergens op.

Een A7 is leuk als je (veel) budget hebt om er een knap stel lenzen bij te kopen. Met alleen de kitlens op een A7 ben je echt beter af met een EM10 met 12-40 F2.8. Of 2 mooie primes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
sys64738 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:38:
[...]

Wat een waardeloos advies. Ik ben het met hem eens dat je vrij veel wensen hebt voor 750 euro. Maar om dan een Sony A7 aan te raden, slaat nergens op.

Een A7 is leuk als je (veel) budget hebt om er een knap stel lenzen bij te kopen. Met alleen de kitlens op een A7 ben je echt beter af met een EM10 met 12-40 F2.8. Of 2 mooie primes.
Klopt, ik heb het gister avond ook even laten bezinken en besloten daar niet voor te gaan. Voordat ik met die verkoper gepraat had heb ik zelf nog even het e.e.a. gespeeld met de div. modellen en tot mijn verbazing trok de EOS M50 mij het meest. Ik vond de Olympus persoonlijk net iets té klein waar de M50 heerlijk in de hand lag door de grotere vorm. De vraag is dan even welke van de twee beter is. De Canon heeft de grotere sensor mee maar ik weet niet of Olympus dat op andere vlakken goedmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
VulcanRaven schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:16:
Ik ben gister naar een welbekende elektronica zaak gegaan
Als dat de MediaMarkt is, kun je beter nog een poging wagen bij een fotozaak. De MediaMarkt zie ik als een fysieke internetwinkel, daar ga je niet heen voor advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
LA-384 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:51:
[...]

Als dat de MediaMarkt is, kun je beter nog een poging wagen bij een fotozaak. De MediaMarkt zie ik als een fysieke internetwinkel, daar ga je niet heen voor advies.
Klopt, echter zijn alle foto zaken hier in de buurt dicht als ik klaar ben met werken. De MM is de enige met ruime openingstijden en een groot assortiment om even alles in de hand te kunnen houden. Binnenkort maar even een "echte" zaak binnen lopen in het weekend.

Er zijn wat winkels die camera's die teruggestuurd tijdens de zicht termijn maar wel nog in nieuwstaat verkeren aanbieden tegen sterk gereduceerde prijzen. Zo is het mogelijk om binnen mijn budget een EM10 M2 te nemen met M.Zuiko Digital 17mm f/1.8. Ik denk dat dat de beste combinatie voor me is momenteel om mee te beginnen.

[ Voor 23% gewijzigd door VulcanRaven op 02-10-2019 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:10
@VulcanRaven voor de E-M10 MkII is een externe grip die het vasthouden een stuk prettiger maakt (persoonlijk natuurlijk), pricewatch: Olympus ECG-3 Grip

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Speedy schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:13:
@VulcanRaven voor de E-M10 MkII is een externe grip die het vasthouden een stuk prettiger maakt (persoonlijk natuurlijk), pricewatch: Olympus ECG-3 Grip
Op AliExpress heb ik een passende grip gekocht voor de Mark-II en er is er ook een op maat voor de Mark-II.
Best fijn als er een grote lens op zit; bij kleine lenzen is het fijn dat de grip er niet op hoeft.
Kost €16.
Pagina: 1