Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Paul_dH
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-10-2024
Hoi mede Tweakers,

Ik vraag mij af of het toegestaan is om meerdere bruine draden in een 5/8e pijp te doen. Ik zou in het nieuwe huis met KNX willen beginnen dus om een goede telling te maken van alle pijpen die gemaakt moeten worden ben ik benieuwd of er e.a. gecombineerd mag worden.

Dit betekend dan bv 3x bruin, 1x nul en 1x aarde. Ze zitten alle 3 op dezelfde groep dus het zijn effectief niet 3 verschillende fases.

Is dit ok, of toch beter 3 pijpen maken?

• Deurstopper
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Op dezelfde groep is dit gewoon toegestaan.

Steam/Epic: Deurstopper

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dat is gewoon een 3-fase groep in 1 pijp.
Prima toch.

Edit: 3/4 buis is wat ruimer. Ik weet niet of 5/8 toegestaan is, of uberhaupt wel kan met 5 draden.

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-09-2019 20:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:30
In 16mm buis mag maximaal 4x2.5mm2.
Of je 2x2.5mm en 3x1.5mm zwart mag combineren weet ik niet.

• Paul_dH
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-10-2024
Nice, thanks voor de reacties! Ik zie idd dat er in 16mm 4x 2.5 mag en in 19mm 5x. Dus als ik dit handig inteken dan kan ik voor een combi van 3 een pijp van 19mm nemen en voor een combi van 2 een pijp van 16mm.

Bron: https://www.123groepenkas...g-Elektrische-Installatie

Ik kon er alleen niet uit halen of ik meerdere bruine in 1 pijp kon doen. Een schakeldraad mocht wel (dus 4 draden) enkel vanwege de ruimte zal je dan alle draden opnieuw moeten trekken lees ik.

Thanks! ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Paul_dH op 28-09-2019 20:22 . Reden: Toevoegen bron ]

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-11 22:06
AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 20:05:
Edit: 3/4 buis is wat ruimer. Ik weet niet of 5/8 toegestaan is, of uberhaupt wel kan met 5 draden.
Ik heb vanmiddag nog flink staan zweten om 3x2,5 + 2x1,5mm2 door een 16mm buis met allemaal bochten te krijgen :9

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:12

DukeBox

loves wheat smoothies

Als het voor verlichting is, is dan 3x zwart niet logischer ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:51
Waarom 3x bruin op de zelfde groep?

Dan kan je ook 1x bruin nemen en waar nodig lassen gebruiken om aftakkingen te maken?

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Christiaan676 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 21:51:
Waarom 3x bruin op de zelfde groep?

Dan kan je ook 1x bruin nemen en waar nodig lassen gebruiken om aftakkingen te maken?
Niet als je je relais in een centrale kast hebt hangen en vanuit daar via één leiding verschillende aansluitpunten vanaf verschillende relais wilt bedienen. Alleen zou je dan nog steeds niet 3x bruin gebruiken. De draden afgaand van de relais zijn immers geschakelde voedingen en dan is zwart de juiste kleur. 2,5mm2 zwart is gewoon verkrijgbaar, alleen niet bij de bouwmarkt om de hoek.

1,5mm2 is voor aansluiting van een lichtpunt toegestaan, maar voor geschakelde contactdozen zou 2,5mm2 gebruikt moeten worden. Het ligt immers voor de hand dat er wel eens iets meer dan alleen een lampje op wordt aangesloten op een wandcontactdoos.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1