Casefan installeren

Pagina: 1
Acties:

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hey,

Ontdek ik toch dat ik helemaal geen casefan in me kast heb! Met de kast op is mijn processor Temp een stuk lager (stressed 56° ipv 67) Dus een casefan lijkt me wel aan te raden!

Anyway, ik heb een fannetje uit mijn oude beest gehaald nu blijkt dat deze 2 draadjes heeft (wit en zwart) terwijl mijn mobo een 3 pins uitgang heeft.

Kan ik die 2 draadjes op de 3 pins plakken en zo ja, op welke pinnen dan? Of kan dit helemaal niet en moet ik gewoon een nieuw casefannetje halen? (wat kosten die ongeveer, en wat is aan te raden!?)

Bedankt!

NB: volgens mij kan het wel en is de derde pin ter monitoring.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• Wierdo_NL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08 19:03
Inderdaad, de 3e is voor monitoring..
Dus als ie niet draait, gewoon omdraaien, of een ander pinnetje gebruiken..

Kort dus, ff pielen..

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

• Dinictus208
  • Niet online
Kan er trouwens iets fout gaan? dit is de eerste keer dat ik dit doe dus.. Ik kan me niet voorstellen dat het fout gaat hoor. Zijn er geen speciale dingen die ik NIET moet doen ofzo?

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• Wierdo_NL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08 19:03
Bij mij is er nog nooit iets fout gegaan. PC gewoon draaiende..
Maar als je "bang/voorzichtig" bent, zet hem dan uit. En sluit hem aan, zet hem aan, en kijk of ie draait, draait ie niet..
Gewoon uitzetten, en weer ff pielen.

Zorgen dat je de pinnetjes raakt, en niet de rest van je mobo ofzo..

En kijk uit voor de CPU koeler :)

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-07 12:59
Nee, hij krijgt stroom of hij krijgt geen stroom. In het laatste geval moet je het stekkertje gewoon anders zetten. Kan niks verkeerd gaan.

Suc6 8-)

• MICHIEL123
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op maandag 30 juli 2001 20:31 schreef Dinictus het volgende:
Kan er trouwens iets fout gaan? dit is de eerste keer dat ik dit doe dus.. Ik kan me niet voorstellen dat het fout gaat hoor. Zijn er geen speciale dingen die ik NIET moet doen ofzo?
Ik zou 'm nie aan het mobo gaan piellen pak een molex *witte stroom connector die ook aan cdrom enz hangt.*
Dan voor 12 volt is geel plus en zwart min, en voor 7 volt is het d8 ik gewoon rood en zwart.
Dan kan je dus helemaal niets slopen.
Zo moet het kloppen haalde eerst de voltage's door elkaar :P

<disjfa> honden zijn dom en die moet je gewoon opeten met kerst en een kat nemen als huisdier :)

• Dinictus208
  • Niet online
okay thanks!

Nu zie ik weer dat de draadjes te kort zijn.
Wat lomp zeg. Ik haal denk ik wel een fannetje in de winkel.

toch ff kijken of hij draait!

• Xenon
  • Laatst online: 11-08 11:42
Sry, 2 keer op verstuur geklikt, argh

ProtocoLAN.be: De beste LAN van de Maaskant

• Xenon
  • Laatst online: 11-08 11:42
Nieuwe casefan heb je al vanaf 20,- of zo, koop toch een nieuwe...

Het aansluiten van die ouwe is moeilijker, omdat je ook niet weet welke aansluiting wat is op je mobo, je kan 'm misschien beter bij een molex bijpluggen

ProtocoLAN.be: De beste LAN van de Maaskant

Verwijderd

In het boekje van je moederbord staat als het goed is precies wat welk pinnetje betekent. Dus welke +, - en monitoring is.

• Loran
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-07 16:38
je kan het ook zien aan de kleuren draadjes van je processor fan rood is meestal +
en zwart _.
als je de connector voor je hebt is de middelste + = rood
rechts - = zwart
links is blauw of geel =rpm

dan moet trouwens wel het flapje aan de bovenkant zitten :)

Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...

• Dinictus208
  • Niet online
thks everybody!

Ik denk dat ik toch maar ff wacht en morgen een goed fannetje haal! Gewoon met 3 pinnen, kan ik hem ook nog monitoren..

Pagina: 1