Hallo allemaal!
Ik lees hier regelmatig mee en heb in de loop der jaren veel gehad aan adviezen in andermans topics, maar ik kom er nu toch echt niet meer zelf uit. Ik hoop dat jullie mij verder willen helpen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben bezig met het samenstellen van een upgrade van mijn huidige (en hier welbekende) i7-4790k systeem. Doel is om een goed 4K edit systeem neer te zetten voor Premiere Pro en After Effects (en af en toe gamen, maar dat is ondergeschikt).
Nu is de huidige trend duidelijk Ryzen, maar uit een roundup van Puget komt naar voren dat de nieuwere Intel's nog wel beter zijn als het gaat om verwerken van h.264 en h.265 video in PPro, vanwege de ingebouwde hardware-acceleratie. Ik film bijna uitsluitend in h.264.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Dat vind ik een lastige vraag. Ik wil graag een systeem dat weer net als de vorige +-5 jaar mee kan (even los gezien van een tussentijdse upgrade van de gpu). Hoeveel dat dan kost is minder belangrijk. Laten we zeggen dat mijn absolute maximumprijs 1500 euro is, maar dat is exclusief gpu want...
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
... ik heb een tijdje geleden een GTX 1060 6GB in mijn huidige build geprikt. Die zou nog wel een paar jaar mee moeten kunnen (toch
). Ook mijn HDD's kan ik overzetten. Geschikte randapparatuur is aanwezig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb, op basis van de BBG, iets samengesteld:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren, het moet vooral goed met elkaar werken. Lichtjes boeien me niet, stroomverbruik boeit me iets meer maar is niet een dealbreaker.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik denk dat ik 2 NVMe SSD's wil installeren, één voor Windows+software en een tweede NVMe als scratch/work disk. (Ik heb ergens gelezen dat scratch en Windows idealiter niet op dezelfde schijf moeten staan.) Daarna moeten er in ieder geval nog 2 SATA-poorten overblijven voor de HDD's.
Ga je overklokken?
Nee, niet van plan.
Wat verwacht je van ons?
Een kritische blik is zeer welkom! Zie ik iets over het hoofd? Doe ik dom?
Daarnaast ben ik erg benieuwd naar jullie antwoorden op de volgende vragen:
Ik lees hier regelmatig mee en heb in de loop der jaren veel gehad aan adviezen in andermans topics, maar ik kom er nu toch echt niet meer zelf uit. Ik hoop dat jullie mij verder willen helpen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben bezig met het samenstellen van een upgrade van mijn huidige (en hier welbekende) i7-4790k systeem. Doel is om een goed 4K edit systeem neer te zetten voor Premiere Pro en After Effects (en af en toe gamen, maar dat is ondergeschikt).
Nu is de huidige trend duidelijk Ryzen, maar uit een roundup van Puget komt naar voren dat de nieuwere Intel's nog wel beter zijn als het gaat om verwerken van h.264 en h.265 video in PPro, vanwege de ingebouwde hardware-acceleratie. Ik film bijna uitsluitend in h.264.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Dat vind ik een lastige vraag. Ik wil graag een systeem dat weer net als de vorige +-5 jaar mee kan (even los gezien van een tussentijdse upgrade van de gpu). Hoeveel dat dan kost is minder belangrijk. Laten we zeggen dat mijn absolute maximumprijs 1500 euro is, maar dat is exclusief gpu want...
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
... ik heb een tijdje geleden een GTX 1060 6GB in mijn huidige build geprikt. Die zou nog wel een paar jaar mee moeten kunnen (toch
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb, op basis van de BBG, iets samengesteld:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i9-9900K Boxed | € 514,- | € 514,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Z390 Gaming X | € 135,05 | € 135,05 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify C | € 82,- | € 82,- |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock 4 | € 60,87 | € 60,87 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESB | € 153,99 | € 153,99 |
| 1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 560W Platinum | € 98,49 | € 98,49 |
| 2 | Solid state drives | Kingston A2000 500GB | € 65,36 | € 130,72 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.175,12 | ||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren, het moet vooral goed met elkaar werken. Lichtjes boeien me niet, stroomverbruik boeit me iets meer maar is niet een dealbreaker.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik denk dat ik 2 NVMe SSD's wil installeren, één voor Windows+software en een tweede NVMe als scratch/work disk. (Ik heb ergens gelezen dat scratch en Windows idealiter niet op dezelfde schijf moeten staan.) Daarna moeten er in ieder geval nog 2 SATA-poorten overblijven voor de HDD's.
Ga je overklokken?
Nee, niet van plan.
Wat verwacht je van ons?
Een kritische blik is zeer welkom! Zie ik iets over het hoofd? Doe ik dom?
Daarnaast ben ik erg benieuwd naar jullie antwoorden op de volgende vragen:
- Hierboven staat een build met Intel, vanwege eerdergenoemd monteren met h.264. Moet ik niet toch kijken naar Ryzen?
- Is de i9 9900k in dit geval overkill? Zou een i7 9700k niet genoeg zijn? Of iets heel anders?
- Is het Gigabyte moederbord geschikt en gaat 'ie werken met twee NVMe SSD's? Ik heb moeite met het begrijpen van PCIe aanduidingen.