Nieuwe installatie nieuw moederboard

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• remkot
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 14:48
Hallo,

Ik wou bij mijn broer het modderboard gaan vervangen omdat deze volgens ons niet meer goed werkt.
Het MB wat er nu in zit is:
https://tweakers.net/pricewatch/291302/msi-760gm-p23-(fx)/specificaties/
En die ik wil kopen is:
https://tweakers.net/pric...mt-usb3-r2/specificaties/

Nu lees ik dat het aan te raden is om Windows er opnieuw te installeren, maar ik lees ook dat het vaak niet hoeft omdat het een zelfde shipset is.
Nog een bijkomstigheid is dat hij windows 8 heeft upgrade naar 10. Alleen heeft hij het serienummer niet meer, deze is kwijt na een verhuizing, dus daarom hoop ik dat het niet hoeft.

Zou iemand mij duidelijkheid kunnen verschaffen hierover?

Het is een aardig eind reizen, dus zou het mooi zijn als ik goed voorbereid op pad ga.....

alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Een belangrijke vraag hier is of hij een OEM versie van Windows heeft of een Retail versie. Een OEM versie stond op de PC geïnstalleerd toen hij deze kocht, de retail versie is ooit los gekocht. Een retail versie zou, voorzover ik weet, geen problemen moeten opleveren. Een OEM versie is wat onduidelijker.

Afgaand op deze support pagina van Windows zou je de licentie key kunnen koppelen aan een Microsoft account om deze ná de upgrade weer te kunnen activeren. Onduidelijk is mij of dit ook opgaat voor de OEM versie. Is het ergste geval moet je een nieuwe key aanschaffen en die invullen, een complete herinstallatie zal niet hoeven. Grote kans dat het ook gewoon goed gaat en er na de upgrade helemaal niks aan de hand is.

Maar uiteraard is het maken van een goede back-up voordat je gaat sleutelen nooit een slecht plan :P Laat hem dat overigens doen voordat je erheen gaat. Niks is zo frustrerend als uren wachten op een PC die zijn back-up doet terwijl je gewoon aan de slag wilt.

[ Voor 12% gewijzigd door n9iels op 28-09-2019 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 04:48

PhatFish

and, uhm......Moo

Wellicht dezelfde chipset, maar alles wat daar weer mee communiceert kan anders zijn. Denk aan 3rd party controllers voor interne en externe connectiviteit. Nu hoeft het geen issue te zijn om onnodige drivers in je installatie te hebben. Als de apparatuur er niet is, wordt het toch niet gebruikt, maar soms zorgt dit op een of andere manier toch voor vage conflicten. Een update die maar niet wil installeren bijvoorbeeld.

Verder, als je je key niet meer hebt zijn er tools (google) om deze uit je register te vissen. Kan dat aanraden, anders een online key voor ca. €15,-. Legaliteit daarvan staat ter discussie (is als het goed is wel netjes voor betaald, maar tegen andere gerbuiksvoorwaarden), maar vooralsnog doet Microsoft er niet moeilijk over. Zit zelf op een key die al twee jaar werkt. Voor €15 niet verkeerd.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:34
OEM licensie hier. MB upgrade van A320 naar B450 chipset. vooraf een Microsoft account aangemaakt, en gekoppeld.

Daarna bij installatie microsoft account gebruikt en licensie werd automagisch geactiveerd. Zou dus geen probleem mogen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:04
Je kunt de volgende procedure gebruiken die werkte voor XP en latere versies: https://arstechnica.com/g...out-reinstalling-windows/. Ik heb deze meermaals succesvol gebruikt bij XP en latere versies van Windows.

De crux zit'm er in de chipset en grafische kaart drivers te deinstalleren. Die zijn cruciaal. Andere drivers kun je ook deinstalleren maar in mijn ervaring is het geen punt als je ze laat staan en later verwijdert. Je verwijdert voordat je het moederbord wisselt de chipset en grafische kaart en eventuele andere drivers. Sluit dan de computer af (niet rebooten) en verwissel het moederbord.

Ik ontdekte laatst Driver Store Explorer Deze lijkt me ook heel geschikt om vooraf of achteraf drivers te deinstalleren.

En maak een Microsoft Account aan zoals MEN-O adviseert. Mocht dat niet werken bel dan Microsoft; er is een gerede kans dat ze coulant reageren.

[ Voor 14% gewijzigd door EricJH op 29-09-2019 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remkot
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 14:48
Iedereen super bedankt voor jullie antwoorden en adviezen! Hier kan ik zeker wat mee!!
Pagina: 1