Designradiator wordt niet warm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:53
Onlangs verhuis naar een andere woning waar we een badkamer beneden hebben. Daar hangt een verticale designradiator van het merk Thermic (zie ook diverse bijgevoegde foto's). Probleem: de radiator wordt helemaal niet warm.

https://ibb.co/yFC0zWr
https://ibb.co/vmf3V8q
https://ibb.co/2hR6Zpf
https://ibb.co/86bfWmt
https://ibb.co/GR3NSgx

Nu hebben we dit bij de vorige bewoners neergelegd en zij zeggen dat de radiator wel warm (langzaam) zou moeten worden. Echter na een uur de centrale verwarming op 25 graden laten draaien is de radiator nog steeds niet warm geworden. De kraan van de radiator staat volledig open. Daarnaast heb ik met een platte schroevendraaier ook aan een dop rechtsboven gedraaid waarna er water uit een klein gaatje komt gelopen. Ik dacht misschien dat dit het voetventiel zou kunnen zijn en dat deze niet open stond.

Wat kan ik nog meer doen?

Alle reacties

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Zijn je overige radiatoren in huis wel warm? Wellicht staat de CV-ketel op een stooklijn ingesteld en is het water nog niet heel warm omdat het zomer/herfst is?

Life is not about specs, it is about joy!

• lochtejans
Overige radiatoren in het hele huis (boven en beneden) en vloerverwarming zijn wel gewoon warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

En de badkamerradiator is letterlijk niet warmer geworden, of slechts een klein beetje? Hoor je er water doorheen stromen?

Life is not about specs, it is about joy!

• lochtejans
Nee wordt helemaal niet warmer en hoor ook geen water. Er zit wel wel water in lijkt me aangezien er water uit komt als ik aan de schroef draai (foto 5).

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Knop rechtsboven met gaatje is gewoon de ontluchtingsnippel. Voetventiel zit vaak beneden, wellicht even verder zoeken? Kan die witte kap bij de thermostaatknop er af?

[ Voor 16% gewijzigd door Microkid op 28-09-2019 14:25 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:12
Foto 5 is een ontluchtingsventiel. Deze hoort/horen eigenlijk ook bovenaan te zitten, mogelijk komt er boven wel lucht uit als je die eens opendraait. Als de bovenkant van de verwarming namelijk vol lucht zit, kan het water niet rondgepompt worden.

Hoe hoog is de druk in verwarmingsleidingen bij de ketel (rnormaal rond 2 bar)? Misschien zit er een luchtbel in de leiding voor de radiator en is de druk wat te laag? Na ontluchten sowieso opnieuw controleren.

Draai alle andere radiatoren eens dicht dan moet hij meer water door deze verwarming forceren en dus een luchtbel ook (eerder) doorduwen.

[ Voor 15% gewijzigd door FrenzyFreak op 28-09-2019 14:31 ]

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

JdM

Humbled

Klinkt eerder als een geknepen watertoevoer door een voetventiel, zoals @Microkid ook oppert. [knip] ter voorkoming OT discussie

[ Voor 50% gewijzigd door JdM op 28-09-2019 14:34 ]

• lochtejans
Selfies van onderkant knop:
https://ibb.co/0cf49r8
https://ibb.co/0rrwrnS

Zien jullie hier iets herkenbaars aan?

• JdM
  • Nu online

JdM

Humbled

Ik ken de werking niet, maar draai gerust die inbus eens een stukje uit en kijk of er dan warmte in stroomt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Koperen inbus zou een voetventiel kunnen zijn. Kan je er eens aan draaien? Kan je hem naar buiten draaien ? (open)?

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:12
De kleinste (bovenaan) kun je de thermostaatknop mee demonteren.
De grootste schroef houdt het hele koppelstuk aan de verwarming vast.
De koperen moet je dan hebben inderdaad.

• lochtejans
Ik kon hem inderdaad enkele slagen open draaien. Hij staat nu helemaal open.

Nu even de temperatuur opschroeven zodat de CV aanslaat.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:00
Je kunt wellicht ook de thermostaatknop eraf halen, met de pin naar buiten zal deze maximaal open moeten zijn. Als de pin indrukt gaat deze dicht.

Ik had een defecte thermostaatknop in mijn toilet. De radiator was altijd maximaal aan. Goeie sauna trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:06
Defecte thermostaatknop komt het vaakst voor. Even paar keer met hamer op het pinnetje tikken als je de knop eraf hebt gedraaid.

• lochtejans
Koperen inbus helemaal opengedraaid --> wordt niet warm
Alle andere radiatoren in huis dicht gedraaid --> wordt niet warm
Thermostaatknop eraf gehaald en een paar keer met de hamer op het pinnetje getikt (kan hem indrukken) --> wordt niet warm. https://ibb.co/JvDnZV5

Lijkt er ook op dat de aanvoerleiding die uit de muur komt niet warm wordt.

Ik ben het spoor bijster.

[ Voor 4% gewijzigd door lochtejans op 28-09-2019 16:16 ]

• JdM
  • Nu online

JdM

Humbled

Als de thermostaatknop inwendig defect is (blijft hangen) dan zal het nooit warm worden, ook de aanvoerleiding niet.
Volgende stap: thermostaatknop vervangen en daarvoor moet het systeem leeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Alle andere radiatoren dichtdraaien en deze als enige helemaal open, bijvoorbeeld met de knop eraf. Als er op een rare plek een luchtbel zit, dan druk je deze weg. Bovendien hoor je of lucht, of het stromen van water.

Edit: vorige post te snel (en dus niet goed) gelezen.

[ Voor 7% gewijzigd door ericplan op 28-09-2019 17:49 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

ericplan schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 16:27:
[...]

Alle andere radiatoren dichtdraaien en deze als enige helemaal open, bijvoorbeeld met de knop eraf. Als er op een rare plek een luchtbel zit, dan druk je deze weg. Bovendien hoor je of lucht, of het stromen van water.
Misschien moet je even lezen wat @lochtejans schrijft ... ;)

@lochtejans Ik zie nu aan de thermostaatkraan dat dit mogelijk een Danfoss thermostaat kraan is met ingebouwde voorinstelling. Op de kraan zit ergens een kleine inkeping in het koper. Het rode deel kan je iets naar buiten trekken en dan verdraaien. Op het rode deel staan getallen 1 t/m7 en een N. Als je de N op de inkeping zet, staat de kraan volledig open.
Zie ook de handleiding: https://assets.danfoss.co...06240/DOC000086406240.pdf

Ik zou dit nog even nakijken als ik jou was.

[ Voor 39% gewijzigd door Microkid op 28-09-2019 17:20 ]

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Thermostaatkraan die inwendig vast zit is een veel voorkomend probleem als het stook seizoen begint.

De combinatie van water, metaal en een klein beetje zuurstof of vervuiling zorgt hiervoor.

Een paar flinke tikken met een kunststof hamer terwijl de kraan helemaal open staat en de cv-pomp draait wil nog wel eens helpen.

[ Voor 25% gewijzigd door Ivow85 op 28-09-2019 17:48 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:21

Theo

moederbord

lochtejans schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 16:14:
Thermostaatknop eraf gehaald en een paar keer met de hamer op het pinnetje getikt (kan hem indrukken) --> wordt niet warm. https://ibb.co/JvDnZV5

Je kan het pinnetje indrukken. Belangrijker: Komt deze ook weer terug?

Edit: Hoe zitten de radiatoren in huis eigelijk aan de CV ketel verbonden? Heb je een een verdeler direct na de CV hangen zoals onderstaand? Niet te verwarren met de verdeler die je voor je vloerverwarming hebt (en een pomp eraan heeft hangen; een verdeler voor gewone radiatoren heeft geen pomp) Mocht je een verdeler hebben waar de radiator op is aangesloten; controleer dan of er daar geen ventiel dicht is gedraaid.

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/108044_1416753843600_1.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Theo op 28-09-2019 18:45 ]

7400 Wp op het dak

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06:10
lochtejans schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 16:14:

je hebt er een voorinstelbare radaitor kraan opzitten. op welke standt staat deze ?
dubbel zie reactie van micorkid.

eventueel kan je het onderblok demonteren en nakijken of deze goed fuctioneerd.
soms wil zich weleens wat vuil ophopen in zo,n kraan of in de aanvoerbuis.
eventueel kan je de slangen welke in de muur zitten testen/spoelen als je het onderblok hebt demonteerd.
slangen eraan deze in je wc hangen en je systeem vullen. als het goed is komt dan uit beide slangen water.
eventueel omstebeurt afdoppen. ook kan je de radiator door spoelen.

[ Voor 3% gewijzigd door miciel op 28-09-2019 20:29 ]

• lochtejans
Microkid schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 17:05:
[...]

@lochtejans Ik zie nu aan de thermostaatkraan dat dit mogelijk een Danfoss thermostaat kraan is met ingebouwde voorinstelling. Op de kraan zit ergens een kleine inkeping in het koper. Het rode deel kan je iets naar buiten trekken en dan verdraaien. Op het rode deel staan getallen 1 t/m7 en een N. Als je de N op de inkeping zet, staat de kraan volledig open.

Goede tip, ook geprobeerd maar helaas geen warmte.

https://ibb.co/HBWHw0h

Er zit inderdaad een verdeler achter de CV. Echter geen idee waar ik ergens iets kan open zetten.

Onderblok demonteren ga ik een keer proberen. Moet ik wel eerst slangen regelen.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06:10
lochtejans schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 20:54:
[...]

Goede tip, ook geprobeerd maar helaas geen warmte.

https://ibb.co/HBWHw0h

Er zit inderdaad een verdeler achter de CV. Echter geen idee waar ik ergens iets kan open zetten.

Onderblok demonteren ga ik een keer proberen. Moet ik wel eerst slangen regelen.
deze verdeler heeft geen afsluiters. je kan wel een keertje die aftapper en ontluchter vervangen.
ook zie ik lekage sporen rechts. telfon verwijderen en vervangen voor loctite 55. (mocht u zich vervelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-09 21:49
Als je andere radiatoren wel warm worden, worden de leidingen direct voor deze radiator wel warm? Ik zie namelijk de volgende mogelijkheden (al dan niet al eerder aangedragen):
1) Kraan bij een verdeelpunt staat dicht.
2) Radiatorknop/voetventiel werkt niet / zit dicht.
3) Geen stijgbuis geplaatst / verkeerde radiatorknop toegepast.

Als de leidingen wel warm worden, maar de radiator zelf niet dan betekend het dat er wel water van en naar deze radiator stroomt. Echter, de warmte wordt dan niet goed verdeeld in de radiator. Verschillende fabrikanten van radiatoren kunnen dit anders opgelost hebben, de handleiding van de radiator zelf erbij hebben is dan wel handig. Het zou zelfs kunnen dat deze radiator niet geschikt is voor een verticale montage, maar als ik je foto's inschat denk ik niet dat dit aan de hand is.

(Als of je voetventiel of je radiatorknop dicht zit, dus 1 open en 1 dicht, dan zal er nog steeds water uit je ontluchtingsnippel komen.)

[ Voor 7% gewijzigd door MRTNbos op 29-09-2019 07:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:54
Ik heb ergens anders eens gezien dat een radiator serieel aangesloten was. De toevoer kwam dus van de afvoer van een andere radiator. Stond die andere radiator dicht, kwam er dus geen warmte.

Wellicht kun je eens dubbelchecken of dat bij jou ook het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xippie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-07 12:21
Zijn de plastic afdichtdopjes wel uit de invoer en uitvoer gehaald, die er fabriekswege in zitten om de verwarming te spuiten? Zal niet de eerste keer zijn dat iemand die vergeet met aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

xippie schreef op zondag 29 september 2019 @ 08:34:
Zijn de plastic afdichtdopjes wel uit de invoer en uitvoer gehaald, die er fabriekswege in zitten om de verwarming te spuiten? Zal niet de eerste keer zijn dat iemand die vergeet met aansluiten.
Je zou verwachten dat als er bij de vorige bewoner wel warmte uit kwam, dat dat soort dingen allemaal niet zo relevant is ;)

Als die vorige bewoner inderdaad netjes de waarheid spreekt (en het klinkt als realistisch dat die verwarming gewoon werkte), dan is het ook veel belangrijker om na te gaan wat er nu anders is dan toen die vorige bewoner er woonde. De opmerking van @LA-384 zou typisch iets kunnen zijn dat nu anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09 11:34

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Ongestelde vraag: Is er sinds de verhuizing geklust aan het CV-systeem? M.a.w.: Is het water eraf geweest?
Zo ja, is het dan mogelijk dat het hervullen een haastklus was en er ergens een bel lucht 'dwars' zit?

Suggestie (die in andere bewoordingen al voorbij kwam geloof ik): follow the money. ;) Probeer de aanvoerbuis vanaf de ketel tot aan de radiator te traceren, zodat je kunt uitsluiten dat de radiator 'serieel' is aangesloten op een andere radiator, of een andere radiator nu de retourleiding van de designradiator blokkeert.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
Bedankt voor alle tips. Ik ga ermee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r03n_d
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-09 12:56
Microkid schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 17:05:
[...]

Misschien moet je even lezen wat @lochtejans schrijft ... ;)

Ernstige bump dit, maar ik heb bij mijn verhuizing dezelfde radiator geërfd als TS, en ook hier werd hij niet goed warm (hij bleef lauw terwijl de rest v/d radiatoren goed heet worden). Dit topic als troubleshoot gids gebruikt, en jouw tip zorgt er voor dat de radiator nu goed warm wordt. Dank.

MT Venus 5.12KWh V153 - HW P1 - PV 2660Wp

Pagina: 1